Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste paklijst, opmerkingen/aanvullingen welkom - Forum Wereldfietser

Eerste paklijst, opmerkingen/aanvullingen welkom

Ik heb vanmiddag van de diverse paklijsten die ik de afgelopentijd bewaard heb een lijst geprobeerd te maken die voor mijn vakantie juist is.

Het is voor 7-9 dagen in NL in juni. De bedoeling is dat ik alle dagen kampeer en de meeste keren mijn eigen potje kook. Ik hoop alleen met achtertassen op pad te kunnen. Dit is mijn eerste vakantie en ook eerste paklijst die ik heb geprobeerd zo minimaal mogelijk aan te houden.

Voor het eten wil ik wat ik minimaal nodig heb bij mij hebben, de rest haal ik wel onderweg.

Willen jullie eens over deze lijst heenkijken og er onzin dingen tussen staan of dat ik dingen over het hoofd heb gezien? Alles wat erin staat is gebaseerd op materialen die ik al heb, mocht het nou helemaal de plank misslaan hoor ik dit ook graag.


KLEDING:

Normale kleding:
1x Korte broek of afritsbroek
2x Boxershort
1x Fleecevest
2x T-shirt
3x Paar sokken, ook voor op,de fiets
1x Crocs

Fietskleding:
2x Fietsbroek met zeem
2x Fietsshirt
2x Thermohemd (1x lange mouw en 1x korte mouw)
1x Armwarmers
1x Beenwarmers
2x Buff (hoofd / nek)
1x Fietshelm of pet
1x MTB schoenen SPD
2x Fietshandschoenen korte vinger
1x Regenjas of weggooi plastic cape
1x Fietsbril
1x Camelback Logo met 2 liter waterzak.

SLAPEN:

Tent Vaude Hogan Ultralight 2P
Slaapzak Nomad Cape Sable 950
Slaapmat Thermarest NeoAir
Stoel Thermarest Pump Sack
Kussen Thermarest Stuffsack Pillow
Tyvek of Footprint

KOKEN:

Esbit brander met blokjes
Campingaz Bleuet 270 met 2x 230gr gasfles
Trangia anti-aanbak koekepan met los handvat
RVS beker voor water koken van leger veldfles
Spork titanium
Mes van Leatherman Kick
Plastic beker GSI
Bord/bakje Mepal met deksel
Pakje lucifers
2x Hersluitbare zakjes voor eten

PERSOONLIJKE VERZORGING:

Toilettas met haak
Tandenborstel en tandpasta
Douchegel (haren en lichaam)
Deodorant
Zonnebrandcreme
Deet tegen muggen / Lidocaine zalf (ben nogal allergisch)
Paar ibrofen
Handdoek Pack Towel L
WC papier

DIVERSEN:

Paspoort in Camelback
PIN pas in Camelback
Credit card in Camelback
Contact geld €200 in Camelback
Pen en papier
Boek

ELECTRONICA:

Foto camera Canon Powershot 710is in tasje
GPS Garmin GPSmap 60 csx
4x opgeladen reserve batterijen AA
Petzl tikka 2 hoofdlampje
Koplamp BBB
3x reserve batterijen AAA
Gsm met oplader USB en WCD
Ipod nano met koptelefoon

SPARES/TOOLS:

2x reserve binnenband 1 in Camelback
Topeak multitool in Camelback
Leatherman Kick in Camelback
Powerlink 10speed in Camelback
Thermodeken in Camelback
Bandenlichters in Camelback
Reserve remblokjes in Camelback
Pompkop met twee reserve patronen in Camelback
Reserve ketting (wisselen per dag)
Smeermiddel ketting
Duct tape 2meter
Nylonkoord 15 meter 
S-Biner
Tyraps 10 stuks
Bandenpaksetje
Topeak pomp.
PTFE spray

ETEN:
2x Dextro energy in Camelback
Legerkoeken
Cup-a-soup
Koffiezakjes Nescafe espresso 25 sticks
Energierepen
Fles water
Flesje whiskey :oops:

PACKING:

Ortlieb back roller plus
Ortlieb pakzak PS10 7 liter
Ortlieb pakzak PD350 13 liter
Ortlieb QL2 diefstalbeveiliging met slotje
Bagagenet voor boodschappen/natte spullen
Dag Jan, dit is meer voor een wereldreis dan voor een tochtje Nederland :?
Sowieso alle reservespullen thuis laten zoals banden, ketting enz. Zeker in Nederland met een Hema en fietsenwinkel op ieder hoek van de straat.
Vanuit esthetisch en praktisch oogpunt Crocs thuis laten.
Verder: geen deodorant, een beetje fietser heeft een natuurlijk luchtje :wink: Zeker in Nederland red je het wel met 1 fietsshirt. Nou ben ik wel een beetje een vieze fietser, als ik alleen fiets maal ik niet zo om schone kleren (of is dat de reden dat niemand met me meefietst :? )
Camelback thuis laten. Gewoon drinken uit je bidon. Fietst ook lekkerder zonder zo'n ding op je rug.
Als je nog wat verjaardagsgeld hebt liggen: koop een ereader. Kun je tientallen boeken meenemen met weinig gewicht en ruimte of kijk op campings in de oud papierbak naar tijdschriften.
Toilettas thuis laten. Juist wel meenemen: regenpak. Geen grotere frustratie dan met natte kleren fietsen.

En zo zijn er nog wel een paar tips te geven. De belangrijkste: gewoon uitproberen.
Veel plezier
Erik Veenstra
Oh ja, nooit Whisky van de lijst schrappen, dat telt als noodmedicatie :D
Erik
Ziet er goed uit. Op hoeveel kg kom je?
Een packlijst is altijd vrij persoonlijk. Wat ik er zelf uit zou laten bij een tocht door NL is:
* Fleecevest inruilen voor donsjack
* 2x Tshirt inruilen voor 2x craft-shirtjes (katoenen t-shirt neem ik nooit mee, 1 shirt voor fietsen, 1 shirt voor casual bij de tent)
* 2 paar sokken is voldoende, één paar voor het fietsen (je gaat toch wel stinken en je kunt het savonds wassen, volgende dag weer droog) en één paar voor bij de tent
* crocs kunnen thuis blijven bij fietsloopschoenen met spd
* buff in NL?
* fietshelm neem ik nooit mee
* waarom 2x fietshandschoenen? neem ik zelf ook nooit mee
* stoel??
* boek??
* toilettas kan compact
* Garmin in NL??

Ik zie 2x een pakzak van ortlieb staan? Heb je aan één niet voldoende?
Heb je geen stuurtasje?

Wat ik zelf wel handig vind, zijn die compressiezakken, om heel compact je kleren te bergen in je ortlieb back roller. Camelbak vind ik ook erg practisch, altijd water en je belangrijkste documenten/apparatuur bij je. Gewicht/zweten is geen probleem.
Ik zou ook de reserveonderdelen en batterijen thuislaten, en alleen een plakbandsetje en een pomp meenemen. Een goede regenjas en regenbroek zou ik idd zeker meenemen, want nat worden is kou lijden. En een aansteker, voor het geval je doosje lucifers nat is geworden...

Veel fietsplezier in Nederland!
AB schreef:* Garmin in NL??
Als je van tevoren een route hebt uitgestippeld, is dat toch niet zo'n slecht idee? Heb ik ook wel eens gedaan op een dagtripje, op een plaats waar ik verder de weg niet ken. Om gewoon van A naar B te rijden, zou ik geen GPS meenemen, want ik heb wel een redelijke topografische kennis. Maar als je een beetje leuke wegen wilt rijden, dan kan een route maken geen kwaad. En of je die nou volgt met een kaart, een stel knooppunten op een papiertje, of met een GPS, maakt op zich niet uit...
JanW schreef:Reserve ketting (wisselen per dag)
Begrijp ik hieruit nou dat je elke dag van ketting wilt gaan wisselen? Zo ja, wat is daar het nut precies van?
Bedankt voor de antwoorden, kan ik mijn lijstje wat fine tunen.

- Minder kleren dus, hoe doen jullie dit dan met een fietsshirt, als je die wilt wassen en het regent heb je de volgende dag geen droog shirt.
- Minder reservematerialen, ok.
-Ik neem wandelschoenen mee in plaats van fietschoenen en crocs, misschien nog een paar platte slippers voor douchen erbij.
-Fleecevest blijft thuis, ik plaats daarvan neem ik het buitendeel van mijn 3in1 jas mee, kan tevens dienen als regenjas. Moet ik alleen nog wat zoeken als broek. Een regenpak aanschaffen en donsjack zit er even niet in, het potje is even leeg.
-De camelbak gaat mee, daar fiets ik altijd mee met de MTB, zo heb ik altijd wat bij mij wat ik zo mee kan pakken van de fiets. Ik was niet van plan om met een stuurtas te gaan rijden.
- De stoel is een pump sack waar ik mijn slaapmat in kan doen. Hoe doen jullie dat dan, je kan toch niet de avond op nat gras gaan zitten?
- GPS is toch niet zo gek? In plaats van kaarten, ik ben gewend om hier offroad mee te fietsen en vindt het erg handig. Ik wil het zuidelijke deel van de 10-provincien route en het Fietserpad rijden, zo heb ik de hele route bij mij. Wanneer ik het zat ben zoek ik een camping tussen de POI's en ben ik ook daar niet aan het dwalen.

Op de MTB wissel ik elke drie ritten van ketting, zo gaan de casette en bladen voor langer mee.
Ik had een driepootskrukje gekocht omdat ik me ergerde aan het feit dat ik niet lekker kon zitten.

Om de drie ritten van ketting wisselen? Eerder om de 3000km toch?
JanW schreef: - GPS is toch niet zo gek? In plaats van kaarten, ik ben gewend om hier offroad mee te fietsen en vindt het erg handig. Ik wil het zuidelijke deel van de 10-provincien route en het Fietserpad rijden, zo heb ik de hele route bij mij. Wanneer ik het zat ben zoek ik een camping tussen de POI's en ben ik ook daar niet aan het dwalen.
Klopt, als je echt een geselecteerde route wil rijden van Groningen tot Limburg dan is een GPS wel handig. Ik associeerde een gps even met verdwalen :), wat in NL zo goed als onmogelijk is.
Enig idee wat een en ander gaat wegen? Zit je zo rond de 15kg?

Wat betreft kleding wassen: wassen, goed uitwringen, in tentje drogen, desnoods in slaapzak nog wat extra drogen en mocht het dan nog klam zijn, gewoon dragen en dan is het ook in notime droog. Zelf probeer ik het een beetje te scheiden, schone craftkleding voor in de tent, tijdens het fietsen lekker de ammoniak kleding aantrekken :). Hoe lichter de kleding, hoe sneller het ook weer droogt.
Wat ik zelf ook wel prettig vind is wat assos-creme, om je zeem bacterie vrij te houden.
AB schreef:Wat betreft kleding wassen: wassen, goed uitwringen, in tentje drogen, desnoods in slaapzak nog wat extra drogen en mocht het dan nog klam zijn, gewoon dragen en dan is het ook in notime droog.
In de slaapzak drogen? Die moet je (in ieder geval voor mij) even uitleggen...
Als wat dubbel is resoluut uit de lijst mikken.

Je hebt een gasbrander? dan niet ook nog het esbit spul. En tegen de tijd dat je gastankje leeg raakt kom je wel een bouwmarkt tegen voor een nieuwe

je hebt een pomp? Dan niet ook nog een co2 verhaal

Voor NL hoeft er geen paspoort mee, een rijbewijs is kleiner.

Een Buff is zo droog, dan is een ook genoeg

enz


Teflonspray: spuitbussen nemen veel te veel ruimte in, en als je fiets niet een week zonder kan...
(maar twee binnenbanden vindt ik niet raar, daar heb je maar een diep gat in de weg voor nodig ;)
AB schreef: Enig idee wat een en ander gaat wegen? Zit je zo rond de 15kg?
Ik denk ergens rond de 17 kg uit te komen, ik ga het wegen zodra het ingepakt is. Aan de andere kant maakt het mij ook niet zo heel veel uit, ik moet namelijk die 100kg+ van mijzelf ook meesjouwen.

Voor de regenkleding zit ik nog te twijfelen wat ik doe, ik heb een regenjas van AGU maar die draag ik nooit omdat ik nogal hevig transpireer en mijzelf echt niet prettig voel ik die jas. Bij wijze van spreken laat ik mij liever natregenen, het effect is hetzelfe, nat ben ik toch.
JanW schreef:
AB schreef: Enig idee wat een en ander gaat wegen? Zit je zo rond de 15kg?
Ik denk ergens rond de 17 kg uit te komen,.
kilo's is een factor, maar verkijk je ook niet op volume. En hoe meer je meesleept, des te meer tijd je kwijt bent aan in en uitpakken en spullen zoeken.
Ik zou echt proberen om het bij 2 achtertassen en eventueel een stuurtas te houden en de (natte) tent bovenop de bagagedrager te doen. Als je in Nederland blijft heb je echt niet zoveel spullen nodig; waar je op zou kunnen besparen? zie de paklijst in mijn onderschrift.
Matthie9000 schreef:... waar je op zou kunnen besparen? zie de paklijst in mijn onderschrift.
Deze uit die lijst kan je ook nog thuislaten :wink:

- Koolstop V-Brake remblokken
- Schwalbe drukmeter
- Exped kussentje
Michael W schreef:
Matthie9000 schreef:... waar je op zou kunnen besparen? zie de paklijst in mijn onderschrift.
Deze uit die lijst kan je ook nog thuislaten :wink:

- Koolstop V-Brake remblokken
- Schwalbe drukmeter
- Exped kussentje
Ik zou idd geen extra set remblokken meenemen voor NL, die andere twee hebben zich wat mij betreft bewezen en gaan de volgende keer zéker mee! (maar goed iedereen heeft natuurlijk zijn/haar eigen voorkeuren).

Het meeste gewicht is te besparen in kleding en tent/slaapspullen.
Henrie schreef:
AB schreef:Wat betreft kleding wassen: wassen, goed uitwringen, in tentje drogen, desnoods in slaapzak nog wat extra drogen en mocht het dan nog klam zijn, gewoon dragen en dan is het ook in notime droog.
In de slaapzak drogen? Die moet je (in ieder geval voor mij) even uitleggen...
Je lichaamswarmte werkt dan tot op zekere hoogte een beetje als wasdroger.
Neem toch gewoon lekker alles mee wat je wil... Het is maar voor 9dagen en dan nog in nederland waar alles plat is... Het speelt toch geen rol of je nu 23km/u of 20km/u rijdt?
Zelf weten natuurlijk, maar het fietst echt een stuk fijner met minder bagage!