Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grondzeil - Forum Wereldfietser

Grondzeil

Beste medefietsers,

Nemen jullie eigenlijk een grondzeil mee voor de tent als jullie op fietsvakantie gaan?
Welk grondzeil is dat dan?

Wij zijn benieuwd naar ervaringen van anderen!

Groetjes,
El & El

Hoi El en El,

Ja, nemen we altijd mee. Gekocht bij Bever.....de zogenaamde Bever-deken. Kan je op maat laten knippen. Niet de goedkoopste maar wel één van de betere oplossingen. Erg slijtvast en prikvast. We gebruiken dit zeil ook om buiten te kunen slapen en om op te zitten bij een (uitgebrijde) rustpauze.
Groet,
Marco

Hoi El & EL,

Misschien kan er een poll gemaakt worden van jullie vraag?

Mijn antwoord is overigens: Nee.

Gerd

Hoi El & El,

We gebruiken een stuk zeil van de bouwmarkt. Dit is bedoeld als dekzeil of schilderdoek.
Je kan dit in verschillende gewichten per m2 kopen. De lichtste variant is perfect.
Het zeil vouwen we altijd het zelfde op, zodat de smerige onderkant is dicht gevouwen.

Groeten, John.

Bedankt zover!

Wij hadden vorig jaar ook een Bever grondzeil mee. Grondzeil van de bouwmarkt is wel goedkoop en licht, maar dat is niet goed voor je tent hebben we gelezen, zou de zuurgraad ofzo aantasten... vinden we onze Hilleberg iets te kostbaar voor...

Toch werd het een natte vieze boel na een aantal regenbuien, vandaar onze vraag of jullie ook wat meenemen.

Waarom neem je geen grondzeil mee GerdC?

Groeten,
El & El

Ik heb ook zo'n Bever ding mee. De voornaamste reden is eigenlijk omdat mijn tent op leeftijd geraakt en niet zo'n goed onderkantje meer heeft.

Daarnaast heb ik nog een klein hoekje mee waarop onderweg te zitten is zonder dat grote zeil weer te moeten uitpakken.

Ik heb de fietshoes voor in het vliegtuig als grondzeil gebruikt,mn neergelegd onder de plek waar m'n slaapmatje lag.en om te zitten gebruik ik al jaren zo'n klein zitmatje wat je zo grot/klein als je broekzak kan vouwen.Beviel zeer goed.
gr,Marjan.

El & El,

De primaire vraag is natuurlijk: Waarom wel een grondzeil?

- Om de tent schoon te houden? Och, horen tenten niet vies te zijn?

- Om de onderkant van mijn tent te beschermen tegen scheuren. Bij het kopen van mijn tent let ik erop dat de tent zelf een redelijk stevige onderkant heeft en ik heb tot nu toe nog nooit een scheur in een tent gehad. Laat staan een scheur die niet te repareren viel.

Ik moet er misschien wel bij zeggen dat ik geen tent van € 500,= koop. De laatste 6 jaar heb ik een goedkoop koepeltje (fl. 120,=) van V&D gehad. Heerlijk, in je eentje in een 3-persoonskoepeltje. Omdat deze ouderdomsverschijnselen (ritsen die vanzelf opengaan, fiberstokken die splijten) begint te vertonen en ik 3 maanden naar Australië ga, heb ik net een nieuw tentje gekocht. Deze keer een koepeltje van Decathlon van € 99,=.

Gerd

GerdC schreef:Waarom wel een grondzeil?
- Om de tent schoon te houden?
Dat kan natuurlijk nooit een argument zijn, als je bedenkt dat dezelfde rommel waar je het tentgrondzeil van vrijwaart dan aan het losse grondzeil zal zitten.
Nee ik gebruik geen extra grondzeil, want ik vindt dat het grondzeil van mijn tent die klus maar moet doen; en ik ben niet ontevreden :)
Leon

Ik gebruik altijd een "tentluier" zoals ik dat grondzeil noem.
Ten eerste om de tentbodem schoon te houden. Voor Leon: als ik mijn tent opbreek en hem (schoon) in het zakje frommel gaat de tentluier in een apart zakje en bevuilt dus niet de hele tent.... :idea:
Ten tweede beschermt de tentluier tegen schuren en doorprikken. Een losse tentluier van een paar euro is niet alleen goedkoper maar ook makkelijker te vervangen dan je tentbodem...... :wink:
Ten derde houdt het ding ook nog wat condens uit mijn tentje doordat het (op maat geknipt) de grond in de voortent afdekt.

Al deze voordelen wegen (letterlijk) niet op tegen wat extra gewicht en volume.

Overigens is het niet verstandig een willekeurig stuk plastic bij de bouwmarkt te kopen. Dit kan weekmakers bevatten die je tentbodem aantasten.
Ik heb dat ding van mij bij V&D (wel op de campingafdeling!) gekocht.

Om op te zitten heb ik altijd een muismatje bij me.

Wij gebruiken een dun stuk zeil van de bouwmarkt. Dat kun je op maat knippen, klein opvouwen en na de vakantie weggooien, want het kost 3x niks.

Ik wil absoluut wel een grondzeil gebruiken, omdat wij een redelijk leefgedeelte hebben. Afgelopen jaar hadden wij een 'zwembad' in onze 'voortent', en dankzij het zeil, is niet alles zeiknat geworden. Voor mij is het dus ook een bescherming tegen de spullen die in de voortent staan.

Wij gebruiken, tijdens een wandeling of fietstocht, vaak een 'zitflap'. Dat is een opvouwbaar, stevig matje van ongeveer 40x30 cm.. Ruim genoeg om normaal op te zitten en ideaal voor natte of vieze bankjes die je onderweg vaak tegenkomt. Ook beschermt het je (fiets)kleding tegen slijtplekken, als je op een ruwe, stenen ondergrond of zo gaat zitten. Vorig jaar hebben we die voor een paar euro gekocht bij De Vrijbuiter in Roden. Ik zag ze toevallig vorige week ook bij de Bever liggen.

Ons grondzeil kopen we overigens altijd bij de Welkoop. Voor een paar euro heb je een stevig stuk plastic, die je zelf heel eenvoudig op maat kunt knippen. Zorg er wel voor dat het plastic niet onder de tent uitsteekt! Ik zie dit toch nog regelmatig! Op die manier vang je veel regenwater op, wat vervolgens onder je tent blijft liggen, op het grondzeil!
Vorig jaar had ik de pech dat ik brood (in een papieren zak en daar omheen nog een plastic zak!) op de bodem van m'n tentje neer gelegd had. Muis rook, muis knaagde... Een extra grondzeil had dit mogelijk voorkomen!
Dus bij mijn nieuwe tent (die ik nog moet gaan kopen, wie weet een goede / lichte?) echt een grondzeil mee.
Daarnaast is het in vochtige gebieden (Scandinavië, Groot-Brittanië, Ierland) toch wel erg prettig. Is je tent zeker te weten van binnen droog. En als je grondzeil iets onder je buitentent uitsteekt, heb je gelijk geen last meer van waterdamp / dauw dat zich afzet op je buitentent (is mijn ervaring).

Veel succes!

Krijgen we op Uit & Actief , 4- 6 maart in de Utrechtse jaarbeurs, een aantal grondzeiltjes te zien?

Hoi Bert,

Ik hoop dat het grondzeil discussie tijdens de live forum discussie op de FIETSVAKANTIEBEURS aandacht krijgt.

Groeten, John.

Advies gevraagd:
Aankomend weekend gaan wij onze nieuwe tent voor het eerst uitproberen. We willen dan ook het grondzeil op maat knippen (hebben een stuk grondzeil gekocht bij een campingwinkel). Nu lees ik soms dat je het grondzeil niet onder je tent (buiten- of binnentent?) moet laten uitkomen en de andere keer lees ik dat het juist wel moet. Kan iemand mij adviseren? Hoe knip ik het grondzeil op de juiste maat? Hoeveel centimeter moet het uitsteken of juist niet uitsteken?

:roll: Ik lees altijd (vraag me niet waar) dat plastic weekmakers bevat (en vraag me niet wat dat zijn)....en dat je daarom 'speciaal plastic' moet gebruiken.......volgens mij lees ik dat bv in folders van Bever Sport en zo en zou je daarom geen plastic bij de Karwei, Hornbach en Boerenbond moeten kopen en gebruiken. Of dit waar is weet ik niet, maar ben er wel benieuwd naar.

Monique Fiets schreef:Hoe knip ik het grondzeil op de juiste maat? Hoeveel centimeter moet het uitsteken of juist niet uitsteken?
Het moet niet uitsteken want de evt regen wil je niet vanaf de bovenkant op het onderzeil laten stromen. Dan lig je min of meer op een waterbed - vorige week nog gehad :oops: :? :wink: . Houdt een marge van 10 cm aan.
Leon

marjan schreef:Ik heb de fietshoes voor in het vliegtuig als grondzeil gebruikt,mn neergelegd onder de plek waar m'n slaapmatje lag.en om te zitten gebruik ik al jaren zo'n klein zitmatje wat je zo grot/klein als je broekzak kan vouwen.Beviel zeer goed.
gr,Marjan.
Geweldige tip bedankt :idea: zaten net voor een keuze.

Heb al eerder een footprint gekocht, duur maar wel op maat en licht.
Tweede keer een grondzeil van de Bouwmarkt voldeed ook goed en multifunctioneel (afdakje bijv.)
Het verhaal van die weekmakers genegeerd.
Na hoeveel jaar krijg je daar last van......als de tent al versleten is?
Nadeel niet op maat gemaakt (zou ik wel gaan doen) komt het regenwater via het grondzeil naar binnen.
Waarom gebruiken we een grondzeil > om zelf niet smerig te worden van nat gras/ vieze franse plakklei.
Wij hebben een voorportaal om eventueel in te koken/zitten en de fietstassen te bewaren, dus kruip je altijd naar binnen.

Bob&Marguérite schreef:Het verhaal van die weekmakers genegeerd.
Heel verstandig. De goedkoopste grondzeilen zijn van PE en daar zitten geen weekmakers in.
{bron}
Leon