Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel verouderd is de Koga Miyata - Roadrunner? - Forum Wereldfietser

Hoeveel verouderd is de Koga Miyata - Roadrunner?

Ik wil 2 de hands een hybride-trekking fiets kopen. Nu heb ik de volgende twee exemplaren zien staan:
- Roadrunner: 395 euro
- Traveller: 495 euro.
Nou is m'n vraag: Hoeveel verouderd is het Roadrunner-model? Op de Koga Miyata website kom ik het model namelijk al niet meer tegen.

Doel van mij, is de smaak van een fietsvakantie te proeven. Ik heb hier nog geen ervaring mee. Maar het avontuur trekt mij zeker! Maar misschien dat het ook bij 1 keer blijft. Dat vind ik nu nog zo onvoorspelbaar. Daarom lijkt een 2 de hands model mij interessant om mee te beginnen. De deglijkheid van Koga Miyata, voor een betaalbare prijs.

Voor een 1e keer wil ik een rondje rond het IJsselmeer, of naar de Belgische Ardennen fietsen. En als ik de smaak te pakken heb, een volgende keer mogelijk ook naar Rome.

Maar goed. Groeten uit Alkmaar,

Marco :D

Hoi,

wat ik er van weet is dat de RoadRunner een van de 'basis-fietsen' van Koga was. Net zoiets als de Forest (bestaat ook niet meer) en nu heb je geloof ik de Advance of zoiets. Meer een stadfiets dan een vakantiefiets. Hoewel je er een heel eind mee kan komen!

Sandra

Even afgezien, of ik het prijsverschil van 120 euro meer voor de Traveller wel of niet wil betalen. Hoeveel meer kwaliteit koop ik met de Traveller?
Hallo Marco van Maas en Waal,

De term verouderd is hier toch wel irrelevant, behalve als de koga's in kwestie minder dan 21 versnellingen hebben. De koga's van 10 jaar geleden waren waarschijnlijk even goed als die van nu, en er is in de loop der tijd al vaak geklaagd dat Koga's niet meer zo goed zouden zijn als vroeger!
Ook de vraag of een Koga geschikt is om een fietsvakantie te proberen: méér dan geschikt genoeg. De Koga-catalogussen begonnen qua specificaties (en prijs) immers meestal waar die van Batavus en Gazelle ophielden, dwz jarenlang was de goedkoopste Koga vergelijkbaar met de duurste Gazelle. De term instapmodel is dus ook best wel betrekkelijk.
Ik weet niet of er naafverscnellingen of derailleurs op de 2 modellen zitten, maar als het derailleurfietsen betreft met minimaal 21 verscnellingen kun je er ook prima mee naar Rome fietsen. Over fietsen met 21 en 24 versnellingen wordt al jaren gezegd dat onderdelen binnenkort niet meer te krijgen zouden zijn, maar vooralsnog maak ik me daar geen zorgen om. Soms zelfs integendeel: de 7-speed en 8-speed-spullen zijn nu goedkoper dan ooit!

Maar wat belangrijker is: gaat het hier om fietsen die de juiste maat hebben? Zit je er goed op en zijn ze in goede staat? Dat laatste zou best kunnen, want de meeste Koga's in Nederland worden niet erg veel gebruikt.
Groeten,
Leon

Dank je, Leon. Dat is nuttige informatie.

Ik ben toch wel geneigd in hokjes te denken: stads- of trekkingfiets. Want als ik lees dat Sandra zegt, dat de RoadRunner (waarschijnlijk) meer als stadsfiets geclassificeerd kon worden. Dan vraag ik me af of meer mensen daar zo over denken.

Waar zit de RoadRunner in het grijze gebied tussen stads- en trekkingfiets? Of is dit echt een irrelevante vraag?

Het Land van Maas en Waal schreef:Waar zit de RoadRunner in het grijze gebied tussen stads- en trekkingfiets? Of is dit echt een irrelevante vraag?
Nee, geen irrelevante vraag. Ziet hij er zo uit?: Afbeelding
En als dit daarbij de specs zijn:
Roadrunner, Aubergine silver metallic, Velgen:Mavic, Remmen:Shimano LX V-brakes, Derailleurverstellers ;Shimano LX ST-M570, Dynamo:Shimano naafdynamo, Cassette:Shimano LX CS-HG-70, 9-speed, 11-32t., Dan is het toch meer een trekkingfiets dan een stadsfiets. Misschien is de zit wat rechtop - op de foto, maar dat komt alleen door het stuur - kwestie van afstellen, een andere stuurpen of desnoods een ander stuur.
Groeten, Leon

Zo ziet hij er uit, ja. Det fiets is alleen uitgevoerd met een ATB-stuur. Verder LX, en 24 versnellingen. Ik neem morgen de specs nog even mee naar de winkel. Dit wordt toch wel interessant.

Bedankt tot zover.

Stadsfiets of vakantiefiets? Tja, als je de brochure van Koga leest, zie je welke fiets ze voor welk doel hebben bedacht. Op basis daarvan zou de traveller geschikter zijn voor fietsreizen. Maar ik ben het helemaal met Leon eens: Koga begint zo'n beetje waar sommige andere merken ophouden. Ik heb zelf heel wat (vakantie)kilometers gemaakt op een Koga Forest. Dus hoezo stadsfiets? En absoluut zonder problemen. Oke, 1 probleem dan: hij werd uiteindelijk gestolen.

Nu rijd ik op een Koga Randonneur. Anders specificaties, daardoor een stuk duurder, maar tot op heden merk ik het verschil niet echt hoor. Ik denk dat die verschiilen pas op langere termijn (na vele kilometers) zichtbaar worden. (Maar dan moet ie natuurlijk niet weer gestolen worden :wink: ).

Sandra

Oke, dat vind ik fijn te horen, van meer ervaren mensen. Dat geeft meer duidelijkheid bij m'n overwegingen. :wink: :wink:

Maar die Forest: Vanwege de naam zou je denken dat dat een ATB-fiets voor in 't bos is. Maar dat was ook een stadsfiets.

Een stadsfiets is een fiets die je graag gebruikt voor in de stad. Je wilt er zonder gezeur boodschappen mee kunnen doen, in het donker rijden (naafdynamo?), eventueel een kind achterop nemen. Je wilt ook goed zicht hebben (daarom is een racestuur niet zo prettig in de stad). Verder wil je er niet te veel duur onderhoud aan hebben. Derailleurs en velgremmen zijn lastig en duur en het onderhoud. Geef mij voor in de stad (behalve Maastricht) maar een simpele Hollandse fiets, eventueel zelfs met terugtraprem, maar anders een naafversnelling, en trommelremmen. Voor op vakantie wordt het anders. Dan moet je de heuvels in kunnen, en ook weer naar beneden. Dan heb je een derailleur nodig (of een dure Rohloff naaf), en velgremmen omdat trommelremmen warm lopen en ophouden hun werk te doen. Ga je zo'n vakantiefiets elke dag in de stad gebruiken (je kunt daar goede redenen voor hebben), reken dan op zeker euro 100 per jaar extra onderhoud. Als het een mooie is, pas dan ook op voor diefstal.
In principe kun je op elke redelijk onderhouden Koga hybride met derailleurs en cantilever of V brakes prima op vakantie. Misschien wil je er ooit een steviger stalen bagagedrager opzetten (Tubus?), en mischien is het verstandig er zo breed mogelijke banden op te zetten. Veel oudere fietsen zullen uit de tijd stammen dat smalle bandjes het toppunt van moderniteit waren. Voor vakantie is dat minder geschikt.
Helpt dit?
Wim

Het nodig hebben van derailleur, velgremmen, liefst zo breed mogelijke banden. Het feit dat ik waarschijnlijk kan rekenen op 100 euro extra onderhoud per jaar. Ja Willem, dat is zeker nuttige informatie waar ik iets aan heb. Dank je.

Groet, Marco

Het is de RoadRunner geworden. Voor 'n eerste ritje de route Schoorldam, Schagerbrug, Callantsoog, Petten, Hondsbosche Zeewering, Schoorl, en via Bergen weer naar Alkmaar (thuis) gefietsd. Fietst wel lekker hoor.
Ik rijd al vanaf 2000 een Koga Miyata Roadrunner S (Hybride) met 27 versnellingen. Mijn vrouw heeft dezelfde maar dan een damesfiets.
Het zijn nog steeds prachtige fietsen waarmee wij al vele kilometers hebben gefietst langs o.a. Rijn en Moezel. Geen enkel probleem gehad tijdens deze tochten. Wel regelmatig poetsen/reinigen en oliën. Met de geavanceerde kilometer-, snelheidsmeter- afstandsmeter met op display ook de standen van de kettingwielen etc. zeer luxe afgewerkt. Het is voor ons nog altijd de Rolls Roys onder fietsen. Wij (80+ers) genieten er nog volop van en willen nog geen elektrische fiets.
Een aanrader voor fietsers!