Additionally, paste this code immediately after the opening tag: repatriëren van fiets bij pech - Forum Wereldfietser

repatriëren van fiets bij pech

Zomer 2015 stonden we met onze tandem en een gescheurde velg aan de kant van de weg in Kroatië. Verder fietsen was onmogelijk. Van onze verzekering, waar we al 15 jaar een doorlopende reisverzekering hebben, kregen we te horen dat het terugbrengen van de fiets (en onszelf) alleen gedekt zou zijn als we met de auto of motor waren geweest???
Heb tot nu toe nog geen verzekering kunnen vinden die dit dekt en hebben plannen om nog veel meer lange afstanden te fietsen.
Weet iemand een verzekeringsmaatschappij die dit dekt?
Overigens brak er ook een stok van onze trekkerstent (2jaar oud) ook alleen verzekerd als we met de auto waren geweest; en iedereen maar kletsen over duurzaamheid??
Altijd interessant voor fietsers om te weten welke verzekering jij hebt, die dit soort dingen niet dekt!
Geen enkele verzekering dekt schade door slijtage (dat begrip wordt vast heel ruim uitgelegd door de verzekeraars). Zeker die tentstok is eerder een garantieclaim dan een verzekeringskwestie.
Dat het terugbrengen van een auto of motor wel gedekt is, geldt bij mijn weten alleen als je een speciale repatriëringsverzekering voor motorrijtuigen hebt afgesloten. Mogelijk is die bij sommige reisverzekeringen inbegrepen. Het repatriëren van een defecte auto heeft natuurlijk ook wel wat meer voeten in de aarde dan het repatriëren van een fiets. Als je met het vliegtuig in Kroatië was, kon je de fiets gewoon weer mee terugnemen, toch? De vraag is dus ook wat je nou precies wilde verzekeren. Gederfd vakantiegenot?
Als je bang bent dat tijdens een lange fietstocht je fiets kapot gaat, moet je iets regelen met je vriendelijke lokale fietsenmaker, dat hij onderdelen opstuurt of zo. UPS komt overal. In > 35 jaar fietstochten heb ik nog nooit zoiets aan de hand gehad. Wel ging er af en toe iets kapot, maar overal ter wereld zijn fietsenmakers (heb je een Rohloff-naaf met riem of zoiets excentrieks in de binnenlanden van China, wordt het allemaal wat lastiger natuurlijk).
Mijn raad in het algemeen is: vertrouw niet op verzekeringen maar op je eigen inventiviteit en zelfredzaamheid.
peter de rijk schreef:Dat het terugbrengen van een auto of motor wel gedekt is, geldt bij mijn weten alleen als je een speciale repatriëringsverzekering voor motorrijtuigen hebt afgesloten.
Ik denk dat TS bedoelt dat de fiets alleen gedekt was als de auto het hoofdvervoermiddel was geweest. Heel raar maar niet ongebruikelijk als ik me goed herinner. Er zijn hierover eerdere draadjes geweest waar ook verzekeringen worden benoemd die de fiets wel als hoofdvervoermiddel dekken.
Wat zuur. Tegen beter weten in misschien maar je verwacht als trouwe klant een coulante oplossing. Ik ben dus erg benieuwd welke maatschappij dit is.

Voor jullie nu helaas mosterd na de maaltijd maar eerder dit jaar was er het draadje Fietsverzekeren met vakantie - hoe doen jullie dat?
Toen werd me duidelijk dat bij veel maatschappijen de fiets wel verzekerd is (tot een beperkt bedrag van bv. 500 euro) maar dan als bagage, niet als vervoermiddel. Als dat bij jullie ook het geval was dan zou de repatriëring niet gedekt zijn, maar misschien schade aan de fiets zelf wel als het een ongeluk was?
Heb helaas nog geen verzekering gevonden die de fiets wel als volwaardig vervoermiddel beschouwt.

Misschien dat er nog garantie op fabricagefouten op de tent zit?
Klopt inderdaad, verzekeraars zien de fiets als bagage. Maar waarom de verzekering gaan bellen? Een gescheurde velg is geen onoverkomelijk probleem, zeker niet in een land als Kroatië.
Mwah, 48 gaats bv
OmeGerrit schreef:Mwah, 48 gaats bv
Als je wilt is er altijd een oplossing: Velg laten opsturen, 36 spaaks wiel steken etc. Maar het ging hier geloof ik over de verzekering :wink:
Dank voor de geplaatste antwoorden.
Natuurlijk is een gescheurde velg niet onoplosbaar, maar je hebt te maken met het tijdstip waarop je uiterlijk terug moet zijn en de plek waar je staat. Dat was nou niet bepaald een straat met een fietsenmaker op de hoek. Een tandem leg je ook niet even achter in de auto van een voorbijganger.
Blijft nog steeds mijn vraag: waar kan ik mij verzekeren voor het repatriëren van onze tandem als hij niet meer(op tijd) gemaakt kan worden.
Bij navraag blijkt er een beter wiel ontwikkeld te zijn voor ons type tandem(Hase Pino) dus die gaat er ook op. Maar volgend jaar willen we door Spanje en Portugal fietsen en wil dan graag een goede verzekering geregeld hebben.
Nog goede suggesties?
Informeer eens bij Unigarant van de ANWB.
Zie ook dit draadje. Daarna hebben we voor de tweede keer een fiets (die spontaan in tweeën was gebroken, zie foto hieronder) laten repatriëren via de ANWB. Toen viel dit onder de Reis- en Kredietbrief, nu zal het anders heten. Dus informeer, zoals Bert al aangeeft, eens bij de ANWB.
(Aan de fiets hadden we overigens niets meer: die was total loss. Wel konden we het kapotte frame bij de fabrikant inruilen voor een nieuw frame; dat wilden we niet meer, en na enig touwtrekken kocht de fabrikant het wrak terug voor een bedrag waar wij genoegen mee konden nemen. Hadden we die fiets niet laten repatriëren, dat weet ik niet of de fabrikant ons verhaal geloofd zou hebben).

Afbeelding
PegBelt schreef:Zomer 2015 stonden we met onze tandem en een gescheurde velg aan de kant van de weg in Kroatië. Verder fietsen was onmogelijk. Van onze verzekering, waar we al 15 jaar een doorlopende reisverzekering hebben, kregen we te horen dat het terugbrengen van de fiets (en onszelf) alleen gedekt zou zijn als we met de auto of motor waren geweest???
Heb tot nu toe nog geen verzekering kunnen vinden die dit dekt en hebben plannen om nog veel meer lange afstanden te fietsen.
Weet iemand een verzekeringsmaatschappij die dit dekt?
Overigens brak er ook een stok van onze trekkerstent (2jaar oud) ook alleen verzekerd als we met de auto waren geweest; en iedereen maar kletsen over duurzaamheid??
Ik hoop voor jullie dat het allemaal bevredigend is afgelopen. Ik heb wel een aanvullende vraag voor discussie die elders op dit forum altijd maar doorgaat.
2 vragen:
Was het materiaal aluminium of een andere legering? Heb je echt geen idee wat er aan de breuk voorafgegaan is? De basis kan best een half jaar er voor al gelegd zijn. Het lijkt mij dat er toch al eerder scheurtjes moeten hebben gezeten.
Ik ben in Vietnam een keer door een weggat gegaan. Er bleek een uiterst miniem scheurtje van 1 mm te zijn. Dus werd hij vervangen.
Robw
keesswart schreef:Zie ook dit draadje. Daarna hebben we voor de tweede keer een fiets (die spontaan in tweeën was gebroken, zie foto hieronder) laten repatriëren via de ANWB. Toen viel dit onder de Reis- en Kredietbrief, nu zal het anders heten. Dus informeer, zoals Bert al aangeeft, eens bij de ANWB.
(Aan de fiets hadden we overigens niets meer: die was total loss. Wel konden we het kapotte frame bij de fabrikant inruilen voor een nieuw frame; dat wilden we niet meer, en na enig touwtrekken kocht de fabrikant het wrak terug voor een bedrag waar wij genoegen mee konden nemen. Hadden we die fiets niet laten repatriëren, dat weet ik niet of de fabrikant ons verhaal geloofd zou hebben).

Afbeelding
wat was dit hierboven (foto)voor frame materiaal ?
Robw
Ik heb net een en ander uitgezocht voor mogelijkheden van verzekeren voor onze tandem, lees mijn conclusies hier: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... en#p247885

Wat betreft repatriëring is mijn ervaring dat dit inderdaad alleen gebeurt als je hoofd vervoersmiddel een auto of motor is. De post hier iets boven dat het met een Reis en Krediet brief van ANWB wel lukt verbaast me, we hebben in het verleden (2001) ook eens gestaan met een kapotte tandem in België, en toen kregen we van de ANWB nul op het rekest. Maar wellicht goed nog eens na te vragen, en wellicht hadden wij destijds wat moeten doorzeuren (getuige het hierboven ook aangehaald draadje: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5397)

Betere ervaring hebben we met het (gratis) op laten sturen van onderdelen door Koga Miyata (merk van onze tandem dus), bijvoorbeeld een nieuw tandwiel of zelfs een nieuwe achternaaf, maar dat zal per merk verschillen, en ook afhangen van de leeftijd van je fiets.

Nog beter is een goede voorbereiding, weten we inmiddels, door schade en schande wijs geworden:

- er voor zorgen dat kwetsbare onderdelen sterk genoeg zijn (zo we hebben de standaard 40 spaaks wielen waar inmiddels ook haarscheuren in de velg waren ontstaan vervangen door 48 spaaks wielen van Vittorio),
- belangrijke onderdelen mee te nemen (extra lange derailleur en rem kabel, vouwband, pechschakels voor je ketting, dat soort spul)
- voldoende kennis om zelf te repareren (Fietsreparatie cursus gevolgd)
- betere fiets techniek aanleren (beter doseren van je kracht, zodat je aandrijving niet kapot stampt)

Als dat allemaal niet helpt moet je je creativiteit aanspreken. Voor repatriëren denk ik dan aan terug laten sturen met een UPS, of andere vervoerder, of het huren van een grote auto of busje om de fiets daar te krijgen waar je met ander transport (vliegen, trein, fietsbus), weer verder kan krijgen. Het hangt natuurlijk van je portemonnaie af, maar in uiterste geval kun je meestal ook nog op de goede wil van je medemens rekenen en een lift regelen, via je vriendenkring, of vanuit de lokale bevolking. Zo werden wij in 2001 uiteindelijk opgehaald door een goede vriend, die een grote auto van zijn zwager had geleend. Dat kostte ons twee goede flessen wijn :)

Roef
En wat zegt een eventuele fietsverzekering over opgedane schade aan de fiets buiten jouw schuld, een versleten velg valt daar natuurlijk buiten?

Bij mij is net de gebroken achterdrager netjes vergoed door de verzekering. (minus eigen risico)

Voor gebroken tenststokken hebben ze buisjes van aluminium die je er voor nood omheen schuift (en anders cola-blikje poenknippen en met tape repareren). Je reisverzekering aanspreken zou ik pas doen als je er met de leverancier van de tent er niet uit komt en moet betalen voor een nieuwe stok. Overigens lijkt me dat schade aan je hoofdverbijf tijdens je vakantie gewoon gedekt zou moeten zijn.

En ik werk overigens tegenover waar vroeger die grote telefoon stond.
alime schreef: wat was dit hierboven (foto)voor frame materiaal ?
Robw
Aluminium met een gat erin (om een onderstuur aan te kunnen bevestigen) op een plek waar beter geen gat had kunnen zitten (zie ligfietservaringen).
In de voorwaarden van de Doorlopende reisverzekering van Interpolis lees ik:

"Kosten bij uitvallen van een (brom)fiets
In geval van diefstal of total loss van de (brom)fiets zijn verzekerd de extra reiskosten per trein vanaf de plaats waar de (brom)fiets gestolen werd of total loss raakte, naar het vaste woonadres in Nederland."


Telefonisch kreeg ik te horen dat in het geval ik als gevolg van technisch mankement mijn reis niet verder zou kunnen voortzetten, de kosten van de terugreis (incl. mee te nemen fiets) naar thuisadres door de verzekering betaald zouden worden.
Als ik de voorwaarden echter letterlijk lees, dan zou de verzekeraar zich kunnen beroepen op de regel dat er OF sprake van diefstal OF sprake van total loss dient te zijn.

In praktijk heeft Interpolis de kosten van 90 km (trein)vervoer naar fietsenmaker + de kleine reparatie overigens betaald, maar mij ik weet niet zeker of dit op basis van hun voorwaarden of op basis van coulance plaatsgevonden heeft.
"Kosten bij uitvallen van een (brom)fiets
In geval van diefstal of total loss van de (brom)fiets zijn verzekerd de extra reiskosten per trein vanaf de plaats waar de (brom)fiets gestolen werd of total loss raakte, naar het vaste woonadres in Nederland."

Telefonisch kreeg ik te horen dat in het geval ik als gevolg van technisch mankement mijn reis niet verder zou kunnen voortzetten, de kosten van de terugreis (incl. mee te nemen fiets) naar thuisadres door de verzekering betaald zouden worden.
Als ik de voorwaarden echter letterlijk lees, dan zou de verzekeraar zich kunnen beroepen op de regel dat er OF sprake van diefstal OF sprake van total loss dient te zijn.
Opvallend is dat bij mijn ABN AMRO verzekering er iets vergelijkbaars op de website staat:

"Vervangend vervoer als uw eigen vervoermiddel het niet meer doet (auto, motor, (brom)fiets, caravan, camper of aanhanger) tijdens de reis of binnen 3 dagen voor vertrek."

....maar dat nabellen en navragen toch als antwoord opleverde dat dit alleen geldt als je hoofd vervoersmiddel een auto of motor is.

Er was overigens ook een helpdeskmedewerker bij een van de verzekeraars die ik belde, die zelf verzuchtte dat je eigenlijk pas weet waar je wel of niet voor verzekerd bent, op het moment dat je een schade geval bij de hand hebt en hun experts zich er over gaan buigen. Lekker dus....
Rongyos schreef:Er was overigens ook een helpdeskmedewerker bij een van de verzekeraars die ik belde, die zelf verzuchtte dat je eigenlijk pas weet waar je wel of niet voor verzekerd bent, op het moment dat je een schade geval bij de hand hebt en hun experts zich er over gaan buigen. Lekker dus....
Dat is wel erg positief. Ik denk dat je het pas weet als je de schadevergoeding op je bankrekening hebt staan. In de praktijk kunnen daar jaren tussen zitten.
Mijn fiets heeft eens tijdens een fietsreis een kras op een auto gemaakt, veroorzaakt door iemand anders' fiets die tegen de mijne viel. Er volgde wat briefwisseling en ik kreeg na zes jaar - repeat: zes jaar - bericht van mijn verzekering dat ze aan de tegenpartij hadden uitgekeerd.
Zelf heb ik een keer een half jaar moeten wachten op vergoeding van mijn WA toen een andere fietser tegen me aan was gefietst.
Dit zegt de doorlopende reisverzekering van Univé:
7.7 Problemen met uw fiets tijdens een fietsvakantie
Wij betalen:
•openbaar vervoer naar huis, of
•huur van een andere fiets
•extra verblijfkosten in de plaats waar de fiets gerepareerd wordt
Dit doen wij als:
•u op de fiets op vakantie bent, en
•u geen motorrijtuig bij u heeft, en
•de fiets niet binnen 2 dagen gerepareerd kan worden
Wij betalen per persoon per dag:
•voor huur van een andere fiets maximaal € 25. Dit doen wij maximaal 3 weken
•voor verblijfskosten maximaal € 80. Dit doen wij maximaal 3 dagen
Klinkt voor mij redelijk. Repatriëring kun je dus zelf doen, mits de fiets mee kan in het openbaar vervoer.
Deze verzekeringsmaatschappij denkt goed mee met de verzekerde, is mijn ervaring. Toen wij een fietsvakantie (in de VS) moesten afbreken wegens fysieke problemen, stemde Univé in met ons voorstel van het op hun kosten huren van een auto voor de resterende drie weken van de vakantie.