Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spiegeltje - Forum Wereldfietser

Spiegeltje

Op ligfietsen zie je ze heel veel (soms op het stuur, soms aan de bril of aan de klep van een pet), op 'gewone' fietsen veel minder: het spiegeltje. Iemand enig idee hoe dat zou komen. Ik ben toevallig onlangs met een ligfiets op stap geweest en vond zo'n spiegeltje toch wel reuzehandig. Natuurlijk kun je bij een ligfiets niet 'uit het zadel' komen om je half om te draaien. Achterom kijken gaat dus moeilijker. Maar bij een normale fiets ga je, is mijn ervaring, ongemerkt toch ook een heel klein beetje van je rechte lijn afwijken als je achterom kijkt. Op een hele drukke weg, met langsscheurende vrachtwagens, is dat niet altijd een pretje. Een spiegeltje zou dan uitkomst kunnen bieden. En toch... En toch... Je ziet ze (bijna) niet. Waarom niet? Ik overweeg een Busch en Muller Cycle Star-spiegeltje op m'n stuur te zetten. Heb ik iets over het hoofd gezien, waardoor ik er beslist niet aan moet beginnen en die 16,50 euro beter in m'n zak kan houden? Wie heeft welke ervaring met een spiegeltje.

Hoi Eric,

Zo'n spiegel is het geld dubbel en dwars waard.
Vroeger dacht ik het alleen handig te vinden voor in het buitenland.
Nu mis ik hem als hij er niet op zou zitten.
Ook op de drukke fietspaden kan je prima zien of die bellende wielrenner al dicht bij is. In onze chaotische Hollandse steden zijn er veel situaties waar een spiegel goed uitkomt.


Groeten, John.

Tja, ik vind een spiegeltje dus helemaal niet handig. Je ziet weliswaar achteropkomend verkeer maar de afstand is moeilijk in te schatten. Ik heb zo'n spiegeltje gebruikt, handig! dacht ik. Maar de vrachtwagen was er eerder dan ik dacht, ik kreeg er de zenuwen van om op die spiegel geconcentreerd te zijn. Bovendien is het weer iets dat kapot kan gaan. Op een bootje brak die dan ook af en het was een opluchting. Ga beter op je gehoor af en als je op drukke wegen moet rijden concentreer je dan op de weg voor je. Het verkeer achter je laat wel weten dat ie eraan komt!
Succes ermee.

ik heb een ligfiets en inderdaad een spiegeltje. heerlijk, je ziet verkeer al aankomen en kan veel beter anticiperen op achteropkomend verkeer, vooral als ze niet zoveel herrie maken.
ik merk dat ik als ik eens op mijn 'gewone' fiets fiets ik hem mis en vaak schrik van wat er van achter komt.
een brilspiegel vond ik niet ideaal, ik kreeg er hoofdpijn van en het gevoel dat ik continu scheel keek. nu heb ik een spiegeltje op mijn stuur.

groetjes els

Ik ben zelf erg blij met de spiegel. Al heb ik nog steeds een probleem met de meest ideale plek voor het ding. Ik rijd met een racestuur.
De spiegel is voor mij een manier om niet regelmatig achterom te moeten kijken waar mijn vriendin fietst op het moment dat we achter elkaar rijden. Ik zie het niet als een middel om te controleren of die vrachtauto die met gaat in halen 50 meter of 10 meter achter me zit. Daarvoor vind ik de spiegel te klein en beweegt het ding, door de trillingen op de fiets/stuur teveel.

Jarno schreef:Ik ben zelf erg blij met de spiegel. Al heb ik nog steeds een probleem met de meest ideale plek voor het ding. Ik rijd met een racestuur.
De spiegel is voor mij een manier om niet regelmatig achterom te moeten kijken waar mijn vriendin fietst op het moment dat we achter elkaar rijden. Ik zie het niet als een middel om te controleren of die vrachtauto die met gaat in halen 50 meter of 10 meter achter me zit. Daarvoor vind ik de spiegel te klein en beweegt het ding, door de trillingen op de fiets/stuur teveel.
idem.

Bovendien is het snelheidsverschil tussen achteropkomend verkeer en jij als fiets te groot. Op het moment dat je de auto in de spiegel ziet zit ie al naast je. Bovendien heb je, ook op een fietsspiegel een behoorlijk grote dode hoek.
Maar toch... ik zou beslist niet meer zonder fietsen.

Standaard, slot, helm, spiegel... allemaal zaken die zes jaar geleden niet op m'n fiets zaten. Nu wel.
Om allerlei praktische redenen.
Comfort en veiligheid gaat boven gewicht.

Dick

Ik merkte op de ligfiets vooral dat het een 'gevoel' van veiligheid geeft. Het is, zoals Dick schrijft, waar dat de auto die je in je spiegel ziet, bijna op hetzelfde moment al naast je zit. Dus is het 'gevoel' van veiligheid waarschijnlijk een 'schijngevoel', maar het voelt op de een of andere manier toch wel prettig.

Eric

Ideaal een spiegel. Ondanks dat de afstand met het achterliggende verkeer moeilijk is in te schatten, zie je wel welk verkeer je achterop komt, en wordt je niet onverwachts verrast door snel verkeer.

Op mijn ligfiets (bovenstuur) 2 op mijn andere fietsen telkens 1 tje.
Zou die dingen niet meer willen missen net zoals mijn helm.
Een spiegeltje is ideaal bij lange afdalingen in de bergen. Je kunt wat meer in het midden van de weg rijden, wat bij een hoge snelheid toch veiliger is. Tegelijkertijd kun je het achteropkomend verkeer goed in de gaten houden, zodat je zonodig weer op tijd aan de zijkant van de weg bent. Zonder spiegel zou je vaak over je schouder moeten kijken, hetgeen bij een snelheid van 50 (of meer) km per uur beslist een risico is.
Aan te raden dus!
Paul Kroes schreef:Een spiegeltje is ideaal bij lange afdalingen in de bergen. Je kunt wat meer in het midden van de weg rijden, wat bij een hoge snelheid toch veiliger is. Tegelijkertijd kun je het achteropkomend verkeer goed in de gaten houden, zodat je zonodig weer op tijd aan de zijkant van de weg bent. Zonder spiegel zou je vaak over je schouder moeten kijken, hetgeen bij een snelheid van 50 (of meer) km per uur beslist een risico is.
Aan te raden dus!
Ook helemaal waar!

Dick

Er zijn ook spiegeltjes die niet of nauwelijks trillen en redelijk shockproof zijn.
De mijne is (met fiets en al) al diverse malen tegen de grond gesmakt, diverse deurstijlen geraakt, paaltjes, muren, bovenop bussen en vrachtwagens gelegen, in vliegtuigen, en functioneert nog steeds prima.

Bovendien is een spiegel erg handig om 's morgens te zien of je haar nog wel goed zit 8)

Freek

Freek,
De mijne is een ???

Eric.

FV schreef:...... Freek
Freek... je bent weer terug!

Vertel, vertel!

Voor de mensen die toch wel een spiegel willen maar niet op hun fiets, zijn er ook spiegels verkrijgbaar die je met een elastiek om je handpalm kan doen, om vervolgens een volledig draaibare, flexibele en met enig moeite zonder dode hoek spiegel 'bij de hand' hebben (-:

Ik ben ook een van de mensen die erg positief over een spiegel op de fiets is. Ik heb zelf dan ook een ligfiets, waar het zoiezo wel aan te raden is. Niet alleen leuk om af en toe de zwoegende racefietser te zien die toch wil aanhaken, maar ook erg functioneel als je ergens een moeilijk punt hebt op een weg waar je moet oversteken oid. Regelmatig kijk ik erin, op andere fietsen betrap ik mezelf te willen kijken...

Jaaa, Freek is weer terug.
Alle wilde honden, vrieskou, tropische temperaturen, stenengooiende kinderen, alles weer overleefd.
Zal binnenkort wat reisverslagen op het forum zetten.
Eerst nog wat meer acclimatiseren... :cry:

Bye,
Freek

Ga al jaren op de fiets met spiegel op pad en heb die bevestigd op de bevestiging van de, v-brake, rem. Werkt goed, met een blik naar beneden zie je alles wat achterop komt.
Klaas.

Hoi Klaas,

Spiegel op cantilevernok...... Geeft te denken!
Mooie plek wat betreft kwetsbaarheid, maar kijk je niet tegen je eigen knie en fietstas aan i.p.v. aanstormend verkeer?

Groeten, John.

Ik ben ook heel benieuwd naar deze oplossing. Ben je in de gelegenheid hier een foto van te maken en op het forum te plaatsen? Mits je een digitale camere tot je beschikking hebt natuurlijk.

Ik gebruik een polsspiegel. En die bedoelt Rotjeknor waarschijnlijk ook. Heeeel handig. Voordeel t.o.v. spiegel op de fiets: D.m.v. de bolle spiegel, en door m'n arm te bewegen, kan ik zelf uitmaken van welk deel van de straat ik een overzicht wil hebben. Met een spiegel op de ligfiets is dat veel beperkter.

Ik heb eerst nog een brilspiegel geprobeerd. Maar dat beviel niet, omdat steeds als ik weer opstapte het spiegeltje op m'n bril goed moest afstellen. Bovendien stond al die aandacht in de supermarkt mij nogal tegen. Dat spiegeltje steeds van m'n bril afhalen vond ik namelijk ook te lastig.

Dus toen ben ik op een polsspiegel overgestapd. Heerlijk. Kan ik in de supermarkt gewoon onder me jasmouw stoppen.

De polsspiegel: Zo simpel, maar ook zo doeltreffend. Ik houd niet van reclame maken. Maar zo'n goede vondst wil ik graag promoten. Die polsspiegel kun je hier bestellen: http://hafa.ligfiets.net/onderdelen/diversen.htm

Oke, tot zover.

Groeten uit Alkmaar :D :wink: