Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste solo fietsvakantie Zweden - Forum Wereldfietser

Eerste solo fietsvakantie Zweden

Hallo Allemaal,

Dit is mijn eerste topic op dit forum, dus ik zal maar meteen even beginnen met mijzelf voor te stellen. Ik ben Cas, student Technische Informatica doordeweeks en in het weekend ben ik fietsenmaker.
Vorig jaar ben ik samen met een vriend van mij op roadtrip gegaan in Zweden. Dit jaar was hetzelfde het plan, maar hij kon geen vrij meer krijgen van zijn werk. Ik heb geen zin om thuis te blijven dus ben een ander idee gaan verzinnen. Al gauw kwam het idee om zelf naar Zweden te gaan en daarvoor de fiets te pakken. Het eerste plan was om met een fixed-gear er naar toe te fietsen, en daar misschien nog wat rijden en dan weer terug met de trein/bus/boot. Omdat ik wat meer informatie zocht heb ik wat vragen gesteld op het ZwedenWeb forum en met mensen gepraat. Nu is heb ik het idee aangepast en ben ik het volgende van plan:

Nachttrein met fiets naar Kopenhagen toe, vanaf waar ik naar de boot toe fiets naar Zweden. Eenmaal daar aangekomen doe ik hetzelfde als vorig jaar: we kijken wel hoe het loopt en waar ik uitkom. Als ik het beu ben ga ik terug naar de boot en pak ik vanaf Denemarken de (dag) trein naar huis.
De fiets die ik er voor wil gebruiken is uiteindelijk niet mijn fixed gear, maar mijn andere stalen ros dat in de schuur staat:
Afbeelding
Bouwjaar: +- 1975 (echte jaartal onbekend), maar wel voorzien van alle spatborden, licht, bagagedrager, licht op dynamo en aangezien dit tegenwoordig ook mijn dagelijks vervoer voor woon-werkverkeer is, wordt ie goed bijgehouden.

Echter zat ik nog met een paar dingen die niemand mij goed duidelijk kon maken:
- Waar ik zelf een beetje mee zit, is de vraag of het niet op den duur heel eenzaam wordt, aangezien toch het idee is om alleen te gaan. Ik denk zelf wel dat het prima gaat lukken en zie het ook een beetje als een interessante uitdaging, maar ik vroeg me af wat jullie ervaringen daar mee zijn.
- Hoe zit het met veiligheid? Ik ben er zelf niet zo bang voor, maar dat was het eerste waar moeders over begon toen ze het hoorde.
- Wat zijn de ervaringen met de Nachttrein en een fiets mee? Daar ben ik zelf nogal huiverig voor. Ik weet namelijk dat ik best wel een kwetsbare fiets heb in sommige opzichten en heb liever niet dat er iets mee gebeurd.

Eventueel andere tips enzo zijn welkom. Alvast hartstikke bedankt voor het lezen van mijn verhaal - ik kan soms wat langdradig zijn - en voor eventuele tips/antwoorden.
Hoi Cas, welkom!
Clank schreef: Alvast hartstikke bedankt voor het lezen van mijn verhaal - ik kan soms wat langdradig zijn - en voor eventuele tips/antwoorden.
Nou van mij mag het veel langer hoor :wink: :
. enig idee waar je wilt overnachten (wildkamperen, camping, b&b ..)
. hoe wil je je spullen meenemen (tassen, karretje, rugzak)
. aan welke dagafstand denk je (je fietsconditie)
. hoeveel tijd heb je (belangrijk voor je route)
. wanneer wil je weg (heb je nog veel tijd of is het kort dag)

Verder denk ik dat je toch een of andere richting/route moet hebben want de wegen in Zweden kunnen zo akelig lang zijn .. dus heb je echt geen voorkeur voor bv het binnenland, de kust, bepaalde steden?
Dan ga ik hem bij deze even wat langer maken.

Overnachten heb ik al over nagedacht. Het begin idee was eigenlijk om B&B en hostels te doen. Maar dan ben je dingen aan het uitzoeken enzo en dan begint het kamperen eigenlijk wel te kriebelen. Ik kan sowieso een lichtgewicht en compact tentje van mijn vader meenemen (die is al regelmatig op motorvakantie geweest). Een slaapzak is dan wel het punt waarop ik moet gaan kijken wat kan qua ruimte enzo. Een simpel luchtbed dat ook op te pompen is met een fietspomp hoeft niet zoveel ruimte in te nemen.

Spullen meenemen was ik van plan te doen in fietstassen achterop en een rugzak. Normaal fiets ik ook met een veel te zware rugtas, dus als ik een kleintje mee pak moet dat volgens mij wel lukken. Tassen voorop wil ik niet, omdat ik dat niet fijn vind met het stuurgevoel. Dan krijg je zo'n stuur waar je veel kracht op moet zetten om de bocht door de komen.

Dagafstand was iets wat ik gewoon de vrije loop wou laten gaan. Zoals al eerder vernoemd is dit voor mij de eerste keer een echte fietsvakantie. Als inschatting had ik gemaakt dat 100km goed te doen moet zijn. Mijn basisconditie is gewoon goed.

Hoeveel tijd ik heb; ik neem 3 weken vakantie, maar ga uit van ongeveer 2 weken weg te zijn. Als het bevalt kan ik dus langer blijven en nog een wat langere route maken. Overigens geld het andersom ook. Heb ik er echt geen zin meer in maak ik rechtsomkeerts richting Malmo/Kopenhagen en pak ik de trein naar huis.

Wanneer ik ga; begin augustus. Is nog wel een paar weken, maar niet heel lang meer.

Voorkeur welke richting ik op ging heb ik wel. Vorig jaar heb ik gemerkt dat de westkust behoorlijk toeristisch is en ook heel druk daardoor. Als ik dat wil ga ik wel naar Spanje. Het binnenland is dus wat meer mijn ding. Ik weet wel dat daar de wegen heel erg lang en saai kunnen zijn, maar daar zit ik niet zozeer mee. Je krijgt er wel een hele hoop rust en ruimte voor terug, waarvoor ik dan ook juist naar Zweden wil. Verder wil ik gewoon kijken waar het me heen brengt. Hebben we vorig jaar met de auto ook zo gedaan en dat is eigenlijk heel goed bevallen. Er staat dan helemaal geen druk op om ergens te zijn en dat is wel heel lekker om te ont-stressen.
Om even als mooi voorbeeld te noemen die niet in de reisgidsen staat: We zijn vorig jaar met de auto aangekomen in Ramkvilla, waar een bordje camping staat. Bleek dat dit onderdeel was van de golfbaan en dat je zelf ervoor moest zorgen dat de camping het geld kreeg. Het was hier zo stil dat je 's avonds echt niks hoorde. Toiletten en douches waren brandschoon en we zijn daar nog leuker mensen tegen gekomen (die toevallig op fietsvakantie waren). Dat soort dingen overkomt je als je geen duidelijk geschreven plan hebt.

((Ik zie trouwens dat het ZwedenWeb forum en dit forum een overlap heeft?))
Ik weet niet wanneer je wilt gaan, maar deze zomer rijdt de Intercity Nightline naar Kopenhagen niet verder dan Flensburg wegens onderhoud aan het spoor. Laat je even informeren, bijvoorbeeld door de Treinreiswinkel. Zij kunnen je ook direct vertellen of er nog plaats is voor je fiets! Alternatief is dan uitstappen in Flensburg, fietsen naar Kolding en vandaar de dagtrein nar Kopenhagen (wij doen in Augustus het omgekeerde). De reis zelf inclusief fietstransport vind ik zelf aangenaam en ontspannen.
Clank schreef:Waar ik zelf een beetje mee zit, is de vraag of het niet op den duur heel eenzaam wordt, aangezien toch het idee is om alleen te gaan. Ik denk zelf wel dat het prima gaat lukken en zie het ook een beetje als een interessante uitdaging, maar ik vroeg me af wat jullie ervaringen daar mee zijn.
Dit ligt volgens mij heel erg aan jezelf. Je geeft al aan dat je voor de rust en ruimte gaat en je bent ook al eerder in Zweden geweest dus je weet een beetje wat je te wachten staat.

Ik woon zelf in Zweden en fiets daardoor veel in Scandinavie (vnl solo en het liefst zo noordelijk als maar kan) dus weet niet beter: lange afstanden, rust, ruimte en het alleen zijn wat ik graag omarm want ik ben het erg gaan waarderen. En ik hou steeds minder van drukte, verkeer en steden.
Toen ik bv van de lente naar Nederland fietste kwam ik daar ook heel snel mezelf tegen en dat was eigenlijk niet zo leuk. Kreeg het gelijk spaans benauwd, wat een drukte en een gekkenhuis is het daar, dat was ik helemaal ontwend. Al die stoplichten, agressieve automobilisten, fietsers met zelfmoordneigingen, gestresste gasten op brommers en ik op mijn racefietsje die gewend is eindeloos door te trappen .. nee ik voelde me toen toch wel ongelukkig en eenzaam, een soort zweedse boswezel op de verkeerde plek. :)
Dus wat is eigenlijk eenzaamheid? Ik voel me eenzaam in een mensenmassa en een ander voelt zich eenzaam in de stille zweedse bossen.
Clank schreef:- Hoe zit het met veiligheid? Ik ben er zelf niet zo bang voor, maar dat was het eerste waar moeders over begon toen ze het hoorde.
Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld in Zweden. M'n huis, schuren, auto's .. alles staat open (woon afgelegen in het bos maar heb wel twee grote honden). Bij een winkel doe ik wel altijd mijn fiets met een lullig slotje vast, ja het blijft toch m'n fiets met alles erop en eraan. :wink:
In grote steden zou ik sowieso altijd je fiets aan een paal ofzo vast doen en/of in het zicht van de winkel, terrasje of waar je ook bent zetten. In hotels neem ik hem mee naar mijn kamer, soms wil men protesteren maar zodra ik zeg dat ik geen slot heb vindt men het geen probleem. Ook in jeugdherbergen enzo: altijd vragen of je fiets ergens binnen kan staan.

Bij wildkamperen zorg ik er voor dat mijn tentje niet gezien wordt, uit voorzorg en omdat ik dat prettiger vind (behalve in de winter, dan wil ik juist weer opvallen).

Wat betreft het verkeer, zuid Zweden ken ik niet, maar in het algemeen rijdt men hier met een flinke bocht om je heen of blijft achter je rijden tot ze je kunnen inhalen. Heb op de racefiets wel nogal last van grind/kiezels in de bochten (ging vandaag weer bijna onderuit).
Clank schreef:- Wat zijn de ervaringen met de Nachttrein en een fiets mee? Daar ben ik zelf nogal huiverig voor. Ik weet namelijk dat ik best wel een kwetsbare fiets heb in sommige opzichten en heb liever niet dat er iets mee gebeurd.
Mijn ervaring is dat je zelf de fiets in een speciaal gedeelte van de trein zet (gewoon in een beugel, vrij van andere fietsen) en dat de slaapcabines ernaast beginnen. Zet je fiets wel op slot en haal al je spullen eraf want er wordt flink gestolen. Dat werd mij althans verteld.

Op het andere forum zei je dat je het liefste met de auto ging maar die niet onbeheerd wilde achterlaten?
Ik ga vaak met de auto en fiets/kano op het dak naar een of andere camping. Daar overnacht ik en vraag dan of ik daar de auto voor een tijdje kan laten staan. Misschien ook een idee?

Clank schreef: ((Ik zie trouwens dat het ZwedenWeb forum en dit forum een overlap heeft?))
Nou naar mijn weten alleen maar Martin van Doornik, zelf kom ik er sporadisch (1 x per maand is veel) maar toevallig wel toen jij met je vragen kwam. Toen kon ik je ook gelijk hierheen loodsen. :wink:

Succes!
Yopie schreef: Op het andere forum zei je dat je het liefste met de auto ging maar die niet onbeheerd wilde achterlaten?
Ik ga vaak met de auto en fiets/kano op het dak naar een of andere camping. Daar overnacht ik en vraag dan of ik daar de auto voor een tijdje kan laten staan. Misschien ook een idee?
Ik ben er zoeen die als ie 2 weken weg is meerdere malen belt om te vragen hoe het met de auto gaat (terwijl die geen meter heeft gereden). Op een camping laten staan lijkt me dus niet een heel handige optie. Overigens denk ik ook dat het een stuk duurder is die kant op te rijden dan de trein te pakken. Brug alleen was volgens mij al €80.
Yopie schreef:
Clank schreef: ((Ik zie trouwens dat het ZwedenWeb forum en dit forum een overlap heeft?))
Nou naar mijn weten alleen maar Martin van Doornik, zelf kom ik er sporadisch (1 x per maand is veel) maar toevallig wel toen jij met je vragen kwam. Toen kon ik je ook gelijk hierheen loodsen. :wink:

Succes!
Ik doelde inderdaad op jou. Maar ik zag ook dat Martin ook overlappend is. Lijkt wel alsof er iets is met mensen die in Zweden wonen en lange stukken fietsen...


Wat ik me trouwens nog even bedacht: wat wordt er hier door de meeste mensen gedaan om op te vallen? Ik weet dat bijvoorbeeld knipperende lampjes in Nederland officieel niet mogen, maar het zou wel handig kunnen zijn. En dan ook dingen net als reflectors, bepaalde kleuren shirts enzo.
Mijn ervaring met Zweden is; veel ruimte, lange, soms wat saaie, wegen door eindeloze naaldwouden, weinig verkeer en dat wat er is rijdt behoedzaam en met een ruime boog om je heen. Veiligheid is geen probleem, gewoon je gezond verstand gebruiken. Wat eenzaamheid betreft, dat hangt vooral van jezelf af. Als je behoefte aan contact hebt dan zal het zeker helpen als je zelf op mensen af stapt en niet blijft wachten tot er iemand naar jou toe komt. Op campings is het makkelijk genoeg om contact te leggen. Hou er wel rekening mee dat je op de meeste campings ook in je eentje het volle pond moet betalen en op sommige campings moet je die speciale Zweedse campingkaart hebben (ik ben in drie weken welgeteld één keer geweigerd omdat ik die niet had en ook weigerde te kopen (kost ca. 30 euro). Persoonlijk vond ik het ten zuiden van Karlstad eigenlijk al bijna te druk worden na de heerlijke rust van het noorden, maar dat kan aan mij liggen en ik ben ook niet in het zuid-midden geweest. Veel plezier.

Oh ja, veel fietsers rijden er met zo'n fluoriserend geel hesje aan, maar met een fietsshirt in een beetje licht, felle kleur val je ook wel genoeg op.
Ten noorden van Karlstad is zeker een leuk idee, alleen ben ik nog student en is mijn geld ook (jammergenoeg) niet oneindig. Vandaar de keuze voor het zuiden.

Campingcard is tegenwoordig volgens mij al €15, en we hadden er vorig jaar nog wel eens een paar keer gezeik mee.
Clank schreef:Ten noorden van Karlstad is zeker een leuk idee, alleen ben ik nog student en is mijn geld ook (jammergenoeg) niet oneindig. Vandaar de keuze voor het zuiden.

Campingcard is tegenwoordig volgens mij al €15, en we hadden er vorig jaar nog wel eens een paar keer gezeik mee.
We fietsten vorig jaar Stockholm - Karlstad - Oslo - Göteborg. Van drukte niets gemerkt buiten de steden.
Ik vind anders wel dat tassen vooraan op de fiets die wat stabieler maken. Met lading achteraan, zonder bepakking voor, wordt mijn fiets wat labiel. Ook komt het voorwiel dan soms los op steile stukken.
Ik snap je punt. Dat heb ik bij andere fietsen ook al eerder gehad, maar bij deze zit er zoveel gewicht op het voorwiel dat je hem met geen mogelijkheid naar boven krijgt (ja, wel eens geprobeerd).

Drukte in het binnenland vind ik overigens ook wel reuze meevallen. Vooral de kuststreken zijn erg in trek.
Even een tijdje radiostilte geweest, althans hier op het forum.

Ondertussen heb ik vrij gekregen van mijn werk en ga ik dan ook over een week of 2 naar Zweden toe. Campingspullen ben ik bij elkaar aan het schrapen, evenals fietstassen en fietskleding.

De fiets zelf neem ik het weekend mee van brabant naar overijssel, waar ik bij de fietsenmaker werk. Daar gooi ik hem nog in een takel en kijk ik hem helemaal na (ga er niet vanuit dat ik nog wat tegen kom, alles is zo goed als nagekeken, tot nieuw lagervet aan toe).

Moet we zeggen dat ik eens in de zoveel tijd zon moment heb van: oh damn, dit ga ik ook nog echt doen ook. Maar daar komen we dan ook nog wel weer overheen.
Ik ben meestal niet van de dubbelposts, maar het lijkt me toch leuk om jullie op de hoogte te houden.

Vandaag ben ik spullen gaan halen die ik nodig heb. Van dingen net als fietsbroeken, shirtjes een goede jas, fijne schoenen, pannetjes en ga zo nog maar even door. Het mooie is: het is alle kleding die ik mee ga nemen op vakantie, inclusief schoenen en een helm, maar alles past in een normaal formaat plastic tas, en dan heb ik nog ruimte over. Alleen de helm moet ik dan op mijn kop zetten.

Komende week wordt de fiets onder handen genomen (onder andere 2 nieuwe binnenbanden) en ga ik kijken voor een tent/slaapzak/luchtbed.
ik ben vrij nieuw hier en begrijp nog niet hoe ik een pb kan versturen, dus dan maar zo.
Heb je tips over pannetjes en kooktoestel?
gr Anja
We hebben vorig jaar zo'n een pits gasstelletje gehad met van die prikflesjes. Kost bijna niks, behoorlijk klein en aan een zon prikflesje heb je genoeg voor 2 weken.

Voor de rest heb ik nu 2 pannetjes (allebei opvouwbaar) die in elkaar passen (steelpannetje is bij de andere de deksel zegmaar) en daar past bestek in net als wat afwasmiddel en een beker. Borden heb ik niet nodig. Ik eet wel uit de pan.

Pannetje met toebehoren enzo kostte ongeveer 7 of 8 euro.

Dit is zo'n brandertje met prikflesje. Ik heb ze alleen vorig jaar gevonden voor €10.
http://www.kampeergoed.nl/gasbrander-p-17895.html


Maar ik heb het geluk dat in zweden bij bijna alle campings wel een keuken is waar je gebruik van mag maken. Ik zou in andere landen zorgen dat ik nog zo'n extra prikflesje bij heb. Voor het gewicht en de ruimte hoef je het niet te doen.
Zo'n kooktoestel heb ik al, ik heb nog veel kleinere gezien, was benieuwd hoe dat bevalt. Ik wil alles in 2 achtertassen kwijt, dus het moet behalve licht ook niet te groot zijn. Ik wil ook maar 2 pannen, een kookpannetje en een klein koekenpannetje maar moet er wel een week of 10-12 mee doen, en het bakt vast wel een keer aan dus moet ook goed schoon te maken zijn. Zijn die van jou bestand tegen een schuurspons?
Die pannen kostte bijna niks, zit helemaal niks in van een anti-aanbaklaag etc. Mocht een schuurspons nodig zijn gebruik ik die gewoon. Tegen de tijd dat ik door de pan heen ben koop ik weer wel een keer een nieuwe. Vorig jaar hadden we een pan op ongeveer dezelfde kwaliteit. Toen hebben we op de laatste avond na een melige bui en pannenkoeken eten, de rest van het poedersuiker er in opgebakken. Na een poging de aangekoekte caramel eruit te halen met een hamer hebben we die pan in Denemarken achtergelaten.

Voor 10 tot 12 weken, tsjah dan zou ik wel wat meer van die prikflesjes meenemen.

Een kleiner kooktoestel klinkt trouwens wel leuk, maar zorg wel dat hij nog voldoende vermogen heeft. Wij hebben ooit een uur gedaan over het laten koken van 100 ml water. Dat was dus ook niet echt een succes.
We zijn weer een stukje verder. De puzzelstukjes komen op de plek. Van mijn moeder heb ik de fietstassen gekregen (zijn goede fietstassen die al vaker mee zijn gegaan met mijn moeder (onder andere elfstedentocht). Die hebben we opnieuw ingespoten zodat we zeker weten dat ze waterdicht zijn.

Een tent heb ik wel nieuw moeten kopen. Niet de meest lichte, maar qua formaat als het is ingepakt heel redelijk en hij schijnt ook goed bestand te zijn tegen stormachtig weer.
Afbeelding

Fiets heb ik op mijn werk voorzien van een nieuwe achterband en twee nieuwe binnenbanden. Ik ga de komende tijd mijn pauze deels opofferen om hem helemaal na te kijken.

Vanaf volgende week ga ik beginnen met het letten op mijn voedingspatroon. Ik ben iemand die voor zijn lengte aan de lichte kant is, en dan kan een voedingspatroon van de week ervoor al heel veel verschil maken. Ook ga ik zorgen dat ik iedere dag een stuk ga fietsen om al wat meer in het ritme te komen. Vandaag staat de holterberg nog op het lijstje.
Hey Cas, wat een vet idee! Zelf heb ik vorige zomer samen met mijn vriend een korte kanotocht gemaakt in Arvika (net iets ten noorden van Karlstad), de natuur daar en het wildkamperen waren helemaal mijn ding en ik ben erg benieuwd hoe je fietstocht zal verlopen! Ben je nog steeds van plan om vanaf Malmo te gaan fietsen?
Clank schreef:Moet we zeggen dat ik eens in de zoveel tijd zon moment heb van: oh damn, dit ga ik ook nog echt doen ook. Maar daar komen we dan ook nog wel weer overheen.
Ik heb een paar weken geleden ook mijn eerste (solo)fietstocht gemaakt, en dat gevoel had ik ook. Heb er zelfs slapeloze nachten van gehad. Maar toen ik eenmaal vertrokken was verdween dat gevoel helemaal.
Clank schreef:Waar ik zelf een beetje mee zit, is de vraag of het niet op den duur heel eenzaam wordt, aangezien toch het idee is om alleen te gaan. Ik denk zelf wel dat het prima gaat lukken en zie het ook een beetje als een interessante uitdaging, maar ik vroeg me af wat jullie ervaringen daar mee zijn.
Ik had er ongeveer hetzelfde gevoel als jij over. Ben zelf ben echt een gezelschapsdier (wat er wel voor zorgt dat ik snel contact maak met mensen die ik tegen kom). Maar vond het ook heerlijk om alleen te fietsen en heb me geen moment eenzaam gevoeld. Maar ik fietste wel een redelijk populaire route dus kwam ongeveer om de dag wel mensen tegen die dezelfde route fietsten. Aan de andere kant, mijn exvriend is redelijk op zichzelf, maar vond het verschrikkelijk om alleen te fietsen en heeft na 2 dagen de trein terug genomen. Moeilijk te voorspellen dus, maar ik denk dat dat met jou wel goed komt. ;)
Clank schreef:Moet we zeggen dat ik eens in de zoveel tijd zon moment heb van: oh damn, dit ga ik ook nog echt doen ook. Maar daar komen we dan ook nog wel weer overheen.
Grappig, dat heb ik tot 5 minuten voordat ik aan een tocht begin nog steeds, ondanks vrijwel jaarlijkse tochten van 3 - 6 weken en af en toe veel langer. Ben ik, solofietser, eenmaal onderweg, dan daalt er een enorme rust in mij neer en begint het simpele genieten. Ik hoop voor je dat jij ook zoiets positiefs gaat ervaren.
Precies dus wat aardvark zegt, zo ervoer ik dat ook. Ik voelde me ontzettend rustig vanaf het moment dat ik op de fiets zat en heb geen moment gedacht "waar ben ik aan begonnen" (terwijl ik van te voren wel vaker dacht "waar ga ik aan beginnen"). Dus maak je vooral niet te veel druk om de voorstress ;)