Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 15-16 maart vervolg cursus fietstechniek. Wie doet er mee? - Forum Wereldfietser

15-16 maart vervolg cursus fietstechniek. Wie doet er mee?

Hallo,

ik vertrek begin April een jaar op reis.
Vóór die tijd hoopte ik nog de vervolgcursus fietstechniek via de Wereldfietser te kunnen doen. Helaas staat de eerstvolgende vervolgcursus pas gepland in mei.

Ik heb contact gehad met Marten, die de cursussen geeft.
Als er een stuk of 6 á 8 mensen interesse hebben wil hij nog een cursus inplannen (evt . zelfs een cursus op maat!).
Wie oh wie heeft hier interesse in?

-Inmiddels is het weekend gekozen, 15-16 maart. Stuur mij een prive bericht voor meer informatie.

Groetjes, Hera

(ikzelf heb een fiets met Rohloffnaaf en hydraulische remmen, dus daar wil ik graag wat over leren. Maar daarnaast ook graag nog even wat basics als spaakje vervangen, wiel richten, en enkele noodreparaties.)
Wij zijn al met z'n tweeën op de cursus van 8 en 9 maart. Wij gaan graag nog een keer komen voor een vervolgcursus. Zeker als het om spaken vervangen gaat en dan daarbij een wiel uitlijnen.
Maw, je hebt al twee erbij.

hartelijke groet,
Frits
Hallo,

Ik heb vorig jaar in maart de basiscursus gedaan, en heb wel interesse om de vervolg te doen. Mijn fiets heeft ook een Rohloff en Magura's dus dat matched prima, en ja, ook spaken en wielen :D (die wel eens niet helemaal uitgelijnd zijn) dus dat komt ook goed uit!
Op dit moment kan ik echter nog niet zeggen wanneer ik precies wel of niet kan, heb niet al te veel tijd over, dat is dus nog even afwachten.

Jeroen
Ik heb ook interesse! Ik zou em afgelopen voorjaar doen, maar daar kwam wat tussen.
Afhankelijk van het moment wil ik graag meedoen, zeker met het aanbod Rohloff en Magura. Ben wel benieuwd naar de Rohloff-problematiek ...
Als aanspreekpunt van de fietsreparatiecursussen begrijp ik het niet helemaal.
Er is, naast 3 basiscursussen, al een gevorderden cursus georganiseerd.

Is die over het hoofd gezien? Of is daar wat anders mis mee?
Ik snap wel dat de topicstarter een logistiek probleem had maar dit geldt toch niet voor alle aanhakers?
Als meer mensen hun eigen cursus gaan organiseren, dan komt de cursus van de WF niet meer vol en zal hij uiteindelijk verdwijnen. En het is sneu voor de mensen die nu wel op de georganiseerde cursus inschrijven. Mogelijk komt daar niet voldoende inschrijving om hem door te laten gaan.

Kortom, moeten we als organisatie wat anders doen?
Hans,

Je hebt wel gelijk met je opmerking over het aanbod van de Wereldfietser. Ik denk dat het succes van het cursusaanbod voor zich spreekt: bijna altijd fully booked. Ga vooral door op de ingeslagen weg lijkt me.

Anderzijds komt het aanbod van cursusleider Marten zelf en dat aanbod is verleidelijk: je helpt iemand uit de nood en je krijgt een op maat gesneden cursus: afstellen van die Magura's is iets wat ik niet echt doorgrond (zie eerdere discussies over dit onderwerp in het forum). Ik weet dat dat ook in de vervolgcursus aan bod komt (die deed ik al eens), maar toch ..
HansvanderVeeke schreef:
Kortom, moeten we als organisatie wat anders doen?
Hallo Hans,

Ja, dat denk ik wel. Wij hebben ons óók opgegeven voor de basis cursus 8 en 9 maart as. Wellicht is voor sommige de vervolg cursus op 10 en 11 mei gewoon te laat. Mijn inziens had de vervolg cursus eerder ingepland kunnen worden. Aan de andere kant wil men, tenminste wij wel, ook graag weten of deze basis cursus aan zijn/haar verwachtingen voldoet, voordat men zich opgeeft voor een vervolg cursus

hartelijke groet,
Frits
Frits,

We hebben drie basiscursussen. Het is dan gebruikelijk om de vervolgcursus zo te plannen dat alle mensen die de basis hebben gedaan ook de vervolg kunnen doen. Vandaar dat hij na de laatste basiscursus ligt. En deze keer iets later omdat hij anders in de meivakantie valt. Iets waar we vorig jaar veel klachten over kregen.

De ervaring leert dat we de vervolg nooit vol kunnen krijgen. Vandaar dat we er niet meerdere plannen. Ik hoop dat er na deze extra cursus genoeg gegadigden over blijven voor de reguliere vervolgcursus.

Maar goed, het staat Marten natuurlijk volkomen vrij om op eigen initiatief extra cursussen aan te bieden.
HansvanderVeeke schreef:We hebben drie basiscursussen. Het is dan gebruikelijk om de vervolgcursus zo te plannen dat alle mensen die de basis hebben gedaan ook de vervolg kunnen doen. Vandaar dat hij na de laatste basiscursus ligt. En deze keer iets later omdat hij anders in de meivakantie valt. Iets waar we vorig jaar veel klachten over kregen.
Hallo Hans,

dat begrijp ik allemaal. Maar waarom de cursussen dan niet eerder plannen, bijv. al in januari of bijv. in februari? Dan kan men eenvoudig een vervolgcursus plannen vóór een meivakantie. Persoonlijk denk ik dat dit soort cursussen helemaal niet na een meivakantie moeten worden gegeven. In mei leggen alle vogeltjes een ei, echter beginnen fietsers eind april / begin mei al drang naar buiten te krijgen om daar hun ei te leggen.

hartelijke groet,
Frits
Een stuk van de verklaring zit in de overnachtingsmogelijkheden: de meeste deelnemers kamperen in de boomgaard. Ik heb enkele keren geassisteerd bij de eerste cursus, en het kan dan nog flink koud zijn. Niet iedereen heeft daar de spullen voor. Maar misschien is dat probleem minder groot dan we denken.
Wim
Hans, jullie doen niks verkeerd,

TS had mischien eerst met jou contact kunnen zoeken (ik maak hier niet op dat dit is gebeurd, meteen rechtstreeks contact gezocht met de leverancier van de cursus).

TS plaatst nu een commerciele oproep omdat het geen Wereldfietser activiteit meer is.
Deze oproep hoort m.i. eerder thuis in de rubriek Commercieel Nieuws. :wink:
Het was absoluut niet mijn bedoeling een dergelijke discussie aan te wakkeren of iemand te passeren.
Ik heb Marten enkel gevraagd wat de mogelijkheden voor mij waren als ik van hem (of een ander) dergelijke stof wilde leren en de cursus in mei voor mij niet mogelijk is om bij te wonen.
Hij heeft toen aangeboden waar ik vervolgens deze topic mee gestart ben.

Als het echt n probleem is hoor ik het graag en vervalt het plan.
Anders is het misschien handig dat degenen die mee willen doen mij hun mailadres sturen en beschikbare weekends in Maart?

Groetjes, Hera
Ja laten we vooral niet te moeilijk doen. Voor de consument is extra keus altijd leuk.
Wim
Ik zie ook geen reden om hier een stop op te zetten. Wat ik al eerder aangaf, iedereen is vrij om dit te doen en hoe meer keus 'de consument' heeft, des te beter. Tenminste zo lijkt het en zo is het ook vaak. (Maar niet altijd)

Het enige wat ik lastig vind is dat het mogelijk voor 'de consument' onduidelijk kan worden wat nu eigenlijk een WF-georganiseerde activiteit is en wat een niet WF activiteit is. Plus dat de doelgroep versnipperd raakt.
Maar misschien is dit in de praktijk allemaal geen probleem.

Bijkomend voordeel is dat de mensen die aan deze cursus meedoen geen lid hoeven te zijn van de WF. :?
HansvanderVeeke schreef:Bijkomend voordeel is dat de mensen die aan deze cursus meedoen geen lid hoeven te zijn van de WF. :?
en een nadeel, dat er geen vrijwiliger is voor de deelnameadministratie, de afwas en chinees :wink:
Dat laatste valt vast wel te regelen, als er althans veel deelnemers zijn. En anders kan er toch in overleg ook een WF activiteit van gemaakt worden?
Wim
Geen idee hoe tot nu toe de inschrijving bij de reguliere cursus loopt, maar is het bij magere interesse niet een idee om die gewoon te verplaatsen, ipv er eentje naast te organiseren? Omdat de vervolgcursus ook als 'opfriscursus' bedoeld is, is het toch wat raar om de twee cursussen direct achter elkaar te volgen, dus dat argument om de vervolgcursus laat in het seizoen te doen is m.i. niet heel sterk. Maargoed, waar bemoei ik me mee...
Wim schreef:Dat laatste valt vast wel te regelen, als er althans veel deelnemers zijn. En anders kan er toch in overleg ook een WF activiteit van gemaakt worden?
Wim
Lijkt mij ook een idee!
Ik ga even kijken of ik met Marten tot een optionele datum kan komen.
Er is een weekend gekozen
15-16 maart.

Wie interesse heeft kan mij een privé bericht sturen voor meer informatie.
Zegt het voort, zegt het voort... dan krijgen we hopelijk 8 fietsers bij elkaar!