Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vervoer 5 fietsen - Forum Wereldfietser

vervoer 5 fietsen

Hallo, ik kon dit topic niet kwijt in de vervoerssectie van het forum. Maar ben wel erg benieuwd of er ervaringen zijn met het volgende franse produkt:

http://www.portevelo-mottez.com/remorqu ... 2-8-11.htm

Een apparaat dus om 5 fietsen te vervoeren. Stel dat we richting Frankrijk willen gaan, bv Canal du Midi, dan heb ik ontdekt dat het vervoer per trein wel heel erg in de papieren gaat lopen als je met 5 personen en fietsen naar Bordeaux gaat en terug van Narbonne. (bij voorbeeld)
Daarom dacht ik aan bovengenoemde oplossing. Gezien de afmetingen kan het apparaat gewoon in de auto worden gelegd als deze niet wordt gebruikt.
Ik ben benieuwd !
Marc
Ik vind het wel een slim idee. Op een gewone fietsendrager ga je nooit vijf fietsen krijgen, en vier mag dan formeel mogelijk zijn, maar rijdt van geen kanten. Wel zijn er ook aan dit syteem beperkingen: 75 kg totaal is niet heel ruim, en als ik het goed begrijp past het oook niet op alle trekhaken. En je mag er natuurlijk niet zo hard mee rijden, al vind ik 110 km/u met zoveel belasting nog niet heel beperkend. Reken op zeker een extra tank benzine aan verbruik.
Wim
Past inderdaad niet op alle trekhaken, ongetwijfeld omdat het disselmechanisme ook dient om de aanhanger recht te houden. Het lijkt me dus belangrijk om de fietsen zo te schikken dat het gewicht ongeveer in het midden zit zodat de dissel niet te zwaar belast wordt.

Het ziet er leuk uit, of het zoveel interessanter is dan een volledige aanhanger, weet ik niet.
Daar hebben ze er ook mooie van zie ik, en dan mogen de fietsen iets zwaarder zijn. Je ziet in Frankrijk trouwens wel vaker eenwieler aanhangertjes voor bagage. Deze zijn in elk geval ook allemaal handig op te vouwen.
Wij hebben een redelijk grote auto en toch merk je het heel erg als je op een gewone drager drie fietsen vervoert. Toegegeven, het is een sedan, en de fietsen hangen dus relatief ver achter de achteras.
Wim
Ik zou zelf liever drie fietsen op het dak vervoeren en twee op een trekhaakdrager. Als je die dragers nog moet kopen heb je er ook naderhand nog wat aan.
Op zich is het een mooi systeem. Al heb ik mijn twijfels mbt de veilig- en stevigheid. Bedenk dat hierbij alle krachten moeten worden opgevangen door het disselmechanisme en één wiel. En dat met vijf fietsen!! Ik betwijfel of het wel zo’n degelijke verbinding is.
Voor het hetzelfde bedrag koop je een kleine aanhangwagen, óók geschikt voor 5 fietsen, waar tevens bagage mee kan worden vervoerd. Daarnaast kan men een aanhangwagen vaker gebruiken voor meerdere doeleinden of reisbestemmingen! Voorbeelden genoeg op http://bit.ly/1jhxCph

hartelijke groet,
Frits
Ventie schreef:Bedenk dat hierbij alle krachten moeten worden opgevangen door het disselmechanisme en één wiel.
Dat was me ook al opgevallen. Het wiel kan best stevig genoeg zijn. Wel komen bij een uitwijkmanoeuvre alle torsiekrachten op het koppelingsmechanisme. Met vier fietsen is dat geen kattepis.
Bij een gewone fietsendrager op de trekhaak heb je dit ook, maar hier zijn de gewichten hoger en het draaipunt lager*, dus de arm groter.
Wel is de koppeling zo te zien behoorlijk lomp uitgevoerd, dus ik vermoed dat ze het bovenstaande zelf ook wel bedacht hebben.
Leon

*het rotatiepunt is hier de grond onder het wiel, normaliter het bevestigingspunt aan de haak.
Leon schreef:
Ventie schreef:Bedenk dat hierbij alle krachten moeten worden opgevangen door het disselmechanisme en één wiel.
Met vier fietsen is dat geen kattepis.
Vijf fietsen bedoel je toch Leon?
Bij ons gaan 3 fietsen achterop, en 2 bovenop de auto!
perik schreef:Ik zou zelf liever drie fietsen op het dak vervoeren en twee op een trekhaakdrager. Als je die dragers nog moet kopen heb je er ook naderhand nog wat aan.
gios schreef:Bij ons gaan 3 fietsen achterop, en 2 bovenop de auto!
Hoewel mijn Frans te beperkt is om de tekst te lezen zou het maar bij één van deze suggesties houden. Het geheel van de aanhanger ziet er niet solide uit, kijkend naar de bevestiging van het wiel en de combinatie van verschillende stalen profielen. Ziet er alles behalve duurzaam uit. Daarnaast zien de wielgoten er ook niet praktisch uit.
De gebruiksaanwijzing zegt letterlijk dat het belangrijk is dat de voorwielen goed in de goten zitten, de achterwielen minder.
De koppeling kun je helemaal naar het type trekhaak aanpassen.
Er is ook een filmpje op de fabriekssite om een idee te krijgen.

Maar goed, andere opties ook gelezen. 3 achterop de Berlingo was geen succes voor ons, de drager kwam nagenoeg op de grond. 3 op het dak zou kunnen maar de auto is al zo hoog.

Voor wat betreft de suggestie aanhangwagen: zijn er ervaringen met het stallen van auto en aanhangwagen op een kampeerterrein voor de duur van een fietsvakantie ?

bedankt voor jullie reacties tot zover.

Marc
Wij hebben diverse keren de auto (met fietsendrager) voor de duur van een vakantie op een Frans kampeerterrein gestald, soms tegen wat betaling. Het is dan inderdaad een hele opluchting dat hij er nog staat. In Marseille zou ik het niet doen.
Wim
Ik krijg de kriebels als ik van die kleine wielekes zie op de autosnelweg. Die draaien toch redelijk wat toeren... Hopelijk is er niet beknibbeld op de kwaliteit van de roulementen.

In een standaard fietsdrager heb ik ook al weinig vertrouwen als ik de fietsen zie wiebelen op mijn Thule.
Idem van mijn dakdrager, maar hier kan het aan het goedkopere merk liggen. Ik vind dat de fietsen altijd veel slingeren op deze constructies en vroeg of laat moet dat toch tot breuk leiden, denk ik dan - misschien verkeerdelijk?. Ik gebruik dan ook altijd nog extra ty-wraps om die bewegingen wat te temperen.

Mijn keuze is eigenlijk ook de "gewone" aanhanger, maar...
Deze zomer ben ik met mijn full-size overkapte aanhanger met 4 fietsen erin op vakantie gegaan. Daar heb ik dan (warmste dag van augustus) op de Nederlandse snelweg een klapband gekregen, net toen ik op de derde rijstrook reed. De bumperklever achter mij zal voortaan wat meer afstand houden denk ik. :roll:
Dit is echt niet leuk en wil je niet meemaken. Gelukkig hebben we - terwijl de rubberbrokken in het rond vlogen - veilig de pechstrook kunnen bereiken en met de ANWB was het op een uur of twee opgelost.
Ik vraag me af wat er gebeurt als dat met zo'n éénwielertje voorvalt. Of hoeveel steviger dat kleine bandje moet zijn, om een klapband te vermijden.

O ja, als er nog een les te trekken valt: laat je aanhangerbanden ook niet ouder worden dan een jaar of vijf-zes.
110 met een aahanger? Lag het maximum niet op 90 in ons landje? Voor caravans wel toch?

Anyway, ik zou die aanhanger niet zien zitten... al was het alleen al vanwege het lastige afkoppelen met fietsen nog óp de aanhanger. Dan valt-ie om.
Oeps, dan hebben we hier alweer bijgeleerd (en bezwarende info verwijderd). 'k Had het moeten weten natuurlijk. :oops:
Het viel in elk geval niet op dat we rapper reden dan andere met aanhanger, maar dat zegt uiteraard niets.
In België mag je gewoon 120 met een aanhanger :-). Een aanhanger heeft niet meer kans op een klapband dan eender welk ander vervoersmiddel tenzij je je banden inderdaad niet in goede staat houdt. Dat geldt even goed voor die één wieler, die als voordeel heeft dat je maar één wiel moet onderhouden.

(wielen niet te oud laten worden, beschermen tegen UV licht, en bij elke stop controleren op bulten)

1-2 uur wachten? Waarom niet reserve-wiel plaatsen en doorrijden?
Xyuny schreef:Ik vraag me af wat er gebeurt als dat met zo'n éénwielertje voorvalt. Of hoeveel steviger dat kleine bandje moet zijn, om een klapband te vermijden.
Bij een klapband met dit eenwielertje, laten we zeggen bij 90 km, stuitert de constructie op straat, het (lichte) metaal slijt, wordt warm en je kunt deze gehele aanhangwagen vervolgens bij het grof vuil plaatsen. Enne, ....... ? Ooh ja van de achterste fietsen slijten de banden :cry: :oops:
Jeetje wat een leuke handige aanhanger :shock: :x
EnriceV schreef:1-2 uur wachten? Waarom niet reserve-wiel plaatsen en doorrijden?
Tja, omdat er bij deze aanhanger geen reservewiel was, ik stomweg nooit de investering gedaan heb (tot dan nooit nodig gehad dus). Inmiddels zit er een nieuwe as met nieuwe wielen en banden onder, plus een reservewiel. Niet persé tengevolge van dat voorval, maar ik had er niet veel vertrouwen meer in: begon te roesten en zo.
Naast reservewiel, moet je dan natuurlijk nog een krik en de gepaste sleutel meezeulen (want het is bijlange niet zeker dat deze van de auto kunnen dienen - als deze tegenwoordig nog voorzien zijn).

Dit om op je vraag te antwoorden. Maar we zijn wat aan het afdwalen van het topiconderwerp, vrees ik. :roll:
Ventie schreef:Bij een klapband met dit eenwielertje, laten we zeggen bij 90 km, stuitert de constructie op straat, het (lichte) metaal slijt, wordt warm en je kunt deze gehele aanhangwagen vervolgens bij het grof vuil plaatsen. Enne, ....... ? Ooh ja van de achterste fietsen slijten de banden :cry: :oops:
Jeetje wat een leuke handige aanhanger :shock: :x
Volgens mij rijdt het ding bij een klapband toch gewoon op de rest van het metalen wiel. Een vonkenregen en een hoop kabaal zorgen er wel voor dat je het merkt.
Leon