Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tent of bed and breakfast - Forum Wereldfietser

tent of bed and breakfast

Hallo,

zijn er mensen die er de voorkeur aan geven om hun fietsvakantie zelf uit te stippelen met bed and breakfast in plaats van de tent mee te nemen?

Frank en Diane
Vast wel. Maar aangezien B&B in Engeland en Schotland gewoon schreeuwend duur lijkt geworden, vind ik het geen vergelijkbaar alternatief meer. 60 pond per nacht is geen uitzondering meer... We deden het twee jaar geleden alleen als er geen andere optie was... Of we éven behoefte aan wat meer luxe hadden :wink: .
Alleen maar B&B. We doen dat omdat we na een dag trappen niet op een klapstoeltje willen zitten voor een net opgezet tentje :-). Duurder, luxer., heerlijk ontspannen. Altijd plek, geen problemen dat we geen bedje hebben kunnen vinden.....

Groet,


Henny
Ik doe beide. Afhankelijk van het weer, mijn humeur, het aanbod. Soms is er geen camping te bekennen, en is er wel een hotelletje voorhanden. Soms wil je na een regendag wel eens droog slapen en een restaurant & warme kamer met een echt bed.
Soms wil je juist die heerlijke rustige avond op een prachtig terrein doorbrengen met uitzicht op de heuvels en lekker zelf koken op de primus.
Met een lichtgewicht kampeeruitrusting hoeft de keuze letterlijk niet zwaar te wegen.
Dit lijkt me eerlijk gezegd een vraag voor een poll.....

Ik ga bij voorkeur met de tent. Bij hoge uitzondering in een hotelletje. Na een lange dag fietsen heerlijk op een plastic zak zitten. Klapstoeltjes zijn voor watjes :lol:
Ik vind niets zaliger om een prachtige fietsdag af te sluiten door voor mijn tentje in een prachtige omgeving mijn eigen potje te koken met een biertje er bij en bij het eten een lekker glaasje wijn. De vogels luiden het ondergaan van de zon in. Waarom zou ik in hotel overnachten met slechts drie of vier sterren, als ik onder duizend sterren kan slapen?
In Spanje is een bijkomend voordeel: ik ben niet afhankelijk van die rare Spaanse etenstijden, waarbij de keuken pas om 21:00 open gaat.
Helaas zijn de avonden en de nachten niet altijd aantrekkelijk om te kamperen. Ik ben een mooi weer kampeerder. Bij mindere omstandigheden kies ik er voor om binnen te slapen.
Ook in landen als Thailand kies ik voor een guesthouse, hotel of bungalow.
In een B&B voel ik vaak minder vrijheid. Wellicht tref ik het dikwijls zo, maar ik heb het dan dat de eigenaren zich te nadrukkelijk om mij bekommeren. Er wordt diverse malen op de deur geklopt: heb je dit niet nodig, of dat?
Vorig jaar was ik bij een excentrieke dame op leeftijd die mij als een soort zoon trachtte behandelen. Ik voelde mij voortdurend in de gaten gehouden en dat geeft mij een enorm gevoel van onvrijheid.
Een andere eigenaresse probeerde mij te verwennen met eigen gemaakte zuurkool. Gatverdamme! Hoe leg je dat uit zonder de dame te beledigen?
Geef mij maar vrijheid, blijheid!
IK maak(te) ook gebruik van beidde meestal de tent maar af en toe een hotel, hostel, B&B of guesthouse. Waarbij ik de tent prefereer behalve dan als het een aantal dagen geregend heeft dan is het lekker om even alles te laten drogen en weer lekker warm te worden.
In principe gaan we kamperen als de temperatuur hoog genoeg is. (Mevrouw van der Veeke houdt niet van kou.) Dit betekent dat we meestal in het tentje kunnen. Net als de meeste hier vinden, is dat voor mij ook het ultieme fietsreizen. Op de schaal van tevredenheid zit ik dan bovenin als het tentje staat, ik gedoucht ben en we een maaltijd aan het koken zijn. (met een Radler naast het stoeltje).

Maar soms is er geen camping of mogelijkheid tot wild kamperen. Dan zoeken we inderdaad een overnachting binnen. Hostels zijn dan de eerste keus, gevolgd door B&B en in het uiterste geval een hotel.

In het voorjaar en in het najaar fietsen we meestal in Nederland. Dan maak ik altijd gebruik van Vrienden op de Fiets. Ook een soort B&B maar dan met een grotere kans op leuke ontmoetingen :-)
Die plan ik dan wel ongeveer want het is voor de gastheer/vrouw wel fijn als je de avond van te voren al belt.

Het grootste nadeel van niet kamperen vind ik dat je een stukje van je vrijheid en flexibiliteit verliest. Je plant dan bijvoorbeeld 80 km, maar door wind tegen ben je na 60 al stuk. Of je hebt wind mee en om 2 uur zitten de 80 kilometer er al op.

Overigens vind ik mijn manier niet beter of slechter dan de binnen-slapers. Ieder moet genieten op zijn eigen manier.
Hoi,
Omdat ik meestal in mijn eentje fiets, vind ik een camping vaak veeeel gezelliger. Je legt er snel contact met medekampeerders. Bovendien kan ik tijdens de fietsdag bepalen of ik wat eerder stop of juist nog een stukje doorfiets. Ultieme vrijheid!!
Groet, Petra.
bert sitters schreef:Ik vind niets zaliger om een prachtige fietsdag af te sluiten door voor mijn tentje in een prachtige omgeving mijn eigen potje te koken met een biertje er bij en bij het eten een lekker glaasje wijn. De vogels luiden het ondergaan van de zon in. Waarom zou ik in hotel overnachten met slechts drie of vier sterren, als ik onder duizend sterren kan slapen?
Dit dus. Ik kampeer al vanaf dat ik 3 maanden oud was en zou niks anders meer willen. Een hotel vind ik niks (slaap het liefste op mijn eigen bed/ luchtbed). Zelfs met slecht weer vind ik het eigenlijk heerlijk (heb natuurlijk mijn grenzen XD) Het getik van de regen op het tentdoek is het beste geluid om bij te gaan slapen.
En het meest vervelende geluid om bij wakker te worden... Maar je weet wel direct waar je aan toe bent :lol:
Haha :D Ook wel weer zo inderdaad :) Als vind ik het als ik eenmaal onderweg ben niet zo erg. Inpakken is minder
Er zijn meer overnachtingsmogelijkheden dan B&B en kamperen, denk aan bijv. hotels, pensions, jeugdherbergen, Airbnb, Couchsurfing en Warmshowers.

De keuze wordt bepaald door allerlei factoren: kosten, comfort, kampeermogelijkheden, andere beschikbare overnachtingsmogelijkheden, seizoen, klimaat, daglengte enz.
En dat verschilt natuurlijk allemaal per land of landsdeel. Kortom, er is geen algemeen antwoord op te geven.

Als je door schaars bewoonde gebieden trekt, zal een tent soms noodzakelijk zijn, omdat je vaak niet binnen een dag het volgende dorp kunt bereiken.

Mijn ervaring is dat je in Spanje vrij goedkoop kunt reizen zonder te kamperen, zo'n 30 euro voor twee personen is mogelijk als gemiddelde. In Spanje kun je trouwens beter lunchen dan dineren, omdat het goedkoper is en het aanbod groter is. Veel restaurants gaan 's avonds niet meer open.

Een nadeel van kamperen is, behalve meer volume en gewicht, dat je tijdens korte dagen in het winterseizoen tijd tekort komt, want alles moet gebeuren voor het donker wordt. Ook kan het te koud zijn, zodat je al om 6 uur in je slaapzak kruipt...
Mee eens.
1e reactie is tent maar genoeg redenen om daarvan af te wijken. Bijvoorbeeld: voorkeur van reisgenoten naast al genoemde redenen.
Gelukkig kun je dat van tevoren principieel afstemmen, met die reisgenoten. Maar ik kan alleen voor mezelf spreken.

Ik bedoel: ik ga eigenlijk alleen op reis met mensen die net als ik kamperen als uitgangspunt nemen en alleen af en toe daarvan willen afwijken.
Soms kies ik eerst de tent en daarbij gezelschap, soms eerst het gezelschap en pas me aan qua accomodatie. Allebei oké.
Wij wisselen ook af. Afhankelijk van het weer en van wat we tegenkomen onderweg doen we een camping, hotel of B&B.
Met mooi weer is een camping erg fijn om contact te leggen met anderen, in een hotel o.i.d. heb je dat minder snel. Al doen we meestal voor het "luxe en comfort" wel een of twee keer per week een hotelletje, ook bij mooi weer... Nadeel is natuurlijk wel dat je wat meer bagage bij je hebt (tent, slaapzak, matje, etc), al komt dat soms ook wel handig uit (als je bijvoorbeeld al 3 uur lang geen dorp bent tegengekomen en het donker wordt).
Ik kampeer ook het liefst ook ik fiets alleen en je heb op de camping snel weer contact.
Koken doe ik niet meer eet zoveel mogelijk warm tussen de middag en in de avond een broodje.
Af en toe neem ik wel eens een hut op een camping of in nood geval een klein hotelletje.
Willem.M schreef dat hij op een plastic zak gaat zitten want krukjes zijn voor watjes.
Hier ben ik het dus niet mee eens en voel me aangesproken.
Ik ben 67 jaar en na een Hernia operatie en een nieuwe knie probeer ik elk jaar toch een fietstocht van minimaal 3000 km. te maken, het fietsen gaat me goed af maar het opstaan van de grond gaat wat moelijker af daar om heb ik mijn driepoot kruk altijd mee en voel me geen watje.
Klaas de Pelgrim
saagstree schreef: Willem.M schreef dat hij op een plastic zak gaat zitten want krukjes zijn voor watjes.
Hier ben ik het dus niet mee eens en voel me aangesproken.
Ik vond de smiley die er bij stond veelzeggend dus begrijp niet goed waarom er mensen zwaar aan tillen.
saagstree schreef:Willem.M schreef dat hij op een plastic zak gaat zitten want krukjes zijn voor watjes. Hier ben ik het dus niet mee eens en voel me aangesproken.Klaas de Pelgrim
Ach Klaas, maak je niet druk of de zelfverklaarde bikkels. Ik heb nog nooit een avond samen bij de tent gezeten zonder bepaalde blikken bij degenen op de plastic zakjes te ontdekken, richting mijn stoeltje... Meestal druipen ze veel eerder af. :D