Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereiding "OverlandTo Thailand" - Forum Wereldfietser

voorbereiding "OverlandTo Thailand"

Hey iedereen,

Ik heb een paar vraagjes, zoals ik eerder al vertelde heb ik geen ervaring in reizen plannen.
Nu ben ik mij trip aan het voorbereiden, en ik weet eigenlijk niet hoe er aan te beginnen.
Ik heb zo mijn punten op de trip waar ik zeker geweest wil zijn maar de dingen liggen ver uit elkaar.
Hoe bepalen jullie dan de weg er tussen?
vb Ik vertrek vanuit Turnhout naar mijn eerste plaats Gherla in Roemenië.
optie 1 ik kan daar de korste weg heen nemen.
optie 2 via de limes route, maar dit is ongeveer 1000 km (ongeveer) langer.

Dit zijn toch minstens 14 fietsdagen voor mij.
Ik zou dit overwegen om de drukte te vermijden,meer natuur te zien,makkelijker plaatsen te vinden voor wild kamperen enz

Is dit dan ook doe moeite om de 1000 km extra te doen of niet?

Dan twijfel ik soms om over Luxemburg te rijden (slaap plaats bij familie) en zo Frankrijk in om zo over het zwarte woud te gaan....
Hoe maken jullie de juiste of mooiste keuze's?

Ik hou niet van musea, kerken, steden, etc.
Ik hou wel van natuur, bergen, meren, landelijke dorpjes etc

gr Pieter
Mooi plan. Hopelijk heb je veel tijd, zodat 1000 km om geen probleem is. Ik zou niet te veel willen plannen. Toen wij op reis waren veranderde die plannen met de week :) . Ik zou me er ook niet voor schamen om sommige(saaie) stukken over te slaan met openbaar vervoer.
gios schreef:Mooi plan. Hopelijk heb je veel tijd, zodat 1000 km om geen probleem is. Ik zou niet te veel willen plannen. Toen wij op reis waren veranderde die plannen met de week :) . Ik zou me er ook niet voor schamen om sommige(saaie) stukken over te slaan met openbaar vervoer.
Ik zou het toch leuk vinden om de hele route uit te stippelen,omdat ik dan ook meer achtergrond info heb over een bepaalde streek.
Maar ik vind het moeilijk om hier aan te beginnen,het zou jammer zijn om de mooie plaatsen voorbij te fietsen zonder dat ik het weet...
Ik vind juist het onbekende leuk. Wat zou er achter de volgende bocht liggen? Maar mijn grote reizen stammen dan ook van voor het internet tijdperk, toen je voor informatie naar de boekenkast moest en de route niet opgeslagen zat in de gps. :roll: :D
gios schreef:Ik vind juist het onbekende leuk. Wat zou er achter de volgende bocht liggen? Maar mijn grote reizen stammen dan ook van voor het internet tijdperk, toen je voor informatie naar de boekenkast moest en de route niet opgeslagen zat in de gps. :roll: :D
ja,daar hou ik ook van,back to basic!!!

geen gps geen dynamo naaf etc

Maar dat wil niet zeggen dat ik niet voorbereid kan vertrekken met de route.
bv ik zou het jammer vinden als ik op 50 km rijd van de "transfargarasan highway"

Er zullen ongetwijfeld nog van die plaatsen zijn dat echt de moeite is ....en ik niet wil missen.

the pamir en karakoram highway zijn nog van die plaatsen waar ik zeker wil geweest zijn.

Maar de juiste mooiste verbinding daar tussen dat is de vraag...en wat mij het moeilijk maakt.

bv van nepal naar zuid india welke route?
Er zijn 1000 de mannieren
Wij hebben enorm genoten van het voorbereiden van onze reis. Toch hebben we de route niet helemaal vast gelegd voordat we vertrokken. We wisten dat we de Zuidelijke Zijderoute wilden volgen. Op die route wisten we dat er een paar mooie plekken waren waar we graag naar toe wilden. Venetië, Plitvice meren, Istanbul, Cappadocië, Isfahan, Bukhara, De Pamir, Kashgar en Xi'an. Met het uitzoeken van hoe alles met visa e.d. zit ben je dan al even zoet.
Plannen gaat het beste als je de reis opdeelt in voor jou overzichtelijke delen. Je krijgt dan vanzelf per deel alternatieven in beeld.

Zelf zou ik altijd kiezen voor de de route die voor jou de mooiste reis maakt. Dus wel die omweg maken om bij vrienden langs te gaan in Luxemburg en ook de Limes route volgen als je denkt dat die je de mooiste route oplevert. Mocht je ergens het gevoel krijgen dat je in tijdnood komt - of je wil gewoon om wat voor andere reden dan ook harder opschieten - dan ga je een stuk met een bus of trein.

Je kan natuurlijk ook meer achtergrondinformatie over gebieden uitzoeken zonder dat je de route volledig plant. Je zou bijvoorbeeld naar de Hermitage in Amsterdam kunnen gaan. Daar is een tentoonstelling over de Zijderoute. Dat geeft een leuk beeld over de verschillende stammen die in het verleden aan de Zijderoute leefden. Of kijk naar De bergen achter Sotsji van Jelle Brandt Corstius.

Maarten
Qua route vorm ik tijdens de voorbereiding alleen een globaal idee met routepunten die honderden kilometers uit elkaar liggen. Tijdens de reis zelf zit ik dan 's avonds met de kaart op schoot om de route voor morgen uit te zoeken (die dan natuurlijk nog steeds niet in steen gebeiteld staat). Zo blijf je lekker flexibel en kun je ter plekke beslissen om het rustiger aan te doen of juist uitdagingen op te zoeken.

Toen ik naar Marokko ging fietsen voelden de eerste 40 kilometer heel vreemd: je rijdt op overbekende wegen en daardoor heb je helemaal niet het gevoel dat je met een zo'n onderneming bezig bent. Je onderbewuste beseft nog niet dat je maandenlang niet meer in je eigen bedje zult liggen. Maar als je een maand verder bent is maar mooi gebleken dat het waar is dat een grote reis begint met de eerste stap.
hey iedereen,

Ik begrijp wat jullie schrijven,maar ik vind PERSOONLIJK dat dat niet echt voor mij geld.
Ik hou ervan om de route volledig uit te stippellen en dan misschien via een omweg terug op mijn vaste route te komen.
Dus nogmaals,hoe bepalen jullie de route ,waarom via de a21 en niet via de a56.
Dit is een vb he.
De keuze kan bepaald worden door te stijl, te druk, te saai, te ver om.
vb Ik vertrek vanuit Turnhout naar mijn eerste plaats Gherla in Roemenië.
optie 1 ik kan daar de korste weg heen nemen.
optie 2 via de limes route, maar dit is ongeveer 1000 km (ongeveer) langer.

Die 1000km is dat de moeite voor ze extra te fietsen bv voor de omgeving en de rust.
Of is deze vrij saai en kan je beter de korste route nemen ?
Hoe bepalen jullie dit?
freelancer666 schreef:bv ik zou het jammer vinden als ik op 50 km rijd van de "transfargarasan highway"
Dan kun je dat dus aanmerken alszijnde 1 van je highlights die je niet wilt missen, en daar dus op sturen in je routeplanning.
Wat je voor de rest vraagt is natuurlijk erg lastig, namelijk of wij voor jou willen gaan bepalen hoe jij je route moet uitzetten, terwijl wij niet in jouw hoofd kunnen kijken.
Daarom lijkt me het belangrijk jezelf een aantal vragen te stellen:
  • welke dingen fascineren je tussen 2 highlights? (snelheid/comfort/afstand/status/gemak/natuur/kerken/molens/bergen/passen/sneeuw/zand/hitte/architectuur/diversiteit/cultuur/leefwijzen/auto's/scholen/duurzame initiatieven/etc.)
  • kun je dat halen qua tijd?
  • wat is het alternatief als je het niet haalt?
  • is het niet te druk/rustig/koud/warm/winderig/nat/hoog/steil/onverstaanbaar/geasfalteerd/onverhard/gevaarlijk/onuitdagend/(on)natuurlijk/(on)cultuurlijk/etc. (dat kunnen wij niet bepalen, je zult zelf moeten inschatten wanneer je je nog fijn voelt)?
  • zou ik het met (kleine) aanpassingen aan uitrusting of kennis dat wél acceptabel kunnen maken en lijkt dat dan de moeite waard?
  • heb ik het ervoor over om elders ander vervoer te verzorgen, als ik tijd tekort kom of het stuk te saai lijkt?
Het zijn zomaar wat dingen die in mijn hoofd op kunnen komen als ik ergens wil gaan fietsen. Aangezien eenieder anders is, zullen er (in dezelfde situatie) 7 miljard verschillende antwoorden mogelijk zijn op deze vragen. En alleen jouw antwoorden zijn juist.
Robertjan schreef:
freelancer666 schreef:bv ik zou het jammer vinden als ik op 50 km rijd van de "transfargarasan highway"
Dan kun je dat dus aanmerken alszijnde 1 van je highlights die je niet wilt missen, en daar dus op sturen in je routeplanning.
Wat je voor de rest vraagt is natuurlijk erg lastig, namelijk of wij voor jou willen gaan bepalen hoe jij je route moet uitzetten, terwijl wij niet in jouw hoofd kunnen kijken.
Daarom lijkt me het belangrijk jezelf een aantal vragen te stellen:
  • welke dingen fascineren je tussen 2 highlights? (snelheid/comfort/afstand/status/gemak/natuur/kerken/molens/bergen/passen/sneeuw/zand/hitte/architectuur/diversiteit/cultuur/leefwijzen/auto's/scholen/duurzame initiatieven/etc.)
  • kun je dat halen qua tijd?
  • wat is het alternatief als je het niet haalt?
  • is het niet te druk/rustig/koud/warm/winderig/nat/hoog/steil/onverstaanbaar/geasfalteerd/onverhard/gevaarlijk/onuitdagend/(on)natuurlijk/(on)cultuurlijk/etc. (dat kunnen wij niet bepalen, je zult zelf moeten inschatten wanneer je je nog fijn voelt)?
  • zou ik het met (kleine) aanpassingen aan uitrusting of kennis dat wél acceptabel kunnen maken en lijkt dat dan de moeite waard?
  • heb ik het ervoor over om elders ander vervoer te verzorgen, als ik tijd tekort kom of het stuk te saai lijkt?
Het zijn zomaar wat dingen die in mijn hoofd op kunnen komen als ik ergens wil gaan fietsen. Aangezien eenieder anders is, zullen er (in dezelfde situatie) 7 miljard verschillende antwoorden mogelijk zijn op deze vragen. En alleen jouw antwoorden zijn juist.
dank u voor het reageren,nu weet ik wel waar rekening mee te houden.....

gr