Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereiding fietstocht naar Santiago volgend jaar april - Forum Wereldfietser

voorbereiding fietstocht naar Santiago volgend jaar april

Mijn naam is Anja en ik ben mij aan het voorbereiden op een sabbatical van een week of 12, waarin ik in een rustig tempo, met veel culturele tussenstops, naar Santiago wil fietsen.
De fiets (Koga randonneur) is er, de tassen (ortlieb) ook, ben zadels aan het testen door tochtjes in de buurt te fietsen. Onderhoud is nog wel een ding, daar moet ik mij echt nog op storten maar ik heb nog even.
Ik heb nog wel wat vragen en ik kan dit forum helemaal doorspitten maar vervolgens ben ik vergeten waar iets stond. Daarom even alle vragen op een rijtje zodat ik concrete antwoorden kan terugvinden.
1: wel of geen klikpedalen? nb ik heb licht artrose in een knie, wordt die daardoor zwaarder belast? of niet?
2: ik wil graag de route langs oude wegen volgen maar de Ardennen eerst even links laten liggen (dit vanwege die knie en om niet onmiddellijk een aanslag erop te doen) wie heeft alternatieven?
3: ben op zoek naar lichtgewicht mat, slaapzak en tent. Zie op dit forum en op Belgisch forum bruikbare tips voorbij komen maar twijfel enorm.
3a Wel of niet een MSR Hubba, wat is verschil tussen de NX en HP? Kent iemand deze tentjes: Husky Sawaj ultra en Trimm Himlite DSL. Wel 2 persoons maar niet zo zwaar en met geweldige waterkolommen, of heb ik die niet nodig?
3b matje en slaapzak, ben een koukleum en geen lichtgewicht, zeker 5 cm dikte nodig. Suggesties? Beetje prijsbewust is handig. Zie mooie slaapzakken van Alpkit maar problemen met levering en Cumulus maar toch weer wat prijziger.
Streven is om alleen met achtertassen en stuurtasje te fietsen, dus lichtgewicht is nodig.
4 wel/geen stoeltje mee? mooie van Alite gezien. Iemand ervaring ermee? Ik wil ook diverse rustdagen dus beetje comfort onderweg is wel handig.
5 geschikt pannensetje? Wil regelmatig zelf koken, wel eenpansmaaltijden. smaakt je koffie niet naar de tomatenprut van de avond ervoor bij het gebruik van 1 pan?
6 verder mogen jullie alle bruikbare tips geven.
Ben benieuwd naar reacties.
gr Anja
dijken63 schreef: 1: wel of geen klikpedalen? nb ik heb licht artrose in een knie, wordt die daardoor zwaarder belast? of niet?
gr Anja
Wel klikpedalen! Heeft niks me de belasting op je knie te maken, maar het fietst (vind ik) gewoon veel prettiger.
Hier wat leesvoer: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Ik ben zelf een grote fan van (dubbelzijdige) klikpedalen.
Wim
dijken63 schreef:1: wel of geen klikpedalen? nb ik heb licht artrose in een knie, wordt die daardoor zwaarder belast? of niet?
Zelf fiets ik met platformpedalen, die bevallen prima, alleen moet je wel voorzichtig zijn met de scherpe pinnen (je zou de buitenste kunnen verwijderen). Het voordeel tov. klikpedalen is dat je alle mogelijke schoenen kunt gebruiken.
dijken63 schreef:2: ik wil graag de route langs oude wegen volgen maar de Ardennen eerst even links laten liggen (dit vanwege die knie en om niet onmiddellijk een aanslag erop te doen) wie heeft alternatieven?
Een mooi alternatief dat ik zelf heb gefietst is eerst de redelijk vlakke route via Parijs-Orleáns te rijden (zie Sweerman St.Jacobsroute 1) en dan bij La Châtre op de route Langs Oude Wegen aan te sluiten. (Zie mijn Santiago- reisverslag).
dijken63 schreef:4 wel/geen stoeltje mee? mooie van Alite gezien. Iemand ervaring ermee? Ik wil ook diverse rustdagen dus beetje comfort onderweg is wel handig.
Je kunt van sommige modellen slaapmat een verrassend comfortabel stoeltje maken. Ik gebruik er al jaren een zonder probleem.
De route: Als je kijkt op de site van de Europafietsers, dan hebben die een redelijk vlakke doorsteek, Maastricht, Huy, langs de Maas naar het zuiden tot in Noord-Frankrijk. Daar kan je op de Oude wegen aansluiten.

Stoeltje: Afhankelijk van welk matje je hebt, kan je met een hoes inderdaad comfortabele stoelen maken. Wij hebben er twee over (aanschaf van flexdreamer slaapsysteem) voor exped matjes (53 cm breed). Als je belangstelling hebt, PB me dan.
Sterker nog Klik pedalen kunnen juist in je voordeel werken.
Omdat je ook kan trekken en zo kracht levert zonder je kraakbeen te belasten van je knie.
Ook train je dan de banden in je knie wat weer stabiliteit oplevert.
Door klik pedalen zoek je ook minder naar de juiste houding met je voeten omdat ze vast zitten. Omdat de zool stijver is dan met normale schoenen heb je ook nog andere voordelen zoals minder doorbuigen van je voeten(slaaptenen e.d.).

Maar zoveel mensen zo veel voorkeuren.
Dus testen voor je vertrekt.


Ik heb deze pedalen en zou niet meer zonder willen(ik mis links mijn achterste kruisband):
http://www.shimano-benelux.com/publish/ ... ntain.html

Afbeelding

Dat is en klik en gewoon. Ze zijn wat duurder maar gaan bij mij al 9000km mee!
En hebben alleen kogellagers ipv van zoals bij de wat goedkopere die gedeeltelijk glijlagers hebben. Dus lopen soepeler, merkbaar geen idee maar alle kleine beetjes helpen.
Let op: Langs oude wegen is niet vlak. In 2012 de westelijke variant gereden en in 2013 langs oude wegen. Wij vonden langs oude wegen behoorlijk zwaar. Iets om over na te denken als je de Ardenne al wil meiden.
Voor mij geen klikpedalen meer, voor op mijn racefiets en mountainbike wel. De keren dat je tussen zo'n metalen poortje door moet met volle bepakking ik was het helemaal zat. Nu lekkere grote Shimano schoenen met hele grote pedalen. Misschien is het wel helemaal niet zo goed om vast te zitten.
bedankt voor de reacties, zitten bruikbare tussen! Over die pedalen moet ik nog eens goed nadenken. Ik wil juist een stoeltje waarbij ik niet op de grond hoef te zitten en ik bezit wrs nog niet het juiste matje om te kunnen zeggen of ik daar eerst eens mee wil proefdraaien. Ik wacht nog even wat meer suggesties af en ga zelf ook op onderzoek. Leuk, maar kost wat tijd.
Ik zal toch de bergen/heuvels in moeten maar lees op diverse sites en forums dat de Ardennen pittig zijn waar velen zich op stuk bijten. Ik ga ervan uit dat na een aantal weken de spieren sterker zijn en de conditie dusdanig is dat ik de hellingen via "oude wegen" aan kan. Maar om nu gelijk in de eerste week mijn kruid al te verschieten.....
1: wel of geen klikpedalen? nb ik heb licht artrose in een knie, wordt die daardoor zwaarder belast? of niet?
knieen worden neit meer belast. volgnes mij. je kan vind ik makllijker ook trekken en dat vind ik fijn.
2: ik wil graag de route langs oude wegen volgen maar de Ardennen eerst even links laten liggen (dit vanwege die knie en om niet onmiddellijk een aanslag erop te doen) wie heeft alternatieven?
geen idee
3: ben op zoek naar lichtgewicht mat, slaapzak en tent. Zie op dit forum en op Belgisch forum bruikbare tips voorbij komen maar twijfel enorm.
mij spullen nu:
mat: big agnes clearview 450 gr
met een 4 mm gesloten celschuim onder mn tent
slaapzak higpeak dons tot min 5 800 gr
tent mountina hardware supermega ul 900gr


3a Wel of niet een MSR Hubba, wat is verschil tussen de NX en HP? Kent iemand deze tentjes: Husky Sawaj ultra en Trimm Himlite DSL. Wel 2 persoons maar niet zo zwaar en met geweldige waterkolommen, of heb ik die niet nodig?
3b matje en slaapzak, ben een koukleum en geen lichtgewicht,

lichtgewicht is nog wat aan te doen als je wil 8mnaaden is ene hele tijd.
beste tips tegen kou zijn, een muts, goed eten en geen volle blaas. ook snachts

zeker 5 cm dikte nodig. Suggesties? Beetje prijsbewust is handig. Zie mooie slaapzakken van Alpkit maar problemen met levering en Cumulus maar toch weer wat prijziger.
Streven is om alleen met achtertassen en stuurtasje te fietsen, dus lichtgewicht is nodig.

4 wel/geen stoeltje mee? mooie van Alite gezien. Iemand ervaring ermee? Ik wil ook diverse rustdagen dus beetje comfort onderweg is wel handig.
niet ik zit wel in een cafe baknje in t park of iets anders.
5 geschikt pannensetje? Wil regelmatig zelf koken, wel eenpansmaaltijden. smaakt je koffie niet naar de tomatenprut van de avond ervoor bij het gebruik van 1 pan?
nee geen last van, rvs pan en netjes schoonmaken.

6 verder mogen jullie alle bruikbare tips geven.
zoekfunctie is je vriend , paar keer een weekend of ene week weg om alles te testen .

schrijf op je paklijst alles op wat je meeneemt. alles wat je niet gebruikt. voor de volgende keer eruit. wasmiddel is je vriend en merinowol.
Zelf fiets in met Ergon trappers, vooral voor mensen met knieklachten fijne trappers, zal zelf nooit met kliktrappers gaan fietsen.
Mijn vakantiefietspedalen hebben aan één kant kliks en aan de andere kant niet. Kan je kiezen. In praktijk fiets ik altijd met m'n voeten los.

Wat bagage betreft, kijk inderdaad voor je matje naar neoair of exped. Die laatste heb ik de ervaring dat het heerlijk comfortabel ligt en klein op te vouwen is.
Alpkit slaapzak ken ik niet, toevallig wel net naar Cumulus gekeken. Lijkt me licht en compact en de prijs viel ook wel mee.

Kijk voor een kooksetje dat je helemaal in elkaar kunt vouwen. In de loze ruimte in het pannetje kan misschien het gastankje nog, of het bestek/theedoek/sponsje/afwasmiddel

Als je pas in april wilt vertrekken kan je komende maanden van "uitverkoop en aanbiedingen" gebruik maken en zo lichtgewicht kleding scoren.
Bedenk van te voren wat je hebben wilt.
Je hoeft echt geen drie truien en een spijkerbroek mee te nemen, bepaalde kleding kan je ook in meerdere situaties dragen (afritsbroek is zowel lang als kort, poloshirt (lichtgewicht, sneldrogend) kan je in fietsen en kan je aan als je een stad bezoekt. En er is natuurlijk altijd de tube wasmiddel die je mee kunt nemen (giet de inhoud over in een 200 ml flesje van de hema waarin handewassen zonder waterspul heeft gezeten, en je bespaart alweer ruimte. Die flesjes zijn trouwens voor meerdere dingen heel handig)

Mijn ervaring is dat je voor een trip van vijf dagen net zoveel spullen meeneemt als voor een trip van vijf weken. Komende periode veel tripjes maken, precies opschrijven wat je meeneemt en niet gebruikt (niet smokkelen) en zo je paklijst optimaliseren....
(wij hebben gisteren gepakt voor komende vakantie en hebben nu voor drie personen 2 sets voor en 2 sets achtertassen excl tent, die ligt achterop, in gebruik, en nog ruimte over, zonder dat ik het gevoel heb iets niet mee te hebben)
Nogmaals, onderschat "langs oude wegen" niet, het is zeker geen vlakke route. Je schampt het centraal massiv in Frankrijk waar de meeste grote rivieren ontspringen, dus die rivieren (en ook een hoop kleine) stromen voor een groot deel van oost naar west, en die rivierdalen moet je dus wel door. Een vlakker alternatief maar mi minder mooi is de Santiagoroute die wat westelijker loopt.
Mijn advies is om de Ardennen juist wel (gedeeltelijk) als warming up te gebruiken, en/of in Nederland als training voor dat je vertrekt een aantal weekenden als je toch je materiaal uitprobeert wat heuvelachtige trajecten meepakt (posbank, stuwwal rijn,limburg etc).

Succes met verdere voorbereiding !
Beste Anja,

In de eerste plaats heel veel plezier met je voorbereidingen. Ik ben vorig jaar van 15 augustus tot 26 september onderweg geweest naar SdC. "Langs oude wegen" is een absolute aanrader, en tevens erg goed beschreven in de gidsjes met de gelijknamige titel.

Langs oude wegen is zeker niet erg makkelijk maar als je de tijd neemt goed te doen. De hellingen zijn niet extreem steil of lang en hele stukken zijn Frans vlak, dus glooiend.

De Ardennen kun je vermijden door naar Aken te fietsen en van daar de Vennbahn te nemen naar Troisvierges in Luxemburg. Je ontloopt dan zowel de hellingen als het abominabele wegdek in Wallonie. Vanuit Luxemburg pik je dan de route weer op. Het is een stuk om maar wel een ontspannen begin van je grote tocht. En in Aken is een St. Jacobuskerk, heb ik mijn tweede stempel gehaald.

Overigens vond ik de Camino Frances zwaarder dan de route door Frankrijk, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Op tijd een rustdagje inplannen is sowieso een goed idee, heb ik te weinig gedaan.

Neem voldoende regenkleding mee en ook warme kleding, het kan in april en begin mei nog aardig nat en fris zijn. En verder op dit forum kledinginformatie bijeen sprokkelen, je hebt nog de tijd. En wat je teveel meeneemt kun je altijd nog terugsturen. Heb zelf bijna 3 kilo terug gestuurd, en ik had al niet veel bij.

Ik ben zelf een voorstander van clipless pedalen, je schuift er niet af en kunt ook meer kracht zetten tijdens klimmen. De spd plaatjes wel goed af laten stellen door je fietsenmaker, zeker met een opspelende knie. Heb zelf de Shimano pedalen gebruikt met aan een kant clipless en aan de andere kant gewoon. Bevalt het een niet dan kun de andere kant gebruiken. Ook fijn bij opstappen en wegrijden op een helling.

En mocht het weer nou echt heel slecht zijn, overnachten in een hotelletje of zo is helemaal geen probleem. Meer dan genoeg keuze. Ik heb helemaal niet gekampeerd, maar alleen met een vast dak boven mijn hoofd overnacht. Leeftijd en lengte speelden hierin zeker een rol.Zeker in Spanje aan te raden, goedkoop en gezellig.

Veel succes met je voorbereidingen en uiteraard met je tocht. Het is echt een aanrader en een fantastische ervaring.
iedereen weer bedankt voor de reacties, sommige berichten waren in de "ongewenste mailbox" terecht gekomen, gelukkig toch nog kunnen lezen.
De alternatieven om de Ardennen te omzeilen ga ik eens bekijken en misschien mail ik degene nog wel even als ik vragen heb. Kwam vrijdagmiddag 2 fietsers tegen die vanaf de prov. Groningen naar Alpe d'huez gingen fietsen. Wat is er leuker om dan eens goed te informeren en tips uit te wisselen.
De tochtjes hier in de omgeving (tussen 35 en 60 km) gaan goed wb de knie, nu nog eens kijken of ik in glooiend terrein kan fietsen. helaas hier weinig bultjes.
Ik ben nog steeds benieuwd naar die 2 tentjes die ik op het spoor ben gekomen, of die sterk en waterdicht en licht genoeg zijn. ik zal een nieuw bericht aanmaken met een vraag over deze 2 tenten.
Wb lichtgewicht kleding: ik heb ervaring met bergwandelen dus dat komt in orde. Een tarp heb ik overwogen, maar denk dat een tentje net iets comfortabeler is, ben allergisch voor bepaalde muggen dus die hou ik liever buiten.
En ik wacht het najaar even af om spullen aan te schaffen, heb nog voldoende tijd.