Additionally, paste this code immediately after the opening tag: juni/juli 2015 limes route - Forum Wereldfietser

juni/juli 2015 limes route

na vele jaren hier lid te zijn heb ik nu een fietsmaatje gevonden ook via dit forum,de plannen zijn om volgend jaar de limes route te rijden tot aan de zwarte zee,wij zoeken nog veel info over deze leuke fiets tocht verhalen van mensen die hem al eens hebben gereden.hoe zijn de wegen hoe zijn de fietspaden campings eigenlijk alles is welkom,wat we ook zoeken zijn de 3 boekjes over deze tocht deel 1 2 & 3 wie heeft die nog leggen we willen ze ook wel lenen.
gr marcel
We deden deel 3 een paar jaar geleden. In vermoed dat er niet zo veel veranderde.
. http://users.telenet.be/fietsreizen/roem.html]
Wel kan je nu terug vliegen van Conststanta.
Veel plezier onderweg.
Ik ben van Utrecht naar Boedapest gefietst met de Limesroute. Het fietst vrij makkelijk en er zijn mooie stukken, maar langs de grote rivieren is het allemaal wat dichter bevolkt en dat merk je wel. Vooral het traject van Xanthen naar Koblenz was niet zo best: veel industrie en veranderende wegen, dus de route is niet altijd even makkelijk te volgen. Aan de andere kant fiets je zo ongeveer door het centrum van Keulen en hoef je voor een kop koffie met uitzicht op de 13e eeuwse dom maar een paar minuten van je route af.

We hebben de reguliere route gevolgd, behalve dat we in het eerste boekje traject 7 hebben gevolgd in plaats van de normale route. Dit vond ik een leuk stuk: je hebt in het begin een klim van 18%, maar dat is slechts 300 meter dus dat viel ook nog wel te lopen. Daarna ben je in een mooi, rustig gebied waar je soms letterlijk op de oude Romeinse grens fietst.

We fietsten dit in 2011 en toen klopte de campinglijst aardig, maar ik weet niet hoe actueel de lijst nu nog is. Langs de Rijn waren de campings vol met caravans en vrij prijzig, maar ook met goede voorzieningen. Verder naar het oosten werd het vaak wel wat minimalistischer, maar ook goedkoper en over het algemeen schoon. In Wenen en Boedapest zijn we wat langer geweest. Daar hebben we de fiets op de camping gelaten en zijn met de metro de stad in gegaan. In Hongarije hebben we een rustdag gehouden op een camping naast het termaalbad in Komarom, heerlijk.

Langs de Donau in Oostenrijk waren er vrij veel georganiseerde reizen met grote groepen op huurfietsjes. Dit heeft ons een dag gestoord: we moesten naar dezelfde plaats en wij gingen harder, dus we hebben de halve middag mensen moeten inhalen. De volgende ochtend waren wij echter voor de meute weg en was het niet storend meer.

De wegen in Duitsland en Oostenrijk waren niet noemenswaardig anders dan verwacht. De wegen in Hongarije zijn soms beroerd, maar ze doen hun best. Er zijn ook wel aardige fietspaden en ze hebben geloof ik behoorlijk ingezet op de Eurovelo 6, want die was goed aangegeven en had vaak ook een fietspad. Soms wordt je met de Limes ergens een binnenland ingestuurd omdat daar iets Romeins zou zijn. Die wegen waren soms best beroerd. We hebben trouw de route gevolgd, maar dachten vaak achteraf dat we misschien makkelijker de Eurovelo hadden kunnen aanhouden die ook gewoon naar Boedapest gaat.

Het is een route die je niet uitsluitend moet fietsen voor het natuurschoon en de rust. Het is er wel, maar ook wereldsteden, middeleeuwse stadjes, musea en een hele hoop mensen. Ik vond het wel aardig gevarieerd en denk met plezier terug aan sommige ontmoetingen.
Wij zijn in 2013 met de trein naar budapest gegaan en vandaar teruggefietst.
Een mooie en niet al te moeilijke tocht.
De ervaringen in de post hiervoor onderschrijven we.
Op fietsen.fbosman.nl kun je onze er ervaringen lezen.

Frans Bosman
...en niet al te mogelijke tocht...
Dat klinkt niet bijster positief :lol: .

Als inwoner van het markante Katwijk kom ik geregeld een paar kleine steentjes in de straat tegen waarop staat "Limes". Leuk.
Hoe is de Limesroute jullie bevallen?
Ik zit er aan te denken om de route komende zomer te gaan fietsen.
Veel mensen raden het laatste stuk af ivm gevaarlijk verkeer, klopt dat nog steeds?
Ik ben erg benieuwd!
Ik ben dan wel niet de TS* maar toch een antwoord van mij .

Met het laatste stuk wordt dan wellicht bedoeld : circa de laatste 30 km. ?
Je fietst daarin namelijk eerst over / langs een drukke , brede weg , en daaropvolgend de weg naar Constanta zelf .
Het eerste gedeelte valt best veilig te fietsen , hoewel ook ik een of twee keer uit een soort van voorbarige voorzichtigheid bij het naderen van een zware vrachtwagen toch even stil heb gehouden in de berm .
Een achteruitkijkspiegeltje is sowieso een grote aanwinst in je veiligheid .
Op het allerlaatste stuk Constanta in wordt fanatiek geprobeerd een fietspad ( het eerste van Roemenie ? ) te construeren . Maar de niet aaneensluitende stukken bedragen nooit meer dan enkele honderden meters en worden ook nog eens onderbroken door hoge stoepranden bij de vele afslagen .
Daar ook gewoon op de weg fietsen dus . Kan inderdaad wel druk zijn maar mijnsinsziens niet heel gevaarlijk , er fietsen daar wel eens meer sportievelingen .

Wat ik de gevaarlijkste vond ? de N22 tussen Baia en Mihai Viteazu , God wat was ik blij dat ik die ene km. had overleefd ! ( Misschien een tip om daar een klein omweggetje te maken via Panduru ... ? )
Dit genoemde stukje N22 bevindt zich trouwens ook aardig aan het einde van de Limes-route .

* TS staande voor Topic Starter ; beginner van het draadje .
Als ik die weg zo zie in street-view dan snap ik wat je bedoelt. Die weg is net breed genoeg voor 2 vrachtwagens om elkaar te passeren, wat ze daar waarschijnlijk ook wel doen met een snelheid van boven de 80. (Het is overigens ook de E87 dus een doorgaande europeesche weg wat het nodige verkeer aantrekt)
Het is sowieso verstandig een spiegeltje te monteren om te zien wat er achter je zit als er iets (groots) op jouw afkomt. Daarnaast moet je altijd (nog meer) oppassen voor wat er vaak achter dat grote ding zit en jou niet heeft opgemerkt omdat het zo lekker in de slipstream van zijn voorligger rijdt.

Als je een goede kaart en of GPS bij je hebt is het natuurlijk makkelijk om even van de voorgekauwde route af te wijken om er ook voor te zorgen dat je uitrust op vakantie.
nou hier begrijp ik niets van hoor ik heb niet eens de limes route gereden en heb niet eens een fietsmaatje,dus ik vind dit alles wel heel vreemd.het eerste bericht dat heb ik niet een getiept dus er is denk ik iemand hier die er mee aan de haal is geweest.HEEL VREEMD.
gr marcel
SimonKoster schreef:Hoe is de Limesroute jullie bevallen?
Ik zit er aan te denken om de route komende zomer te gaan fietsen.
Veel mensen raden het laatste stuk af ivm gevaarlijk verkeer, klopt dat nog steeds?
Ik ben erg benieuwd!
Afgelopen weekend sprak ik Clemens Sweerman en Wobien, de geestelijke vader en moeder van de Limes route. Zij waren net terug uit Roemenië en hadden deel 3 van de route gecontroleerd. Als je recente info hierover wilt hebben stuur dan een mailtje naar de Europafietsers met je vragen.