Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met 'tent-deken'? - Forum Wereldfietser

Ervaringen met 'tent-deken'?

Beste mede-fietsers,

Iedereen kent het wel: condensvorming in je nylon tent. Goed ventileren helpt iets, maar de onderkant van de matjes is altijd vochtig.
Nu hoorde ik laatst iets over een 'tentdeken'. Een heel dun dekentje (meer een laken) dat je op het grondzeil legt. Nooit meer natte matjes en slaapzakken.
Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt het of is het zonde van het extra gewicht en ruimte?

Ik ben benieuwd,
Sandra

Het grondzeil van mijn bijna 10 jaar oude tentje is volkomen poreus. Toch blijven mijn slaapzak en matje altijd heerlijk droog. Hoe ik dat doe?
Heel simpel. Ik leg een plastic zeil onder de tent. Ik let erop dat het net niet buiten de buitentent uitsteekt. Want dan stroomt het regenwater van het buitenzeil op het plastic en ontstaat er een vijvertje onder het poreuze grondzeil. De gevolgen daarvan laten zich raden.
Condensvocht heb ik alleen maar last van als de tent niet mooi staat en de binnentent de buitentent raakt. Of als ik met mijn slaapzak de binnentent tegen de buitentent druk.
Wat je nou met zo'n matje OP het grondzeil moet als bescherming tegen condens, snap ik niet. De condens komt toch juist van boven? Of heb je een enkeldaks?

Hoi Theo,

Nee hoor, ik heb een dubbeldaks tent. En het vocht komt niet vanaf de onderkant. Dit weekend viel het mij weer op bij het afbreken van de tent: de onderkant was droog, terwijl de bovenkant van het zeil op plaatsen vochtig was (onder de matjes en tassen).
Allemaal niet ernstig hoor, maar we pakken daardoor wel vaak de matjes vochtig in. Ik ben dus wel benieuwd of iemand hiervoor een oplossing heeft gevonden.

Sandra

Hoi Sandra,
Ik denk dat je je over de matjes geen zorgen hoeft te maken. Ze kunnen er erg goed tegen om een of een paar dagen per keer vochtig te zijn. Alleen als je ze thuis opbergt behoren matjes droog te zijn i.v.m. schimmelvorming. Maar dat is geen punt, je hoort self inflating matjes toch al niet ingepakt op te bergen maar in ontspannen toestand, bv rechtop achter de kast.
Ik denk trouwens dat het vocht onder je matje toch via een poreus geworden grondzeil naar binnen komt en niet als nattigheid van boven.
Voor de fysici: ik denk dat dit verschijnsel zich het sterkste voordoet als de bodem door de zon vrij warm is, maar wel is nat geworden door een bui en de nacht helder en relatief koud is.
Leon