Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Esbit brander - Forum Wereldfietser

Esbit brander

Misschien is dit al eerder in het forum aan de orde geweest, maar ik heb het niet kunnen vinden. Daarom toch maar de vraag: Heeft iemand ervaring met de brander van Esbit. Werkt met (witte) blokjes 'droge brandstof'. Super lichtgewicht (een frame van niks en een paar blokjes van 14 gram, that's all). Maar werkt het ook? Niet voor luxueuze maaltijden, maar voor een kop koffie 's morgens en 's avonds, wat soep, dergelijke eenvoudige zaken.
(Voor wie het niet kent en nu nieuwsgierig wordt, dit is de Esbit-site: http://www.esbit.org/home/fs_def.htm).
http://www.esbit.org/home/fs_def.htm

/fs_def.htm ( _ Is niet zichtbaar.)

Heb ik ooit (1992) in het leger gebruikt, om een kom soep/chocolademelk en een blik witte bonen in tomatensaus :? warm te maken was dit zeker voldoende, ik kan me alleen niet meer herinneren hoe ik dat ding weer heb uitgekregen en of het blokje als het half opgebruikt is weer te gebruiken valt als je er bvb een beker water hebt overgegooid om het uit te krijgen. Ik weet ook niet meer hoelang zo'n blokje blijft branden, het is ook 13 jaar geleden hé.

Iets opwarmen is best mogelijk, een goede maaltijd bereiden is iets anders.(wat je ook niet vraagt)
Zeer gevoelig voor wind, stinkt, en je gamellen (militaire kookpannen)werden er zwart van. Een liter water aan de kook brengen was altijd een uitdaging. De blokjes bleven net niet lang genoeg branden.
Als beroeps ging je snel over naar een coleman of een optimus brander.

Wist zelfs niet dat die dingen te koop waren en dacht dat alleen het Belgisch leger (ABL) de volledige stock opkocht van die kl... dingen.

Voor wat jij er mee van plan bent is het eigenlijk wel bruikbaar. Werk dan wel met een Amerikaans model van leger gamellen Hollands spul is ook degelijk vergeet de ABL (Belgisch leger) toestanden.

Ook wel handig als je een beetje warmte nodig hebt in geval van. (onder je poncho)

Een beter werkend alternatief voor een minimale brander is misschien een heel kleine spiritusbrander. Die wegen ook bijna niets, branden toch wel wat beter, en de brandstof is meestal makkelijker te verkrijgen.
Wim

Somchai schreef:Werk dan wel met een Amerikaans model van leger gamellen Hollands spul is ook degelijk vergeet de ABL (Belgisch leger) toestanden.
Ik gebruik mijn ABL gammelen nog steeds, waarom vind je ze niet goed Somchai? Ik heb er geen probleem mee.
Het enige is dat ze door de jaren een beetje krom gingen staan door het transport op de fiets (dus niet door de warmte ofzo) dus kocht ik bij een buitensportzaak een stel nieuwe, probleem met die "nieuwe" is dat de handvaten warm worden en de originele ABL gammelen hebben dit probleem niet. Ik gebruik dus weer mijn "oude" die ik terug recht heb gemaakt.

Chris schreef:
Somchai schreef:Werk dan wel met een Amerikaans model van leger gamellen Hollands spul is ook degelijk vergeet de ABL (Belgisch leger) toestanden.
Ik gebruik mijn ABL gammelen nog steeds, waarom vind je ze niet goed Somchai? Ik heb er geen probleem mee.
Het enige is dat ze door de jaren een beetje krom gingen staan door het transport op de fiets (dus niet door de warmte ofzo) dus kocht ik bij een buitensportzaak een stel nieuwe, probleem met die "nieuwe" is dat de handvaten warm worden en de originele ABL gammelen hebben dit probleem niet. Ik gebruik dus weer mijn "oude" die ik terug recht heb gemaakt.
Chris,

Ik heb die dingen tussen 78 en 89 vrij veel gebruikt (para's), wat er daarna gekomen is dat weet ik dus niet.
In onze tijd werden de handvaten al warm, bij de Amerikaanse niet.
Het materiaal van de Amerikaanse was ook duurzamer dan die alluminium die wij hadden. De vorm was wel handig.

Prachtig die discussie tussen Belgen over materiaal van het Belgische leger op een Nederlandse site!

Ik ben blijkbaar een stuk jonger dan jij, mijn legerdienst was in 1992 (de voorlaatste lichting) de gammellen zijn van 1987 en 1988 volgens het jaartal wat er op staat. Blijkbaar een goed jaar.

Even terug naar Erik:

Ik heb zo'n brandertje jarenlang meegenomen als reserve. Uiteindelijk gebruikte ik het alleen om dingen kokende te houden als ik ze eerst op mijn benzinebrander had opgewarmd (ik kook vrij uitgebreid, ook op vakantie). Het brandertje zelf weegt niks, maar ik vind de brandstof toch vrij zwaar, je hebt er heel wat van nodig als je het regelmatig gebruikt. En bovendien is het giftig! Tijdens het vervoer verpulveren de blokjes vrij makkelijk= giftige troep. De vlam is niet heel erg heet (dus opwarmen gaat langzaam) en inderdaad windgevoelig. Pannen staan op het brandertje een beetje wankel.
Conclusie: volgens mij is het enige voordeel dat het een erg kleine combinatie is. Als je toch al een andere brander meeneemt zul je die waarschijnlijk steeds gebruiken dus is dit brandertje overtollig gewicht. En Wim heeft gelijk: zo'n compact spiritusbrandertje (vooral met de Scandinavische "Sprit") voldoet veel beter.

Groet, S.