Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereiding 1e fietsvakantie naar de Loire - Forum Wereldfietser

voorbereiding 1e fietsvakantie naar de Loire

Hallo,

Ik heb besloten om mijn eerste fietsvakantie te gaan doen in Frankrijk de Loire .
streek van Orléans naar Saint-Nazaire. van 18- 28 augustus
Met de auto met fiets achterop naar Orléans daar de auto achterlaten en op de terug weg de trein naar Orléans nemen.

Zijn er mensen hier die deze route ook al gedaan hebben?

Ik hoor graag jullie tips, triks en ervaringen.

Ik wil het boekje LOIRE-KASTELEN-FIETSROUTE
langs Franse koningstuinen van Tours naar Nevers, Sweerman, Clemens, bekijken . Of zeggen jullie nee je kunt beter iets anders gaan lezen?
Het gaat bij mij om de route te bepalen, campings op de route. bezienswaardigheden onderweg.

Ik hoor weer graag jullie reacties!!!!

Groetjes,

Wilma.
Ik ken de fietsroutes langs de Loire niet precies, maar heb jaren in die streek gewoond en gefietst. De mooiste weggetjes liggen ongetwijfeld aan de zuidzijde van de rivier en daar vind je ook fraaie kastelen, zoals Amboise en Villandry, met de prachtige tuinen.
Campings direct aan de Loire zijn in die periode meestal (nog) erg druk, dus is het misschien prettiger voor je noodzakelijke nachtrust om kleinere campings op een paar kilometer van de rivier op te zoeken. Vaak zijn er allerlei 'camping municipal', gemeentelijke campings, te vinden in de dorpjes op je route.
Veel fietsplezier!
Ho Wilma,
sorry voor een antwoord waar je niets aanhebt:
je zegt: "Ik ga mijn eerste fietsvakantie doen........""
Ik zeg: vooral doen en mij complimenten dat je dit besluit hebt genomen
Wij hebben deze route vorig jaar gefietst. Leuke route, vrijwel vlak. Veel campings onderweg, ook veel campings waar je 's avonds eventueel wat kunt eten.

De municipal in Orléans is een aanrader om als startpunt te gebruiken, hier kan je je auto ook laten staan. Wel van tevoren reserveren want deze camping loopt eind van de dag gegarandeerd vol met mensen die verder naar het zuiden (of noorden) trekken. 's Avonds komt er een pizzabakker op de camping (aanrader)

Het stuk door en na Nantes vonden wij heel vervelend om te fietsen. Eén groot industrieterrein, maar je moet er even doorheen. In Nantes vonden wij ile des machines erg leuk om te bezoeken.

De brug vanuit St Brevin kan je met de bus doen (aanrader, hoge brug, drukke weg, geen fietspad). Bij de VVV kan je hiervoor een reservering maken. (klinkt heel officieel, maar het gaat er alleen maar om dat al die fietsen in de bus meekunnen)
Met de trein terug is ook heel goed te doen. Dag voor je vertrekt even een kaartje halen op het station. Je fiets wordt in een apart rijtuig vervoerd, inladen/uitladen gebeurt door medewerkers van de spoorwegen.
Theo B schreef:Ho Wilma,
sorry voor een antwoord waar je niets aanhebt:
je zegt: "Ik ga mijn eerste fietsvakantie doen........""
Ik zeg: vooral doen en mij complimenten dat je dit besluit hebt genomen

He Theo,

Dankjewel . voor je compliment.
Is best spannend allemaal maar het gaat mij zeker lukken.
wimmo17 schreef:Ik ken de fietsroutes langs de Loire niet precies, maar heb jaren in die streek gewoond en gefietst. De mooiste weggetjes liggen ongetwijfeld aan de zuidzijde van de rivier en daar vind je ook fraaie kastelen, zoals Amboise en Villandry, met de prachtige tuinen.
Campings direct aan de Loire zijn in die periode meestal (nog) erg druk, dus is het misschien prettiger voor je noodzakelijke nachtrust om kleinere campings op een paar kilometer van de rivier op te zoeken. Vaak zijn er allerlei 'camping municipal', gemeentelijke campings, te vinden in de dorpjes op je route.
Veel fietsplezier!


Bedankt voor je tip aangaande de campings municipal.
Hallo Pinkbike,

Bedankt voor je reactie
Ik ben benieuwd welke route jullie gedaan hebben . Hoeveel dagen jullie erover gedaan hebben. Welke campings jullie over nacht hebben.

Ik wil elke dag ongeveer 50 km fietsen dan een
camping opzoeken. ik trek er 10 a 12 dagen voor uit inclusief heen en terugreis

IK heb dit nog nooit gedaan dus alles is nieuw voor mij. kamperen, alleen op vakantie en dan ook nog eens op fiets vakantie in Frankrijk terwijl mijn frans tot misschien 5 woorden gaat .

Maar ik ga die uitdaging aan en het zal lukken.Mede door jullie verhalen en uitleg.
Ik heb er al zin in!!!
Hoi Wilma, ik heb je een pb gestuurd. ....
wilma1968 schreef:[...] IK heb dit nog nooit gedaan dus alles is nieuw voor mij. kamperen, alleen op vakantie en dan ook nog eens op fiets vakantie in Frankrijk terwijl mijn frans tot misschien 5 woorden gaat .[...]
Je neemt vast en zeker een taalgidsje mee (Wat en hoe? bijv.), maar misschien is een fotoboekje om dingen in aan te wijzen handig: PointIt of Icoon. Verkrijgbaar bij de reisboekhandel.
Neem je een smartphone mee? Beide plaatjesboekjes zijn als app verkrijgbaar voor iOS, Icoon ook op Blackberry, PointIt ook op Android.

Ik heb geen ervaring met de apps, maar wel met het Icoon boekje. Dat is diverse malen van pas gekomen op mijn reis in Japan (op wat zinnetjes uit een taalgids na, sprak en verstond ik geen Japans - de taal lezen was een onbegonnen zaak).
wilma1968 schreef:Hallo,

Ik heb besloten om mijn eerste fietsvakantie te gaan doen in Frankrijk de Loire .
streek van Orléans naar Saint-Nazaire. van 18- 28 augustus
Met de auto met fiets achterop naar Orléans daar de auto achterlaten en op de terug weg de trein naar Orléans nemen.

Zijn er mensen hier die deze route ook al gedaan hebben?

Ik hoor graag jullie tips, triks en ervaringen.

Ik wil het boekje LOIRE-KASTELEN-FIETSROUTE
langs Franse koningstuinen van Tours naar Nevers, Sweerman, Clemens, bekijken . Of zeggen jullie nee je kunt beter iets anders gaan lezen?
Het gaat bij mij om de route te bepalen, campings op de route. bezienswaardigheden onderweg.

Ik hoor weer graag jullie reacties!!!!

Groetjes,

Wilma.
Beste Wilma,

Vorig jaar hebben wij ook onze eerste fietsvakantie langs de Loire beleefd! Zeer goed bevallen, we gaan dit jaar de route afmaken :)
Er zijn veel municipals langs de route, wij hebben eigenlijk nooit problemen gehad om een betaalbare camping te vinden. Als geschiedenisstudent heb ik ontzettend genoten van alle kastelen, het gebied is echt een aanrader(ook qua hoogteverschillen voor beginners).
Het boekje Loire kastelenroute hadden wij niet erg veel aan, het beste is om de kaarten van Eurovelo 6 te gebruiken(te koop via internet of plaatselijke vvv-bureau's). Het plannen van alle campings thuis vond ik niet nodig en onmogelijk. Voor ons werkte het beste om 's avonds even de kaart te bekijken waar we de volgende dag zouden kunnen uitkomen. Maar alles van te voren plannen kan natuurlijk ook als je je daar beter bij voelt ;)
Deze websites bevatten veel informatie: http://www.fietsen-loire.com/ en http://loire-chateaux.co.uk/. Andere bezienswaardigheden zijn goed te vinden via google.
Veel plezier en wellicht komen we elkaar wel tegen(verrassend veel mensen fietsen deze route!)

Groetjes Janneke
He Janneke ,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb nog een paar vragen voor je . Hopelijk kun je ze beantwoorden.

Op de kaarten eurovelo 6 staan daar ook de campings op beschreven ?

http://www.fietsen-loire.com/ had ik al ontdekt.
Ik vind dat het moeilijk is om via deze site een goede route te bepalen.

Groetjes en tot in augustus in Frankrijk. :lol:
Beste Wilma,

De campings staan niet beschreven op de kaarten, er staat slechts een tekentje dat er een camping is. Via internet zijn de meeste campings wel te vinden wanneer je zoekt op de plaatsnaam en het overgrote deel is sowieso municipal (verder op de route zijn er steeds meer luxere camping, vaak wel met een speciaal fietserstarief).
De site is inderdaad niet super handig, is mij ook niet fatsoenlijk gelukt..
Als je nog vragen hebt mag je die ook in een pb sturen ;)

Groetjes Janneke
pinkbike schreef: De brug vanuit St Brevin kan je met de bus doen (aanrader, hoge brug, drukke weg, geen fietspad). Bij de VVV kan je hiervoor een reservering maken. (klinkt heel officieel, maar het gaat er alleen maar om dat al die fietsen in de bus meekunnen)
Voor de volgende die het zoekt: Bus 17. Als je je Frans niet vertrouwt kun je inderdaad naar de VVV en ze laten bellen voor je. Kaartje is € 2.40 (2014). Je fiets hangt aan haken achterop de bus, dus niet omkijken tijdens de rit. Je staat in tien minuten tijd op het station van Saint-Nazaire. 's Ochtends en 's avonds gaat 'ie ieder uur en gedurende de middag minder vaak, dus plan van tevoren. Hier staan de linkjes naar de tijdentabel. Let op dat je de juiste periode neemt in verband met vakantiedienstregeling.
Bijna alle campings langs de Loire doen mee met "accueil vélo". Dit betekent dat er een gunstig tarief is voor rondtrekkende fietsers met een kleine tentje. Dit geldt ook voor de campings met 3 - 5 sterren.
Ze staan op een handige kaart van de regio Centre. Ligt bij ieder toeristenbureau langs de Loire. Zie ook http://www.visaloire.com

Het stuk tussen Nantes en de monding is inderdaad voor een groot deel niet interessant. In tegenstelling tot de rest van de Loire wordt het deel tussen de monding een Nantes wel gebruikt voor commerciele scheepsvaart. Nantes heeft een belangrijke haven met veel bedrijvigheid langs de Loire Overigens is het stukje van de Loire fietsroute tussen Paimboeuf en Saint-Brevin-les-Pins nog steeds niet gerealiseerd. Je wordt omgeleid.
Je kunt gemakkelijk vanuit Nederland met de fiets in de trein naar Orléans en terug vanuit Nantes gaat een directe TGV naar Rijsel. Vanaf Rijsel gaat een Intercity naar Antwerpen en vanaf Antwerpen met de internationale trein naar Roosendaal, Rotterdam en Den Haag HS.
pinkbike schreef:Wij hebben deze route vorig jaar gefietst. Leuke route, vrijwel vlak. Veel campings onderweg, ook veel campings waar je 's avonds eventueel wat kunt eten.

De municipal in Orléans is een aanrader om als startpunt te gebruiken, hier kan je je auto ook laten staan. Wel van tevoren reserveren want deze camping loopt eind van de dag gegarandeerd vol met mensen die verder naar het zuiden (of noorden) trekken. 's Avonds komt er een pizzabakker op de camping (aanrader)

.
De stad Orléans heeft zelf géén camping municipal.
Het dichtst bij het centrum ligt de camping municipal Gaston Marchand van het voorstadje Saint-Jean-de-la-Ruelle. Op 1 km van de Loire fietsroute, die hier over de westelijke brug `Pont d´Europe' gaat. Je blijft aan de noordkant. De camping is bereikbaar via het wandel/fietspad Chemin de Halage langs de Loire.
Deze camping is vrij eenvoudig en wat naargeestig. Wel warme douche. Tijdens de regen was het flink drassig. Beheer is verre van optimaal. Deze camping doet niet mee met Accueil Vélo. Kostte 7 Euro. Ruimte zat op deze camping. Komt waarschijnlijk, doordat deze camping niet voorkomt op de informatie van Accueil Vélo: http://www.visaloire.com
Op diverse fora is men ronduit negatief over deze camping. Sanitair zou vies zijn en men had overlast van nachtbrakers. Ik heb dat niet zo ervaren: sanitair was simpel, maar niet echt vies. Er waren geen nachtbrakers. De afsluitboom was wel de hele nacht open.

Waarschijnlijk heb je op de camping municipal van de voorstad Olivet gestaan.
Hiervoor moet je in het centrum de brug over de Loire nemen en dan ongeveer 5 km afzakken naar het zuiden. Deze is camping doet wel mee met Accueil Vélo.
http://www.camping-olivet.org
Zie ook het kaartje: http://www.loire-streek.com/organisezvo ... &langue=nl
Wij hebben de tocht vorig jaar (gedeeltelijk) gereden, maar zijn in Nevers begonnen.
Hier is mijn verslag:

http://marcz1.home.xs4all.nl/REIZEN/rei ... tml#nevers

Vooral het stukje om even bij de Loire vandaan te gaan is misschien goed om te lezen!

Verder veel plezier.
Marc.
Ik reed vorige maand het stuk vanaf Saint-Nazaire tot Tours (daarna verder noordwaarts via de Sint-Jacobs fietsroute). Ik kan beamen wat Bert zegt: het deel vanaf Brévin (St-Nazaire) tot Paimboeuf is eigenlijk onbestaand. Mijn eerste poging vanaf Brévin is letterlijk in het zand vastgelopen.
Verder is de route prima bepijld: je kunt gewoon niet fout rijden. Toen ik er langsreed, was het deel in Saumur ook een "itinéraire provisoire" (een tijdelijke route), die niet verhard was. Dat gaat slechts over enkele kilometers.
Voor de campings had ik Archies database in de gps gezet en zo was het nooit een probleem.
De bepijlde route wijkt hier en daar af van de water en kan dan wat pittiger worden, maar niets verhindert je om die stukken weg te laten.
Het verslag zette ik dag per dag op mijn blog.