Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstochten voor beginners (2-3 dagen) - Forum Wereldfietser

Fietstochten voor beginners (2-3 dagen)

Dag iedereen

Na het aanschaffen van een nieuwe fiets probeer ik tegenwoordig elke zondag een fietstochtje te plannen binnen vlaanderen aan de hand van fietsknooppunten. Ik probeer telkens een tocht te maken van ongeveer 70 km. Graag zou ik binnenkort ook eens een iets uitgebreidere fietstocht willen plannen maar ik weet hier eigenlijk niet goed hoe ik hiermee moet beginnen. Deels misschien omdat ik ook nog niet volledig weet wat en hoe ik dit juist zelf wil bereiken. Graag had ik jullie advies eens willen horen hoe een amateur fietser het best een eerste fietstocht inclusief overnachting kan inplannen ( 2-3 dagen) zou kunnen plannen. Ergens ben ik bang dat ik hiervoor niet voldoende ben voorbereid daar ik van alles misschien nog te weinig af weet. Bijvoorbeeld het herstellen van een fiets, lekke bank, materiaal vervangen en is dit essentieel te kunnen; maar anderzijds ook de zaken die ik zeker en vast dien mee te nemen op een fietstocht, zaken waar ik rekening mee zal moeten houden; de route zelf op basis van het soort fiets waarover ik beschik uit te stippelen; de mogelijkheden om te overnachten; hoeveel bagage ; kledij mee te nemen voor een tocht ;wat een goede eerste tocht zou zijn voor een beginnende leek zoals mij; fietstocht in het buitenland of toch maar binnen België blijven; etc.. Het zou zeer fijn zijn indien er hier mensen zijn die ooit ook zo zijn begonnen en hun ervaringen hierover graag willen delen of mij enige tips en advies kunnen geven! Laat gerust iet weten! Groetjes,
In Nederland hebben we onze deskundige Wim uit Groningen die presentaties en weekenden organiseert over dit onderwerp.

Nu is Groningen in het noorden van Nederland en dus ver weg van Vlaanderen

Wellicht kan de Vlaamse vereniging de Vakantiefietser, www.vakantiefietser.be jou verder helpen of er over dit onderwerp ook activiteiten plaats vinden in Vlaanderen.
Ik zou beginnen met heel veel lezen oa hier op de site. Paklijsten van anderen eens goed bekijken en voor je zelf aanvinken wat je beslist nodig vind om mee te nemen.

Je fiets kennen moet je ook als je een rondje van 70 km fietst - dus een lekke band vervangen/ plakken eventueel een kabeltje wisselen zijn zaken die je waarschijnlijk al beheerst. Als je je fiets altijd goed onderhoud/ laat onderhouden dan kan er op ene vakantie weinig mis gaan op een lekke band na is mijn ervaring. Oh misschien een remblokje vervangen.

Verder moet je je afvragen wat heb je aan budget en wat zijn je eisen tov gewicht en je plannen als je een meerdaagse tocht gaat maken - vlak/ heuvels/ bergen etc.. Wil je kamperen/ hostels/ B&B ect. allemaal zaken die gedeeltelijk voor een andere uitrusting zullen zorgen.

Over materiaal staat er al heel veel geschreven op het forum en je zou ook de hiking site eens kunnen doornemen mbt welke materialen zij gebruiken daar ene aantal zaken voor lopers en fietsers hetzelfde (kunnen) zijn.
Begin anders eerst met 1 nachtje. Gewoon een weekend op zaterdag heen, ergens overnachten en dan op zondag weer terug.
Zo kun je het dan uitbreiden naar een wat langere tocht, en als het je dan een week lukt en het bevalt je goed, dan is het ook geen probleem om langer weg te gaan.
Wat wil je: hotels of kamperen? Verder zou ik me enerzijds niet al te druk maken over reparaties onderweg (behalve leren een lekke band te repareren), maar anderzijds me wel opgeven voor een fietsreparatiecursus.
Ik reed twee jaar terug ook een beginnersrondje, om alles uit te testen. We gingen kamperen: http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... en#p184419

Dit kan trouwens ook een goed startpunt zijn: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 12&t=11322
Hier kan je ook mijn bevindingen lezen, sinds begin dit jaar.
De eerste keer heb ik een klein tochtje gemaakt naar de dichtstbijzijnde bivakplaats. Dit was maar 25km van mijn woonplaats. Daarna iets verder 55km van thuis uit. Dat is een goede manier om te ontdekken of je materiaal aan jouw eisen voldoet en of je er plezier aan hebt. Wat onderdelen kunnen vervangen of maken vind ik toch wel een must als je wat verder weg gaat.

In juni ben ik er dan 6 dagen op uit getrokken in de Ardennen voor een totaal van 645km

Hier kan je daarover al wat lezen http://www.maesivo.be/racefiets/
Reparaties kan je op verschillende soorten fietsen toch wel een beetje vergelijken.

Mijn ervaringen met trektochten en materiaal kan je hier lezen:
http://www.maesivo.be/trekking/index.php
mrenaerts schreef:Bijvoorbeeld het herstellen van een fiets, lekke bank, materiaal vervangen en is dit essentieel te kunnen;
Zoals Inge reeds aangaf is het sowieso handig om wat basiskennis te hebben over fietsherstel, ook bij een dagtocht van 70 km/uur. (En een band leren vervangen/plakken lijkt me het absolute minimum.)

Maar als je dat niet op korte termijn kan/wil leren en je blijft in België en Nederland, dan kan een fietsbijstand (www.vab.be/nl/producten/bijstand/fiets) wel goed van pas komen en je de nodige gemoedsrust geven.

Het is ook niet duidelijk welke vakantie-ervaring je verder hebt. Dat kan ook wel bepalend zijn voor nuttige tips.
Nou, een dagtocht van 70 km/uur... :shock: .

Mwehehehe...!
Travelmaster schreef:Nou, een dagtocht van 70 km/uur... :shock: .
Oeps :oops:
Volgens mij is het belangrijkste: op je fiets stappen en gaan. Je zal zeker iets missen (zolang dat niet je fiets is geen probleem) maar waarschijnlijker teveel bij je hebben maar dat weet je dan ook weer.
Kijk eens op de website van Carla van Tatenhove http://carlatours.com/nl/
Zij is pas begonnen met het aanbieden van begeleide fietstochten (van een paar dagen) en van haar kan je vast en zeker een boel leren.