Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Berg-training in Nederland? - Forum Wereldfietser

Berg-training in Nederland?

Komende zomer onze derde fietsvakantie sinds december 2003. We hebben de smaak te pakken. Na twee weken Marokko en een week Frankrijk volgt een lange vakantie in Turkije. We gaan van Istanbul naar Oost Turkije, flink bergachtig dus.........

Bestaan er trainingschema's om je voor te bereiden op bergen in Nederland? Of is het een kwestie van zoveel mogelijk kilometers maken?

Wat is eigenlijk een zogenaamd bergverzet? Extra versnellingen? We hebben nu 3x 8, voldoende?


Blanche
Blanche schreef:Bestaan er trainingschema's om je voor te bereiden op bergen in Nederland? Of is het een kwestie van zoveel mogelijk kilometers maken?
Blanche
Een- of tweemaal per week een uurtje spinning-les op de sportschool is de perfecte voorbereiding voor een fietsvakantie. Uitstekend voor de bovenbeenspieren zodat je echt twee keer zo gemakkelijk de heuvels en bergen op vliegt. Dat je je tijdens die lessen in het zweet zit te werken op snoeiharde disco of techno, moet je maar voor lief nemen. Het is het waard.
Bedankt voor de tip maar...Ik heb geen zin in een sportschool. Niets voor mij....
Heb daarom ook een roeimachine voor thuis en in de winter aangeschaft.

Zocht meer naar activiteiten buiten op de fiets.....
Blanche schreef:Komende zomer onze derde fietsvakantie sinds december 2003. We hebben de smaak te pakken. Na twee weken Marokko en een week Frankrijk volgt een lange vakantie in Turkije. We gaan van Istanbul naar Oost Turkije, flink bergachtig dus.........
Bestaan er trainingschema's om je voor te bereiden op bergen in Nederland? Of is het een kwestie van zoveel mogelijk kilometers maken?
Wat is eigenlijk een zogenaamd bergverzet? Extra versnellingen? We hebben nu 3x 8, voldoende?
Er is geen definitie van bergverzet. Wat een wielrenner die ritten van 250 km maakt met een fiets van 9 kg een bergverzet noemt (39 x 25 of zo), daar komen wij wereldfietsers niet zonder knieproblemen met tent en al de bergen mee op. Voor trekkingfietsen begint het bergverzet zo'n beetje bij 1:1, dat wil zeggen als je op het kleinste voorblad even veel tandjes hebt als op je grootste kransje achter. E.e.a. is ook afhankelijk van je wielmaat en de banden. 26"-wielen zijn kleiner dan 28" :D
Maarre, als je in de zomer naar Turkije gaat, dan is die zweettraining in de sprotschool misschien zo gek nog niet; misschien wordt je snelheid bergop meer beperkt door je zweetklieren dan door je beenspieren :oops:
Groetjes, Leon
sorry :oops: :roll: :evil: :wink: :lol:

tunnels, bruggen en limburg :lol:

succes

Als je weinig getraind hebt zijn de eerste paar dagen gewoon wat zwaarder. Doe het wat rustig aan, daarna gaat het vanzelf snel beter. Als je niet het goede verzet op je fiets hebt blijft het echter ellende. Je 24 versnellingen is een ruim voldoende aantal. Wel moet je gewoon eens het aantal tandjes tellen van het kleinste voortandwiel en het grootste achtertandwiel. Een verhouding van 1:1 is inderdaad het absolute minimum (tenzij je zo sterk als een beul bent en weinig meeneemt). Als je toch aan een nieuwe cassette achter toe bent monteer dan iets als 12-32. Als je voor losse tandwielen hebt kun je ook het kleinste voortandwiel nog door een kleiner exemplaar vervangen: met 12-32 achter en bijvoorbeeld 22/34/44 voor kom je eigenlijk bijna overal wel omhoog, terwijl je met 44 voor en 12 achter nog best hard naar beneden kunt scheuren. De meeste atb derailleurs zullen geen moeite hebben met zulke combinaties (kijk het wel even na). Er zijn weinig vakantiefietsers die er spijt van hebben dat ze een lichter verzet gemonteerd hebben.
Veel plezier,
Wim Jongman

Blanche,

zelf zou ik nooit naar de sportschool gaan hiervoor.
Gewoon van te voren wat kilometers maken. MIsschien zuid-limburg weekendje proberen. Maar vooral rustig beginnen. Dan komt die conditie vanzelf. Enne, ik houd je op de hoogte hoe het is in Oost-Turkije!!
Dus als je op de weg ziet staan 'Freek was hier' dan weet je dat ik het was :D

Succes, en gewoon veel buiten fietsen en niet meer roeien.
Ga mee met de Hemelvaartstrektocht (dichtbij voor jou) of ga in ieder geval een paar dagen fietsen.

(Enne, doe ze de groeten in Helmond!)

Groet,
Freek

als berg training maak ik en vele km en doe aan interval training.
ik woon in Rhenen dus heuvels genoeg, beter dan binnen in de sport school.
doe serie's van 3 keer heuvel op, dan naar de volgende heuvelt en weer 3 keer omhoog etc en dat 5 keer. (5*3 dus). duurt een uurtje en na een maandje of wat zijn je bovenbenen uit je broek gegroeit 8)

Helaas woon ik niet in een mooi heuvellandschap (maar de stad heeft ook zo z'n voordelen). Ik train liever buiten, maar moet al een flink stuk fietsen om in een gebied te komen waar ik echt kan trainen (af en toe eens tempo maken, wisselen met zwaarte van het verzet). Ik fiets per dag in totaal ongeveer anderhalf uur om op mijn werk te komen, dat is al meegenomen. Over een maand gaan we naar Thailand om daar 2 maanden te gaan fietsen. Ik vind trainen in een sportschool saai, maar het is wel heel erg efficient. Je wordt een uur lang gestimuleerd om toch even iets meer te doen dan ik ooit alleen zou doen. Spinnen of 'hot cycling' lijkt een modieus verschijnsel, maar is niet meer dan een dan een stevige ouderwetse wielertraining. Volgens mij is het een goede voorbereiding voor een fietsvakantie als je wat minder mogelijkheden (tijd, ruimte en zin) hebt om zo maar 's avonds nog een rondje door een heuvellandschap te fietsen. Een sportschool wordt niet alleen bezocht door mensen die zichzelf willen opblazen totdat ze niet meer door een deur heen kunnen. De dame die ons op de training over de bergen heen jaagt heeft overigens een uitstekende muzieksmaak, maar daar kunnen de meningen over verschillen. Kortom als je efficient wilt trainen en je mogelijkheden buiten zijn beperkt, dan is het eerder gegeven advies om (bij voorkeur) 2 wekelijks onder begeleiding te fietsen echt zo slecht nog niet. Daarnaast natuurlijk gewoon lekker in het weekend flinke tochten maken en je bouwt in de vakantie zelf ook conditie op. Veel plezier in Turkije.
Martin