Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreizen >3 maanden en fietsafstand >100km per dag - Forum Wereldfietser

Fietsreizen >3 maanden en fietsafstand >100km per dag

Hallo iedereen,

Aangezien ik al 2 jaar in alle anonimiteit dit forum volg zal ik starten met een introductie gevolgd door mijn eerste maar zeker niet laatste vraag! Alvast dank daarvoor

Ik ben Patrick, 23 jaar en in september 2014 ben ik 1,5 jaar werkzaam geweest als fysiotherapeut en eindigt mijn contract. Hierna wil ik direct vertrekken voor mijn eerste grote fietsreis en mijn eindbestemming zal deze keer waarschijnlijk Nieuw-Zeeland zijn. Mijn visie van een fietsreis is de combinatie van het ervaren van onbekende culturen, leven in de natuur en daarbij het fysieke aspect van fietsen.

Over het fysieke aspect van fietsen zou ik graag meer te weten komen en hieruit volgt mijn volgende vraag: wie kan mij voorzien van informatie (mogelijk blogs) over fietsreizen >3 maanden waarbij een gemiddelde fietsafstand per dag van minstens 100km wordt afgelegd?

MVG Patrick
Hoi Patrick,

Allereerst welkom op het forum!

Wat bedoel je precies met gemiddeld 100km per dag? Bedoel je dan fietsers die in 90 dagen meer dan 9000km afleggen? Of bedoel je mensen die een lange reis maken / hebben gemaakt en op de dagen dat ze op de fiets zitten gemiddeld meer dan 100km per dag rijden? Dat maakt namelijk nogal een verschil.
Van de eerste categorie kan ik zo niemand noemen. Van de tweede categorie zijn er veel meer. Ik heb het nooit precies uitgerekend voor onszelf maar volgens mij reden wij wel in de buurt van die 100km per fietsdag. Voor Sjirk zal dat ook wel gelden denk ik. Remco en Petra reden ook aardig door volgens mij.
En zo zullen er vast meer zijn maar ik moet bekennen dat ik nooit zo op de dagafstanden let wanneer ik blogs van anderen lees. Ben meer geïnteresseerd in de verhalen en foto's.
Gemiddelde dagafstand van >100km...vanwaar deze drang?? Daarbij fietsen met bagage is iets anders dan op de racer de afstand afleggen van meer dan 100km...

Wanneer je elke fietsdag meer dan 100km wilt fietsen zorg je gewoon dat je regelmatig een rustdag neemt waardoor je daarna weer lange dagen op de fiets kunt zitten.. :?

Moraal vh verhaal fietsreis naar Nieuw Zeeland kan zeker langer duren dan 3 maand met gem. fietsafstand per (fiets)dag van >100km en anders fiets je niet 'rechtstreeks' maar met een omweg... met de extra rustdagen kun je genieten van de cultuur en natuur..
Als je meer dan 100 km gemiddeld per dag fietst, blijft er heel weinig tijd over voor het ervaren van onbekende culturen en leven in de natuur. Stel je je vraag omdat je maar een beperkte periode de tijd hebt om naar de andere kant van de wereld te fietsen? Mijns inziens zijn er twee grote valkuilen op een fietsreis: te weinig tijd om het beoogde doel te halen en een te beperkt budget. Beide zijn gemakkelijk te voorkomen.
De gemiddelde professionele wielrenner legt een jaarafstand af van ca. 35.000 - 40.000 km per jaar. Menselijk gezien is het dan ook niet onmogelijk. Maar jij zult hun snelheid niet hebben. Terrein zal je niet altijd meezitten. Weer zal niet altijd mee zitten. Je hebt extra bagage bij je. Zult een zwaardere fiets hanteren. Etc.

100 km per dag aanhouden en dat meegewogen, zal je reis een sportieve prestatie zijn welk bestaat uit fietsen, eten, slapen. Je andere ambities qua onbekende culturen, leven in de natuur, etc. zal lastig worden. Ik ben dan ook geen blog tegengekomen voor wat betreft een fietsvakantie waarin dit soort afstanden worden gereden.

Ik zou je streven qua dagafstanden naar beneden bijstellen.
Allereerst wil ik jullie bedanken voor de snelle reacties daarnaast wil ik jullie direct bedanken voor de zorgen die jullie je maken over mijn gezondheid en meedenken met het behalen met mijn doel :wink:

Ik wil in ieder geval voor de zomer van 2015 terug zijn. Dit kan in maart maar ook net zo goed juni zijn. Dan kan ik namelijk het resterende van 2015 gebruik om mijn kennis uit te breiden met cursussen en mijn cv als fysiotherapeut aan te vullen met diverse werkzaamheden. En dan hopelijk in November 2015 of begin 2016 weer te beginnen aan een nieuwe reis.

Het doel van mijn reis is wellicht niet gelijk aan die van anderen hier. Mijn doel is om landen en continenten te doorkruisen en daarbij cultuur en natuur te proeven.

Enkele voorbeelden om het te verduidelijken zijn Mark Beaumont en ,Reza Pakravan en Steven Pawley. Zij hebben afgelopen jaren reizen gemaakt met een daggemiddelde (Maarten en Line; waarbij rustdagen worden meegenomen in de berekening) van 150km per dag en in het geval van Reza en Steven zelfs bijna 18.000 in 100 dagen.

Als jullie nog meer vragen of tips hebben dan hoor ik het graag!

Suggesties met vergelijkbare reizigers zijn van harte welkom


Patrick
(zelf verwijderd ivm niet gewenst zijn)
Ambitieus zijn is prachtig, maar op een langer fietstochtje misschien niet altijd verstandig. :wink:

Als je ook onderweg nog eens wat wil zien en een keer ergens een paar dagen wilt blijven is 100 km gem. per dag veel.
Ik heb van de afgelopen jaren de cijfers een keer op een rijtje gezet, en dat geeft inzicht.

Afbeelding

Er is duidelijk een relatie tussen landschap en afgelegde kilometers.
2006 midden Engeland
2007 Schotland
2008 Noorwegen
2006 Nederland Salzburg
2010 Schotland (met veel veerboten)
2011-1 Polen - Litouwen (nagenoeg vlak)
2011-2 Nederland- Zwitserland
2012 Estland (vlak)
2013 Zuid-Zweden

Zoals je ziet tip ik alleen in 4 weken vlak gebied even aan de 100 km per dag. Reken je echter de rustdagen (wat ook intensief stadsbezoek kan beteken) mee, dan wordt het een heel ander verhaal.

Als basis gebruik ik dan ook altijd voor de af te leggen afstand in een vakantie een gemiddelde van 80 km per dag, gerekend over de hele periode.
En ik denk dat het niet veel uitmaakt of je 4 weken of 4 maanden weg bent.

Peter
Je bent jong, herstelt snel en hebt vast en zeker een baard, maar ik schaal de voorbeelden die je noemt toch wel in onder de noemer ultra-sporters dan wel broodfietsers en de vraag is of je je daaraan wilt of kunt spiegelen. Terecht zijn dan de vragen wat je nu gewend bent, heb je al eens op onbekend en onontgonnen terrein gereisd?

Uitdagingen zijn praktisch van aard (terrein, klimaat, wegdek, route zoeken, overnachten, eten & drinken, grensformaliteiten, bandieten), mechanisch (onderhoud, slijtage, pech), fysiek (vermoeidheid & herstel, hitte, kou, hoogte, ziekte & blessures) en psychologisch (solo, dag-in/dag-uit, lange dagen, motivatie, drive, omgaan met tegenslag, heimwee, contact & taal) en dan in elke willekeurige combinatie.

Nogmaals, ik ken je achtergrond niet en wellicht doe je dit nu al alle dagen fluitend, maar het zijn wat overwegingen, en natuurlijk moet je denken in uitdagingen en niet in belemmeringen. Persoonlijk vind ik 100km gemiddeld per dag heul veul, vooral als ik onderweg nog met iemand wil praten, mijn tentje moet opzetten, de weg moet zoeken, een dragertje moet laten lassen, kwallenbeet laten behandelen, stempeltje halen en wil opsnuiven.
Ik sluit me aan bij alle mensen die door die 100 km getriggerd worden... Nu ben ikzelf ook wel jong (25) en vrij fit, en ik heb ook wel eens dagetappes boven de 100 km gedaan, maar dat doe ik echt niet elke dag! Ik moet toch ook af en toe eens mijn rust pakken.

Vergeet ook niet dat je waarschijnlijk elke dag weer bezig bent met tent opzetten en afbreken, spulletjes inpakken, koken, boodschappen doen, route zoeken, foto's maken, mensen ontmoeten, mooie dingen zien, fiets onderhouden, noem maar op. Dat kost ook veel tijd!
Dag Patrick,
Als je vooral voor natuur gaat, dan is 100 km per dag goed te doen. Je kunt dan namelijk vanaf het zadel genieten van de omgeving. Als je vroeg opstaat en rustig doorfietst met zo nu en dan een fotostop en eetpauze, kom je meestal wel aan die 100 km. Zelfs een relaxte fietser als ik haalt dat, ook onverhard en in de bergen. Door het mooie landschap (zoek dus wel mooi landschap :D ) schiet de tijd om.
Als je het combineert met mooie stadjes, tempels enz. Is het ook nog goed te doen, zolang je maar geen musea doet. In Zuid Oost Azië haalde ik meestal wel 80-100km per dag, inclusief regelmatig afstappen. Ook in bergachtig gebied.
Dan nog: maak er geen wedstrijd van (tenzij dat je doel is). Het mooie van fietsreizen is juist dat je niets hoeft.

Veel plezier

Erik Veenstra
Laat ik het zo zeggen: op de buitenland trektochten van de WF wordt flink doorgereden in soms zwaar landschap. Het week gemiddelde ligt daar in mijn herinnering op iets van 500 km. Er wordt zes van de zeven dagen gefietst, en op de meeste dagen is het 100 km per dag, maar af en toe zijn er dagen van 60-70 km, omdat de klim wel erg steil is, of omdat de afstand tussen twee dorpen met eten etc nu eenmaal wat minder is. Je ontkomt er bovendien gewoon niet aan iets van eens per week een dag te pauzeren om de was te doen, wat onderhoud te plegen, en een klein beetje te luieren. Natuurlijk zijn er mensen die grotere dagafstanden afleggen, maar dan moet je toch vooral denken aan randonneur achtige ritten over vooral asfalt.
Wim
Petrik schreef:Allereerst wil ik jullie bedanken voor de snelle reacties daarnaast wil ik jullie direct bedanken voor de zorgen die jullie je maken over mijn gezondheid en meedenken met het behalen met mijn doel :wink:

Ik wil in ieder geval voor de zomer van 2015 terug zijn. Dit kan in maart maar ook net zo goed juni zijn. Dan kan ik namelijk het resterende van 2015 gebruik om mijn kennis uit te breiden met cursussen en mijn cv als fysiotherapeut aan te vullen met diverse werkzaamheden. En dan hopelijk in November 2015 of begin 2016 weer te beginnen aan een nieuwe reis.

Het doel van mijn reis is wellicht niet gelijk aan die van anderen hier. Mijn doel is om landen en continenten te doorkruisen en daarbij cultuur en natuur te proeven.

Enkele voorbeelden om het te verduidelijken zijn Mark Beaumont en ,Reza Pakravan en Steven Pawley. Zij hebben afgelopen jaren reizen gemaakt met een daggemiddelde (Maarten en Line; waarbij rustdagen worden meegenomen in de berekening) van 150km per dag en in het geval van Reza en Steven zelfs bijna 18.000 in 100 dagen.

Als jullie nog meer vragen of tips hebben dan hoor ik het graag!

Suggesties met vergelijkbare reizigers zijn van harte welkom


Patrick
Bijna alle wereld of vakantie fietsers hebben als doel om te genieten van natuur en ander culturen op te snuiven.
De vraag is nog steeds hoeveel ervaring je eigenlijk hebt met dergelijke fietsreizen???? ( zie ook de bijdrage van Ome Gerrit)

Misschien is het beter om je niet te focussen op de km,s per dag en zelfs niet op je eventuele einddoel.
Laat je reis zelf het doel zijn!

Succes Dirk
vroegha toen ik zo jong was als jij nu, fietsten we dat zeker op een dag een ook wel flink meer ,maar dat was dan op een fietsdag ,dus niet een gemiddelde van elke dag
heb ook wel eens in 5 dagen 1000 km gefietst ,maar dan is het alleen fietsen
dus het is echt wel haalbaar ,je maakt er dan wel een race van maar dat is jou keus dan
maar dat kan ook uitdagend en mooi zijn
bodhi schreef:vroegha...
...ben ik ook wel eens in 6 dagen van Enschede naar Alpe d'Huez gefietst om de aankomst van de Tour mee te maken, maar dat zijn geplande gebaande paden, campings en Co-oP's zat, en (achteraf) meer in de categorie leuk-om-gedaan-te-hebben dan leuk-om-te-doen. Dat ga ik geen 3 maanden volhouden en ik zit helemaal op Dirk's lijn, de reis is het doel.
Waarom zou je je aantal km's per dag willen vastleggen? De charme van het reizen met de fiets is juist je flexibiliteit. Met het verstrijken van onze fietsjaren, zijn we langzamer met steeds minder vooropgezette plannen gaan reizen. Laat het plannen over aan de backpackers en laat de dag lekker over je heen komen als fietser. We zijn nu op een reis van 13 maanden en verbazen ons soms over de haast van andere reizigers. Yep ook op een korte reis plannen we zo min mogelijk. Tent mee, nood voorraad eten en altijd voldoende water en je kan stoppen daar en wanneer je wil. Heerlijk! Als je een bus/trein/ vliegtuig moet halen, kan je nog altijd een afstand met de bus overbruggen. Geniet ze!
OmeGerrit schreef:
bodhi schreef:vroegha...
...ben ik ook wel eens in 6 dagen van Enschede naar Alpe d'Huez gefietst om de aankomst van de Tour mee te maken, maar dat zijn geplande gebaande paden, campings en Co-oP's zat, en (achteraf) meer in de categorie leuk-om-gedaan-te-hebben dan leuk-om-te-doen. Dat ga ik geen 3 maanden volhouden en ik zit helemaal op Dirk's lijn, de reis is het doel.
...heb ik eens een ritje gedaan van Boston naar Florence, Oregon(8500km). Daggemiddelde was 111km. Niet gepland, dat kwam er zo van. Nu zou ik dat niet zo snel meer doen, er was toen weinig tijd voor ontspanning of cultuur opsnuiven. Van de natuur genieten doe je dan natuurlijk wel de hele dag :)
Sorry, geen blogs/websites, maar toen ik nog jouw leeftijd was deed ik wat jij van plan bent. Gemiddeld 160km per dag, gemiddeld 26km/u, beide incl. rustdagen. Dat is dus goed getraind zijn, lichte en goede fiets hebben die heel blijft (bikepacking), hard fietsen, en 6-9 uur per dag op de fiets (want je rust ook uit/kijkt rond/moet klimmen/slecht terrein/regen/mooie onverwachte dingen).
En het heeft zijn voor -en nadelen zoals je zelf kunt bedenken, mij heeft het altijd goed bevallen (en het is niet de stijl van de meeste mensen op dit forum zoals je merkt).
Tegenwoordig kan ik niet meer zo hard fietsen, wel zo lang. Ik zou zeggen: ga ervoor en zorg dat je heel goed getraind bent en een goede fiets + uitrusting hebt. Voor blogs op dit gebied zou je eens naar bikepacking kunnen kijken, in die hoek zitten wel redelijk wat mensen die veel per dag rijden. De meeste niet >3 maanden, maar ze zitten er wel bij.
Jaap slaat de spijker op zijn kop.

Ik vind het jammer dat op dit forum altijd meteen de link met 'haast', 'niet relaxed' en 'uitsloven' wordt gelegd als je het als fietser lekker vindt om een beetje door te kachelen. Alsof je geen plezier kunt hebben in het fietsen omdat je een goede conditie hebt en daarvan wilt genieten. En je kunt ook genieten van de prestatie die je neerzet. En het is toch niet meer dan logisch dat topicstarter een beeld wil hebben van de afstand die hij kan afleggen in de tijd die hem voor de reis is gegeven?

Als je fysieke staat in orde is, kan je rustig meer dan 100 km per dag rijden. Het zal eens wat minder zijn door omstandigheden, je zult ook eens een dag niet fietsen omdat je moet wassen, onderhoud plegen, herstellen, maar je kunt ook zomaar een dag van 180 km maken. Dat hoeft ook helemaal niet ten koste te gaan van het plezier dat je aan zo'n tocht beleefd. Ik zou er doodongelukkig van worden als ik maar 60 km per dag mag doen, maar je hoort mij niet beweren dat mensen die dat wel doen 'treuzelaars' o.i.d. zijn.
Binnen Europa zijn daggemiddeldes >100km goed te doen zolang je niet te zeer off-road gaat. Ik rij 110-120km per dag, vrijwel atijd door heuvel/bergregios, maar mijn vakanties duren geen maanden.
T.a.v. de fysieke kant is m.i. het belangrijkst dat je geen blessures krijgt of anderszins ziek wordt. Een fietsblessure is vrijwel altijd het gevolg van (lokale) overbelasting: spier/pees- of zadelpijn. Zorg dus dat je goed op je fiets past en daar al een paar keer langere en zwaardere ritten mee hebt gereden voo rje weggaat.
En maak van de afstand geen obsessie, maar dat was al genoemd. festina lente.