Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geheugen GPS te Klein? - Forum Wereldfietser

Geheugen GPS te Klein?

Ik ben in het bezit van een Garmin GPSmap 60CSx.
Nu ga ik in het voorjaar naar Santiago de compostela heen via de route langs oude wegen en terug wil ik de westelijke St. Jacobs fietsroute van Clemens Sweeman zoveel mogenlijk volgen nu krijg ik niet de hele route op mijn Garmin.
Te wijnig opslag ruimte, teveel way points.
Heeft iemand een oplossing hiervoor, Ik neem geen laptop .
Klaas
Als je routes niet op je geheugenkaart passen zou je kunnen overwegen de heen- en terugreis op afzonderlijke geheugenkaartjes te plaatsen.
arnob schreef:Als je routes niet op je geheugenkaart passen zou je kunnen overwegen de heen- en terugreis op afzonderlijke geheugenkaartjes te plaatsen.
Dat is nou juist het punt, de routes/tracks staan niet op de geheugenkaart maar in het interne geheugen.
En daar gaat niet zo veel in.
Dit is een bekend probleem bij de oudere Garmins.
Javawa heeft voor wat betreft de tracks (dit is wat anders dan wat Garmin onder routes verstaat!) hier een oplossing voor: http://www.javawa.nl/imgfromgpx.html

Deze tool zet gps tracks om naar een transparante kaart, die je in Mapsource kunt installeren.
Deze kaart kan een onbeperkte hoeveelheid tracks bevatten, en zend je dan samen met de GPS kaart weer naar het externe geheugenkaartje van de GPS zodat je op je GPS zowel de tracks als de kaart kunt zien.
Je 60csx op marktplaats verkopen en een 62csx met een 16gb terug kopen?
Nee gekheid.
Grotere geheugenkaart en daar alles opzetten?
Evt in basecamp track opknippen in kleinere stukjes?
In basecamp zit ook een hulpmiddel om je route uit minder tussen punten te laten bestaan.
Wimmert schreef: Grotere geheugenkaart en daar alles opzetten?
De hele Jacobsroute in tracks is nog geen 2 mb, in een GPSmap 60CSx past een sd-kaartje van 4 gb dus dat is het probleem helemaal niet.

Hij loopt aan tegen het maximum aantal tracks van 20 zoals de Tovenaar al schrijft. 8)
Neem twee SD-kaartjes. Zet op het ene SD-kaartje de tracks en de kaart van de heenweg en op het tweede SD-kaartje de tracks en de kaart van de terugreis.

Afgelopen zomer fietste ik de route ''Langs oude wegen'' van St. Jean-Pied-de-Port naar Maastricht, een mooie tocht. Je zult aan die route ongetwijfeld veel fietsplezier beleven.

'k Fietste deze route via GPS en natuurlijk de boekjes.

Wil je alvast in de stemming komen? Kijk dan op: http://home.tiscali.nl/hilver/

Geniet van de voorbereiding en t.z.t. van de tocht zelf.

Jan
Michael W schreef:Hij loopt aan tegen het maximum aantal tracks van 20 zoals de Tovenaar al schrijft. 8)
Dat niet alleen, je hebt ook een maximum van 500 punten per track en het nadeel dat die tracks alleen in het interne geheugen opgeslagen kunnen worden. Dus het wisselen van SD kaartjes heeft geen zin tenzij je van de tracks een kaart maakt met de genoemde Javawa tool, of onderweg in een internet café de tracks op de GPS wisselt, bv mbv een Mapsource versie op USB stick, zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =3&t=15281
Kijk ook even hier:
http://www.transalpclub.nl/hermanizer/

Hier mee kun je een gdb/gpx-bestand (met tracks en waypoints) omzetten in een reeks POI's.
En die kun je m.b.v. de POI-lader wel (onbeperkt) opslaan je op de geheugenkaart van de 60.
De tovenaar schreef: Dat niet alleen, je hebt ook een maximum van 500 punten per track en het nadeel dat die tracks alleen in het interne geheugen opgeslagen kunnen worden.
Alle tracks van de Jacobsroute zijn 499 punten of iets minder, maar alleen de hoofdroute bestaat al uit 31 tracks en Langs oude wegen zijn ook nog eens 20 tracks, totaal 51 tracks dus :wink:
Misschien in Mapsource eerst heel sterk comprimeren en opnieuw in stukken van 500 punten knippen, zodat je 20 tracks van 500 punten overhoudt voor de heen- en terugroute? 8)
Ha Klaas,
De 60-serie heeft inderdaad een beperkt aantal tracks en punten/track in het interne geheugen. tracks op sd-kaartjes werkt niet op de 60-serie, wel op de 62-serie.
Ik heb afgelopen voorjaar met de 60csx de route naar santiago gefietst , en daarna via de noordkust naar santander, met de boot naar Portsmouth UK, via londen, harwich, Hoek van Holland terug gefietst. Michael zegt het al: Nadat ik de tracks helemaal klaar had heb ik er één grote track van gemaakt in mapsource, daarna gefilterd op 10.000 punten en weer in 20 stukken van 500 gesplitst. Ik had er 4000 km aan tracks in staan, dus gemiddeld 200 km in een track van 500 punten (in spanje zelfs 300 km per track van 500 punten, daar zijn niet zoveel wegen en ze zijn niet zo bochtig). Dit gaat prima. Geen enkel probleem gehad met de weg vinden.
groetjes ben
Er is ook nog een truuk om je interne trackgeheugen van 10.000 punten te gebruiken. Heb hem zo niet bij de hand maar je moet hem dan een bepaalde naam geven en uploaden. Dan heb je twee keer zoveel ruimte. Je kunt dan niet meer de tracklog aanzetten anders gaat hij overschrijven.
En mocht het allemaal niet lukken, dan heb ik nog een 60CSx te leen ..
Bedankt dat is een hoop info.
Ik zelf ben niet zo handig met de computer maar mijn neef wel ik ga hem al deze berichten door geven.
Hij heeft ook de zelfde Garmin ook hij stelde voor om die van hem voor de terug tocht te gebruiken maar dat is weer extra bagage.
Bedankt alemaal
Klaas
1) Je kan 'Portable Mapsource' gebruiken. Dwz: mapsource op een usb-stick. Hierop zet je ook je tracks. Onderweg kan je dan de volgende 20 tracks naar je gps opladen (wel je usb-kabel meedoen). Het is simpel.
Handleiding + Mapsource Portable: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.ph ... ce&start=0

2) De truck met de 'active log', zoals hierboven ergens aangehaald: hoe werkt dat ? http://www.gpscenter.be/forum/viewtopic ... sc&start=0

Ik vind Portable Mapsource de eenvoudigste oplossing. Als je de tracks trouwens in een e-mail aan jezelf zet, dan heb je nog eens een extra backup 'online' van je reisroute. Zelfs al verlies je dan je usb-stick, dan kan je nog een nieuwe maken onderweg (je download er Portable Mapsource op, je tracks, en je bent weer klaar.)
Groeten van een gpsmap60csx-ervaringsdeskundige die op de eerste dag van een fietsreis plots al zijn tracks wiste.
Luc.
Naast de uitstekende tips van de Tovenaar en Luc wat kleine aanvullingen:

Behalve portable Mapsource heb je dacht ik ook usb-drivers nodig voor de oudere Garmins: Handig om die thuis te downloaden en ook op de usb-stick te zetten, dan kun je ze daarvan installeren.

Naar jezelf e-mailen is handig maar je moet wel een webmail provider gebruiken, een idee om een tijdelijk account aan te maken (bv. Gmail) zodat je je password voor je echte email niet weggeeft aan malafide pc's.

Je kunt de tracks ook op gpsies/everytrail/routeyou/... zetten, dan kun je op elke pc (en smartphone?) de tracks op kaarten bekijken en ze daarvan ook downloaden.

Als je een smartphone hebt kun je met bv Locus offline (OSM) kaarten daarop zetten en alle mogelijke tracks zonder de 20/500 beperkingen. Is een handige backup voor je Garmin (kan ook stuk).

Vraagje aan de Tovenaar: Is het met de 60c(s)x wel mogelijk om transparante kaarten samen met een andere kaart zichtbaar te maken? Ik meen me te kunnen herinneren dat ik dat eens zonder succes heb geprobeerd.

Frans
Frans, dat moet in principe geen probleem zijn, hangt een beetje vanaf welke kaart je eronder hebt.
De transparante kaart moet nl een hogere draw priority hebben, in ieder geval hoger dan de onderliggende kaart (31 is de maximum waarde, de OFM = 20).
De tovenaar schreef:Frans, dat moet in principe geen probleem zijn, hangt een beetje vanaf welke kaart je eronder hebt.
De transparante kaart moet nl een hogere draw priority hebben, in ieder geval hoger dan de onderliggende kaart (31 is de maximum waarde, de OFM = 20).
Dank! Dus ik neem aan dat je de draw order voor de transparante kaart het beste op 31 kunt zetten. Alleen kan ik niet vinden hoe/waar je dat doet. Kun je me nog een hint geven?
Frans
fsap schreef: Dank! Dus ik neem aan dat je de draw order voor de transparante kaart het beste op 31 kunt zetten. Alleen kan ik niet vinden hoe/waar je dat doet. Kun je me nog een hint geven?
Frans
Dat kan je oa met gmaptool doen.
De tovenaar schreef:Dat kan je oa met gmaptool doen.
Ok, dank je.
Frans