Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen en tips hond(je) mee op fietsvakantie (Europa) - Forum Wereldfietser

Ervaringen en tips hond(je) mee op fietsvakantie (Europa)

Dag allemaal,

10 juli komt Abel bij ons wonen, een dwergpoedelpup. Nu wilden we in augustus een klein weekje met de fiets op pad en het liefst nemen we Abel al direct mee (in de mand). We zaten te denken aan Luxemburg en/of zwarte woud regio etc.

Nu heb ik er eigenlijk nooit eerder op gelet, maar waarschijnlijk mag je hond niet alle campings op? Dit betekent dat we dan toch ineens veel moeten 'plannen' qua overnachtingen, iets wat we normaliter juist totaal niet doen. Daarnaast zijn er vast nog 1001 dingen waar we nog niet aan gedacht hebben...

Heeft iemand nog tips/tricks, dingen waar we aan moeten denken voordat we deze proeffietsvakantie met hond gaan ondernemen?

Dank alvast!
Dag Janneke,

Ik ga ondertussen al 4 jaar met e hond op fietsvakantie en ik kan dit alleen maar toejuichen. Ook hier was het de eerste keer echt bang afwachten en aftasten wat het geeft.

Veel campings laten honden wel toe, maar uiteraard aan de leiband. Indien je enkel campings doet dan moet je er soms rekening mee houden dat je ook geweigerd kunt worden. Zorg er dan voor dat je op voorhand een lijst bij de hand hebt waar je eventueel wel terecht zou kunnen.

Bij mij was vooral het praktische moeilijk. Je hebt veel meer mee te zeulen, je sleurt eigenlijk een kind mee en dus ook het voedsel. Sam is een border collie dus een mand was geen optie. Een fietsbench was de enigste uitkomst en dit werkt goed, je bent wat trager, maar dat stoort me eigenlijk niet. Regelmatig loopt de hond mee en dan haal ik die verloren tijd zo netjes in en zij heeft haar beweging.

De zaken waar je dus rekening mee moet houden:
- Hoe transporteer ik de hond het beste voor zowel haar als voor mij zelf (zorg dat een fietsmand comfortabel is om ook lekker in te liggen)
- Hoe zorg ik er voor dat ook de hond voldoende afwisseling krijgt tussen bewegen en stil zitten.
- Lange lijn en grondpen voor op de campings
- Voedsel & voldoende water (Sam heeft als nadeel dat ze specifieke voeding krijgt die niet overal verkrijgbaar is, waardoor ik redelijk veel moet meezeulen, ik verdeel dit in dagporties zodat dit gemakkelijk te verdelen is over de verschilende fietstassen en hondenbench.) Kijk een beetje uit waar je kan winkelen voor hondenvoer, dan kan je kleine porties meenemen.
- Waar laat je de hond s'nachts? Sam kan perfect slapen in die fietsbench, maar bij een mand is dit niet eenvoudig tenzij je ze meeneemt in de tent, maar dit is bij een natte hond niet altijd even fijn. (doggyride)

Na een dag fietsen ben je soms bekaf, maar bedenk wel dat die hond best nog beweging kan gebruiken, ik maak dan nog vaak een wandeling in de omgeving met de hond. Zeker bij een border collie een must, of dit ook zo is bij een dwergpoedel weet ik niet.

Heb ik er spijt van?
Nee, integendeel je hebt overal bekijks en iedereen is vriendelijk tegen je of spreken je aan hoe knap ze het vinden dat ik de hond niet naar een zielig hotelletje/pension breng. En ik heb steeds mijn beste kameraad bij me.
Voor culturele bezoeken moet je wel wat puzzelen. Dan let ik op de hond en even daarna mijn vriendin.

Als ik alleen ben is dit bijna niet te doen en tijdens het winkelen heb ik een goede waakhond, maar lang durf ik ze niet alleen te laten.

Veel plezier alvast!

Groeten,

Koen
Dank Koen voor de uitgebreide toelichting!

De dwergpoedel is ook een actief dier, maar minder dan de Bordercollie, en hij is vooral een stuk kleiner (max 7 kilo) dus hij kan gemakkelijk mee in het mandje. Dit gaan we hem direct aanleren, want in Amsterdam fietsen we alles en is het gemakkelijker hem in de mand mee te nemen dan ermee te lopen naast de fiets.

Wij dachten, laten we ons direct in het diepe gooien als hij nog een puppie is, dan hebben we kans dat ie er snel aan went en het al snel een gewoonte is.

Goed te horen dat campings vaak niet een groot probleem zijn. Voor de eerste keer is het denk verstandig om de campings van tevoren uit te zoeken en te kijken of honden welkom zijn. We dachten zelf aan het meenemen van de 'reisbench', een sturdibag zodat hij in de voortent z'n eigen plaatsje heeft. Dit is ook iets wat we hem voor in huis 's nachts willen aanleren dus het meenemen daarvan op reis lijkt ons goed omdat hij dan z'n eigen vertrouwde plekje heeft.

Ik ga al je tips nog eens doornemen. Is het goed als ik je persoonlijk nog eens contact over onze 'paklijst' voor de hond etc?

Groet en dank!
Zeker, uitleg geef ik graag. Zelf vertrekken we eind juli voor 3 weken naar Noorwegen met de hond en zijn al volop met de voorbereiding van de hond bezig. We hebben het voordeel dat je daar wel mag wildkamperen en enkele vaste contacten hebben waar we terecht kunnen. We zien er alvast naar uit.

Het aanleren van slapen in die sturdibag is zeker verstandig, Sam is thuis ook aangeleerd om in een bench te slapen dus dat ging heel vlot!

Nog een tip en een niet onbelangrijke, controleer per land wat je moet hebben van inentingen voor je hond. Voor Noorwegen moeten we bv 21 dagen op voorhand naar de dierenarts en ginder nogmaals voor een ontwormingskuur. Bel even je dierenarts op en die zou je correct moeten kunnen informeren.
Voor Luxemburg gelden dezelfde regels als voor België dacht ik. Neem ook wat info mee voor dierenartsen in de buurt. Je weet maar nooit...

Ik hoor nog van je als er iets is wat je nog graag wilt weten.