Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Compostella route op oude koga traveller fiets aan te raden? - Forum Wereldfietser

Compostella route op oude koga traveller fiets aan te raden?

Hallo,
Ik ben van plan om in september te beginnen aan de Compostella route. Ik zoek hiervoor naar een goede trekking fiets en ben vooral tweedehands aan het kijken, vermits ik eerst wil zien of fietsen me ligt, alvorens een duurdere fiets aan te schaffen.
Ik botste nu op een koga traveller lady uit 2008. De verkoopster zegt dat er niet veel op is gefietst, en dat de fiets uit 2010 komt.
Ik bekeek de catalogus en zag dat het toch om een 2008 model blijkt te gaan.
Nu, zij vraagt 850 euro voor de fiets.
Vraag aan jullie:
Is dit een goede deal voor een weinig gebruikte koga, ook al is het een ouder model?
Verweert het materiaal niet zowieso door het niet gebruiken ( ik denk vooral aan de banden)?
Kan ik beter meer betalen voor een tweedehands nieuwer model of een goedkoper merk met nieuwe gear?
Heb je geen foto's van de fiets die je op het oog hebt? Los daarvan klinkt 850 aan de hoge kant.
Klinkt hoog, maar persoonlijk zou ik liever geen damesframe nemen voor een trektocht met bagage hoewel je waarschijnlijk vrij licht bepakt bent als je onderweg logies neemt.
> ben vooral tweedehands aan het kijken, vermits ik eerst wil zien
> of fietsen me ligt, alvorens een duurdere fiets aan te schaffen.
Goed idee.

> een 2008 model
> 850 euro
Als hij echt zgan is, is de prijs nog wel goed. Ze staan bij bosjes op marktplaats.
Als de draaiende delen aan vervangen toe zijn dan wordt het al anders, zeker als je dat door een fietsenmaker moet laten doen. Voor 600 euro heb je immers al een VSF T-100 nieuw met garantie waar je ook zo mee weg kunt en die na een jaar nog heel goed verkoopbaar is hier.

>ook al is het een ouder model?
Of het een ouder model is, is niet zo relevant.
> Verweert het materiaal niet zowieso door het niet gebruiken
> ( ik denk vooral aan de banden)?
Niet gebruikte fietsen willen nog wel eens flink gaan roesten als ze in de winter in vochtige tuinhuisjes staan. Voor banden maakt dat miner verschil. Dat je op een tweedehands fiets nieuwe banden gaat leggen is bijna standaard. Banden uit 2008 kunnen nog goed genoeg zijn om voor dagjes fietsen te gebruiken, maar als je op een flinke reis gaat wiel je gewoon goede banden + binnenbanden.

> Kan ik beter meer betalen voor een tweedehands nieuwer
> model of een goedkoper merk met nieuwe gear?
Dat kan dus, of je bekijkt de fiets goed en handelt er zonodig iets of veel af.
forumbezoeker s willen graag foto;s zien...dat is onderdeel van hun sociaal leven..en met fotos kun je zien wat voor fiets heet is.

800 euro voor een fiets van 7 jaar oud vind ik veel. voor dat geld koop je ook een nieuwe fiets die kwalitateif net zo goed is. maar dan heb je alles nieuw en geen omkijken naar. vooral als je als beginnelijng een relatief lange tocht gaat maken..dan wil je zo wieinig moegelijk gehinderd worden door slechte apparatuur.
nobbiomatic schreef:800 euro voor een fiets van 7 jaar oud vind ik veel. voor dat geld koop je ook een nieuwe fiets die kwalitateif net zo goed is. maar dan heb je alles nieuw en geen omkijken naar.
Dat ben ik niet met Nobbiomatic eens: voor 800 Euro koop je geen nieuwe fiets die gelijkwaardig is aan de Koga Traveller. Ik adviseer TS om de Koga in ieder geval te gaan bekijken. Aan de slijtagedelen als banden, tandwielen en ketting kan je wel zien of de fiets inderdaad zo weinig gebruikt is als de verkoopster zegt. Als dat het geval is kan ze hem gerust kopen: mocht de fiets niet bevallen (of na de tocht niet meer nodig zijn) dan kan ze hem voor ongeveer hetzelfde bedrag weer doorverkopen. Er is veel vraag naar gebruikte vakantiefietsen.
Wie is de "verkoopster"? Een particulier die op een of andere reden van de fiets af wil. of is het een handelaar?
Als het een particulier is, zoek uit wat de reden is waarom zij van deze fiets af wil.
Op dit forum heeft iemand ooit `zijn fiets` aangeboden framemaat 52. Een aantal maanden later bood dezelfde persoon `zijn fiets` aan met een framemaat 58. Was deze persoon ineens een flink stuk groter geworden?
Wat was de nieuwwaarde van de fiets? De regel is dat de waarde na aankoop onmiddellijk met de helft zakt.
Hoe is de fiets onderhouden?
Zijn er geen duurdere onderdelen vervangen door goedkopere varianten?
Ga uit van je gezond verstand.

Succes!
Ik heb een Koga Randonneur uit 2006 Vlgs de fietsenmaker te zien aan het frame nr welke verstopt onder een bidonhouder zit. Aan het letter kan je zien uit welk jaar hij komt. Ik heb mij door experts laten vertellen dat oudere Koga's (daar waar nog myata bij staat) betere onderdelen hebben dan de jongere. Misschien kan je dus nog even kijken of de leeftijd echt klopt.
Ik vind de prijs niet zo gek, betaalde een jaar geleden 775, wel bij de fietsenmaker met 3 maanden garantie en helemaal nagekeken. Behalve een ketting hoefde ik niets te vervangen. Na een jaar nieuwe banden er onder omdat Santiago bereikt moest worden.
en nu moeten het midden en grote blad vervangen worden. winterklus dus.
Een Randonneur is een degelijker fiets dan de traveller dus misschien niet helemaal te vergelijken. als je hem particulier koopt kan het vast 100 euro goedkoper, maar heel veel minder zal het niet worden.
Nb ik heb een mixed frame, met 20 kg bagage verdeeld over voor en achter stabiel genoeg om de tocht te maken.
Anja
dijken63 schreef:Aan het letter kan je zien uit welk jaar hij komt. Ik heb mij door experts laten vertellen dat oudere Koga's (daar waar nog myata bij staat) betere onderdelen hebben dan de jongere. Misschien kan je dus nog even kijken of de leeftijd echt klopt.
Dat is de helft van het verhaal. Zoals Bert zei kunne duurdere onderdelen vervangen zijn door goedkopere. Met name handelaren willen wel eens trucjes uithalen. Dan hebben ze één originele Koga en een fiets van niks. Na uitruil is het nog steeds één 'echte' koga en een tweede fiets met 'toponderdelen'.
Is dat een reden om naar de rijwiel handelaar te gaan?
of kijken en iemand meenemen die er verstand van heeft?
Als we er van uit gaan dat het een originele fiets is en zonder bijbedoelingen van de verkoper .....
Als dat zo is valt er iets van de prijs af te krijgen en kan je op en neer naar Santiago fietsen.
Succes met de aanschaf.
Ik wou een foto erbij zetten, maar ik weet niet hoe.. Help?!
De fiets heeft een mixed frame, goudkleurig met een specifiek soort vlinder stuur, erg vergelijkbaar met een model uit de catalogus van koga uit 2008. Daarmee dat ik dacht dat hij uit dit jaar kwam. Ik ga de dame aanspreken over het jaargetal en zien of over de prijs kan onderhandeld worden. Het is een particulier, een vrouw die sinds de komst van kinderen de fiets niet veel gebruikt, en ervoor ook niet veel. omschrijving: in perfecte staat.
Ik heb nog wat verder gezocht en bij gocycle (tweedehands koga fietsen) kun je ook travellers en andere krijgen aan een voordelige prijs. Heeft iemand ervaring met aankopen bij deze winkel?
Ik neem aan dat zij fietsen verkopen met allemaal gebruikte onderdelen.weet niet of dat dan te vertrouwen is, zij geven ook garantie.

De dame woont 60 km van mij dus en ik ga met de trein, niemand gaat mee. Ken er niet veel van maar kan wel even online opzoeken waar ik op moet letten.

Ook naar fahrradmanufaktur fietsen gaan kijken en op gereden. Gereden op de Tx 400 en T500. De T500 (1025 EUR) was het minimum om mee naar Spanje te rijden zei de verkoper toen ik naar de goedkopere modellen vroeg..
Hetlevenismooi schreef:Ik wou een foto erbij zetten, maar ik weet niet hoe.. Help?!
Superkort uitgelegd: hier uploaden: http://pix.toile-libre.org
en dan de link in een bericht zetten.

> Ik heb nog wat verder gezocht en bij gocycle
Gocycle heeft geen goede naam hier op dit forum.

>De dame woont 60 km van mij dus en ik ga met de trein, niemand gaat mee.
>Ken er niet veel van maar kan wel even online opzoeken waar ik op moet letten.
"Even opzoeken" :shock: 8) kan hier: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... s_koopt%3F

> Ook naar fahrradmanufaktur fietsen gaan kijken en op gereden.
> Gereden op de Tx 400 en T500. De T500 (1025 EUR) was
> het minimum om mee naar Spanje te rijden zei de verkoper
> toen ik naar de goedkopere modellen vroeg..
De goedkopere modellen verkoopt men inderdaad niet graag in Nederland.

In welke regio woon je? Misschien hebben mensen op dit forum wel praktische ideeën voor je.
Ik zou go-cycle overslaan. Die zijn niet heel erg voordelig.
En doen verder ook niet veel aan de fiets. Zij kopen ze ook op marktplaats.
Zetten hem netjes in de olie zodat hij glimt. En verkopen voor het dubbele van wat hij gekost heeft op marktplaat.
Hetlevenismooi schreef:De fiets heeft een mixed frame, goudkleurig met een specifiek soort vlinder stuur, erg vergelijkbaar met een model uit de catalogus van koga uit 2008. Daarmee dat ik dacht dat hij uit dit jaar kwam. Ik ga de dame aanspreken over het jaargetal en zien of over de prijs kan onderhandeld worden.
Houd daarbij in gedachten dat het geen kwade wil hoeft te zijn, een mens kan er gauw een jaartje naast zitten, en wie weet hoe lang de fiets in de winkel gestaan heeft, zonder dat de koper zich daarvan bewust was. Misschien heeft ze hem juist gekocht omdat er op dit overjarige model een leuke korting zat...

Succes met de eventuele aanschaf en veel fietsplezier gewenst,

Carl
Carl schreef:Houd daarbij in gedachten dat het geen kwade wil hoeft te zijn, een mens kan er gauw een jaartje naast zitten, en wie weet hoe lang de fiets in de winkel gestaan heeft, zonder dat de koper zich daarvan bewust was. Misschien heeft ze hem juist gekocht omdat er op dit overjarige model een leuke korting zat...
Zeker. Hoe oud een fiets is, is ook irrelevant. Koga maakte ook in de vorige eeuw al uitstekende fietsen. Juist toen hebben ze hun goede naam opgebouwd.
Relevant is of hij al dan niet (op onderdelen) versleten is en of de onderdelen nog goed verkrijgbaar zijn.
Op het jaartal aanspreken kan uiteraard wel.
Als er 9-speed (27 versnellingen) op zitten zijn de onderdelen nog uitstekend verkrijgbaar.
Als er 8 speed (24) op zit is dat een punt om de verkoper aan te spreken en dan moet er alleen daarom al zeker 100 euro af. De verkrijgbaarheid is dan minder maar ruim voldoende voor een eerste fiets. De plaatselijke winkelier sputtert dan, maar online zijn onderdelen nog goed verkrijgbaar en juist erg goedkoop.
Zelf fiets ik ook nog op 7-speed maar mijn 'goede' fiets heeft 8. Aan 9 ben ik nog nooit toe gekomen. Ze zijn nu bij 11... Kwalitatief beter wordt het er niet van en noodzakelijk is het evenmin.
Let wel dat Koga al in in dacht 2001 / 2002 overgestapt is naar 27 versnellingen.
Dus als hij 24 versnellingen heeft is hij voor die tijd.
De dame heeft laten weten dat ze zich heeft vergist en dat hij inderdaad van 2008 blijkt te zijn. Ze zegt dat er ook te onderhandelen valt over de prijs vermits ik aanhaalde dat ik op marktplaats koga travellers uit 2010 voor minder zie staan ( rond 800). De dame heeft niet veel met de fiets gereden, enkel op zondag af en toe korte toertjes.

Ik woon in antwerpen, daarmee dat de gocycle prijzen nog aantrekkelijk blijven, maar ga ik dus zeker niet doen als ze door de fietsenkenners niet zo geliefd zijn!
Ik kom wel af en toe in Maastricht en Amsterdam.
Toch vind ik niet zo veel op marktplaats, in een fietsenwinkel hier zeiden ze dat het nu niet een goede periode As voor tweedehands te kopen. Kan dit kloppen?
Ik ben nu ook naar de herenfiets en beginnen kijken, maar wil toch echt voor deze travellers proberen te gaan (zodat ik kan beginnen inrijden)

Als het goed is zien jullie dus met deze link de foto?http://pix.toile-libre.org/?img=1439141590.jpg

Alvast heel hard bedankt voor jullie comments!
Deze vond ik ook nog net op het net;)http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 89550.html

Maar ik vermoed dat ik beter eentje koop met een mixed of herenframe, voor niet te gaan zwabberen? Dit lijkt me dus zo een oud model. Hier komen dan misschien ook nog wel grote kosten bij zoals antilekbanden, etc... Wel aanlokkelijk zo dichtbij
Kijk wel even welke maat fiets je nodig hebt.
Ik kan de link niet aanklikken, maar als ik even zoek op tweedehands.be dan kom ik wel wat travellers tegen. Daar vragen ze toch ruim 1100 euro voor. jaartallen worden niet genoemd.
Anja
dijken63 schreef:Ik kan de link niet aanklikken ...
Afbeelding