Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vrouw alleen naar Santiago fietsen? - Forum Wereldfietser

Vrouw alleen naar Santiago fietsen?

Zijn er vrouwen die ervaring hebben met het fietsen naar Santiago de Compostela in hun eentje?

Ik ben een fitte vrouw van 39 en zit er aan te denken om met mijn racefiets volgend jaar de St. Jakobsroute te rijden. Mijn idee is om een lichtgewicht fietskar mee te nemen van Burley Travoy met circa 15 kg bagage, zodat ik mijzelf kan behelpen. Wil iedere dag vanaf 09:00 uur tot circa 17:00 uur onderweg zijn. Denk dat ik Santiago in 3 weken kan bereiken als alles mee zit. Heb veel ervaring met bergfietsen en heb veel doorzettingsvermogen.
Uiteraard is mijn omgeving helemaal niet enthousiast dat ik dit in mijn eentje wil gaan doen en de meeste zeggen dat dit vragen om problemen is. Zijn er mensen die hun ervaringen met mij willen delen en kunnen adviseren
Andere omgeving zoeken :lol: .

En eventueel wat tijd inbouwen voor rust- en pechdagen. Misschien ook de keuze voor een aanhangertje heroverwegen, want tegenwoordig zijn er prima rekjes die je op je racefiets kunt schroeven (nou ja, klemmen). Ben je wat flexibeler.
Inderdaad die tip hierboven. ;) Dat zij het liefst veilig thuiszitten betekend niet dat jij dat ook moet doen. Gewoon zelf voorzichtig en rationeel blijven. Als jij het durft, moet je het gewoon doen. Laat je vooral niet leiden door de angsten van een ander, dan kom je sowieso niet veel verder dan de belangrijkste pagina's van je reisgids.
In drie weken? Vanuit Nederland is het zo'n 2500-3000 km, afhankelijk van de route en je startpunt, dan heb je wel een heel strak schema. De meeste fietsers trekken er vijf tot zes weken voor uit, dan heb je voldoende tijd voor rustdagen en om de plaatsen onderweg eens te bekijken, zo beleef je de route ook echt als een pelgrimsroute (niet dat dat per se moet...).
Duizenden vrouwen doen de Santiago-route jaarlijks in hun eentje (meestal lopend), objectief gezien zijn er geen bijzondere veiligheids- of andere problemen. Het gaat zoals gezegd om je eigen instelling.
Tamara fiets schreef:Zijn er vrouwen die ervaring hebben met het fietsen naar Santiago de Compostela in hun eentje?
Er zijn er duizenden die het gedaan hebben.
Het grootste deel van de tijd bevindt je je op het Franse en Spaanse platteland en hoogstends in kleine steden. Dat zijn zo ongeveer de meest sociaal veilige plaatsen die er zijn.
Leon (man)
Ik heb een bagagerek ook overwogen, maar mijn fiets is van Carbon en dat maakt het lastig. Denk dat 3 weken goed te doen is, omdat ik een uitstekend conditie heb. Uitrusten doe ik s nachts en plekken bezoeken doe ik aan het einde van de middag en avond!
Engerds heb je overal, ook in Nederland. Verder lijkt me dit inderdaad een erg krap schema. Misschien heb je hier iets aan: http://wiki.vakantiefietser.be/images/c ... kantie.pdf
Dat kun jij zelf het beste beoordelen. Weet wel dat sommige delen over onverhard gaan (heb er zelf delen van gereden, met bagage en fietskar met kind). Ik ben zo vrij je te adviseren de breedst mogelijke bandjes te kiezen :wink: .
Wim schreef:Engerds heb je overal, ook in Nederland.
Zelfs al is het percentage engerds even groot, de bevolkingsdichtheid is er veel lager en de sociale controle veel groter.

Offtopic:
Ik ben net terug uit Frankrijk. We hebben de auto in een klein dorpje gezet. Aan de campingbeheerder gevraagd wat het beste was: "Zet hem maar bij mij voor de deur, ik ben de burgemeester*. Stap even in de auto dan rijden we naar het dorp en laat ik je zien waar het is; ik breng je zo terug.". Hij deed de camping er gewoon bij. Zijn gemeente telt 180 inwoners, 18 per km2. (https://fr.wikipedia.org/wiki/Mandres-aux-Quatre-Tours)

*: Hij is vorig jaar herkozen als burgemeester: http://www.estrepublicain.fr/meurthe-et ... eelu-maire
Tamara fiets schreef:Ik heb een bagagerek ook overwogen, maar mijn fiets is van Carbon en dat maakt het lastig. Denk dat 3 weken goed te doen is, omdat ik een uitstekend conditie heb. Uitrusten doe ik s nachts en plekken bezoeken doe ik aan het einde van de middag en avond!
Op mijn website staat ons dagschema naar Santiago (scroll naar onderen) dat we in 2009 hebben gevolgd. Dat is wel in Frankrijk deels via de route "Langs oude wegen", die is heuvelachtiger dan de meest westelijke route door Frankrijk zoals veel fietsers die volgen. Zoals je ziet moet je zeker in Spanje dagelijks met (veel) meer dan 1000 hoogtemeters rekening houden als je etappes van ruim boven de 100 km aflegt. Niet om je te ontmoedigen, maar we ervoeren toentertijd dat andere fietsers nogal eens dachten dat ze over een eindeloze hoogvlakte linea recta naar Santiago konden sjezen.
Eventuele engerds lijken mij geen probleem. 3000 km in drie weken wel als je ook nog kampeerbagage bij je hebt. Een carbon racefiets is evenmin ideaal. De bandjes zijn te smal, het frame is te slap en er zit vast geen licht klimverzet op.
Ik ben 1 van die duizenden vrouwen die alleen naar Santiago ben gefietst. Dit was afgelopen juni. Vanuit Noord-Frankrijk heb ik er 4 weken over gedaan met een daggemiddelde van ongeveer 80 kilometer. (in totaal 2200 kilometer gefietst). Dit was op het gemak. … ook omdat volgens mij Santiago niet het doel is, maar de reis op zichzelf is het doel. De ontmoetingen, de landschappen, de historie…en daar heb ik mijn tijd wel voor genomen hoor. Drie weken voor 2500 km is mogelijks goed doenbaar op een racefiets, maar persoonlijk denk ik dat je dan toch een groot stuk mist…

In tegenstelling tot jouw omgeving vond de mijne het wel heel leuk.

Enge situaties: niet meer of minder als ergens anders… mogelijks een stuk minder dan in je eigen huis…Ik heb trouwens de Sweerman-route over Parijs-Poitiers gevolgd, omdat ik die streek nog niet kende.

Vind het persoonlijk trouwens ook niet echt een route om met de racefiets te rijden, tenzij je constant de hoofdwegen (= niet prettig) kiest.
Bedankt voor jullie reacties. Ik wil de Westerlijke route kiezen. Deze is minder heuvelig en 350 km minder lang. Heb veel ervaring in de bergen. Heb ook op een dag de Marmotte route in Frankrijk gefietst. Mijn fiets heeft 3 bladen voor en mijn grootste verzet achter is 30. Ik kan dus lekker op souplesse rijden. Ik twijfel nog wel een beetje aan die fietskar. Weet niet of deze heel betrouwbaar naar boven en in de afdaling is. Had via iemand begrepen dat je met een fietskar met twee wielen prima uit de voeten kunt, maar ik twijfel aan al het gewicht achterop.
Een fietskar achter een carbon frame hangen is niet zonder risico. Het frame is gewoon niet ontworpen voor zulke torsiekrachten. 30t achter is met 15 kg bagage (plus een kar van zeker 5 kg) niet heel ruim. Wat is je kleinste voorblad?
Tamara fiets schreef: Heb ook op een dag de Marmotte route in Frankrijk gefietst. Mijn fiets heeft 3 bladen voor en mijn grootste verzet achter is 30. Ik kan dus lekker op souplesse rijden.
Met bepakking :wink: ?
Nee, rugtasje op. Heel anders dus, maar fietsen in de bergen is mij niet onbekend!
Ben ook niet overtuigd of het reisschema helemaal realistisch is. Ik zal hier wel wat speling inhouden. Ik weet dat ik aardig kan doorbikkelen, maar je weet maar nooit.
Denk zelf dat ik als vrouw alleen aardig uit de voeten kan, maar misschien zijn er stukken op de route waarvan sommige kunnen zeggen dat het beter is om met iemand damen te zijn. Wellicht zijn er ook nog tips van mensen die weten of er bagagedragers geschikt zijn voor Carbon fietsen die tussen de 10 en 15 kg kunnen dragen! Alle tips zijn welkom.
Volgens mij had ik je daarover al een tip gegeven;). Maar de vraag is wat er eerder breekt: de drager of je frame. Hoewel dat echt zo'n vaart niet zal lopen.

Nog een tip dan: Old Man Mountain Sherpa, kun je aanpassen voor een racefiets.
De eerste vraag die bij mij opkomt is waarom je zo snel naar Santiago wilt fietsen?? De weg naar Santiago is een pelgrimspad. Daar "hoor" je de tijd te nemen voor bezinning. Er een "racebaan" van maken is imho een beetje als vloeken in de kerk. :? (met mijn naam voel ik me toch een beetje verplicht je hierop te wijzen... :) )

In ieder geval is een racefiets niet ontworpen voor zware bepakking, ook niet op een aanhanger. Met name in afdelingen (en in de Pyreneeën kom je flinke tegen) zou je in de problemen kunnen komen: je remmen en bandjes zijn daar niet op berekend. Met name bij regenachtig weer kan dat slecht aflopen.

Als je echt op de racefiets wilt moet je je bagage beperken. Kamperen is dan eigenlijk geen optie; dat wordt veel te zwaar (tent, slaapmat, slaapzak, kookgerei). Je zult dan gebruik moeten maken van B&B's en/of hotels.

Mijn advies is echter om in dit geval "gewoon" met de massa mee te doen en op een vakantiefiets te gaan. Dan kan je meenemen wat je wilt en de kans dat je veilig Santiago bereikt is een stuk groter. En tot slot een tip: doe rustig aan en geniet van alle moois onderweg. Domweg heel hard een eind fietsen kan overal; daar hoef je niet voor naar Spanje...
Als je geinteresseerd bent naar mijn verhaal, stuur dan even een PBtje. Anders wordt het een lang verhaal.
Ben net 5 weken terug uit Santiago.
gr Anja
dijken63 schreef:Als je geinteresseerd bent naar mijn verhaal, stuur dan even een PBtje. Anders wordt het een lang verhaal.
Ben net 5 weken terug uit Santiago.
gr Anja
Niks mis met een mooi reisverhaal toch?