Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe toerfiets in Schotland - Forum Wereldfietser

Nieuwe toerfiets in Schotland

Hoi!

We zijn van plan na september op reis te gaan voor een aantal maanden tot een jaar (richting het oosten, via Istanbul, Iran, Pamir etc.). Exacte route is nog variabel, maar eerst hebben we nog goeie fietsen nodig.

Nu is er een probleempje, wij wonen in Edinburgh, Schotland. Heel leuk enzo (kun je super fietsen!, ik zal binnenkort eens reageren over wat schotland vraagjes), maar we rijden nog steeds op hopeloze fietsen (mijne is meer dan 20kg en valt van de roest bijna uit elkaar, en krijg ik na een flinke dag heel last van mijn polsen/vingers, en die van mijn vriend komt van de decathlon...). Ik zou heel graag voor een echte Santos of VSF gaan, maar die zijn hier niet te krijgen! We zijn in juni 1 weekendje in NL, dus dan zouden we iets kunnen fixen, maar ik vind het lastig om te bestellen als je geen enkele test-rit kunt maken.

Deze fiets:
http://www.edinburghbicycle.com/product ... ring-bikes
is de enige fiets zonder racefiets-stuur (en dat wil ik niet ivm mn polsen/rug) die je hier een beetje kunt krijgen. Kan iemand mij over deze fiets iets nuttigs vertellen, of deze kwalitatief een beetje in de buurt van de Nederlandse/Duitse merken komen en of deze zo'n lange reis gaan volhouden (met bepakking, ik denk ook voor tassen, al hebben we dat tot nu toe zonder gedaan).

Alle tips welkom! Ook over op een andere manier aan fietsen komen, of eventuele tweede-hands. Alvast bedankt!
Waarom niet een oproepje doen aan vakantiefietsers die van de zomer naar Schotland komen om -indien in het bezit van zo'n fiets- bij jullie langsgaan? Kun jij even ruiken aan zo'n fiets, hebben zij een overnachtingsplekje...?

Of anders eens een bezoekje aan Nederland brengen. Genoeg zaken die hier actief op het forum zijn, zijn zeer welwillend als het gaat om iets regelen qua testrijden, schat ik zo in.

Maarre, er zijn zó veel merken... Je maakt mij niet wijs dat die fiets het enige product in jouw regio is?
Toen wij afgelopen november in Edingburgh waren, heb ik wel eens naar de fietsen bij evans cycles gekeken, geen idee of ze iets hebben dat voor jullie voldoet.
Je kan probleemloos Dawes fietsen vinden in Edinburgh (ik vind zo meteen al zeker een winkel waar ze ze hebben (Leith cycles)). De Galaxy cross voldoet out of the box aan je voorwaarden, de andere touring modellen hebben dan wel een racestuur, maar een recht stuur (en alle hendels) is een goedkopere oplossing, dus veel kans dat ze dat gratis voor je ombouwen. Ik zie wel dat ze overal 32 mm bandjes op monteren, probeer iets breders te regelen.

Veel winkels zullen overigens ook modellen kunnen leveren die ze niet in stock hebben, even rond bellen levert dan vaak een bevriende winkel op waar je kan proefrijden. Ik zie tussen de leverbare merken toch cannondale, giant en koga staan, dus je zou je meug wel moeten kunnen vinden.

De fiets die je hierboven post lijkt eigenlijk ook niet slecht. De drager is geen toppertje de rest van de afmontage lijkt me degelijk. De verende zadelpen zou ik onmiddelijk laten vervangen, maar dat kost je dan waarschijnlijk niets. (en ik zou ook een naafdynamo en licht willen, maar dat hangt af van je gebruik)
De mensen die we gesproken hebben in beide grote winkels hier (Evans & Bicycle Coop) wisten beide te vertellen dat ombouwen van een race-stuur naar recht of butterfly blijkbaar lastig is omdat je een heel nieuw schakel en rem systeem nodig heb. Heb ik verder geen verstand van helaas.

Ik ga zeker kijken naar de Dawes serie (die is me eerder afgeraden, maar als ze fietsen maken met de naam 'karakoram' zouden ze dat toch zeker aan moeten kunnen?).

Thanks!
Lastig is nogal een groot woord. Ja, je hebt andere onderdelen nodig, maar over het algemeen is de keuze voor rechte sturen helemaal niet zo lastig: je kunt gewoon elk voor MTB en trekking gangbaar type remmen en shifters gebruiken. Moet het nog wel bij de derailleurs passen maar dit is echt heel basic. De keuze voor race-sturen en de daarbij behorende shifters icm trekking en MTB-onderdelen is een stuk lastiger.

En zoiets moet een zaak als Evans toch zeker a) weten en b) aankunnen?
Wat is lastig? (prijzen uit decathlon geplukt zodat je het eventueel zelf kan)
- een recht stuur +/- 20 euro
- shifters 9 speed alivio 39.95 euro
- remhendels (niet te vinden bij decathlon) shimano BL R550 12.95 euro
- grips: 10 euro of 40 als je ergon grepen wil.
- nieuwe remkabels en versnellingskabels: 20 euro
- stuurpen (tenzij nieuw stuur zelfde diameter als oud stuur)

Wat recupereert de winkel:
- racebocht: +/- 20 euro
- shimano sora shifters (of hoger= duurder) +/- 140 euro
- stuurpen

Dus ja, je zal wat moeten opleggen om de werkuren te compenseren, maar als dat je fietsreis aangenamer maakt dan hoef je toch niet te twijfelen.
Je schrijft dat je graag een Santos zou willen. Als je in juni dan dat weekend hier in Nederland bent, waarom maak je dan geen afspraak voor de vrijdag bij Santos zelf? Je kunt dan vrijwel met alle modellen in alle maten proefrijden. Dat is een prima service van ze. Als de fiets bevalt, bestel je hem en haal je hem vijf weken later op. Dat is nog mooi op tijd voordat de trip begint.
Is het merk thorn van sjs cycles niet leverbaar in schotland?
En Roberts' die in het zuiden van Engeland zelf frames bouwt?
Astrisr schreef:de enige fiets zonder racefiets-stuur (en dat wil ik niet ivm mn polsen/rug)
Hallo Astrisr,

deze opmerking begrijp ik niet. Een racestuur in de goede breedte leidt juist tot minder problemen voor je polsen. Je hoeft met een racestuur niet per se een diepe zit te hebben. Zie als mooi voorbeeld https://lh6.googleusercontent.com/-cIsc ... 080670.JPG uit het topic "post eens een foto van je vakantiefiets".
In de Duits/Nederlandse traditie heeft de gemiddelde vakantiefiets een ATB-stuur (of iets dat daar op lijkt) maar in de angelsakische wereld is dat anders, zoals je gemerkt hebt. Een goede fietsenleverancier moet je hiermee kunnen helpen.

groet,

Jan
+1
Eigenlijk zou je eens ontspannen voor je beeldscherm moeten zitten, met een wat actieve houding (licht naar voren gebogen). Dan je armen naar voren brengen, op een comfortabele hoogte. Welke positie nemen je handen in? Dat lijkt me de meest ergonomische positie waarin je handen zich kunnen ontspannen.
Bij mij betekent dit dat voor een racestuur mijn handen zich wat naar buiten moeten draaien. Bij een recht ATB-stuur juist naar binnen. Daar tussenin zitten allerlei luxere trekking- en ATB-sturen met verschillende hoeken. Ook 'race'-sturen voor onverhard fietsen (a la Salsa Woodchipper) hebben een comfortabelere hoek dan een (r)echt race- of ATB-stuur. De hoogte en afstand tot het zadel is natuurlijk erg persoonlijk.

Zonder gelijk de helft van de onderdelen te hoeven vervangen, kun je dus wellicht met een luxer stuur bedoeld voor onverhard fietsen al prima uit de voeten.

Daarnaast zijn er verschillende merken van goede fietsen die zich juist in de UK bevinden. Van wat Wim voorheen altijd pleegde te zeggen zouden Thorn fietsen (van SJS Cycles) ook erg goed moeten zijn. Daarbij heb je de keuze tussen een dropbar, trekking- of ATB-stuur. Ergon grips lijken me daarbij erg fijn voor lange dagen in het zadel of voor gewoon wat extra comfort.

Tenslotte: ik zou wel wat tijd steken in de juiste fiets en niet opgeven omdat 2 winkels je niet (goed) willen helpen. De kosten die je maakt zodra je onderweg bent, bepalen uiteindelijk meer wat je reis kost dan de aankoop van de fietsen.
Voor een goedkope fiets is de Edinburgh Bicycle Coop een prima adres. Voor een betere fiets (niveau Santos, of ook zelfs beter) zou ik contact opnemen met sjcycles/Thorn. Daarnaast zijn er ook nog weer duurdere maatbouwers als Roberts, Bob Jackson of Paul Hewitt (maar er zijn er meer).
Hey,

Wat denk je van volgende, online besteld en thuis geleverd.

http://www.rosebikes.nl/bike/rose-black ... aid:689984

Ik vind het een echte topper (triplebutted, geanodiseerd frame met allemaal toponderdelen), zeker voor die prijs. Je kan bovendien nog wijzigingen aanbrengen. Bvb. geen verende voorvork, ...
Ik denk ook wel dat Rose in Schotland levert. Is dat geen optie?

Astrisr, ik ben trouwens ook wel geïnteresseerd naar jullie suggesties voor routes in Schotland. Ik kom mogelijk reeds in juni een weekje fietsen. Vertrekpunt zou Edinburgh kunnen zijn (landing vliegtuig), maar liever een noordelijker punt (dus even met trein).

Groeten,
Steven
Bedankt voor de goede suggesties! Denk dat we inmiddels wel alle fietsenmakers hier in Edinburgh gesproken hebben... Na een heleboel discussie met een lokale fietsboer die wel een Surly voor ons op wilde bouwen toch maar gewoon voor een Hollandse fiets die we hopelijk in juni op kunnen komen halen (tegen die tijd onder het kopje van 'Post eens een foto van je vakantiefiets' :wink: )