Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Solo tocht: fiets en tassen achterlaten? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Solo tocht: fiets en tassen achterlaten?

Wij zeten de fietsen aan elkaar en aan een paaltje ofzo. En verder vertouwen we het wel. In de afgelopen 6 jaarr in Europa geen problemen gehad. Maar ja, 1 keer is teveel...
Tot nu toe hebben we:
- 1 gestripte fiets
- 1 via via verhaal van een gestolen fiets (sorry Kees).
- Heel veel ervaringen in heel veel jaren op heel veel plekken waar het dus blijkbaar goed is gegaan.
- veel dezelfde tips en alertheid.

Ik kom tot de conclusie dat je alert moet zijn, maar je niet gek moet laten maken. (Hoewel ik ‘s ochtends als eerste kijk of mijn fiets er nog staat als ik op een stadscamping sta).
groverr schreef:
vr 20 jul, 2018 10:10
Tot nu toe hebben we:
- 1 gestripte fiets
- 1 via via verhaal van een gestolen fiets (sorry Kees).
- Heel veel ervaringen in heel veel jaren op heel veel plekken waar het dus blijkbaar goed is gegaan.
- veel dezelfde tips en alertheid.
Aan die gestolen fiets waar ik van heb gehoord (uit een station in Portsmouth), hing geen bagage. Of die fiets ook was gestolen als er wel bagage aan had gehangen, zullen we echter nooit weten.
Lokfietsen die de politie inzet om fietsendieven op te sporen, zullen wel fietsen zonder tassen zijn. Het zou een interessante test zijn om een tijdje naast zo'n 'kale' lokfiets ook een bepakte vakantielokfiets neer te zetten, om erachter te komen of onbepakte fietsen sneller meegenomen worden dan bepakte fietsen.

Fietsen zonder bagage worden vaak gestolen, ook in kleinere plaatsen. Toen we vorig jaar in het Brabantse Uden op een terras zaten, werd ons dringend verzocht om onze fietsen heel goed in het oog te houden omdat er al veel fietsen uit het dorp gestolen waren (met name e-bikes). Ook op dit forum kom je zulke meldingen regelmatig tegen. Vooral als ze alleen met een Axa-slot zijn vergrendeld, maar ook andere sloten worden gekraakt, zeker als er slechts één slot gemold hoeft te worden om een dure fiets los te krijgen. Verder lees ik af en toe meldingen van fietsen die uit schuurtjes worden gejat. Ook ken ik een geval van iemand die haar fiets op een camping in Tsjechië kwijt is geraakt; en van een fiets die uit een hotel in Georgië is verdwenen.
Op het forum staat ook ergens het verhaal (kan het ff niet meer vinden) dat op een camping in Luxemburg beide fietsen van een duo waren gestolen.
Ik lees in de laatste berichten een beetje dat men vermoedt dat een fiets met bagage minder aantrekkelijk is voor diefstal dan een zonder. Dat klinkt me wel plausibel in de oren.

Als ik de verdere reacties zo lees, zit ik aan de luchtige kant van het spectrum*. Bepakte fiets wordt gewoon geparkeerd voor supermarkt of bezienswaardigheid en het extra slot (gewoon zo'n kabel die je in het Axaslot klikt) komt er soms wel, soms niet aan te pas.

Dat is in zo'n 20 jaar fietsvakanties eigenlijk altijd goed gegaan. Alleen in de recentste vakantie in Slowakije had ik mijn bepakte fiets geparkeerd (onbewaakte plattelandsparkeerplaats aan een doodlopende weg) om een paar uur in het Slowaaks Paradijs te gaan wandelen. Bij terugkomst stond hij er nog, alleen had iemand de helm die gewoon naïef onder de snelbinder zat, ongevraagd meegenomen. Zijn opvolger moet kennelijk uit het zicht...

* Ik heb wel bijvoorbeeld twee portemonnees bij me: één met contant geld, pinpas en ID en een andere met creditcard en paspoort. Een van de twee blijft dan wel vaak ergens weggestopt in de fietstas. Riskant, maar als ik beide in dezelfde meeneemtas mee zou slepen, is het hele risicospreidingsidee ook weg bij verlies/diefstal van die tas.
De vraag gaat over een solo fietser met bagage die een kerk wil bekijken of boodschappen wil doen. Ik ga er daarmee vanuit dat het om een vakantiefiets of een wat snellere soort fiets gaat. Er hangt bagage aan.

Voor gestolen e-bikes is een markt en diefstal vanaf een camping of uit een hotel zijn of-topic.

Er zijn veel 'via via verhalen', maar als je volgens mij naar de feitelijk aantal diefstallen bij een kasteeltje of supermarkt valt dat volgens mij reuze mee.

Mensen worden onnodig bang (gemaakt) en gaan van alles meeslepen om zekerheid te creëren. Anderzijds laten ook heel veel mensen zich bang maken door de verhalen. Voor mij is fietsen en fietsvakantie vrijheid, waaronder voorbij gaan aan dit soort gedachtes.
Ik ben net terug van twee weken solo door Engeland en ik herken het probleem. Persoonlijk maak ik mij er niet druk om. Naja de eerste paar dagen maak ik mij altijd druk om alles, maar op een moment besef je je dat je toch geen keus hebt. Tuurlijk is het heel vervelend als je fiets/bagage gejat word, maar ik verwacht niet dat iemand even stiekum een fiets met 40kg bagage erop gestapeld mee neemt. Gewoon je vuile was bovenin de tassen bewaren en niemand die erin gaat graven :lol:

Ik behandel mijn fiets en bagage meestal alsof het een stationsfiets is met zakken hooi erop, gewoon in een fietsenrek proppen en weglopen alsof het doodnormaal is (Zoals Petra137 ook aangeeft). Als je de fiets ergens speciaal in het zicht zet dan vestig je ook de aandacht op de fiets.

Overgens heb ik wel de fiets en de bagage verzekerd.
Vervolg op reactie Kees Swart:

Ik ben helaas de persoon wiens fiets vrijdag 1 juni jl. in Portstmouth werd gestolen.

25 juni kreeg ik een mailtje van de Britse spoorwegpolitie over de diefstal. Uit camerabeelden blijkt dat de fiets 10 minuten nadat ik mijn fiets had gestald, is gestolen door een man alleen.
De dief was herkenbaar in beeld. Het was geen bekende van de spoorwegpolitie. Een foto van de dief is doorgegeven aan de lokale politie.

De spoorwegpolitie heeft er in ieder geval werk van gemaakt! Ze waren ook zeer meelevend en behulpzaam toen ik aangifte deed.

Tja, daar kwam mijn rondje ''Fietsen rond Kanaal'' op dag 5 bruut aan ten einde. Such is life.

Overigens, Portsmouth staat in de Britse top tien van fietsdiefstallen. Had ik dat maar eerder geweten ....... :(

Jan
groverr schreef:
vr 20 jul, 2018 11:31
De vraag gaat over een solo fietser
Maar die dateert uit 2011, dus die hoeven we niet meer te beantwoorden. Er staat echter in zo'n oude discussie vaak informatie die steeds opnieuw relevant is. Ikzelf verwijs vraagstellers graag naar zulke oude discussies zodat we niet dezelfde vraag honderd keer hoeven te beantwoorden (hoewel er mensen op dit forum zijn die juist daar plezier in scheppen :wink: ). En dan kan het voorkomen dat iemand, zoals keesswart gisteren, met een nieuw bericht daar extra informatie aan toevoegt, waarna anderen daar weer op inspringen. Of dat nog antwoorden zijn op een zeven jaar oude vraag, is mijns inziens niet zo relevant.

Groetjes,

Carl
groverr schreef:
vr 20 jul, 2018 11:31
Mensen worden onnodig bang (gemaakt) en gaan van alles meeslepen om zekerheid te creëren. Anderzijds laten ook heel veel mensen zich bang maken door de verhalen. Voor mij is fietsen en fietsvakantie vrijheid, waaronder voorbij gaan aan dit soort gedachtes.
Juist door een paar stevige sloten mee te nemen, durf ik meestal ook op wat minder veilige plekken mijn fiets achter te laten. Ik weet dat in 99 van de 100 gevallen zulke sloten niet nodig zijn. Ik weet echter ook dat gelegenheidsdieven wel worden afgeschrikt door deze sloten, maar niet door het afwezig zijn van negatieve gedachten in mijn hoofd. Een enkeling, zoals Nick Matulessy, investeert liever in vertrouwen dan in een fietsslot. Pas na 2 jaar werd zijn dure sportfiets gestolen. Ik respecteer zijn filosofie, maar kies zelf voor een wat meer aardse manier van preventie. Zeker sinds de stuurtas van Corrie tijdens een treinreis is gestolen (zie hier), nadat we al zeker meer dan honderd keer zonder problemen met fietstassen in een trein hadden gezeten.
Ik heb mijn fiets niet verzekerd en hoef dus niet zo'n onbetrouwbaar Axaslot te gebruiken. De twee sloten die ik meestal meeneem (behalve naar IJsland) wegen iets meer dan zo'n Axaslot, maar minder dan de meeste mamilbuikjes die ik overal op ultralichte fietsen rond zie rijden. En bij een totaal gewicht van circa 120 kg (fiets + bagage + lichaamsgewicht) merk ik niet dat ik die sloten meezeul, terwijl ze me op de meeste plekken wel verlossen van diefstalangst, of die nou gegrond is of niet. In dit topic meldt iemand dat hij met zulke sloten zijn dure vakantiefiets zelfs in Amsterdam overal neerzet.
Potentiële diefstal is bij mij zeker een van de drijfveren geweest om te investeren in een goedkopere fiets.
Desondanks sleur ik toch vaak mijn zware stalen kettingslot mee, aannemend dat de combinatie slot-fiets mij de mogelijkheid biedt om de fiets neer te zetten waar ik het anders niet zou durven.
Zoals veel van de reageerders voor me, ga ik af op m'n onderbuikgevoel per geval. Op sommige plekken voel je gewoon aan je water dat je het niet moet doen. Voor de rest is de wereld vaak veel minder eng dan de media laten lijken.
Maar ik ga ook liever om 3 uur winkelen bij een klein winkeltje dat ik toevallig tegenkom waar ik de fiets kan zien, dan om 6 uur bij zo'n gigantische Carrefour oid. Dan maar een paar uur dat blik ravioli en een fles wijn mee zeulen.
En als je maar een vriendelijk gezicht trekt...ik heb in Luxemburg de fiets in de dienstgang van een winkelcentrum mogen parkeren zodat ik rustig kon eten, ik had hem eerst gewoon naar binnen gereden en bij de pui gezet en dat vond de bewakings-bodybuilder niet zo geweldig. Op zich te snappen. Toen ik uitlegde waarom werd hij opeens heel behulpzaam.
Een fietser komt meestal aardige mensen tegen, tenminste daar geloof ik in en dat gebeurt dan ook heel vaak...