Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mixen benzine en colemanfuel - Forum Wereldfietser

mixen benzine en colemanfuel

Hoi,

volgende maand vertrek ik richting Parijs. Nu zit er nog benzine in mijn MSR-fles (Whisperlite) van vorig jaar. Ik schat wel toe te komen met 1 volle fles voor deze tocht. Kan ik deze benzine gewoon aanvullen met Colemanfuel?

En kan het eigenlijk kwaad zo'n fles een jaar te laten staan met benzine in?
Coleman kun je gewoon mixen met benzine, wan het is eigenlijk gewone benzine zonder de gebruikelijke "dopes"/toevoegingen die voor autobenzine gebruikelijk zijn.

Een jaar oude benzine lijkt mij geen probleem. Na het mixen eventueel voor de zekerheid even proefbranden.


ben
als de benzine van vorig jaar gewoon Coleman fuel is of was benzine, dan lijkt me dat geen enkel probleem; allebei bevatten geen toevoegingen.
Ik zou zeggen: doen
Erik
ik had een donkerbruin vermoeden dat het geen kwaad zou kunnen. Maar eens extra afchecken kan nooit kwaad. Dankuwel!!!
Moos_1980 schreef:Hoi,

volgende maand vertrek ik richting Parijs. Nu zit er nog benzine in mijn MSR-fles (Whisperlite) van vorig jaar. Ik schat wel toe te komen met 1 volle fles voor deze tocht. Kan ik deze benzine gewoon aanvullen met Colemanfuel?

En kan het eigenlijk kwaad zo'n fles een jaar te laten staan met benzine in?
Volgens mij kun je de benzine gewoon in die MSR fles bewaren. Wellicht dat het beter is om de pomp er wel uit te halen en de gewone afsluitdop erop te schroeven. Ik ben daar een beetje lui in en laat de pomp zitten, met de benzine erin want ik gebruik 'm bijna 't hele jaar door voor vakantie en wkndjes.

ipv coleman fuel kun je net zo goed goedkoper wasbenzine gebruiken.
Wasbenzine, coleman fuel en loodvrij-benzine (E95) kun je allemaal goed mengen zonder sproeier van de whisperlite te wisselen.

Heb 's een klein scheutje spiritus erbij gemengt, dat brand nog wat feller en minder roet, alleen in de verkeerde verhouding met teveel spiritus wil de whisperlite (-intarnational) niet. Dus wees daar voorzichtig mee.

Je kunt ook lampenolie gebruiken maar dat geeft vette zooi en dat zou ik afraden.

Voordeel van gewone autobenzine is dat je bij de pomp kunt tanken.

goede reis.
TravelDuck schreef:
Moos_1980 schreef:Hoi,

Voordeel van gewone autobenzine is dat je bij de pomp kunt tanken.

goede reis.

hoe doen jullie dit?

Op elke pomp heb ik al een minimum afname van 5liter zien staan ,dan lijkt het mij duur als je maar een liter fles hebt?

of vragen jullie dit aan iemand die aan het tanken is om ff te vullen en vb de prijs naar boven af te ronden?
Die minimum afname van 5 liter is een mededeling van de fabrikant van de pomp dat deze niet garandeert dat bij een levering van minder dan 5 liter de daarboven geldende meetnauwkeurigheid nog geleverd wordt.
Het zal 99% van de pomphouders worst wezen.
Tot nu toe vind men het altijd prachtig als ik mijn € 0,98 kom afrekenen :D
Gewoon aankomen en tanken voordat men in de gaten heeft dat jke met de fiets bent.

Moos doe jezelf een lol en verruil de autobenzine voor wasbenzine. Mijn Whisperlite brandt er nochthans veel fijner op.
Ave Gone schreef:Die minimum afname van 5 liter is een mededeling van de fabrikant van de pomp dat deze niet garandeert dat bij een levering van minder dan 5 liter de daarboven geldende meetnauwkeurigheid nog geleverd wordt.
Het zal 99% van de pomphouders worst wezen.
Tot nu toe vind men het altijd prachtig als ik mijn € 0,98 kom afrekenen :D
Gewoon aankomen en tanken voordat men in de gaten heeft dat jke met de fiets bent.

Moos doe jezelf een lol en verruil de autobenzine voor wasbenzine. Mijn Whisperlite brandt er nochthans veel fijner op.

ah oke.....weer iets bij geleerd dan.....

Ik heb intresse in de msr dragonfly vandaar.....
Ave Gone schreef: Tot nu toe vind men het altijd prachtig als ik mijn € 0,98 kom afrekenen :D
Gewoon aankomen en tanken voordat men in de gaten heeft dat jke met de fiets bent.
Precies, en neem een pomp waar het extra druk is :lol: . In zuid-oost Europa wil men het je niet eens zelf laten doen, daar wordt het voor je gedaan, een half litertje benzine alsjeblieft. :D
Ave Gone schreef:Moos doe jezelf een lol en verruil de autobenzine voor wasbenzine. Mijn Whisperlite brandt er nochthans veel fijner op.
Wel, het was vorig jaar een beetje een noodoplossing in Frankrijk. Ik kon geen Essence C (is blijkbaar Frans voor wasbenzine) vinden in de supermarkt of iets wat ik dacht dat zou werken. Had geen idee wat al die franse benamingen waren en of ik het mocht gebruiken. Dus na wat zoeken had ik het wel gehad, gestopt aan het eerstvolgende tankstation.
TravelDuck schreef:hoe doen jullie dit?
Ik ga wel ff checken met een bediende of het OK is dat ik die fles vul. Meestal kijken ze wel ff van, 'wat ga jij daarmee doen' Maar we boosten wel hun omzetcijfer met bijna 1 volledige euro... :D

En, ik ben niet zo lui, dus de dop stond gewoon op de fles en niet de pomp 8) .