Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mobiele app voor de (lichtgewicht) vogelaar op de fiets? - Forum Wereldfietser

Mobiele app voor de (lichtgewicht) vogelaar op de fiets?

Onderweg op reis houd ik er erg van om vogels te kijken en breng ook regelmatig (liefst photographic) fieldguides mee om vogels te kunnen identificeren.

Omdat we nu echt voor langere tijd weggaan (1-1,5 jr?) zocht ik boeken die ik per regio kon gebruiken, maar dan werden het er alweer aardig wat, en met oog op gewicht- en ruimtebesparing kan ik het niet maken om 4 dikke gidsen mee te nemen.
Toen zag ik laatst ineens iBird langskomen: een mobiele app (android, ios) waarin je hoofdkleur, grootte en andere kenmerken etc kunt invoeren en dan makkelijk(er) een vogel kunt identificeren. Jammer genoeg bleek deze app uiteindelijk alleen de vogels van Noord-Amerika in z'n database te hebben, vrij niet-nuttig voor Europa en Azie. BirdsEye heeft dit wel, maar lijkt wat beperkt te zijn (alleen vasteland van azie bijv. terwijl ik juist japan, korea, taiwan etc nodig heb).

Heeft iemand de gouden tip voor goede vogelaarsapps voor de mobiele telefoon (android of ios, maakt niet uit).

Thanks alvast!
Ik sluit natuurlijk niet uit dat iemand hier je kan helpen. Maar het zou me niet verbazen dat je meer kans maakt op een antwoord op b.v.: http://www.natuur-forum.be

Renaat
hahah, ik ben inderdaad waarschijnlijk niet op de goede plek, maar ik heb verder ook echt niets met vogelen en ze groeperen zich niet op de meest centrale handige plaatsen, vandaar dat ik dacht ik zet het hier even neer (met oog op het feit dat fietsers vaak zo min mogelijk boeken meezeulen dus allicht hier al eens over nagedacht hadden).

Ik zal eens een balletje opgooien op vogelaarsfora.

:D
Ik ben benieuwd naar je resultaten. Laat je het hier weten als je een goede app gevonden hebt?
Ik zie er hier wel een hoop staan: https://play.google.com/store/search?q=vogels&c=apps
Ben als fietsend (ex-professioneel) vogelaar ook erg geïnteresseerd of je iets bruikbaars vindt. Zelf fiets ik voornamelijk in Europa en daar heb ik niet direct gids nodig, maar een mooi app... Mocht je overigens nog op zoek zijn naar een goed kijkertje voor je tocht, daarvan weet ik dan wel weer van alles.
Veel fiets- en vogelplezier straks!
Misschien deze? http://www.aviasoft.co.uk/
Er is een app voor android.

Zelf gebruik ik bij het vogeltellen wel eens de site van Vogelbescherming op mijn smartphone voor als ik twijfel. Maar echt zoekvriendelijk op je smartphone is het niet.. Maar wel weer handig voor op bv je laptop.

Ik weet niet of het nog steeds zo is maar vroeger verkocht Ganymedes in Amstelveen ook tweedehands verrekijkers.
Vragen over kijkers zijn op verzoek afgesplitst naar een nieuw topic.
Leuk onderwerp. Misschien is het handig om te melden in welke werelddelen je gaat fietsen omdat veel apps slechts een beperkt gebied bestrijken.

Voor Azië vind ik Bird Field Guide er best oke uitzien. Heb overigens maar weinig ervaring met vogelaarapps en heb deze op reis niet gebruikt.
Ik gebruik al jaren de Collins app. Wat mij betreft springt deze er wel uit voor Europese vogels.
Mooi afbeeldingen, goede vergelijk opties en erg makkelijk en overzichtelijk in gebruik en behoorlijk compleet met de soorten.
Voor noord Amerika zou ik voor sibly gaan.
Wil je weten waar de vogels zitten, zet dan ebird op je mobiel

Voor geluiden gebruik ik Aves Vox, echt een top app.
Gratis en vogelgeluiden wereldwijd beschikbaar. Je moet er wel even aan denken om de vogelgeluiden met wifi te downloaden.

Ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen. Of dat het wordt weggehaald als spam. Hier een overzicht met nog meer apps met directe links, ook met podcasts over vogels kijken.
Sommige podcasts zijn erg vermakelijk !
https://vogelskijken.store/VOGELS-DIGI ... -APPSTORE/
Voor het deel van je reis in Europa: vogels van Europa. Werkt helemaal prima. Daarbuiten is Collins het standaardwerk en die hebben inderdaad een app, hoewel vrij prijzig. Kan ik je helaas inhoudelijk niets over melden.
De ontwikkelingen hebben de laatste jaren niet stilgestaan.

Een mooie vogel(beeld) herkenningsapp vind ik Merlin Bird ID
Je kunt het op Nederlands zetten en je eigen vondsten vastleggen. Bovendien geen reclame in de app.
De app is van the Cornell Lab of ornithology

eBird is ook van Cornell
en herkent vogels aan hun gezang. Behoorlijk accuraat.
Je moet even oefenen ermee maar het wijst zich vanzelf.

Obsidentify is een Nederlandse app, dwz Naturalis en Natuurpunt zijn erbij betrokken.
De app herkent zowel planten als dieren en zelfs paddenstoelen.
Poppink schreef:
do 04 feb, 2021 23:16
De ontwikkelingen hebben de laatste jaren niet stilgestaan.
Obsidentify is een Nederlandse app, dwz Naturalis en Natuurpunt zijn erbij betrokken.
De app herkent zowel planten als dieren en zelfs paddenstoelen.
Google Lens herkent ook heel veel. Laatst met diverse paddenstoelen en zwemvogels binnen een paar seconden een feilloze score van 100%. Geen noodzaak meer een dikke gids mee te sjouwen.
Poppink schreef: Obsidentify is een Nederlandse app, dwz Naturalis en Natuurpunt zijn erbij betrokken.
De app herkent zowel planten als dieren en zelfs paddenstoelen.
Je kunt je waarneming er ook direct mee in waarneming.nl opslaan:
https://waarneming.nl/apps/obsidentify
Waarneming.nl is wel een belangrijke site in de dieren- en plantenspotterswereld. Je kunt dan ook meteen zien of je de eerste was die die vogel (of iets anders) daar zag. Waarschuwing: waarschijnlijk niet.
peter de rijk schreef: Google Lens herkent ook heel veel. Laatst met diverse paddenstoelen en zwemvogels binnen een paar seconden een feilloze score van 100%.
Eh, als je dat zo zeker weet wat moet je dan met die app? :D
Leon schreef:
vr 05 feb, 2021 13:29
peter de rijk schreef: Google Lens herkent ook heel veel. Laatst met diverse paddenstoelen en zwemvogels binnen een paar seconden een feilloze score van 100%.
Eh, als je dat zo zeker weet wat moet je dan met die app? :D
Een terechte vraag. De combinatie van het Google-fotoarchief van miljarden foto's en de verzamelde kennis van Wikipedia, verenigd in Google Lens, verschaft mij die zekerheid.