Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsroute Malmö - Ystad - Forum Wereldfietser

Fietsroute Malmö - Ystad

hallo,

we gaan met de trein naar Malmö, dus 's nachts naar Kopenhagen en dan nog even oversteken. Vanuit Malmö willen we naar Ystad fietsen. Dit doen we met 3 kinderen die wel wat gewend zijn maar het hoeft geen prestatietocht te zijn. Doel is om in Ystad de boot naar Bornholm te nemen. Wat is een aantrekkelijke route om deze relatief korte afstand te fietsen, in bv 2 dagen ? Is dat langs de kust, dus bv via Trelleborg of door het binnenland ?
vele groeten van Marc
In de zomer is het langs de zuid- en zuidoostkust van Zweden behoorlijk druk door vakantiegangers, en de weg langs de kust (E6-9) is ook nog eens een hoofdweg, dus die zou ik zeker niet nemen. Ook de 101 is een doorgaande route en lijkt me ongeschikt om met kinderen te fietsen. Mijn keuze zou vallen op de echt kleine weggetjes...
Hallo Kalevala,
Ik ken niet alle routes even goed, maar ben twee jaar geleden van Malmo-airport naar Ystad gefietst. Mijn tips: blijf uit de weg van de hoofdroutes (E22 en E65). De Landsvagen (101) lijkt me ook niet geschikt. Ik zou er een mix maken: eerst door het binnenland en het laatste stuk via de Kustvagen. Vanaf Swarte is er een fietspad langs de Kustvagen. Voorts met streetview kijken naar geschikte wegen. :wink: Koffie in Abbekas Hamnkrog :wink:
Succes, Tjitte
Google Sverigeleden eens. Het is een landelijk netwerk van fietsroutes door heel Zweden. Het gaat om de fietsroute nr. 38 en die zal wel veilig zijn.
Kijk ook eens op http://www.hitta.se en voer de gewenste plaatsnamen in het vakje Var? en dan klik op Hitta! (hitta is Zweeds voor vinden). En bestudeer de "gele wegen" maar eens.
Heb nog ruim een week geleden zelf door Zweden gefietst, zie foto onder, hier in de buurt van Munkfors (Värmland). Er zit geen "vakantiebagage" op, omdat ik daar een tweede huis bezit, maar de afgebeelde fiets wel per auto uit Nederland meegenomen. Wat heb ik een heimwee naar mooi Zweden....

Afbeelding
Ondertussen ben ik al weer even terug van onze fietsreis met het gezin. Uiteindelijk is het overigens vooral Bornholm geworden, wat is dat een mooi eiland zeg! Dus Zweden alleen gefietst om naar Bornholm te gaan en terug naar Kopenhagen.
Overigens, gezien de eerdere berichtgevingen, wordt er flink getimmerd aan de -fiets-weg. Skane en Sjaelland presenteren zich gemeenschappelijk als Öresundsregion en promoten gezamenlijk het fietsgebruik, recreatief. Bij de toeristeninformatie in Malmö namen we een gratis kaart mee waarop alle fietsroutes staan afgebeeld die, zo bleek in de praktijk, over het algemeen dan ook bewegwijzerd zijn. We fietsten van Malmö naar Ystad volledig bewegwijzerd langs de kust. Op een enkel stuk na ook volledig over fietspad. Vreemd genoeg was de bewegwijzering de andere kant op slechter. (we hebben dezelfde fietsroute terug gefietst). In Trelleborg was het even zoeken overigens. Maar het is prettig fietsen, de Zweden zijn meer dan hoffelijk inderdaad. Op Bornholm was het heel goed fietsen met mooie beschreven routes. Kopenhagen vond ik op fietsgebied wat tegenvallen. Duidelijk is dat het een fietsstad is en de voorzieningen zijn goed. Maar met name de bewegwijzering vond ik niet goed. Dat hebben we hier met de wit-rode bordjes en knooppunten beter voor elkaar.
Al met al erg enthousiast en Zweden gaan we zeker een andere keer intensiever doen.