Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mapsource vanaf usb-stick - Forum Wereldfietser

Mapsource vanaf usb-stick

Deze tip van Keesm vond ik op het gps.forum.nl en is voor Wereldfietsers met een Garmin GPS ook wel interessant:
Misschien is het hier al eerder aan de orde geweest en wellicht heeft het voor velen niet veel waarde (het regent en je gaat maar wat hobbyen, dan krijg je dit soort dingen):

Ik heb op een usb-stick de map \Garmin aangemaakt en de submap \Garmin\Maps.
In de map \Garmin heb ik Mapsource.exe en MapsourceNLD.dll gezet
In de map \Garmin\Maps heb ik een gmap kaart gezet, in mijn geval van OSM: de OpenFietsMap Benelux

Ik kan nu op een pc of mini-laptop waar verder geen Garmin-producten op staan (geen Mapsource/kaarten e.d.) Mapsource draaien, krijg de kaart (of meerdere kaarten) in beeld en kan kaarten, routes, waypoints, tracks naar een aangesloten gps verzenden c.q. zaken uit de gps inlezen.
Het werkt met de laatste Mapsource (wat ik elders gelezen heb ook met Basecamp (moeten er wel een paar bestandjes meer gekopieerd worden en Homeport) en met gmap-kaarten die niet vergrendelbaar zijn (zoals bijvoorbeeld de kaarten uit het openstreetmap-circuit).

Toepassing (mijn idee): vakantie/reis wanneer geen pc/laptop meegaat en je wel verwacht ergens achter een (Windows-)pc te kunnen gaan zitten. Of je gaat met een mini-laptop op pad en hebt beperkte geheugenopslag.
Vergeet niet om naast je usb-stick ook je usb-kabel voor de gps mee te nemen.
(We gaan nog eens verder onderzoek doen met vergrendelbare kaarten, wordt wellicht vervolgd).
Gr.
Kees
NB: Om de Openfietsmap (en andere kaarten) op USB stick te plaatsen heb je de gmap versie (Mac) nodig. Deze kan je evt zelf genereren mbv Garmin's Mapconverter:
http://www8.garmin.com/support/download ... 7%E2%80%A8
zeer interessant!
nuttig als je bijvoorbeeld je route wenst aan te passen door bv. weersomstandigheden of andere redenen; een pc vinden is meestal nog doenbaar maar toelating krijgen om daar allerlei software op te installeren (en daar veel tijd in steken) is meestal geen optie

als ik mij niet vergis werken de oude mapsource versies ook heel simpel door gewoon een zip-file te unzippen zonder enige registry-aanpassingen enz; ik kan mij dus inbeelden dat je dit op een usb-stick ook werkende kunt krijgen, alleen de kaarten worden normaal gezien in de registry ook geregistreerd
Klopt Gunter, een oudere versie kun je op die manier opstarten. Ook kun je oudere versies "er bij" plaatsen op je pc. Ik heb zelf op die manier nog zo'n 6 Mapsource versies tot beschikking. Voor oude versie zie bijv.: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=124
Alleen de laatste versie(s) kunnen dan ook de gmap-kaart op de usb inlezen.
Voor alle zekerheid: dit werkt alleen met kaarten die je niet hoeft te unlocken (niet-vergrendelbare kaarten) zoals de kaart van Minko: http://www.openfietsmap.nl en de andere kaarten uit het osm-circuit. Ik ga nog wel wat experimenteren met vergrendelbare kaarten en meld me dan wel weer (alleen als het legaal toepasbaar is 8) ). Zal dan in eerste instantie wel op forum.gps.nl zijn en denk dan ook wel aan dit forum.
Groet,
Kees(m)
(@Minko : leuk dat je hier de vermelding doet, had ik even niet aan gedacht)
Kees, als ik het bestandje UnlockCodes.ucx mee kopieer met de gmap versies van Citynavigator (2009.1), de Onroute Fiets- en Wandelkaart, dan zijn al deze kaarten ge-unlockt en kan ik ze gebruiken. Ik moest eerst wel opzoek naar een versie van Mapsource die met deze kaarten en Windows 2000 (virtueel in Vbox op mijn Mac) werkte.
Ik heb niets toe te voegen maar wil wel even kwijt dat ik het een briljante tip vind. Hier moeten een aantal wereldfietsers gelukkig van worden mochten ze dat nog niet zijn. :D

Heren, bedankt.
Frank, bedankt voor je aanvulling. In mijn hoofd had ik die mogelijkheid al zitten maar zelf nog niet uitgeprobeerd. Nu heb je wel een cityNavigator gebuikt die een lage MapID heeft (378 geloof ik), de latere versies (boven MapID 2000) werken ook nog met een extra beveiligingsbestand (gma-bestand). Ook de laatste firmwares van de outdoorgpssen toetsen daarop. Dus dat wordt de volgende puzzel.
Gr.
Kees
Nog even een aanvulling/update: Wat Frank al uitgeprobeerd had ook even toegepast. Topo Dld v3 (mapID 446) welke ontgrendeld is voor mijn 60Cx toegevoegd als gmap. Daarnaast via Mapsource mijn ontgrendeldcodes geëxporteerd en op de usb-stick geplaatst in de map x:\Garmin\maps\
In mijn geval ben ik er wel achter gekomen dat het bestand met de ontgrendelcodes exact "unlockcodes.ucx" moet zijn. Een andere naam met .ucx werkte bij mij niet.
Mapsource opgestart vanuit een PC zonder Garmin-software. Alles werkte en kaarten, tracks, routes, waypoints op basis van topo Dld v3 op mijn 60Cx kunnen zetten.
Zal ook even mijn bericht op forum.gps updaten.
Gr.
Kees
Zoals Kees al vermeld heeft moeten de kaarten in een bepaald formaat zijn, dit is niet altijd het geval als je ze onder Windows installeert.

In dat geval heb je een conversie programma nodig, MapConverter for Windows software version 2.1.1.
http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=3897

Download link:
http://www8.garmin.com/software/MapConv ... ws_211.exe
keesm54 schreef:In mijn geval ben ik er wel achter gekomen dat het bestand met de ontgrendelcodes exact "unlockcodes.ucx" moet zijn.
Klopt. Maar "UnlockCodes.ucx" mag ook.

Een kaart met een certificaat zoals een City Navigator kaart werkt ook, plaats dit *.gma bestand in de \Garmin\Maps\ folder. Maar let op, er is een catch! Je moet via de verkenner de eigenschappen van dit gma bestand veranderen, zodat het op Alleen Lezen is gezet!

Anders verwijderd MapSource het gma bestand automatische bij de eerste keer opstarten en gebruik kaart.

Dit MapSource van USB werkt niet alleen met MapSource 6.16.3, maar ook met MapSource 6.15.7 En die heeft aan een unlock code genoeg en negeert de certificaten helemaal.

Ik heb ook wat geknutseld: Portable MapSource
Kan je via je usb-stick virussen/malware doorgeven aan je gps-toestel?
Indien ja, wat kunnen de gevolgen zijn?
Luc.
GPS Expert via bovenstaande link schreef:Waarschuwing:
Het is erg gemakkelijk om via een Prosti-PC die ergens in een lobby staat een virus/trojan op te lopen en die u gewoon vrolijk rond stuurt iedere keer als u de stick gebruik. En dat virus is er niet zomaar weer af, tenzij je een Apple of Linux pc tegenkomt waarmee je de boel netjes schoon kan maken. Kans is ook groot dat u het helemaal niet door heeft dat er een virus opstaat.
Maar als het gebeurd, dan is dat vaak te zien aan het eerste opstartscherm van een Stick, dis is vaak gemuteerd en er staat opeens iets anders aan de bovenkant van de lijst. De autorun.inf op de Stick is dan aangepast en niet meer de originele die er dan staan.

Is er twijfel over een USB-Stick, druk dan onmiddellijk bij het insteken van de USB-Stick in een PC de Linker-Shifttoets in en hou die een tijdje ingedrukt. De Autorun zou dan uitgeschakeld moeten zijn (werkt niet in alle gevallen 100% zeker). En laat een virus scanner de USB-Stick controleren. U kunt altijd gebruik maken van HouseCall van TrendMicro, een soort Online virusscanner om uw Stick te controleren.
Er is alleen 1 uitzondering en dat is Windows 7, als je een USB stick met programma's in een Windows7 computer stopt, werkt de autorun niet en zul je alsnog de programma's met de hand moeten opstarten.


Ik werk persoonlijk liever vanaf een eigen notebook dan met een USB-Stick, zeker in landen als India, Vietnam, ....
Ondertussen is JaVaWa GMTK aangepast om ook kaarten op een USB-Stick te zetten t.b.v. MapSource vanaf een USB-Stick.
Ach, soms moet je de experts wat wakker schudden en krijg je er weer wat functionaliteit (er)bij zoals bij JaVaWa GMTK 8)
Gr.
Kees
Beste mensen,

Dit onderwerp is al enige tijd geleden aangebroken maar toch heb ik nog een vraag hierover,

kan dit vanaf elk soort usb stick? Of heb je hier een usb met een bepaalde functie of programma voor nodig? Lees wel eens iets over een U3 functie, die er voor zorgt dat je geinstaleerde programma's dan vanaf elke pc kunt draaien.

Paul
Paul,
Het kan in principe op elke usb-stick.
Zoals hiervoor geschreven is, kun je het handmatig doen maar ook het programma JaVaWa-GMTK er voor gebruiken.
Gr.
Kees
Hmm, toch eens proberen. Leuk idee.

Mocht je met dat USB stickje toch niet aandurven. kun je overwegen om thuis een oude, maar redelijke pc aan te laten (of duurzamer... via WakeOnLAN laten opstarten)... en op de gast pc contact met die pc te maken, waar je alle kaarten op hebt staan.
Met Logmein Free of andere remote systemen, kun je dan op afstand werken alsof je achter je eigen pc zit... Met de Pro versie kun je ook nog bestanden van de gast pc naar thuis overzetten (backup!). Voor Logmein heb ik nog nooit een aanpassing in de router thuis of bij een goede bekende hoeven te doen.
Logmein moet wel op de thuis op de pc geïnstalleerd worden

Vast hier al voorbij gekomen: de gratis kaarten op een Nokia telefoon. De NL kaart is zeer gedetailleerd en met de optie wandelen kan ik zelf prima uit de voeten op mijn E72. Ook in Nieuw-Zeeland werkte het goed, iets minder gedetailleerd. Alleen van A naar B in te stellen, geen via's, althans ik heb nog niet ontdekt hoe het moet.
Een paar weken geleden heb ik de kaarten weer geupdate, gaat via de computer en voor de meeste EU landen is dat al gauw meer dan 500 MB. Het SD kaartje is 2 GB, hij zit bij mij nog lang niet vol...
GSM-Goeroes,

Ik heb het beschreven recept gevolgd, min OSM kaarten ook op de stick gezet, maar mapsource ziet de kaarten niet. Ik twjfel er niet aan dat ik iets fout doe, maar wat? Moet ik alle *.img en de hele andere inhoud kaal in de mapsmap doen of gewoon in submappen? Het laatste is nu het geval. Als ik ik eerste doe houd ik maar een *typ file over (in mijn denke)
Verder vind ik het idee en alles prachttig. (anders was ik het natuurlijk niet gaan proberen)
Met vriendelijke Kerst groet
Erik
De plaatjes die hierbij staan, geeft dat een antwoord? http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?p=1840

Je dient van de OSM kaarten de Roadtrip Mac versie te gebruiken of via MapConvertor om te zetten naar het nieuwe Garmin kaart formaat, anders gaat het niet werken.
Heueueuh,

Ik heb het kookrecept goed gevolgd, alle plaatjes gedaan. Was geen probleem, ik werk onder Windows (Vista 32 bit).
Kaarten geexporteerd volgens handleiding. Ik kon ze alleen niet 'portable' maken in het Extra menu (keuze was grijs), maar het transport verliep wel goed. Ze staan op de stick (Windows-Windows omgeving; apple-tje eitje)
Als ik Mapsource vervolgens start op een laptop zonder Mapsource zijn de kaarten niet zichtbaar in Mapsource Ook de laptop draait op Vista 32 bit.
Dus wat gaat er mis? Steve Jobs kan het bij mij niet zijn, die bij ons zijn van Bill Gates en nee ik wil er niet over discussieren. Ieder zijn eigen meu(g)(k).

Groet Erik
Wat voor kleur is het blokje voor de kaarten in JaVaWa?

Als dat groen is, dan is het een kaart in het oude formaat en dat gaat niet werken, alleen als het blokje oranje of geel is, dan is de kaart in het nieuwe formaat.

Hoe de kaart te converteren staat o.a. hier op ons forum en zoek het hoofdstukje Oude kaartformaat converteren naar nieuwe kaartformaat op.