Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaringen met lichtgewicht tentjes - Forum Wereldfietser

ervaringen met lichtgewicht tentjes

Ik ga volgend jaar een paar maanden fietsen naar SdeC en heb al veel antwoorden op vragen gekregen, behalve op mijn vraag mbt 2 tentjes
ik kwam via via een paar tentjes op het spoor en was benieuwd naar ervaringen. het betreft de Trimm Himlite-DSL en Husky Sawaj ultra. Eigenlijk zijn ze mij net iets te zwaar ik wil het liefst zo dicht mogelijk bij de kilo blijven, maar vindt de prijs ook wel belangrijk. Als het verschil 200 euro is en ik moet 500 gr meer mee sjouwen is het het overwegen waard.
Alternatieven voor de footprint heb ik ergens op de forum gezien maar kan het niet meer terugvinden.
Wie heeft ervaringen en suggesties?
gr Anja
Over lichtgewicht tentjes kun je veel info vinden in de rubriek 'uitrusting'. Gebruik dan ook de zoekfunctie (in de blauwe balk, linksboven).
Als je meerdere maanden op weg gaat is je tent echt je woonplek. Een erg licht en dus klein tentje is dan misschien niet de allerbeste keuze, want je zult ook zeker dagen met regen tegenkomen. Dan is wat meer ruimte, ook voor je spullen, wel zo prettig.
Gewicht is natuurlijk belangrijk, maar enig comfort ook, zeker op een lange reis.
Mijn ervaring is dat een kleine 2-persoons tent met gesloten voortent (type Nallo 2) dan een goed compromis is.
Ik heb zelf een paar jaar terug mijn Nordisk Vitus (2 persoons, net geen 3 kg) ingeruild voor een Coleman Falcon X2 (officieel 2 persoons, in de praktijk 1-persoons, net geen 1,5 kg). In de Coleman laten vier Ortliebs zich beter in de voortent wegzetten dan in de Nordisk. Qua kampeergenot vind ik de Coleman gelijkwaardig aan de Nordisk, maar de een is dus wel twee keer zo licht als de ander. Het een hoeft dus niet ten koste te gaan van het ander.
Die Coleman is niet meer te koop, althans ik kan hem niet traceren.
Ben zo benieuwd naar ervaringen met die andere tentjes, mooi prijsje, goede waterkolom en de Husky is ook nog eens 115 cm hoog. Maar als mensen er slechte ervaringen mee hebben hoor ik het graag.
Heb het hele forum al afgespeurd en ook op uitrusting gekeken maar kom deze niet tegen.
Zijn er geen andere reviews te vinden dan? Ook buiten dit forum zijn er mensen met verstand van zaken.
Het zijn voor mij erg onbekende merken , die wel een erg agressieve advertentie campagne hebben (1 keer op hun site gekeken en overal komen zn advetnenties voorbij nos. ect...). Ik heb er nog geen 1 live gezien. Ik heb al mn tenten gekocht nadat ik eraan gevoeld heb , gekeken en zo. winkels tentenshow marktplaats.
Geen ervaring mee. Ik vermoed dat Oost-Europese merken in tenten nog relatief nieuw zijn.

Van wat ik aan de specificaties kan zien vraag ik me af wat de breedte is bij het voeteneinde van de tenten. 210cm lengte is voor de gemiddelde Nederlander waarschijnlijk aan de korte kant. Daar kan ik met mijn 157cm echter niet zo goed over oordelen... Die andere tent is wat langer.
De kwaliteit van de stokken is me ook niet helemaal duidelijk.
Die 1,65kg, is dat netto of brutogewicht? Als dat netto is, komt er namelijk nog wel wat bij... (Haringen, scheerlijnen, evt. een ondergrondzeil.) Die met 1,9kg bruto komt aardig in de buurt van mijn Lightwave g20 Ultra (als ik het uit mijn hoofd goed zeg). Maar dan met wat lagere kwaliteit. Niet gek overigens voor die prijs.

Wat bij tenten ook altijd de vraag is, is de kwaliteit van het vakmanschap. De materialen kunnen de mooiste specificaties hebben, het komt uiteindelijk ook aan op het verwerken daarvan. Merken die wat langer op de markt zijn bieden wat dat betreft extra zekerheid. Zij hebben de tijd gehad ervaring op te doen, en je kunt een goede indruk krijgen van kwaliteit en service. Dit soort jongere merken bieden wat dat betreft meer avontuur.