Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Repareren' tent: hoe? - Forum Wereldfietser

'Repareren' tent: hoe?

Ik ben in het bezit van een Agu Respira tent. De tent heeft er al aardig wat dienstjaren opzitten, maar nog niet zoveel dat ik direct bereid ben een nieuwe tent aan te schaffen. Voornaamste probleem is het poreus worden van de onderkant. De onderkant is hier de onderkant van de binnentent. Het is een enkellaags onderkant.
Nu heb ik daar vorig jaar eens een een of ander goedje over heengegooid dat hier wat aan zou moeten doen. Maar dat doet het dus niet.
Alternatief is natuurlijk om een extra grondzeil mee te nemen, maar dat vind ik weer erg lastig. Extra gewicht valt volgens mij wel mee. Je hebt hele dunne oplossingen. Maar nadeel is meer dat het vrij groot is om mee te nemen en lastig om goed te drogen.

Dus, wie weet er nog goede ideëen/middelen om de tent een flinke opknapbeurt te geven.
Ken je iemand die handig is met een naaimachine?
Laat die er een nieuw grondzeil onderzetten. Ik denk wel dat je de naden dan nog moet dichten. Hoe je dat moet doen, weet ik niet.

Blanche
Hoi Jarno,
Dat mijn tent datzelfde probleem heb ik ontdekt toen camping de Harskamperdennen een meer was geworden :lol: :cry:
Sindsdien heb ik wel vaker gezocht naar een remedie. Demmenie heeft mijn tent geimpregneerd met een stinkend goedje dat tijdelijk zou werken. Maar omdat ik inmiddels bijna automatisch zoek naar de hoogste plek op kampeerveldjes is het grondzeil nooit meer zo goed getest als die ene keer. Het schijnt dat alle middeltjes tijdelijke lapmiddeltjes zijn. Ze komen er altijd op neer dat je de poriën probeert dicht te stoppen met iets vettigs, wasachtigs, of lijmachtigs, aangebracht op boven en/of onderkant. Dus ik kan wel een lijstje maken van spullen die we kunnen proberen:
kleurloze schoensmeer
vaseline
boenwas
leervet
nikwax of high-tech waxspul uit de buitensportzaak (kleine potjes voor veel geld)
lijnolie (wordt hard)
kettingspray
bisonkit en bisontex
olijfolie 8O
kaarsvet (warm inwrijven...?)
bijenwas
Wat hebben we nog meer voor vies spul in huis:
motorolie (neuh, niet heus)
LHM-olie :roll:
supremeblack :?:

Misschein tijd voor een praktijktest, uiteraard uit te voeren door jou? Ik zal 's morgens komen kijken welke plekken het droogste zijn :lol:

Groeten, Leon

Mijn moeder wil ik het niet aandoen.
Dit is wel een van de overwegingen, maar ik moet nog uitzoeken of dit qua prijs aantrekkelijk is. Op sommige plekken moet ik de 'seal' van de naden ook nog herstellen, dus dat brengt ook werk/kosten met zich mee. Maar ik zal het dus eens moeten navragen wat me zoiets zou kosten.
Leon schreef: Misschein tijd voor een praktijktest, uiteraard uit te voeren door jou? Ik zal 's morgens komen kijken welke plekken het droogste zijn :lol:

Groeten, Leon
Je bericht kwam kennelijk net binnen toen ik al een antwoord aan het scrhijven was op de reactie van Blanche. Maar leuk dat je er volgende week tijdens de trektocht bij bent... :wink:
Ik heb de tent wederom ingespoten en neem denk ik een stukkie plastic mee dat ik nog op maat moet snijden.
En dit vond ik net nog bij het surfen op zoek naar andere zaken op een seniorenfietserssite http://home.hccnet.nl/h.baijens/.....

"Praktisch bij geen enkele tent is het grondzeil waterdicht. Zelf leg ik er wel een ander zeil onder, maar als daar ook water op komt ben ik weer even ver. Grondzeil kun je inspuiten met Nikwax Texnik. Het grondzeil blijft dan droog. Coating blijft ongeveer 10 weken goed werken."

Of had je dat goedje al gebruikt?

Even gegoogled: link
We gingen toch niet commercieel?

Zie de enquete onder 'moet de wereldfietser stoppen?'