Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets in fietsdoos - Forum Wereldfietser

fiets in fietsdoos

We zijn druk bezig onze fietsen in een fietsdoos te doen.
Omdat de Id-worxen wat lang zijn, passen ze niet in hun geheel in de doos...
(doos 1.70 x 1.00 x 0.23)
Dus het voorwiel eruit.
Nou zit Jurjan's fiets er keurig in, maar Joke's fiets heeft een vlinderstuur en die neemt een stuk meer ruimte in.
Gezien het feit dat we hydraulische remmen hebben, kunnen we het stuur niet zomaar loskoppelen.
En de remkabels zijn vrij kort, dus dat geeft niet heel veel manoeuvreer-ruimte.
We hebben wel het stuur van de stuurpen afgehaald (anders ging het helemaal niet lukken), maar dat bungelt nu wat eng los.
Tips?
- We overwegen 1 lowrider eraf te halen (maar waar moet die dan weer heen)
- of we overwegen het stuur met tie-wraps aan de doos vast te maken (maar scheurt dat dan niet uit?)
- heeft iemand goeie tips voor het inpakken van een fiets waar het voorwiel uit moet?
alvast dank!
Joke & Jurjan
Stuur draaien of met tiewraps vastbinden en leidingen beschermen met wat bubbeltjesplastic? Zo doen wij het. Heb je een pijpje tussen je voorvork gedaan? Dat maakt het een stuk stabieler.
ja, de voorvorken hebben we inderdaad voorzien van 'afstandhouders' (1 echte en 1 zelf geknutselde).

Het stuur draaien was helaas niet voldoende, dan kon ie maar 1 kant op (door de lengte van de kabels) en dan kon het wiel er niet meer bij omdat het stuur alleen richting aandrijving/ketting wilde.
Het wiel in de handbagage meenemen gaan ze vast niet accepteren :wink:

Daarom hebben we het stuur van de stuurpen afgehaald, het probleem nu is dat het stuur niet netjes een plekje vindt en dus alleen aan de kabels vastzit.
Stuur met tiewraps aan de stang vast maken.
Peter
Petervd schreef:Stuur met tiewraps aan de stang vast maken.
Peter
Dat zei ik al :wink: Wij draaien hem zover dekabels veilig toelaten en maken hem dan vast aan de dichtsbijzijnde stang met tiewraps, zo zit hij daarmee muurvast
yup, dat is inderdaad wat we met het stuur van Jur gedaan hebben....
maar Joke's stuur wil maar niet ver genoeg draaien om 'm goed bij een stang te krijgen en dan ook nog genoeg ruimte over te houden voor het wiel.
Vrij irritant.

We gaan morgenavond met frisse moed verder proberen/puzzelen. (als we nu verder gaan worden we zwaar chagrijnig ben ik bang).
We hebben gelukkig nog wel even, dat is dan het voordeel van dat we het dit keer niet pas op schiphol doen.
Jurjan schreef:yup, dat is inderdaad wat we met het stuur van Jur gedaan hebben....
maar Joke's stuur wil maar niet ver genoeg draaien om 'm goed bij een stang te krijgen en dan ook nog genoeg ruimte over te houden voor het wiel.
Vrij irritant.

We gaan morgenavond met frisse moed verder proberen/puzzelen. (als we nu verder gaan worden we zwaar chagrijnig ben ik bang).
We hebben gelukkig nog wel even, dat is dan het voordeel van dat we het dit keer niet pas op schiphol doen.
Bij een vlinderstuur zit de remgreep meestal op het stuureinde, dus kun je een greep meestal simpel van het stuur schuiven
hmmm, ja daar zal het waarschijnlijk wel op neer gaan komen.
dat biedt dan natuurlijk wel meer beweegruimte.
Ik (joke) was/ben wat huiverig om te veel uit elkaar te schroeven (moet ook allemaal dan weer in elkaar ten slotte), maar uiteindelijk beter gecontroleerd uit elkaar dan (met dank aan de bagagehandelaars) ongecontroleerd uit elkaar natuurlijk :wink:

dank voor de adviezen iedereen overigens.
Is een doos wel verplicht bij de luchtvaartmaatschappij met wie je vliegt?
Mijn vrouw heeft ook een vlinderstuur. Ik heb bij de fietsenmaker een doos gevraagd waarin hij de fietsen ook krijgt. Daar paste de fiets, met gedraaid stuur goed in.
Dus misschien een andere doos proberen te krijgen?

Zie ook de tweede foto onderaan deze pagina: http://www.vanderveeke.net/fiets2011/23-07.htm
@ Bert:
de maatschappij is KLM/Air France, en ja die willen dozen.

@ Hans:
Wat betreft grotere dozen:
bij het boeken van de vlucht (nog voor de huidige wijzigingen in regels aangaande fietsen) hadden we de fietsen nog niet gemeten en heeft de dame van het reisbureau als maten de maat van de KLM dozen opgegeven.
De dozen die we nu hebben kunnen regelen (van Giant) waren groter dan de KLM-dozen, maar niet groot genoeg om de fiets met voorwiel en al in te stoppen (de IdWorx zijn behoorlijk lang, zelfs die met het small frame...).

Daarnaast hebben we op papier staan dat we nog met de oude regels mogen vliegen (met de fietsen binnen de bagageruimte, zonder bijbetalen omdat het naar Madagaskar is, voormalig Franse kolonie), maar durfden het niet aan om dan opeens met grotere dozen aan te komen dan er in eerste instantie opgegeven is. Zul je zien dat we opeens wel die 200 euro per persoon voor heen en terug moeten gaan betalen (en 800 euro extra vind ik een hoop geld...)
We hebben de dozen dus verkleind (een middag druk knutselen met mes en heel veel duct-tape) en ze zijn mooi stevig geworden.

En zoals gezegd: ook zonder dat verkleinen had het voorwiel eruit gemoeten...

Joke
tada, daar zijn we dan weer, gisteren niet meer aan toegekomen, maar vandaag inderdaad Marten's advies gevolgd en de remgrepen van het stuur afgehaald (en zelfs de shifter om ook die kabels niet te knakken)
En zoals Jurjan net zei: de eerste keer een goed functionerend apparaat uit elkaar 'slopen' blijft eng!
Hopelijk is het net zo simpel om het weer in elkaar te zetten als het nu was om 'm uit elkaar te halen :lol:

Joke (en Jurjan)
Herkenbare siuatie. Ik heb het vlinderstuur van de stuurpen afgehaald en rem- en schakelhendels van het vlinderstuur gedemonteerd. Vlinderstuur heb ik vervolgens met tie-rips aan de bagagedrager vastgemaakt. De rem- en schakelhendels kon ik met tie-rips aan de bovenbuis van het frame vastmaken. Daarna kon mijn fiets zo de KLM fietsdoos in. De wielen hoefden niet los. Met vlinderstuur vast op de stuurpen en 90 graden gedraaid was de fiets te breed voor de doos.