Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2 daagse fietstocht voor dummy"s - Forum Wereldfietser

2 daagse fietstocht voor dummy"s

Heb wel wat kampeerervaring met meerdaagse wandeltochten maar plan nu een eerste uitstap met de fiets. Het zou ook meteen mijn eerste solo-ervaring worden waardoor ik op veilig wil spelen en ga voor één tot maximum twee overnachtingen. Ik weet wat de doen met stafkaarten en kompas maar vraag mij af hoe jullie mooie routes plannen of zoeken voor de fiets?

Ik heb geen idee waar ik naartoe wil en vraag mij af of iemand tips had voor een tweedaagse vertrekkende vanuit de Antwerpse kempen, omgeving Turnhout dus vlakbij de NL grens. Een route of plaatsje dat je moet gedaan hebben als vakantiefietser zonder echt ver en lang weg te moeten zijn? Ik ben van de overtuiging dat slapen overal kan dus dat mag geen beperking zijn.

Naast dat andere grote vraagteken vroeg ik mij nog af wat de meest gebruikte methode is om de tent vast te maken op het bagage rekje? Ik probeer zoveel mogelijk te lezen op het forum maar alle tips voor een beginner zijn verder welkom.
Voor de tent (en stokbroden, handdoek et cetera) gebruik ik deze: http://www.vakantiefietser.nl/webshop/bagagenetje/
Bike4travel verkocht ook bagagenetjes maar lijkt dat nu niet meer te doen.

Ik ken de omgeving daar niet maar zit hier wat bij? http://www.vlaanderen-fietsland.be/fiet ... e=turnhout
Wellicht enkele routes aan elkaar knopen.

Als allereerste uitprobeer-fietsvakantie deed ik trouwens de http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaanderen_Fietsroute, was ook erg leuk :)
Begin dag 1 tegen de wind, kampeer, dag 2 wind mee dan kom je zeker thuis.

Kaarten
topo's vullen heel snel de tassen, als je een beetje doorfiets. In Nederland doe ik het met:
basiskaart netwerk lf routes ean 9789072930392
schaal 1 op 150.000

In België denk ik dat de 533 en 534 van michelin prima zijn voor mij.

Ik plan meestal geen routes, IN Nederland is mn topo kennis meestal voldoende op redelijk de geode kant op te gaan gepaard met af en toe de anwb bordjes en soms eens kijken op een netwerkkaart en een aantal nrtjs onthouden.
voordeel van de fiets is dat 5 km op geen uur duurt. (voor mij aan de wandel wel).

Veel plezier.
tent vast op de bagagedragen meestal met een touwtje, soms een dun spanbandje, Vaak past t ook in de fietstas.
Ik ben zelf van uit de buurt, Mol, en gebruik de landelijke LF kaarten en GR kaarten, hiermee kan je mooi in een rondje rijden. Hou er wel rekening mee dat de GR regelmatig van de verhard weg af gaat, maar dan zie je de kempen op zijn mooist. Van Nederland heb je deze LF kaart ook + daar staan knooppunt nummers nog bij op waardoor je eventueel ook een route kan maken door een stukje Nederland.
quote="spw70"
> Ik weet wat de doen met stafkaarten en kompas maar
> vraag mij af hoe jullie mooie routes plannen of zoeken voor de fiets?
In heel Vlaanderen kun je prima op pad met de knooppunten. Tcoh hebben die het nadeel dat ze nogal bochtig zijn. Met behulp van een kaart kun je stukje afsnijden.
Alleen met de kaart: vergeet uiteraard de snelwegen maar ook de expresswegen en alle wegen die alleen maar door dorpen, steden en industriezones gaan. Ale het andere is meestal leuk. De kunst is om ze aan elkaar te rijgen. In Vlaanderen valt dat inderdaad niet mee. Knooppunten bieden uitkomst.
Knooppunten gaan ook over de Nederlendse grens, dus wees welkom.

> Ik ben van de overtuiging dat slapen overal kan
Zomaar op willekeurige plekken wildkamperen in Vlaanderen lijkt me niet alles.
Zeker in de buurt van steden wek je de interesse van mensen die je liever niet in de buurt hebt. En het mag zover ik weet ook niet.

>Naast dat andere grote vraagteken vroeg ik mij nog af wat
> de meest gebruikte methode is om de tent vast te maken
> op het bagage rekje?
Ik heb de tent in mijn rechter achtertas. Maar een extra tas gaat ook nij mij achterop met een helmnetje. Zulk netjes hebben ze in elke motorsportzaak.
Ze zijn bedoeld om een tweede motorhelm achter op de motor te doen, maar op de fiets uiteraard veel nuttiger :-)

Leon
Veel succes alvast op je eerste meerdaagse fietsreis.
Ben ook heel erg nieuw hiermee.

Mijn eerste ervaring heb ik niet kunnen volmaken wegens materiaalpech (fiets), had een route uitgestippeld langs de lf-routes die door Vlaanderen lopen. Deze passeert volgens mij in Turnhout.

Voor mijn tweede ervaring hebben we een route uitgestippeld langs de bekende knooppunten. Beide reizen waren kampeertochten en gezocht naar een geschikte camping. Dan bedenken hoeveel kilometer je per dag wil afleggen en route via knooppunten uitstippelen.

Er zijn genoeg online routeplanners voorhanden om een fietsroute via knooppunten te plannen en deze zijn zelfs grensoverschrijdend. Deze die ik hiervoor altijd gebruik is deze van www.routeyou.com

Veel succes en geniet ervan.
Alvast bedankt voor de vele reacties. Ik begin al meer een idee te krijgen dan een dag geleden. Blijf echter wat zoeken naar iets dat geschikt is.

Wat betreft het wildkamperen, wat zijn jullie ervaringen met paalkamperen?
lennart schreef:Begin dag 1 tegen de wind, kampeer, dag 2 wind mee dan kom je zeker thuis.
Deze vindt ik vooral een leuke tip !
Ik heb alleen positieve ervaringen met paalkamperen. Dichtbij (5 km verderop) en ver weg. De meeste hebben een pomp, das fijn. Sommige niet. Dan ben je blij met een bidonnetje extra :)

Veel plezier en we zien graag plaatjes en zo van de 1e keer :)
lennart schreef:Ik heb alleen positieve ervaringen met paalkamperen. Dichtbij (5 km verderop) en ver weg. De meeste hebben een pomp, das fijn. Sommige niet. Dan ben je blij met een bidonnetje extra :)

Veel plezier en we zien graag plaatjes en zo van de 1e keer :)
Bij paalkamperen en wildkamperen zonder krtaatje of pomp heb je veel aan een waterzak. Die vul je op de laatste gelegenheid voordat je gaat kamperen. Neem een zak van minimaal 5 liter, dan kun je je ook ermee wassen; met een washandje in de tent. Leg je de waterzak bij aankomt op de kampeerplek in de zon dan is het wassen aangenamer. Moet wel de zon schijnen...
Leon
spw70 schreef: Wat betreft het wildkamperen, wat zijn jullie ervaringen met paalkamperen?
Beperkte maar goede ervaring in België. Voor het geval je ze niet weet liggen: http://www.bivakzone.be

Het topic "Prettig kamperen in België" op dit forum heb je waarschijnlijk al wel gevonden?

Geen ervaring, maar lijkt me wel goed bruikbaar: http://campinmygarden.com/

Verder lijkt wildkamperen in Vlaanderen me op veel plaatsen toch behoorlijk problematisch. Vlaanderen is nu eenmaal (ruimtelijk gezien veel meer dan Nederland) 'volgebouwd'. In Wallonië kan het beter, maar dient men zeker rekening te houden met de jacht. Al heb ik ook al mensen ontmoet die zich zowat overal te slapen leggen (desnoods in een bushokje), dus op zich is alles mogelijk.

Verder vind ik de knooppunten prima voor een weekendje België (of Nederland) zonder specifiek doel.
Stafkaarten beschouw ik al niet geschikt voor fietsvakanties. Te veel niet befietsbare wegen en de schaal is niet geschikt.

Renaat
spw70 schreef:
lennart schreef:Begin dag 1 tegen de wind, kampeer, dag 2 wind mee dan kom je zeker thuis.
Deze vindt ik vooral een leuke tip !
Lennart verzwijgt er wel bij dat de tweede dag de wind gedraaid is, hè. :wink:

Ik ben recent van de regio Rotterdam naar Luxemburg gefietst en had veel moeite met beslissen welke kaart(en) ik voor Belgie zou meenemen. Ik was uiteindelijk heel tevreden met mijn keuze, de ANWB Knooppuntenkaart (van Vlaams-Brabant, Belgisch Limburg en Luik in mijn geval). Als je ongeveer weet welke plaatsen je wilt aandoen, vind ik knooppunten heel prettig fietsen. Die ANWB-kaart is trouwens wel waardeloos papier, een keer een beetje vocht erbij en na je vakantie kun je hem weggooien. Maar ja, misschien is de prijs van 6,5 euro daar ook wel naar.

Als je nog geen idee hebt van welke regio je zou willen zien of welke windrichting je uit wilt, is het inderdaad een idee om inspiratie op te doen bij de LF-routes, de Europafietsers (http://europafietsers.nl/klik/routes-all.htm) e.d.

Alvast veel plezier gewenst,

Carl
Er is weer wat tijd verstreken en ik heb mogelijk iets gevonden. Iets wat mij op de kaart een mooi plekje in een mooie omgeving lijkt te zijn? De Biesbosh ergens onder Dordrecht heeft een fijne paalkampeerplaats "Griendwerkershut" en is via knooppunten met een beetje omweg +- 125 km fietsen van bij mij thuis. Terug naar huis komen kan ik met 80 km via het Bels lijntje, een oude spoorweg en is slechts 80 km fietsen. Dat lijkt me wel wat...

ik ga ook zeker iets hebben aan de vele kleine maar fijne tips die ik hier nog mee krijg.
Vooraf een route uitstippelen via knooppunten kan in Vlaanderen en Zuid-Nederland via fietsnet.be.
Afgelopen weekend heb ik het Wereldfietserweekend op de Harskamperdennen bezocht en ben daar grotendeels per fiets naar toe en weer naar huis gefietst.
Ik denk er niet aan iets te plannen. Op de heenweg wilde ik het eerste stuk per trein naar Utrecht, maar kwam er achter dat er problemen warenmet de treinen rond Utrecht. Toen heb ik een kaartje naar Nijmegen gekocht en ter plekke een route bedacht. Op de terugweg ging het nauwelijks anders en heb ik een groot deel van de route onderweg verzonnen met behulp van de LF-kaarten 1:150.000, de LF-routes waar ik toevallig in de buurt kwam en wat knooppunten.

Ervaring: De Veluwe is een heerlijk enorm stadspark om te fietsen, het platteland van noordoostelijk Noord-Brabant en Noord-Limburg toch wat minder rijk maar fietst prima, Midden-Limburg is mooi en de oostelijk Betuwe is compleet volgebouwd en een ellende om per fiets te kruisen.

Leon
Die fietsknooppunten lijken me een goede leidraad maar ik heb zo wat met kaarten waardoor ik niet tevreden ben met een papierstrookje met nummers er op. Ik zou graag nog wel de vrijheid willen hebben om voor een mooi groen stukje wat om te rijden.

Zijn er echte fietskaarten met de knooppunten daarop aangegeven en ruimte voor afwijking, ik kan ze niet meteen vinden. In de wereld van het wandelen is er de stafkaart van het NGI met hier en daar een variant het enige wat er is, maar de fietswereld lijkt wel bedorven te zijn met al die verschillende fietskaarten. :D

Ik vermoed dat het aan te raden is om wat kaarten te bekijken om zo te besluiten welke het prettigste lezen. Waar heb je de ruimste keuze in fietskaarten, boekhandel, outdoorshops?
spw70 schreef:Waar heb je de ruimste keuze in fietskaarten, boekhandel, outdoorshops?
http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/

Renaat
spw70 schreef:Zijn er echte fietskaarten met de knooppunten daarop aangegeven en ruimte voor afwijking, ik kan ze niet meteen vinden. In de wereld van het wandelen is er de stafkaart van het NGI met hier en daar een variant het enige wat er is, maar de fietswereld lijkt wel bedorven te zijn met al die verschillende fietskaarten. :D
Je schetst precies mijn ervaringen.
Meestal neem ik op elke tocht hier in de buurt mijn stafkaarten 1:50.000 mee; soms fiets ik een stukje knooppunten. Andere kaarten hebben meestal toch onhebbelijkheden zoals dat ze dingen vermelden die er nooit geweest zijn of die al veel langer verdwenen zijn (soms > 75 jaar); met een stafkaart heb je todch een grote mate van zekerheid dat iets wat er op staat er echt was op het moment dat er verkend werd.
Leon
Fietskaart Brabant West is besteld en fietsknooppunten kaart voor België lag blijkbaar nog bij de schoonmoeder, het krijgt zo langzaam maar zeker wat vorm. Fietsnetje heb ik maar in één keer mee besteld omdat me dat toch praktisch lijkt. Voorlopig weet ik dus even voldoende, maar tussen dit en het eigenlijke fietstochtje binnen twee weken zullen er wel weer nieuwe vragen komen... :lol:
spw70 schreef:De Biesbosh ergens onder Dordrecht heeft een fijne paalkampeerplaats "Griendwerkershut" en is via knooppunten met een beetje omweg +- 125 km fietsen van bij mij thuis.
Houd er rekening mee dat de knooppunten in dat stuk van de Biesbosch momenteel een rommeltje zijn. Toen ik in mei vanuit Loon op Zand, via Raamsdonksveer door de Biesbosch naar mijn woonplaats Dordrecht wilde fietsen bleken er door werkzaamheden veel knooppunten niet meer als ooit bedoeld met elkaar te verbinden waren.
Er vinden uitgebreide werkzaamheden plaats met als doel het water meer de ruimte te geven. Daar worden wat wegen voor opgeofferd. Op het toelichtingsbord van de aannemer langs de kant van de weg stond toen als waarschuwing dat "de situatie elke dag anders kan zijn". :-)

Als je echter vanuit Gorinchem of Raamsdonksveer naar de paalkampeerplek gaat verwacht ik dat je daar geen last van hebt. En mocht je omweg via Dordrecht gaan (wat zeker aan te raden is :-) ) dan kom je er ook wel, maar mogelijk niet langs de route die je van tevoren bedacht had.

Veel plezier!
Peter