Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onverhard fietsen - Forum Wereldfietser

onverhard fietsen

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met het fietsen door het zwarte woud (onverhard).
Ik bedoel dan is dit doenbaar met 20 kg bagage.

Zelfde vraag voor vogezen, jura.

Onderstaande sites bevatten de route.

Voor de Jura heb ik op volgende website http://www.gtj.asso.fr/differentes-form ... a-vtt.html.

Voor de vogezen
http://jverse.free.fr/tmvosges/

En voor het zwarte woud.
http://www.schwarzwald-tourismus.info/r ... arte_x_ing


Willem
Onverhard met bagage gaat makkelijker in het Zwarte Woud dan in de Vogezen en Jura zou ik zeggen.

Sjors
Met deze routes heb ik geen ervaring, maar wel met andere. Off road rijden doe je het liefst met zo weinig mogelijk bagage. 20 kg vind ik dan heel veel gewicht om in bedwang te houden. Ik zou eerder denken aan 12 kg. Verder helpen goede banden erg veel: zo breed als maar in je frame past, en met een flink profiel. Echte atb banden werken het best, maar zijn vaak langzaam op asfalt (en slijten dan snel). Ik vond de Marathon Extreme erg fijn voor off road trektochten, maar die is er niet meer.
Wim
Wim,

De Schwalbe Marathon Extreme is weliswaar uit productie, maar ze zijn nog wel her en der te verkrijgen (Kruitbosch, Juncker etc).
Frits
Mooi, het is wat mij betreft de ideale band voor dit soort tochten. Voor echt lange tochten als die van Shane in Afrika is hij niet degelijk genoeg, maar op mijn tocht in Noorwegen was het prima. De grip op onverharde paden was heel geruststellend, en op asfalt moest ik weliswaar toegeven op de anderen met hun Big Apples etc, maar ik vond het aanvaardbaar. Het gewicht is ook vrij laag, en dat is fijn bij het klimmen. Als je ook hele dagen asfalt hebt zou je kunnen overwegen daarvoor een aparte achterband mee te nemen die je er op zulke dagen even opzet (voor is grip belangrijker, maar achter speelt de rolweerstand een grotere rol).
Wim
Ik zou denken dat wat in Duitsland (buiten de Alpen) off-road heet en bewegwijzerd is al gauw een verzameling Wald en Forstwegen is, en die zijn nooit bijzonder technisch
m-gineering schreef:Ik zou denken dat wat in Duitsland (buiten de Alpen) off-road heet en bewegwijzerd is al gauw een verzameling Wald en Forstwegen is, en die zijn nooit bijzonder technisch
Juist, de Duitsers vinden off-road wel mooi, maar dan wel met de auto graag ;)
Gaat waarschijnlijk dus nog prima mit Gepäck.

In Frankrijk (Jura/Vogezen) denk ik dat er meer mensen lopen dan fietsen op de onverharde wegen/paden.
En dan denk ik eerder aan een sac à dos.

Sjors
Sjors schreef:
m-gineering schreef:Ik zou denken dat wat in Duitsland (buiten de Alpen) off-road heet en bewegwijzerd is al gauw een verzameling Wald en Forstwegen is, en die zijn nooit bijzonder technisch
Juist, de Duitsers vinden off-road wel mooi, maar dan wel met de auto graag ;)
Ze zijn daar anders ook vrij consequent met bordjes om ongewenst autoverkeer te verbieden, want dat is niet Familienfreundlich
m-gineering schreef:Ik zou denken dat wat in Duitsland (buiten de Alpen) off-road heet en bewegwijzerd is al gauw een verzameling Wald en Forstwegen is, en die zijn nooit bijzonder technisch
Inderdaad, totaal geen probleem voor big apple banden.

Afbeelding
Zo lang het droog is, is niets een probleem. Maar zodra er zich een laag modder kan vormen kom je wel snel aan de grenzen van (semi) slicks en heb je toch baat bij off road banden in mijn ervaring... (Ik rijd met Schwalbe Kojaks.)
m-gineering schreef:
Sjors schreef:
m-gineering schreef:Ik zou denken dat wat in Duitsland (buiten de Alpen) off-road heet en bewegwijzerd is al gauw een verzameling Wald en Forstwegen is, en die zijn nooit bijzonder technisch
Juist, de Duitsers vinden off-road wel mooi, maar dan wel met de auto graag ;)
Ze zijn daar anders ook vrij consequent met bordjes om ongewenst autoverkeer te verbieden, want dat is niet Familienfreundlich
En de Duitsers houden zich gelukkig ook aan de regels!

Niks mis met dat Zwarte Woud wat mij betreft.

Sjors
Wim schreef:Mooi, het is wat mij betreft de ideale band voor dit soort tochten. Voor echt lange tochten als die van Shane in Afrika is hij niet degelijk genoeg, maar op mijn tocht in Noorwegen was het prima.
Wim
Even een vraagje tussendoor: onverhard in Noorwegen met Marathon Extreme (of inmiddels een dergelijke band), en dan zonder voorvering, dat is goed mogelijk?
Dat ging prima met de 50 mm Extremes. Het ene traject was wat zwaarder dan het andere, maar ook de Rallarvegen ging nog wel. Als het woester wordt is voorvering natuurlijk wel fijn. En ik had een Thudbuster verende zadelpen.
Wim
Is er al hier en daar al wat onverharde ervaring opgedaan met de Mondial?

en wat is indicatiever voor het soepele rijgedrag van een band? Een soepele zijwang of een soepel rijvlak (profielgedeelte van de band)?

De Extreme had zowel soepel zijwangen als soepel rijvlak, waardoor die band op lange offroad ritten snel sleet (metname het rubber tussen het profiel in). Als de Mondial dezelfde soepelheid heeft als de Extreme in de zijwangen, maar met een steviger loopvlak...... zou dat dan een soepele doch duurzame band opleveren?
Ik niet, en ben het voorlopig niet van plan. Ik heb ze op de beurs gezien, en het is toch meer een grof wegprofiel dan een profiel voor onverhard, lijkt me. Ik heb er op de beurs over gepraat met de vriendelijke mensen van Schwalbe. Ik zei dat ik teleurgesteld was dat de Extreme niet meer gemaakt wordt, maar dat ik me realiseer dat er nogal wat mensen levensduurproblemen hebben gehad. Volgens Schwalbe was dat toch niet de reden, maar vooral dat velen het profiel te grof vonden. Kortom, ik blijf zuinig op mijn Extremes, en reserveer ze voor het echte werk.
Wim
Het blijven natuurlijk ook trekking banden en geen offroad (mtb) banden, wellicht heeft het zin om eens tussen de mtb-banden te kijken; genoeg keuze in 26", bij 28" ben je meestal toch gelimiteerd door bandbreedte dus kun je van die banden ook geen wonderen verwachten offroad.

Met brede schwalbe dureme of racer kun je denk ik wat offroad werk af en toe ook wel prima doen; breed + wat lagere bandendruk doet best veel en zelfs met mijn 35mm (37-622) conti top touring 2000s (blijf er mee doorfietsen tot ze stuk zijn...) loop ik eigenlijk alleen vast in mul zand (sallandse heuvelrug bijv) (toegegeven, offroad gaat niet snel en kan erg vermoeiend zijn); daar doet een smalle profielband het niet veel beter denk ik.

Heb de mondial in de RAI ook gezien; er wordt toch met name ingezet op duurzaamheid en het schijnt geen snelle band te zijn; licht zijn ze ook niet; de combibanden (conti travelcontact) die een vlak loopvlak hebben en profiel aan de zijkanten zouden ook een oplossing kunnen zijn maar lijken mij persoonlijk niks (al is het maar omdat ik er geen bocht mee zou durven te nemen :P).
Matthie9000 schreef:Het blijven natuurlijk ook trekking banden en geen offroad (mtb) banden, wellicht heeft het zin om eens tussen de mtb-banden te kijken; genoeg keuze in 26", bij 28" ben je meestal toch gelimiteerd door bandbreedte dus kun je van die banden ook geen wonderen verwachten offroad.

Met brede schwalbe dureme of racer kun je denk ik wat offroad werk af en toe ook wel prima doen; breed + wat lagere bandendruk doet best veel en zelfs met mijn 35mm (37-622) conti top touring 2000s (blijf er mee doorfietsen tot ze stuk zijn...) loop ik eigenlijk alleen vast in mul zand (sallandse heuvelrug bijv) (toegegeven, offroad gaat niet snel en kan erg vermoeiend zijn); daar doet een smalle profielband het niet veel beter denk ik.

Heb de mondial in de RAI ook gezien; er wordt toch met name ingezet op duurzaamheid en het schijnt geen snelle band te zijn; licht zijn ze ook niet; de combibanden (conti travelcontact) die een vlak loopvlak hebben en profiel aan de zijkanten zouden ook een oplossing kunnen zijn maar lijken mij persoonlijk niks (al is het maar omdat ik er geen bocht mee zou durven te nemen :P).
Met big apples kun je ook wel offroad rijden, alleen bij steile heuveltjes en op de pedalen staan slip je dan zo door. Beetje goed profiel is dan wel lekker. Het probleem is niet dat er geen atb-banden te verkrijgen zijn, probleem is meer dat ze op lange tochten, bij veel gewicht en massa, meer gaan slijten dan een stuggere mondial. Kom ik terug bij mijn eerdere vraag, wat is indicatiever voor soepelheid van een band: een soepele wang, of een soepel rijvlak? Hoe verhouden die twee zich tot elkaar mbt rijgedrag? De bovenkant van de Mondial is behoorlijk stug, maar als de zijwangen net zo soepel zijn als die van de Extreme, misschien is het dan wel een leuk bandje (i dont know)... voor lange offroad ritjes.
AB schreef:Met big apples kun je ook wel offroad rijden, alleen bij steile heuveltjes en op de pedalen staan slip je dan zo door. Beetje goed profiel is dan wel lekker. Het probleem is niet dat er geen atb-banden te verkrijgen zijn, probleem is meer dat ze op lange tochten, bij veel gewicht en massa, meer gaan slijten dan een stuggere mondial. Kom ik terug bij mijn eerdere vraag, wat is indicatiever voor soepelheid van een band: een soepele wang, of een soepel rijvlak? Hoe verhouden die twee zich tot elkaar mbt rijgedrag? De bovenkant van de Mondial is behoorlijk stug, maar als de zijwangen net zo soepel zijn als die van de Extreme, misschien is het dan wel een leuk bandje (i dont know)... voor lange offroad ritjes.
Heb geen antwoord op je vraag; wel kreeg ik van continental een (marketing) praatje dat zij er voor kiezen om (in ieder geval ook in het loopvlak) ‘soepeler rubber’ te gebruiken tov andere fabrikanten; ten koste van de levensduur en ter bevordering van comfort; wellicht heeft het nog zin om bij continental te kijken.

In de doorsnede van continental's expeditiebanden was overigens duidelijk te zien dat ze een veel groter aandeel rubber in (vooral) het loopvlak hebben dan bij hun andere banden.

(en verder heb je nog nokian rollspeed, vredestein perfect trek, michelin pilot tracker, schwalbe marathon cross)
Kan de OT-politie even ingrijpen? Dit gaat natuurlijk helemaal nergens meer over. Wwwillem is vast gillend weggefietst. :roll:
Ja want bandenkeuze is onbelangrijk bij onverhard fietsen (?) :roll: :roll:

Meestal gaan topics hun eigen leven leiden als topicopener zelf niet meer reageert; zolang we niet uitkomen op de kleurkeuze bij ventieldopjes lijkt het me niet zo'n probleem(?).