Additionally, paste this code immediately after the opening tag: met pedaal op de fiets vliegen? - Forum Wereldfietser

met pedaal op de fiets vliegen?

Hallo allemaal,
Ik vlieg morgenochtend vroeg met mijn fiets in het vliegtuig (Transavia) en krijg eén van de pedalen met geen mogelijkheid los. Ik vrees dat het schroefdraad beschadigd is. Vraag me nu af of -bij goed afplakken- er een kans is dat één pedaal op de fiets wordt toegestaan, als het wel goed in de doos past.
Dank alvast voor de reaktie, ik hoor het graag - vóór morgenochtend 8:00 ;-)
Ingepakt in een doos ziet men het niet. Bij schuren van een doos op een lopende band kan de plek waar de pedaal zit wel kwetsbaar zijn. Plak wat extra karton om de pedaal.
Een fiets met pedaal in folie of in een hoes wordt niet geaccepteerd. Dus lekker in een doos pakken en je verder geen zorgen maken.
Heb je voor de terugvlucht ook een doos beschikbaar? Anders moet je tijdens je vakantie toch proberen de pedaal los te krijgen (kracht door de sleutel te verlengen, kruipolie, etc.).

Succes en goede vakantie.

Groet,

Arno
dank voor het antwoord zo op het laatset nippertje en fantastisch om te horen..... echter.... ik heb dan wel een hele brede (kartonnen) fietsdoos, maar er wel inmiddels achter dat de pedaal er toch een stukje uit gaat steken (en ik dus een gaatje in de doos moet maken).
Het is nu te laat om nog iets anders te ondernemen... door te forceren gaat mss de hele trapas aan gort, dus hoop dat met mss de doos te laten sealen er nog wat mogelijk is......
zla na de vakantie nog wel even publiceren hoe het is afgelopen, voor de anderen die de pedalen véél te laat checken.....
Tip voor anderen: controleer altijd tijdig voordat je gaat vliegen of je pedaal los gaat, zodat je nog naar een fietsenmaker kunt om je pedaal met zwaar materiaal los te krijgen.
Die tip geldt natuurlijk niet alleen voor pedalen. Als je op fiets vakantie gaat, is het natuurlijk heel normaal (zeg maar gewoo noodzakelijk) eerst een je fiets goed te controleren op van alles. Spaken, banden, versnellingen, pedalen en de hele rataplan. Een fiets die onderweg kapot gaat op vakantie,..... tsja,... dat is een geen fietsvakantie maar een avonturen vakantie waarbij je een oud barrel moet meezeulen.
OP heeft er nu niet zoveel meer aan, maar met een stukje gaspijp op de steeksleutel (of op de inbus bij sommige pedalen) krijg je het meestal wel los, en dan even terugzetten met wat vet. Oh, en even controleren welke kant je op moet draaien.....
Nou mensen, de ontknoping! Het is allemaal goed gegaan ;-).
Gelukkig was de fietsdoos (ik had zo'n brede Koga doos van de fietsenmaker) breed genoeg, zodat de pedaal niet zichtbaar was. En de doos heb ik kunnen stallen in een garage bij het vliegveld en terug ook weer kunnen gebruiken.
En ja natuurlijk was het beter geweest niet 'last minute' te controleren.
Deze fiets was overigens 2e hands en het ziet er naar uit dat het schroefdraad kapot is. Met het geforceerd losdraaien van de pedaal was ik wsn verder van huis geweest in de zin dat ik de pedaal er bij aankomst niet meer op had gekregen.
Dank voor het meedenken allemaal!