Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tauernradweg - Forum Wereldfietser

tauernradweg

Hallo

Is er iemand die reeds ervaring heeft met deze route?
Ben aan het denken om deze eind mei te doen en terug te keren naar krimml met de trein.
Heeft iemand ook ervaring met de fiets op de trein mee te nemen in oostenrijk? Kan deze bepakt meegenomen worden?
Op de infosite spreken ze over 40 km per dag maar dit lijkt me heel weinig of zijn de wegen slecht op deze route?
Ik zou deze in 2 weken willen doen in combinatie met de salzkammergutradweg, deze sluit aan in salzburg en dit zou op een kleine 800 km uitkomen.

bedankt

rafael
hallo,

we hebben de tauernradweg nog niet gedaan, maar als ze op de website spreken van 40 km per dag dan is dat voor hen een afstand waarbij je voldoende kan genieten van elke bezienswaardigheid die je tegen komt.
Alleen gedeeltes gedaan, dus geen eigen ervaring.

Het hoogteprofiel gaat stevig naar beneden:
659 Meter (Hoogte van 1.076 Meter = Krimml tot 425 Meter = Salzburg)
Totale stijging 873 Meter
Totale daling 1.520 Meter

Über 90 Prozent führen auf Radwegen bzw. verkehrsarmen Nebenstraßen. Ideal geeignet sind daher leichte Tourenräder und Trekkingbikes.

Dus lijkt 40 km. per dag me ver onder het maximum.
We hebben vorig jaar in Zwitserland ook een paar keer de keuze gehad tussen 100+ en 50 km. per dag. Gekozen voor de 50 km. Doen we anders nooit. Maar die dagen van 50 km. dat was toch geweldig! Het leek wel vakantie; :wink:

Aan de andere kant lijkt die 40 km. ook een beetje gebaseerd op de 'gemiddelde' fietser in Oostenrijk. Mijn vooroordeel: 80% van die groep vindt 60 km. per dag véél. Ook in Nederland. Maak gewoon je eigen keuze gebaseerd op je eigen ervaring.

En als je kampeert: de campings bepalen de dagafstand.
rafael schreef:Heeft iemand ook ervaring met de fiets op de trein mee te nemen in oostenrijk? Kan deze bepakt meegenomen worden?
bedankt

rafael
Ik heb over het meenemen van fietsen in treinen gekeken op de site van de ÖBB, de Oostenrijkse spoorwegen:
http://www.oebb.at/de/Reiseplanung/PKW_ ... /index.jsp
Hi,

Wij hebben deze route in 2010 gedaan de Tauernradweg, lekker rond de meren van de Salzkammergutradweg en daarna via dezelfde Tauernradweg door naar Passau en de Donauradweg naar Wenen.

Daarna terug met de trein naar Kirchberg (i.T) waar onze auto stond.
De Oostenrijkse NS (OBB) is van grote klasse!

http://cyclingwhatelse.blogspot.com/sea ... ijk%202010

Veel plezier!
Rafael, nu had ik net een heel stuk geschreven, heb ik blijkbaar iets fout gedaan. dus nu even de beknopte versie. Tussen Salzburg en de tunnel naar het Gasteiner Tal (verder ben ik niet gegaan) is het voornamelijk licht bergop of af (al merk je hier maar weinig van), route is goed bewegwijzerd, vooral dit deel van de route gaat tot de tunnel voor het merendeel door een vrij breed dal waar je geen of weinig last van de auto's hebt. Als de rivier niet buiten zijn oevers treed tenminste, voor het overgrote deel gaat de weg over klei of over geasfalteerde wegen speciaal voor de boeren aangelegd. Met de trein duurt het ongeveer 3 uur en in de regionale treinen kan de fiets tegen vergoeding mee. Bagage kan je laten zitten, zeker als je in dezelfde wagon er een oogje op kan houden. 80 tot 100 km per dag is best mogelijk als je niet alles wilt zien en niet zo uitgebreid gaat lunchen zoals de meestal wat oudere Oostenrijkers met Stiegl-spoiler (Prima bier uit Salzburg overigens) wat me opviel deden.
Hallo,

We zijn geïnteresseerd om de Tauernradweg te gaan fietsen deze zomer.

In plaats van een georganiseerde tour te boeken, willen we dit graag zelf wat organiseren, zodat we flexibel zijn t.o.v. het weer en ons eigen ritme kunnen bepalen.

We zouden dit willen doen met verblijf in hotelletjes / pensions.
Weet er iemand of je dit op korte termijn kan reserveren ?
Ik had gedacht om het eerste verblijf een paar dagen vooraf te reserveren, maar daarna zou ik het dag per dag willen bekijken, en 's avonds reserveren voor de dag nadien.

Is dit een haalbaar plan ?
Als jullie tips of suggesties hebben, dan hoor ik het graag.

Groeten,

Koen
Koen, de periode waarin je wilt gaan fietsen is voor de beschikbaarheid van kamers wel belangrijk. Zolang je een beetje buiten het hoogseizoen blijft is het goed te doen, houdt wel rekening met het feit dat afhankelijk van het dorp waar je de volgende dag naar toe wilt ze zeker op maandag of dinsdag nog wel eens de boel sluiten, dus geen warme maaltijd.
Via de bekende booking kantoren online de dag ervoor of anders via de VVV ter plekke, en anders van hotel naar hotel en vragen, soms wordt je dan weer doorgestuurd naar iemand die kamers verhuurd.
Koen31 schreef:We zijn geïnteresseerd om de Tauernradweg te gaan fietsen deze zomer.
Dag Koen,

Daar zullen jullie veel plezier aan beleven! Onze ervaringen met diverse lange Radwege in Oostenrijk zijn alleen maar positief, inclusief het regelen van overnachtingen. De laatste jaren pakken we het zo aan:

We zetten de tent/caravan op een camping aan het begin van de route, fietsen vanaf de camping stroomafwaarts en nemen de trein terug. De volgende dag rijden we met de auto naar het stationnetje van de vorige dag en gaan de route verder met de fiets. We zorgen ervoor dat we aan het eind van de dag weer bij een station stoppen en gaan met de trein terug naar de auto/camping. Wanneer de afstanden te groot worden en het rijden teveel tijd gaat kosten, doen we aan het eind een meerdaagse tocht om de route af te maken. Afstanden van 60-80 km. (als je dat wilt) zijn makkelijk haalbaar. Via bordjes (B&B) langs de kant van de weg zijn genoeg mogelijkheden. En anders via www.booking.com. Wij hebben juist de combinatie van het reizen met de trein/auto en B&B als heel handig ervaren. Installeer de treinapp van ÖBB op je telefoon en je hebt alle reisinfo bij de hand.

Ik heb nog wat sfeerfoto's uit Oostenrijk op m'n site, met o.a. fragmenten van de Tauernradweg, Drauradweg, Donauradweg, Wenen en Neusiedler See, Achensee

http://www.grenswandelen.nl/gallery/Ist ... index.html
Kijk ook in het menu bij Series > http://www.grenswandelen.nl/html/series.html
Veel plezier!

Martin
Beste Allen,

Mijn man en ik willen deze zomer (22-07 tm ongeveer 08-08) de Tauernradweg met achtereen de Donauradweg fietsen (Passau-Wenen).
Wij zijn helaas nog afhankelijk van de zomervakantie. We gaan met ons tentje en willen het liefste dus camperen. Maar graag zouden wij de campings niet vast willen hebben staan zodat we op de dag zelf kunnen beslissen hoelang we fietsen en waar we gaan staan.
Eventueel met jullie ervaring: zou dat mogelijk zijn in het hoogseizoen? Ik kan me zo voorstellen dat het vrij druk is en ook met fietsers.

Met vriendelijke groet!
Beste FirstBiker2,

Afgelopen jaar rondje Oostenrijk gedaan, oa via de Traun langs de Donau tot voorbij Wenen.
26, 27 en 28 juli op campings gestaan in Linz, Melk en Klosterneuburg zonder iets af te spreken.
Op de eerste 2 camping was ruimte genoeg, In Klosterneuburg was het later op de avond wel erg druk.
Oorzaak is, denk ik, dat er nogal wat fietsers zijn die een dagje naar Wenen gaan met de bus en er dus 2 nachten staan.

Groet,
JenL