Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reserve kilometer teller? - Forum Wereldfietser

Reserve kilometer teller?

Ik heb om onduidelijke redenen altijd problemen met fietscomputers (kilometertellers). In de circa 11 jaar dat ik jaarlijks op fietsvakantie ga heb ik er ettelijke exemplaren (ik schat een stuk of 6 a 7) verbruikt. Gemiddeld gaan ze dus 1 a 2 vakanties mee! Soms raken de draadjes beschadigd maar meestal houden ze er gewoon mee op en zie ik mij genoodzaakt ergens in het buitenland een fietsenmaker op te zoeken om er eentje op te laten zetten. Ik zit er nu over te denken een (goedkope) reserve kilometerteller mee te nemen die ik in geval van nood zelf kan monteren. Ik las dat Frank van Rijn hiervoor een mechanische kilometerteller gebruikt. Dat lijkt me een goed idee. Zijn mechanische tellers nog verkrijgbaar??
Wie heeft er trouwens vergelijkbare slechte ervaringen met fietscomputers??

slechte ervaringen heb ik met goedkope tellers.

De goede ervaringen heb ik met het merk cat-eye.
Heb er 3 in gebruik: cateye vectra cyclocomputer CC-7000 (2e hands gekocht in '89), heeft er ondertussen 40.000km op zitten, een enduro-2 deze heeft een extra dikke kabel en een cat-eye mity-3 cc-mt300.
Bovengenoemde hebben tot op heden niet geweigerd (nok...nok...nok).

Tommy
Peter Rodenburg schreef:Ik heb om onduidelijke redenen altijd problemen met fietscomputers (kilometertellers). In de circa 11 jaar dat ik jaarlijks op fietsvakantie ga heb ik er ettelijke exemplaren (ik schat een stuk of 6 a 7) verbruikt. Gemiddeld gaan ze dus 1 a 2 vakanties mee! Soms raken de draadjes beschadigd maar meestal houden ze er gewoon mee op en zie ik mij genoodzaakt ergens in het buitenland een fietsenmaker op te zoeken om er eentje op te laten zetten. Ik zit er nu over te denken een (goedkope) reserve kilometerteller mee te nemen die ik in geval van nood zelf kan monteren. Ik las dat Frank van Rijn hiervoor een mechanische kilometerteller gebruikt. Dat lijkt me een goed idee. Zijn mechanische tellers nog verkrijgbaar??
Wie heeft er trouwens vergelijkbare slechte ervaringen met fietscomputers??
Batterij meenemen :idea: :?:

Ik heb ook een Cat-Eye en deze heeft ons al meermaals in de steek gelaten. Meerdere modellen. Het zou het weer kunnen zijn (warmte), maar ik weet het niet.
De huidige heeft ons een paar jaar geleden in Frankrijk gezellig 2,5 dag in de steek gelaten. Werkelijk alles na lopen kijken en niets kunnen vinden. En net zo spontaan dat het ding stopte met werken begon het ding ook weer te werken. Dezelfde teller zit nog steeds op mijn fiets overigens.

En op de (gebruikte) racefiets die ik twee jaar geleden kocht zat een Sigma tellertje. Ook die heeft altijd moeilijk gedaan. De batterij was in ongeveer een maandje leeg. Vervangen had dus zeer beperkte resultaten. Uiteindelijk een vervangende teller op gegooid (Cat-Eye).

Een cateye enduro computer heeft een dikkere kabel en is robuuster dan een gewone computer.

Mijn enduro 2, heeft er nu 35.000 km op staan, en werkt nog steeds op dezelfde batterij. (3 jaar).

Groeten,

Marco

Hmz, dat had ik er natuurlijk bij moeten vertellen, ik had het ook over de Enduro.
Dag computerfreakjes,

Mijn tellertjes hebben ook sterk de neiging er tijdens de vakantie mee op te houden. Alleen mijn Sigma B-600 heeft het jarenlang volgehouden. Er zit nu een Aldi-gevalletje op mijn fiets, en ik houd er sterk rekening mee dat die het de komende weken ergens op het Portugese platteland begeeft. En weet je wat? Dat vind ik eigenlijk HELEMAAL niet erg. Voor mij zijn die computertjes eigenlijk nog altijd een beetje speelgoed. En als ik er geen werkende op mijn fiets heb zitten rijd dat eigenlijk wél zo relaxed. Geen gemiddelde snelheid om op peil te houden, geen frustratie over de weinige afgelegde kilometers, geen knopjes om in de gaten te houden. Gewoon, jij je fiets en je kaart als de beste maatjes. Voor mij dus GEEN reserve tellertje!!!

Groetjes,

Astrid
Grootste risico voor de teller van vakantie is bij mij het vervoer naar de startplaats: bus, trein etc. Het verstellen van het stuur heeft mij al meerdere keren het kabeltje gekost, precies omdat je het stuur altijd op een stressmoment moet verstellen: in de vertrekhal, bij het inladen van de bus etc. Hoewel de kabels van mijn Sigma's altijd te repareren waren had ik meestal helaas geen soldeerbout bij me. Verder hebben de sigma's me nog niet in de steek gelaten (beiden ca. 20000 km) en hebben ze het voordeel dat je de totaalstand kunt corrigeren, wat mijn nieuwe Cateye Velo7 niet kan :cry:
Groetjes, Leon
Tiens, het kabeltje is nu net het enige onderdeel dat bij mij altijd heel gebleven is. Het waren altijd de computertjes zelf die de geest gaven, in veel geval na een smak op het asfalt. Mijn Aldi'tje is trouwens draadloos. Maar ook een beetje hersenloos, want hij schiet niet automatisch aan als je wegrijdt, terwijl de gebruiksaanwijzing dat wel belooft...

Groetjes,

Astrid
Avanher schreef:Mijn Aldi'tje is trouwens draadloos. Maar ook een beetje hersenloos, want hij schiet niet automatisch aan als je wegrijdt, terwijl de gebruiksaanwijzing dat wel belooft...
Dan ga je toch terug met het apparaat?
Ach Jarno, voor 8 eurootjes is dat echt niet de moeite, vooral niet omdat het ding verder perfect werkt.... hij heeft drie weken Portugal met glans doorstaan en geeft exact dezelfde afstand als die ik volgens kaart en reisbeschrijving heb afgelegd....

Groetjes,

Astrid

Zelf heb ik de Polar S150 hartslagmeter. Dit is een hartslagmeter mét de nodige fietsfuncties. Weliswaar niet draadloos, maar ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Het horloge is waterdicht tot 30 meter, dus laat je tijdens een regenbui niet in de steek.

Karin

CICLO-Master CM 434. Geen draadje, met o.a. hoogtemeter. Kost wel een stuk meer. Let op: haal de computer altijd van je fiets af, als je even wat gaat kopen of een W.C. gaat bezoeken.
Leon schreef:Grootste risico voor de teller van vakantie is bij mij het vervoer naar de startplaats: bus, trein etc. Het verstellen van het stuur heeft mij al meerdere keren het kabeltje gekost, precies omdat je het stuur altijd op een stressmoment moet verstellen: in de vertrekhal, bij het inladen van de bus etc. Hoewel de kabels van mijn Sigma's altijd te repareren waren had ik meestal helaas geen soldeerbout bij me.
Plaats een klein stekkertje met contrastekker in de kabel en daarmee is het probleem opgelost

Dick

Dat de kabel sneuvelt blijft altijd een gevaar, maar ik verbaas me er wel over dat het blijkbaar veel gebeurt. Ik ben dan ook benieuwd of iedereen hier de kabel ook via de remkabel naar de voorvork geleid. Op die manier draait de kabel altijd mee en heb je dus geen extra stukkie snoer nodig als je je stuur draait. Ook het draaien van het stuur voor vervoer in bijvoorbeeld bus zou geen probleem mogen zijn.

Mijn tellerdraad loopt door krimkous via de remkabel naar het stuur.
De sensor dien je zo dicht mogelijk bij je rem(kabel) te bevestigen.

Dan de draad bij het teller bracket los solderen. Door de krimpkous voeren en krimpen.
De draad loopt op deze manier maar 10 cm buiten de krimpkous, een robuust en ook mooi geheel.

John.
Avanher schreef:Dag computerfreakjes,

Mijn tellertjes hebben ook sterk de neiging er tijdens de vakantie mee op te houden. Alleen mijn Sigma B-600 heeft het jarenlang volgehouden. Er zit nu een Aldi-gevalletje op mijn fiets, en ik houd er sterk rekening mee dat die het de komende weken ergens op het Portugese platteland begeeft. En weet je wat? Dat vind ik eigenlijk HELEMAAL niet erg. Voor mij zijn die computertjes eigenlijk nog altijd een beetje speelgoed. En als ik er geen werkende op mijn fiets heb zitten rijd dat eigenlijk wél zo relaxed. Geen gemiddelde snelheid om op peil te houden, geen frustratie over de weinige afgelegde kilometers, geen knopjes om in de gaten te houden. Gewoon, jij je fiets en je kaart als de beste maatjes. Voor mij dus GEEN reserve tellertje!!!

Groetjes,

Astrid
Ik sluit me bij Astrid aan. Ik heb altijd zo'n ding gehad en ik heb toch al altijd de neiging om zo hard mogelijk te fietsen. Na er een paar versleten te hebben (2 met hoogtemeter) en ik in Nieuw Zeeland zat ben ik er mee opgehouden. Ik heb nog steeds geen nieuwe gekocht en dat is wel zo relaxed en veel goedkoper.

Richard

Jarno schreef:Dat de kabel sneuvelt blijft altijd een gevaar
Hoi,
Sinds ik afgelopen vakantie de kabel privisorisch in elkaar gedraaid heb breekt de kabel niet meer , maar kan ik hem steeds weer opnieuw provisorisch in elkaar wikkelen.
Dus dat stekkertje van Dick is een geweldig idee, zeker als het stekkertje eerder los gaat dan dat de kabel breekt :D
BTW: Met cantilevers werkt dat met de remkabel maar deels.
Leon

:?: :?: Vroeger had ik onderaan bij miijn voorwielnaaf een klein blokje met plaats voor 6 digits naast elkaar. Via een radartje dat iedere omwenteling van het wiel registreerde telde dat ding de kilomters. Wel af en toe af stappen om te kunnen lezen. het ding was maar ca. 3 cm lang en 1 cm dik. Weet iemand waar je die mechanische kilometertellertjes kan kopen? Ik heb ze ooir ergens gezien. Geen fratsen en toeters en bellen. Gewoon de totaal stand.
Rob

alime schreef::?: :?: Vroeger had ik onderaan bij miijn voorwielnaaf een klein blokje met plaats voor 6 digits naast elkaar. Via een radartje dat iedere omwenteling van het wiel registreerde telde dat ding de kilomters. Wel af en toe af stappen om te kunnen lezen. het ding was maar ca. 3 cm lang en 1 cm dik. Weet iemand waar je die mechanische kilometertellertjes kan kopen? Ik heb ze ooir ergens gezien. Geen fratsen en toeters en bellen. Gewoon de totaal stand.
Rob
Die heb ik ook nog gehad. Inderdaad heel eenvoudig dingetje, maar ook onnauwkeurig. Er waren twee modellen nl. 26 en 28 inch en je kon de gebruikte wieldiameter niet aanpassen. Verder werd ik gek van het getik, bij iedere omwenteling van het wiel hoorde je een tik.

Groetjes,
Frank