Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar heen te gaan - Forum Wereldfietser

Waar heen te gaan

Hoi
In het najaar ben ik als het goed is klaar met mijn studie en wil ik minstens een maand op pad gaan met de fiets. Aangezien er zoveel gave reisverhalen over het forum gaan, zou ik jullie willen vragen me te helpen met een bestemming te kiezen.

Even wat "voorwaarden":
- Ik wil het vanaf huis gaan vertrekken (Wageningen) en dan een mooi rondje/heen-en-weertje te gaan maken.
- Gemiddeld doe ik 80-120 km op een dag
- Ik wil met een tentje op weg gaan.
- Liefst een route waarbij de kans op regen klein is

Ik zat zelf al te denken om naar praag, noordkaap, barcelona of ergens oostblok te gaan fietsen.

Wat stellen jullie voor?
Wanneer begint jouw "najaar"?
Als je naar de Noordkaap wilt in die tijd dan zal het geen regen meer worden, maar sneeuw.... Als je september en oktober bedoelt zou ik lekker naar het zuiden gaan.
Wim
Ik zou zeggen 3 etappes (afstanden bij benadering):

- van Wageningen naar Praag (800 km)
- van Praag naar Barcelona (1.800 km)
- van Barcelona naar Wageningen (1.500 km)

Met gemiddeld 100 km/dag kom je op 41 dagen. Succes!

Maar eerlijk gezegd zou ik als ik jou was gewoon 6 maanden en naar China of in Amerika gaan fietsen. Nu kan dat nog heel gemakkelijk, straks heb je een baan, kinderen, huis en voor je het weet ben je 67 en is het er nooit van gekomen 8) .
Je wilt alles op de fiets doen in ongeveer een maand. Stel je fietst gemiddeld 100 km per dag en doet dat zes dagen per week, vier weken lang. Je actieradius is dan ongeveer 1200 km over de weg. Hemelsbreed, als je wat aardige wegjes kiest en een kleine bocht maakt om niet dezelfde weg terug te fietsen, schat ik dat je dan een circel met een radius van ±800 km rond huis kunt trekken om te bepalen wat realistische bestemmingen zijn. Barcelona lijkt me dus niet reëel. Als je niet over grote wegen wilt fietsen is dat zeker 1800 km vanuit Wageningen (1200 km hemelsbreed - referentie: de Groene Weg naar de Middellandse Zee, variant Narbonne, was 2000 km vanuit Rotterdam).

Ik zou het in dat jaargetijde in de zuidelijke helft van de circel zoeken. Misschien door het Zwarte Woud, stukje door de Zwitserse Alpen en door Frankrijk (Jura, Vogezen) weer terug? En hopen op een indian summer natuurlijk.
@willem.m: tsja vaste baan en kinderen. dat duurt denk ik nog wel even ;). En op het moment kan ik niet zo'n grote reisbekostigen.
ik denk wel dat het rondje wel erg hard doortrappen wordt om het binnen de tijd te doen.
@leon mijn najaar begint in november.
dank voor de tips!
November is al best koud. Dus dat betekent echt naar het zuiden, en dan nog. Je zult een warme slaapzak nodig hebben, en omdat veel campings dicht zullen zijn gaat het wild kamperen worden. Vermijd ook hooggelegen gebieden en gebergtes. Je zult de Alpen niet meer overkomen, dus je moet eromheen of onderdoor. Het kan allemaal wel, natuurlijk.
Wim
In november fietsen en dan liefst weinig regen, dan moet je echt in Zuid-Spanje of Zuid-Portugal zitten, en ook daar kun je dikke pech hebben. Maar het kan er begin november ook nog tegen de dertig graden zijn met de hele dag zon, zoals ik eens meemaakte in Andalusië.
November in West- en Midden-Europa betekent weinig zon, wellicht veel regen, zeer korte dagen, koude nachten en mogelijk ook sneeuw en ijs. Niet dat ik je wil ontmoedigen, maar het lijkt erop dat je een iets te zonnige kijk op het weer in november hebt.
groppe schreef:Hoi
In het najaar ben ik als het goed is klaar met mijn studie en wil ik minstens een maand op pad gaan met de fiets. Aangezien er zoveel gave reisverhalen over het forum gaan, zou ik jullie willen vragen me te helpen met een bestemming te kiezen.

Even wat "voorwaarden":
- Ik wil het vanaf huis gaan vertrekken (Wageningen) en dan een mooi rondje/heen-en-weertje te gaan maken.
- Gemiddeld doe ik 80-120 km op een dag
- Ik wil met een tentje op weg gaan.
- Liefst een route waarbij de kans op regen klein is

Ik zat zelf al te denken om naar praag, noordkaap, barcelona of ergens oostblok te gaan fietsen.

Wat stellen jullie voor?
Afhankelijk van het jaargetijde even een route aanklikken op de kaart van www.europafietsers.nl en daarna stap je op de fiets al dan niet met een routeboekje waar alles in staat. Rob
liz schreef:Je wilt alles op de fiets doen in ongeveer een maand. Stel je fietst gemiddeld 100 km per dag en doet dat zes dagen per week, vier weken lang. Je actieradius is dan ongeveer 1200 km over de weg.
100 X 6 X 4 = 2400 km.
Polling schreef:
liz schreef:Je wilt alles op de fiets doen in ongeveer een maand. Stel je fietst gemiddeld 100 km per dag en doet dat zes dagen per week, vier weken lang. Je actieradius is dan ongeveer 1200 km over de weg.
100 X 6 X 4 = 2400 km.
Liz bedoelt natuurlijk dat je dan max 1200 km weg kunt omdat je ook weer 1200 km terug moet fietsen.
November is in de Benelux natuurlijk gewoon een regenmaand. Als je vanuit huis vertrekt, kun je er rustig vanuit gaan dat je tot in Noord-/Midden-Frankrijk in de regen zit. Gecombineerd met de lage temperaturen lijkt me dat geen pretje. Ik zou kijken of je niet nu een spotgoedkoop ticket (trein/vliegtuig) naar Zuid-Europa o.i.d. kunt boeken.
Hoi, leuk plan!

Maar ik denk dat je een concessie moet doen aan het rondje vanuit Nederland...
Als je in november een maand low-budget wil fietsen dan zou ik, ook al lijkt dat tegenstrijdig, het vliegtuig nemen. Als je een vlucht met Ryan-air boekt op een kun je voor een paar tientjes naar Zuid-Spanje of Marokko. Daar kun je redelijk goedkoop overnachten, al of niet met tent, en ben je denk ik al met al goedkoper uit dan vanuit Nederland starten.

Succes
Eric

[edit] zie bovenstaande post, 2 zielen één gedachte [/edit]
Voor circa € 200 kun je nu voor november met Ryanair een retourtje Weeze-Sevilla boeken. De vlucht zelf kost niet veel, maar met een fiets (2 x € 40), minimaal één ingecheckt bagagestuk (2 x € 15) en nog wat toeslagen kom je algauw op € 200 uit. Niet duur natuurlijk, zeker als je in aanmerking neemt dat Spanje qua eten en drinken en onderdak een stuk goedkoper is dan Nederland.
peter de rijk schreef: Niet duur natuurlijk, zeker als je in aanmerking neemt dat Spanje qua eten en drinken en onderdak een stuk goedkoper is dan Nederland.
Kamperen in Spanje is echt niet goedkoper dan in NL. Vaak zelfs duurder, vooral rond de kust en steden.
audrey schreef:Kamperen in Spanje is echt niet goedkoper dan in NL. Vaak zelfs duurder, vooral rond de kust en steden.
Klopt, ik doelde meer op hotels, hostals en kamers boven bars, die je al voor € 30 tot € 40 per nacht vindt, maar inderdaad, de vragensteller wil gaan kamperen.
Wim schreef:Als je naar de Noordkaap wilt in die tijd dan zal het geen regen meer worden, maar sneeuw.... Als je september en oktober bedoelt zou ik lekker naar het zuiden gaan.
Wim
Klopt, eind sept./begin oktober kan er in Värmland (ongeveer tussen Olso en Stockholm) al 's nachts vriezen en de Zweedse campings zijn dan al gesloten. Na 16.00 uur 's middags begint het al behoorlijk koud te worden, zeg ik uit ervaring omdat ik daar regelmatig fiets. Gelukkig heb ik daar een 2e huis waar de kachel lekker brandt.
willem.m schreef:
Polling schreef:
liz schreef:Je wilt alles op de fiets doen in ongeveer een maand. Stel je fietst gemiddeld 100 km per dag en doet dat zes dagen per week, vier weken lang. Je actieradius is dan ongeveer 1200 km over de weg.
100 X 6 X 4 = 2400 km.
Liz bedoelt natuurlijk dat je dan max 1200 km weg kunt omdat je ook weer 1200 km terug moet fietsen.
Oeps.. Sorry, dat begreep ik niet helemaal. Ik zou er een rondje van maken, bijv. een deel van de Hanzeroute, de Noordzeeroute ofzo, of met de trein naar ... en dan op de fiets terug.