Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies/tips voorbereiding fietsvakantie van zuid Argentinië - Forum Wereldfietser

Advies/tips voorbereiding fietsvakantie van zuid Argentinië

Hallo fietsers,

Ik hoop in Februari naar zuid-amerika te reizen om daar mijn grote fietsreis te beginnen. Ik ben 22 jaar, heb geld gespaard, en ben van plan een one-way ticket te kopen naar ergens in het zuiden van Zuid-Amerika (Het zal mooi zijn om in Ushuaia te beginnen) en dan naar boven te fietsen. Waarheen in het noorden ik precies heen fiets weet ik nog niet en ik weet ook niet voor hoe lang ik ga fietsen.

Dit word mijn eerste fietsreis dus weet er weinig van af. Ik heb gelukkig wat mensen die mij helpen met het kiezen van de beste fiets, tent, en alle andere spullen, maar ik zal het waarderen om nog wat tips of advies van mensen te krijgen die zelf daar hebben gefietst.

Is het mogelijk om in Ushuaia te beginnen of zijn andere steden beter?
Zijn er bepaalde items die ik mee MOET nemen?
Bepaalde tips voor beginners die aan een grote reis beginnen?
Kan ik er komen met alleen een kaart en een “GPS” app op mijn mobiel?


Echte hele precieze vragen heb ik niet, maar op dit moment kan ik alle tips gebruiken die jullie hebben.

Alvast bedankt voor het reageren, en alvast een gelukkig nieuw jaar!
Lees van de fietsvakantiewiki alles onder het kopje fietsinformatie en alles over de landen waar je heen wilt onder het kopje landeninformatie.
Lastig om zo te beantwoorden, maar ik zou zeggen:
-Neem niet teveel mee, teveel gewicht gaat je echt opbreken in de andes (zoek eens naar paklijsten of blogs) Ik streef ernaar rond de 20 kg te blijven zonder eten en water.
-Zoek van tevoren wat adressen op waar veel fietsers verblijven (casa de ciclista, hostels) zo kan je veel route info verzamelen.
-Staar je niet blind op het van uiterst zuid naar noord fietsen, kom veel fietsers tegen die alleen maar saaie wegen kiezen omdat ze haast hebben.
-Onderschat de bergen niet,b.v. Peru is MOOI maar echt serieus zwaar.
-Ga eens met al je spullen fietsen en kamperen, ook in de kou. Beter hier erachter komen dat je slaapzak te koud is dan hoog in de andes...
-GPS is niet nodig, goede kaarten is voldoende. Een hoogtemeter is wel handig.
-Het is niet bepaald een beginnerstochtje. Heb je outdoor ervaring? Zou jammer zijn als teveel beginnersfouten je tocht negatief gaan beinvloeden...
Chenow schreef: (...) en ben van plan een one-way ticket te kopen (...)
Ik weet niet precies hoe het met Argentinië is, maar zoek het goed uit. Voor heel veel landen is een retour-ticket een vereiste en anders kom je zelfs het vliegtuig niet in.

Gerd
Er zijn er veel voor je die er gefietse hebben. oa. Fietsjunks zijn nu bezig :
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =4&t=20824

kijk naar wat ze doen en meehebben en hier op t forum stat nog meer verlsagen van mensen die er al geweest zijn. sommige tillen een berg mee andere een stuk minder. de fiesten verschillen de mensen, de ideeen. ik zou beginnen met de hele handel die je wil meneemen als t t heb t in een vliegtuig stoppenen een weekej marokko gaan fietsen. ook redleijk qua temeperatuur stoffig onverhard ect. een dnke ik de beste plek om zooi uit te testen voro een verre (wereld) reis.

ik /we zijn erg benieuwd naar de belevenissen daar. Dus een linkje naar je website of wat berichtjes hier worden erg op prijs gesteld. veel plezier metde voorbereidignen en nog meer met de reis zelf.
mooi plan!
Ik zou zeggen, doen, je zit nu nog niet aan huis, haard, hypotheek etc vast.
Alle handige tips staan hierboven al. De fietsjunk kan je nu mooi volgen.
Denk dat het wel handig is om zelf je fiets te kunnen repareren in noodgevallen.
Ben wel benieuwd hoe je tot de keuze van fietsen in Argentinie bent gekomen maar dat is eigenlijk een andere topic.
Veel plezier met de voorbereidingen, Anja
Wij zijn net terug van een fietsvakantie door Argentinie. Hoewel fietsvakantie, van de geplande 4 weken fietsen is het teruggebracht tot 4 dagen fietsen. Om het samen te vatten, verkeerde keuze van het deel van het land (saai), teveel bagage, onze leeftijd, smalle doorgaande wegen met daarop rakelings passerende vrachtwagens en veel agressieve honden.
Maar ik realiseer me terdege dat slechts onze ervaring is en zeker niet representatief hoeft te zijn voor anderen.
En dit is mijn 4e fietsvakantie, en daarom denk ik dat ik geen beginnersfouten heb gemaakt. En dan loopt het toch nog anders dan gepland. Maar in een dergelijk gaan fietsen zonder de hulp van een reisorganisatie, betekent ook rekening houden met veranderende omstandigheden en daarop reageren.
En dat hebben we gedaan, we hebben zeker een hele mooie vakantie gehad, Argentinie is een mooi land!!
Leuk plan hoor!

Eric en Carla hebben er een paar jaar geleden gefietst. Op hun site staat veel informatie. Ook paklijsten en zo.

http://www.vakantiefietser.nl/reisimpre ... rgentinie/

Roos en Roos zijn van zuid naar noord gefietst. Hun site rozenopdefiets is gecrasht maar misschien kun je ze op een of andere manier contacten. Misschien heb ik een emailadres nog ergens van hen. Middels een PB wil ik je die evt. sturen.

Loes
Natuurlijk kun je in Ushuaia beginnen! :)

Maar, wil je de wind een beetje mee hebben, kun je beter van Noord naar Zuid fietsen. En dan denk je misschien: ach, beetje wind... uhm, in dit deel van de wereld is het storm in het kwadraat. :) En dat zul je meteen merken als je Ushuaia uit fietst.

De Rozen zijn ook in Ushuaia begonnen, wij zijn ze daar in de buurt tegengekomen. Zij hebben ook een fantastische reis gemaakt van Z naar N, dus met doorzettingsvermogen en soms een lift kom je overal. ;)

Wat je mee moet nemen: heel veel 'zin' om te genieten. Op onze site staat ook een paklijst, als je het fotomateriaal wegdenkt, valt het best mee wat we meezeulen. ;)

Mooi vooruitzicht in ieder geval! Wij fietsen morgen Colombia in en hebben niet altijd de meest makkelijke routes genomen. Wel erg veel genieten. Op de site staat ook een link naar TrackMyTour, elke dag maak ik een waypoint aan. Dus dan zie je een beetje wat onze route is geweest.

Veel plezier met de voorbereidingen en de mooie reis!
Ikzelf ben 2013-14 dec tot april gefietst van Ushuaia tot La Paz en vond 't een prachtige trip. Geen second me verveeld.
Ik vond Ushuaia een zeer leuke plaats om te vertrekken. Wat die wind betreft die is echt wel goor, maar met wat doorzettingsvermogen kom je er wel...
Een gps app op je mobieltje? Dan zal je op de een of andere manier wel moeten zorgen dat je deze kan opladen onderweg (naafdynamo). Met een goede kaart kom je er zeker ook.
Als je voor een lange tijd gaat zou ik aanraden om de eerste weken van je trip ginds een cursus Spaans te volgen (indien je dat nog niet spreekt natuurlijk). Ik had dat niet gedaan en enkele die ik tegenkwam (onderanderen de beide Rozen) wel. Mij leek dat dit toch zijn vruchten af had geworpen.
Mijn blog gaat over die trip. Staan wat verhalen, foto's en filmpjes...misschien heb je er wat aan.
Geniet ervan!

Guy
Voor wat betreft het gebruik van een GPS app in Argentinië. Bedenk je dat in tegenstelling tot in veel west-Europese landen waar dit soort kaartjes zelfs de kleinste landweggetjes e.d. geïntegreerd hebben, uitgebreide info over wat betreft hotels, campings, winkels, etc. bekend is. Er voor wat betreft Argentinië vrij weinig als digitale kaarten beschikbaar is.

Veel wegen staan niet op de kaarten van bijv. google maps, openstreetmaps, etc. En voor wat betreft locaties van interesse is het allemaal nog minder.

Je zult je eigen weg dan waarschijnlijk juist beter kunnen vinden met een goede kaart.
Zorg dat je Spaans spreekt of anders op z'n minst een boekje "hoe en wat in het Spaans" bij je hebt. Engels wordt daar net zo goed begrepen als Nederlands.

Zie ook ons reisverslag:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 13&t=11624
Iedereen bedankt voor jullie handige tips!

Ik zal iedereen zeker op de hoogte houden.
Ushuaia is prima om te beginnen en een mooi 'historisch en strategisch punt'. Punta arenas (via Santiago de chile) of Rio gallegos (via buenos aires) zijn evt. ook te doen. Ik raad je aan niet via de VS te vliegen, maar rechtstreeks naar bv. buenos aires en dan daarna nog een binnenlandse vlucht. Leuk hostel is deze: refugio del mochilero; in het centrum van ushuaia, betaalbaar, vriendelijke mensen, fietsvriendelijk en grote kans andere fietser te ontmoeten! Wel is idd. de kans op tegenwind iets groter als je naar noord fietst. Na ushuaia heb je in de meeste gevallen eerst een paar honderd kilometer asfalt. Daarna begint (als je tenminste de carretera austral doet) de onverharde gravelwegen. Carretera austral is een super- aanrader, maar dat wist je vermoedelijk al.
Ik ben ook fietsers tegengekomen die ter plaatse in argentinie een fiets hebben gekocht, maar niet altijd vind je dan goede kwaliteit die volstaat voor de soms slechte wegen.

Waterfilter (via marktplaats bv. MSR?) vond ik zelf wel handig omdat afstanden soms een paar honderd kilometer bedragen tussen steden. Het water in de vele beken en rivieren zag er echter overal zo schoon uit dat je het wellicht ook wel zonder filter kan drinken (keus is aan jou). Taalboekje of app kan ook handig zijn.
Situatie was februari/ maart 2014 zo dat je moeilijk kon pinnen in het land of een onvoordelige koers kreeg. Zelf veel euros of dollars meenemen vanaf thuis, en die op de zwarte markt wisselen leverde een erg goede wissel op!

Ik had een vrij globale kaart van reise knowhow 1: 200 000 geloof ik. Dat voldeed.

groet van Daan en veel plezier!