Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar kan ik in Macedonië (m)ethanol kopen? - Forum Wereldfietser

Waar kan ik in Macedonië (m)ethanol kopen?

Hoi,

Zondag vertrekken we om drie weken te fietsen in Macedonië en Bulgarije. Ik neem mijn alcoholbrander mee en moet dus (m)ethanol vinden in Skopje. Weet iemand waar ik het kan kopen?

Sjirk
http://www.outdoor.mk ?
Adres: Makedonija br. 16, Skopje ?
Google vertaalt de website niet, maar aan de plaatjes te zien lijkt het een kansrijke winkel.
Dank Leon!

Ik heb ze een mail gestuurd. Ik zie op de website echter alleen gasblikjes. Dat is ook handig te weten voor plan b (gasbrander mee).

zijn er nog ervaringsdeskundigen?

Sjirk
Ha die Sjirk,

De klassieke doorprikblikjes zag ik vorig jaar in Struga gewoon op de markt.
Ik ben wel in Macedonië geweest, maar aangezien ik een allesbrander heb niet gelet op de aanwezigheid of verkrijgbaarheid van (m)ethanol of spiritus. De kans is groot dat ze het in een drogist hebben, zoals wel vaker op de balkan. Er is nog een outdoorwinkel: ScoutOutdoorShop, Ulica Maksim Gorki br.17, 1000 Skopje redelijk in het centrum.
In Skopje kun je maar beter niet te veel fietsen, langs de rivier kun je het beste de stad in of uit) want hier is de auto in wat voor staat dan ook de baas (of zo doen ze het geloven).
Ik zou ook niet teveel koken want het eten is goed en spotgoedkoop (en de hoeveelheden groter dan in bijvoorbeeld Kosovo of Servië).
Methanol zou ik niet gebruiken. Dat brandt wel maar is een doodskopgif.

Misschien is in een apotheek ethanol te krijgen als spiritus nietvte vinden is.
In Bulgarije is het makkelijk te vinden in alle doe-het-zelf winkels. Bij voorbeeld in een grote Duitse keten Praktiker onder andere...

gewoon vragen voor "spirt za gorene" (Спирт за горенеl in Bulgaars). Klinkt hetzelfde in Macedonië
Geen zorgen voor brandspiritus in Macedonië.
De toverwoord is "spirt za gorene"-bulgaars of "Алкохол за согорување"(alkohol za sogorenie) klinkt meer Macedonisch :-)
in elke kleine stad heb je minstens een DHZ in Bulgaars "железария" in Macedonisch ook zoits of "хардвер" - brandspiritus staat bij verf en terpentine
De mensen in klein stad zijn ook behulpzamer.
miro schreef:Geen zorgen voor brandspiritus in Macedonië.
De toverwoord is "spirt za gorene"-bulgaars of "Алкохол за согорување"(alkohol za sogorenie) klinkt meer Macedonisch :-)
in elke kleine stad heb je minstens een DHZ in Bulgaars "железария" in Macedonisch ook zoits of "хардвер" - brandspiritus staat bij verf en terpentine
De mensen in klein stad zijn ook behulpzamer.
Алкохол за согорување in een хардвер dus!

Als ik het een beetje mix met Russisch weet ik het wel te vinden.

bedankt Miro en Grum!
miro schreef: "хардвер"
:shock: Echt? Prima te volgen dat Macedonisch, voor wie Engels kent.

Carl
Het mooie van het cyrillisch is dat als je eenmaal weet welk teken voor welke letter of lettergroep staat, je ook meteen de uitspraak goed hebt, al is dat in het begin ook even wennen. Dat je vervolgens nog weer uit moet zoeken wat dat woord betekend is stap 2, voor bakkerijen en andere dingen die je veel gebruikt/nodig hebt gaat dat echter verbazingwekkend snel.

хардвер is dus hardware dat je dat vervolgens vrij vertaald naar dhz winkel is iets waar je over kan discussiëren.
железария is trouwens zhelezariya
_Peter_ schreef:хардвер is dus hardware dat je dat vervolgens vrij vertaald naar dhz winkel is iets waar je over kan discussiëren.
Dat ligt m.i. vooral aan het hardnekkige idee van veel Nederlanders dat woorden die aan een vreemde taal ontleend zijn in het land van oorsprong wel hetzelfde zullen betekenen als in Nederland. :lol:
Maar nu dwalen we wel erg af.
Tot op zekere hoogte dwalen we af, als je in Macedonië of Bulgarije boodschappen wilt doen is het wel handig dat je van te voren weet naar welke winkel je op zoek bent. Omdat hier nog slechts mondjesmaat ook het latijnse schrift gebruikt wordt is het wel handig als je weet hoe het geschreven wordt nog even afgezien van de vertaling.
In Macedonië en op de rest van de Balkan heeft ieder dorp (met een regiofunctie, ook hier loopt het leeg naar de grote stad) wel een winkel waar ze zo'n beetje alles hebben, zoals bij ons de winkel van sinkel zeg maar.
_Peter_ schreef:Het mooie van het cyrillisch is dat als je eenmaal weet welk teken voor welke letter of lettergroep staat, je ook meteen de uitspraak goed hebt, al is dat in het begin ook even wennen. .......
mwah, daar denk ik en vooral mijn lerares Russisch als ze mij hoort voorlezen, toch iets genuanceerder over. :D
Maar je komt over het algemeen in de buurt van de echte uitspraak.

Ik onderschrijf dat het erg handig is om cyrillisch te kunnen lezen. Jammer dat mijn open street map in Latijns schrift is, moet ik toch weer gaan overzetten (in mijn hoofd).\\

Sjirk
Net terug van onze trip.

Ethanol 96% was in Macedonië het makkelijkst in een apotheek te krijgen. iets van 3 euro voor een liter. Door het hoge percentage is het aansteken makkelijk en brandt het goed heet. Ook nog in bouwmarkt in Skopje geprobeerd, maar die hadden geen alcohol.

In Bulgarije geen alcohol hoeven kopen want ik had nog genoeg.

De zelfgestookte Rakija hebben we alleen gedronken ;-)

groet,

Sjirk
En nu terug naar Hollandse prijzen.
96% ethanol bij drogist of apotheek is 2,35Euro/120ml. Het is factoor 8 / 800% duurder.
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-96-alc ... country=NL

Welke route hebben jullie gedaan?
miro schreef:Welke route hebben jullie gedaan?
grofweg: Sofia-Mavrovo-Ohrid-Trespameer-Bitola-Prilep-Kavardasti-Strumica-Sadanski (en in een dorp vlakbij een Balkan festival)-stuk van Eurovelo 6 (Iron Curtain Trail) - Geëindigd in Gotche Denchev. Bus naar Sofia en terug naar NL.

De Iron Curtain Trail bleek in dit gedeelte van Bulgarije op stukken nauwelijks fietsbaar. onverhard met grote stenen. Leuk voor een onbepakte mountainbike, maar voor ons veel lopen. Het langste stuk 12 km (over een pas)