Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Communicatie met het thuisfront - Forum Wereldfietser

Communicatie met het thuisfront

Wij willen een fietstocht maken in de USA, van New Orleans naar Washington DC, voorjaar 2011: 3200 km in 3 mnd. Natuurlijk willen we regelmatig communiceren met het thuisfront. Daarvoor zijn diverse mogelijkheden: bellen (doh!!), een website, twitteren etc. Hoe doen anderen dat, als ze lang onderweg zijn? Regelmatig een intenetcafé of bibliotheek voor een PC? Of met een netbook of smartphone?
Benieuwd naar jullie ervaringen.

Bouke de Vos, Wageningen
Bouke,

Vorig jaar fietsen we in Finland. Elke bibliotheek had daar gratis internet.
Dit jaar zijn we van Florence naar huis gefietst. Onderweg nauwelijks internet gezien. Wat me wel opviel was dat bijna elke camping wifi had (al dan niet tegen betaling) dus als je een laptop/netbook/IPad hebt dan kun je in elk geval via internet wat van je laten horen. Je zou kunnen informeren hoe die voorzieningen zijn in het gebied waar jij gaat fietsen.

Om het thuisfront op de hoogte te houden heb ik een waarbenjij.nu pagina. Is gemakkelijk bij te houden en er is ook een 'light' versie van als je een slechte verbinding hebt. En je kunt via een SMS een korte update sturen. Nadeel vind ik dat je maar 10 foto's gratis kan plaatsen. Daarna moet je gaan betalen. Van dit soort sites zijn er ook nog andere dus misschien moet je even 'shoppen'.
De VS is goed voorzien van bibliotheken waar je gratis kunt internetten, mits je in de bewoonde wereld fietst uiteraard. Als je bv. de Natchez Trace Parkway en de Blue Ridge Parkway volgt (beide aan te raden) dan kom je weinig dorpen en steden tegen en zou een pda of iets dergelijks handig kunnen zijn. Wel even nagaan of een Europees apparaat ook in de VS werkt.
Het probleem met internet in de bibliotheek is dat, om begrijpelijke redenen, de usb poort vaak is afgesloten. Foto's uploaden is er dan niet bij.
Ben net terug van Luik-Verona en heb voor het eerst een mini laptopje meegenomen. Ben daar best wel tevreden over. Foto's van je camera op je laptop, tekstje voorbereiden en kom je dan eens langs een wifi punt dan kan de hele boel in een keer worden ge-upload.
Met 1,2 kilo niet de allerlichtste oplossing maar het kostte niet zo heel veel en werkt toch ca 5-6 uur op een batterij. Gaat volgende keer weer mee, heeft al een vaste plek gevonden tussen matras en slaapzak.
Campings en hotels rekenen vaak bizarre prijzen voor internet toegang maar in elke dorpsstraat zijn wel een paar onbeveiligde wifi netwerken te vinden. Probeer maar eens tegenover de dokterspraktijk of de tandarts !!
Er is in de VS veel gratis wifi. Met een smartphone zou je dan gratis moeten kunnen emailen of skypen. Moet je telefoon wel quad band zijn.
Wim
Onze Waltertje doet het nu op een mooie manier met zijn mobiel.

http://noordkaapfujin.reisdagboek.net/microblog

Zelf denk ik er ook over na om zoiets te doen. Op mijn nieuwe Nokia C5 zitten allemaal toeters en bellen die ik nog uit moet pluizen. Misschien kan je iets doen zo met myspace of zo.
Was effe aan het spelen met myspace en mijn mobiel. Maar het bijhouden van een blog is zo wel kinderspel. WiFi en zo heb je zo niet nodig.

Afbeelding
Kijk ook eens op http://amerika.startpagina.nl/prikbord/ waar je met je vragen terecht kunt voor bellen vanuit Amerika naar het thuisfront. Een aanrader!
De reacties van het thuisfront op ansichtkaarten zijn meestal erg positief. Maar serieuzer: in landen waar huis-internetaansluitingen gewoon zijn, vind je vrijwel geen internetcafé's en lijkt me zo'n mobiele oplossing à la Waltertje ideaal.
liz schreef:lijkt me zo'n mobiele oplossing à la Waltertje ideaal.
Ik denk dat je doelt op de kleine SMS berichtjes die hij regelmatig op zijn weblog plaatst? Die zijn inderdaad leuk, en het is niet eens zo moeilijk, als je een weblog hebt. Waltertje gebruikt Hamba voor z'n webblog, maar het kan ook met andere weblog sevices en -programma's zoals WordPress.
Ook erg leuk is zijn "huidige locatie". Je machtigt Google Latiitude om de positie van je GSM weer te geven op een Google Maps kaartje op je blog, weet iedereen waar je bent. Mijn thuisfront waardeert dat zeer, bijna evenveel als een ansichtkaart :)
frank bueters schreef: Ook erg leuk is zijn "huidige locatie". Je machtigt Google Latiitude om de positie van je GSM weer te geven op een Google Maps
Leuk idee, maar het werkt niet op een ordinaire :D telefoontelefoon.
En laat ik nou net zo'n ding hebben.

Peter
Peter M schreef:Leuk idee, maar het werkt niet op een ordinaire :D telefoontelefoon.
En laat ik nou net zo'n ding hebben.

Peter
Gelukkig is er nog de post :lol:
frank bueters schreef: Gelukkig is er nog de post :lol:
Ach, ik vind het allemaal niet belangrijk. Ik m'n telefoon ook nooit aanstaan. 's Avonds SMS ik meestal wel even waar ik ben, en dan weet ik ook of er eventueel bericht voor mij is.

Peter
Afhankelijk van wat je naar thuis wilt doorgeven zou ik de keuze maken. Voor korte berichten a la "In New Orelans, goed weer, leuk fietsen en allen gezond" of "Cleveland: drie dagen regen, wij vliegen naar huis" is sms een goede mogelijkheid. Dat kun je ook vanuit elk openbaar computer twittern, als je meer mensen wilt bereiken. Maar als je verhalen en misschien ook foto's wilt ter beschikking stellen, dan is e-mail of een weblog zeker meer aan te raden. Daarvoor en voor makkelijk werken heb je dan wel een eigen pc nodig.
Ik heb voor mijn ronde Oostzee een eeePC van Asus meegenomen. Met behulp van wifi heb ik mijn weblog updatet, mails gestuurd and via skype aan de individuele verlangen voldaan. :-) Ik kan deze manier aanraden als je iets met techniek hebt.
Als er veel wifi is dan is een smartphone met wifi heel makkelijk. Zet er Skype op en zet wat geld op je account en je belt erg goedkoop naar vaste nummers in Nederland. naar een mobiel bellen is wel prijzig. Daarnaast kun je ook nog korte mails versturen of berichten zoals dit op het wf-forum plaatsen. Ik schrijf dit nu op mijn iPhone via de wifi van de hostel waar ik nu zit.

Het bijwerken van mijn website lukt niet goed met de iPhone daarvoor kruip ik ergens achter een computer. Als er nergens internet te vinden is stuur ik af en toe een sms om aandacht te geven of te vragen.

Ik ga straks proberen die Google latitude op mijn website te zetten. Mooie tip!

Sjirk