Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wildkamperen langs North sea cycle route - Forum Wereldfietser

Wildkamperen langs North sea cycle route

Volgende week ga ik met een vriend een stuk van de North Sea Cycle Route fietsen en zijn van plan te gaan wildkamperen onderweg.
Aangezien het wildkamperen nieuw voor ons is vroeg ik me af of jullie tips hebben voor het kiezen van een locatie.

We gaan het stuk tussen Kristiansand & Stavanger fietsen.

Zelf dacht ik aan het volgende:
- (drink)water in de buurt
- vlakke ondergrond zonder scherpe rotsen enz.
- Niet zichtbaar vanaf openbare weg?

Waar letten jullie op bij het zoeken van een geschikte plek?
In Noorwegen kun je eigenlijk overal wildkamperen als je maar niet dicht bij huizen gaat staan. Is dat wel noodzakelijk, dan vraag je eerst toestemming aan de bewoners. Bij de plaatskeuze zou ik vooral letten op het weer. Zorg ervoor dat je tent niet op een plek staat die vol water loopt als het lang regent, dus niet in een laagte en ook niet dicht bij een beek of rivier waarvan het waterpeil snel kan stijgen. In verband met muggen is een plek dicht bij water überhaupt niet echt handig. Vijftig meter van de oever is de mugdichtheid al een stuk minder...
Muggen hebben een hekel aan wind, dus ga op een top staan of zoiets dergelijks. Heb je meteen ook geen last van wateroverlast ;)
Fedor schreef:Muggen hebben een hekel aan wind, dus ga op een top staan of zoiets dergelijks. Heb je meteen ook geen last van wateroverlast ;)
Hoogstends van bliksem :roll:
Edit: ... en wind :oops:

Ik heb geen ervaring is Scandinavië maar water haal ik niet op de wildkampeerplek maar op de laaste plek met drinkwater voordat ik echt naar een wildkampeerplek op zoek ga.
Waar ik altijd erg goed voor uitkijk is dat er geen auto's of machines komen of kunnen komen waar mijn tent staat. Ten eerste geldt in veel landen dat als er geen auto's komen er ook geen mensen komen, ten tweede ben ik lichtelijk fobieus voor auto's als ik in mijn tent lig.

Leon
Als het niet anders kan en je moet redelijk dicht bij een doorgaande weg je tent neerzetten, letten wij altijd op 'hoe de koplampen' van een auto de omgeving beschijnen in bochten enzo. Ik wil niet in die lichtbundel staan. :)
Ik kampeer vrijwel altijd in het wild.

Wat voor mij ook belangrijk is dat ze me niet gezien hebben dat ik ergens sta, mijn voorkeur gaat uit naar een mooie plek aan de rand van het bos of op een heuvel/berg met mooi uitzicht en rust, maar uit het zicht van de bewoonde wereld.

Als ik niet uit een beek oid mijn water kan tappen dan zorg ik dat ik water bij me heb, dat kan getapt zijn op een kerkhof [meestal een kraan] een benzine station of bij een boer.

Als ik op een plek ben aangekomen kook ik eerst mijn potje, geniet van de rust en zet pas op het laatst in de avond mijn tent op en kruip in m'n slaapzak....


Henk


kunst en fietswerk
Ik heb afgelopen zomer in de Schotse Hooglanden voor het eerst wild gekampeerd. Het is eerst even wennen om zomaar je tent neer te gooien, maar het is daar helemaal normaal en mensen geven je soms spontaan tips voor kampeerplaatsen als ze je op je vakantiefiets zien. Dat zal in Noorwegen waarschijnlijk niet veel anders zijn.

Verder was het daar wel handig om langs een riviertje of meertje te staan. De afzettingen langs de oever zijn betere campinggrond dan het hoogveen en de rotsen elders.

Ik vond het wel moeilijk in te schatten waar je niemand tegenkomt. Een keer stond ik langs een doodlopend pad in de heide en kwam er om 22:30 nog doodleuk een local op z'n avondfietsrondje even buurten. Een andere keer stond ik tussen 18:00 en 9:00 op een verdacht goed passend open, vlak plekje aan een bewegwijzerde wandelroute binnen een kilometer van een stadje; daar kwam dan weer niemand langs.
Bedankt voor de tips! Muggen is idd een goeie om rekening mee te houden.

Drinkwater bij kerkhoven is een goeie! Nooit aan gedacht

Ik vraag me sowieso een beetje af in hoeverre het rivierwater zo dicht langs de kust nog te drinken is. Vorig jaar hoger in de bergen geen probleem gehad met drinken uit de rivieren, maar is dat in het lager gelegen (en iets dicht bevolktere) deel ook geen probleem?
De loslopende koeien in Noorwegen met hun bel om de nek zijn mooi om te zien maar om in je tentje wakker te worden terwijl het "klengklang-klengklang" steeds dichterbij komt vind ik na verhalen over scheerlijnen en vallende koeien heel wat minder leuk. Misschien zijn het onzinverhalen maar sindsdien slaap ik toch minder gerust.
Ik werd ook een keer 's nachts wakker, moest een plas doen dus doe slippers aan, kruip m'n tentje uit en zie in de mist allemaal koeien om m'n tent liggen. Een paar schrikken en springen een beetje weg maar de meeste blijven liggen en herkauwen rustig door. Prachtig om te zien ... tot ik in een enorme koeienvlaai trapte, toen was gelijk de lol ervan af. Want ik was moe, had het koud, wilde naar m'n warme slaapzak maar de stront droop tussen m'n tenen door en het water was bijna op. Dat was toen echt wel SHIT ja. :(
Ben ook een keer wakker geworden door allemaal geblaat (leuk, een schapenkudde!), maar toen ik m'n hoofd uit de tent stak zag ik behalve leuke schaapjes ook een geit die verwoed aan m'n fietsband zat te vreten! Dan schrik je wel want ik stond jezusver van de bewoonde wereld en had geen reserve band mij me. Het viel achteraf allemaal wel mee (de geit had er blijkbaar alleen maar op gesabbeld) maar als ik nu m'n tent op zet kijk ik altijd argwanend naar schapen-, geiten- en koeiendrollen. :D

En let ook op vossen en ander gespuis want als ze ergens bij kunnen vreten ze het met plastic en al zo op. Ik leg alles wat enigsins eetbaar is in de binnentent.

Groet, Yopie
Yopie schreef:Ik leg alles wat enigsins eetbaar is in de binnentent.
Met het risico dat muizen, mieren, ... zich een weg tot in de binnentent knagen (geen persoonlijke ervaring) en sowieso af te raden in berengebied. (Maar daar is eten in de voortent achterlaten evenmin een goed idee.)

Renaat
Yopie schreef: En let ook op vossen en ander gespuis want als ze ergens bij kunnen vreten ze het met plastic en al zo op. Ik leg alles wat enigsins eetbaar is in de binnentent.
Vossen, of in ieder geval jonge vossen vinden schoenen ook erg lekker, het ligt natuurlijk wel aan de soort tenenkaas :wink: maar als ze er met maar 1 aan de haal gaan ben je al zuur. (een medekampeerder overkwam dat een keer in de Harz, hij had gelukkig nog meerdere schoenen bij zich (nl niet op de fiets))

Van egels kun je midden in de nacht ook wakker worden, en dan daarna ook niet meer de slaap vatten omdat je niet weet wat het nou was bij de tent (ze zijn in het donker in het gras bijna niet te zien). Ze zijn overigens totaal ongevaarlijk. Al is dat niet gezegd van de passagiers die ze mogelijk mee laten rijden.
Revanho schreef:
Yopie schreef:Ik leg alles wat enigsins eetbaar is in de binnentent.
Met het risico dat muizen, mieren, ... zich een weg tot in de binnentent knagen
In een van mijn allereerste wildkampeerervaring had ik dat. Was met de fiets en een nieuw tentje door Frankrijk maar had (heel stom) de hete koekenpan even op het grondzeil in de binnentent gezet. Moet je natuurlijk niet doen want daarna zat er een gat zo groot als de koekepan in. Ach dacht ik, stom maarja dat overleven we wel, dat plak ik ooit wel weer dicht.
Een paar dagen later, midden in de nacht, werd ik wakker door rare geluidjes (soort gescharrel en geknars) in de binnentent. Ik schijn met de zaklamp richting geluid en krijg de schrik van m'n leven want er zat daar een enorm monster! Groot, glimmend zwart, met allemaal poten en grote kaken op z'n kop. Door de schijn van de zaklamp was zijn schaduw ontzettend groot geworden maar dat had ik niet meteen door dus ik zag een gigantisch groot beest met enorme gevaarlijk zwaaiende scharen op zijn kop. Ik slaakte een afgrijzelijke gil, ben nog nooit zo snel uit een tentje gekropen en liet mijn toenmalige vriendje gewoon helemaal in zijn eentje met het enge monster achter. Ja, achteraf schaamde ik me wel, was dat nou liefde, je vriendje zo in de steek laten. Maar gelukkig bleek hij een held en heeft hij het monster naar buiten kunnen brengen (en hij voelde zich daarna heel trots want hij had zijn vriendinnetje gered, dus alles kwam weer goed :D ).
Het bleek een vliegend hert te zijn, een mannetjes kever die wel 9 cm groot kunnen worden, hij was blijkbaar door het gat gezellig naar binnen gekropen. Ze zijn heel onschuldig.
De volgende dagen heb ik met vele soorten lijm en plastic tassen geprobeerd het gat dicht te plakken maar elke keer liet het weer los dus op het laatst heb ik maar draad en garen gepakt en vanaf toen was mijn mooie nieuwe tent niet echt mooi meer. :cry:

Vond op internet een foto, kun je goed zien hoe groot ze zijn:

Afbeelding
Ieeeuwww, zou ik ook kapot van schrikken!

Over eten gesproken, in sommige delen van de wereld wil je je eten zo ver mogelijk van je tent vandaan hebben... denk aan beren...
:lol:

Afbeelding