Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gemiddelde snelheid fietsdag Europa - Forum Wereldfietser

Gemiddelde snelheid fietsdag Europa

Ik ben van plan over verhard te gaan fietsen richting Luxemburg en volgend jaar Zuid-Duitsland met 12kilo bagage (excl. bidons).
Hiervoor lijkt me 28inch optimaal. De keuze qua versnellingen en derailleurs is enorm met Rohloff, MTB, compact en triple in 9 of 10 speed.

Vanwege geen budget voor Rohloff, maar grote waarde hechtend aan een goede kettinglijn en voldoende bereik, ben ik erg benieuwd naar wat de snelheden zijn waarmee zulke Europese trips onder de wielen verdwijnen. Aan de hand hiervan kan ik mijn "bakverhoudingen" kiezen.

Alvast bedankt!
Als handvat kan je stellen dat je voor makkelijk terrein 20km/h haalt, en voor moeilijk terrein 15 km/h haalt. Hangt van de conditie van de fietser af of hij daar onder of boven gaat zitten.
Knerbert schreef:richting Luxemburg ... 12kilo bagage (excl. bidons). ... 28inch ... voldoende bereik... bakverhoudingen" kiezen.
Tussen Maastricht en Luxemburg is het irrelevant wat je zware versnellingen zijn. Omlaag gaat meestal vanzelf snel genoeg. Vlak hebben ze daar niet zo veel en voor omhoog zijn het echte wierenners die met een fors verzet tegen de berg op gaan, maar de meeste mensen zijn gelukkig met het lichtste verzet wat te krijgen is. Ik heb zelf als lichtste 22 voor en 34 achter. Iets gemakkelijker te krijgen is 32 achter en daarmee kom je ook de steilste (=mooiste en rustigste) weggetjes boven zonder buiten adem te raken.
Veel plezier in dit mooie gebied.
Leon
Dat ligt volgens mij vooral aan je eigen benen. Maar als je een ideale kettinglijn zoekt zou ik 18 - 23 km/u aanhouden waarbij je wel rekening moet houden met je minimale klimsnelheid. Zelf wil ik graag 7 km/u kunnen trappen met 70-80 omwentelingen per minuut. Dat is bij mij bepalender welk verzet ik op een fiets wens dan de ideale kettinglijn. Zodra je Nederland verlaat bestaat die toch bijna niet meer.

Wil je op safe gaan dan neem je een MTB-groep en dan kom je volgens mij overal trappend boven. Zelf heb ik op mijn vakantiefiets volgens mij 44-32-22 voor en 11-34 achter. Tot pak'm beet 6 km/u kan ik lekker op cadans trappen.
Op het vlakke trap ik op de 32 en zit ik meestal redelijk in het midden van de cassette.

Gewoon een proefrondje met bagage maken over de Utrechtse Heuvelrug, in Limburg of rond de Posbank en je weet of je een beetje uit de voeten komt...

Heb je al een fiets, want dat zal de keuze ook enigszins beïnvloeden.

Succes
Eric
Gemiddelde snelheden zijn niet zo relevant. Het zwaarste verzet is alleen maar zinvol om bergaf mee te trappen, en dat kun je ook missen. Het verhaal begint dus met het lichtste verzet dat je nodig hebt, en als je een racefietser bent dan is dat dus heel wat lichter dan je gewend bent: als je met bagage rijdt en ook nog eens een leuke col wilt doen dan is een licht verzet erg wenselijk. Als je eenmaal hebt bedacht wat dat lichtste verzet moet zijn, dan is het daarna gewoon omhoog tellen tot het zwaarste verzet dat er nog mogelijk is.
Er zijn twee routes mogelijk, een triple of een ultracompacte double. Met een triple wil het altijd wel, mits je mtb cassettes (32 of 34t max) gebruikt en een kleinste voorblad van 24 of 26 tandjes. Een gewone compact double met 50-34 is voor de meesten te zwaar, zelfs met 34t cassette. Het zwaarste verzet zul je zelden gebruiken, en het lichtste is niet licht genoeg. Je kunt wel een ultracompacte double monteren, met bijvoorbeeld 46-30: http://www.velo-orange.com/grcru50cr.html Dit moet natuurlijk wel passen op je frame (geen erg dikke liggende achtervork, en voldoende ruimte om de FD te laten zakken). Hier pasen zelfs 26t voorbladen op, zodat je eventueel met een racecassette (max 28t) achter kunt rijden (maar natuurlijk ook met mtb casettes). Of het aan de voorkant werkt met race sti weet ik niet. Zo'n ultracompacte double heeft met 130 mm naven een mooiere kettinglijn, een veel lagere q en een lager gewicht. Zolang je op een lichte fiets met weinig bagage rijdt is dit een heel mooie oplossing die tegenwoordig mogelijk is omdat de cassettes zo'n enorme range hebben.
Wim
Naar beneden gaat inderdaad vanzelf, waarmee het aan komt op de "klimversnelling".
Mijn racefiets heeft een triple cranck. Hiervan gebruik ik alleen het middelste blad, 39T, achter 15t of 14t en 27t voor de Amerongseberg (60hm). Naar beneden is inderdaad niet relevant, dit gaat vanzelf en (nooit) hard genoeg :).

Fiets die ik op 't oog heb heeft een race triple, qua bereik voldoende voor de wegen richting Luxemburg en zuidelijker.

Optimaliseren van q-factor, kettinglijn en bereik/gewicht zijn drijfveren voor deze post. Ik neig 't meest naar de oplossing ultra compact, met trapfrequentie <60, als het echt omhoog gaat, lukt het me om 7 a 8kmh te rijden (zonder bagage that is…).
Interessant dat genoemde ultracompact verhoudingen veel lijken op MTB doubles (42-28)... Of het werkt met race Sti is een opzoekvraag...
Ik vermoedde al dat je een racer bent. Dat betekent dat je ernstig gewaarschuwd moet worden over de impact van bagage bij het klimmen. Dat maakt heel veel uit. Als je het goedkoop wilt houden zou ik het doen met de triple die je hebt. Zet er een veel kleiner binnenblad op (nu 30t?), bijvoorbeld 26, en neem achter de grootste racecassette (28t). Dan moet je een heel eind komen. Eventueel kun je alle voorbladen vervangen door bladen met minder tandjes. Dat is eigenljk mooier, en schakelt vast ook beter. Ook een mtb cassette is mogeljk, maar dan heb je een nieuwe achterderailleur nodig.
zelf zou ik een ultracompacte double mooier vinden, maar dat is duurder want je hebt een nieuwe crank nodig, plus shifters.
Wim
Knerbert schreef:Optimaliseren van q-factor, kettinglijn en bereik/gewicht zijn drijfveren voor deze post. Ik neig 't meest naar de oplossing ultra compact, met trapfrequentie <60, als het echt omhoog gaat, lukt het me om 7 a 8kmh te rijden (zonder bagage that is…).
Je kunt de volgende berekening toepassen:
* correctie voor bagage: bereken totaalgezicht zoals je op pad wilt in verhouding tot het het gewicht waarmee je de Amerongseberg beklimt. Pas die correctie toe op het verzet. Die correctie valt meestal erg mee, maar daarmee ben je er niet.
* houdt er rekening mee dat de Amerongseberg niet zo hoog is en dat je straks 4x zo lang klimt en dat 4x op een dag.
* houdt er rekeing mee dat de Amerongseberg een helling heeft van 6% (voor zover de bron die ik vond klopt natuurlijk). De hellingen die je tegen gaat komen hebben regelmatig een hoger steigingspercentage, tot ongeveer het dubbele.
Als het je naar beneden niet hard genoeg gaat heb ik nog wel wat suicidale tips voor je :D :lol: :wink:
groet,
Leon
met een race triple moet je toch zeker uit de voeten kunnen, zeker als je nu hoofdzakelijk op je 39T rondrijdt

tenzij je veel steile hellingen opzoekt met percentages boven de 15% dan zou ik eventueel nog eens twijfelen (de 30T door een 26T vervangen of een miche cassette achteraan steken tot 32T)
Ik denk dat de gemiddelde fietser met bagage blij is als hij 10% - 11% over langere beklimmingen met 8 km/u vol houdt (zeker als het de 2e - 3e - 4e - 5e klim is of aan het eind van de dag). In dat geval moet de verhouding voor/achter volgens mij de 1 naderen....

Om 15% over meerdere kilometers (komt dat eigenlijk wel voor) omhoog te fietsen heb je volgens mij een 'forse vertraging' nodig...... (22 - 32 of 34 oid).
Maar goed, it's all about the legs..... en je instelling, de één komt graag 'leeg'boven, ik doe het liever één á 2 kilometertjes rustiger aan zodat ik ook nog enigszins van het uitzicht kan genieten.
er zijn meerdere alpencols die een gemiddelde stijgingspercentage boven de 10% hebben; weliswaar zijn die niet direct de cols dat een vakantiefietser opzoekt maar er zitten wel een paar zeer mooie tussen
Exact, ik heb een gezonde vrees voor het effect van mijn bagage!
Voordeel is dat ik geen lichtgewicht ben, waarmee het bagagegewicht procentueel minder gewicht in de schaal legt dan absoluut…

Met 30T voor en 27t achter kom ik misschien niet soepel, meerdere Alpencols over. Maar, de eerste reis gaat niet direct over de Stelvio!

Die "met trapfrequentie <60, als het echt omhoog gaat, lukt het me om 7 a 8kmh te rijden (zonder bagage that is)" was met MTB triple, 22T voor en 32t achter de 1e 11km van deze klim aan 't Gardameer. Lijkt me niet dat me dat met bagage gaat lukken, helemaal niet als slotklim.
In juli 1971 had ik een "Locomotief" fiets zonder versnellingen, maar wel met bagage, en deed er twee dagen over om van Zuid-Limburg naar Echternach (Lux.) te fietsen. Pfoe, wat een hete zomer was het toen.
In gebieden met rolling hills, en die zijn er heel wat in Europa, doet het zwaarste verzet er wel degelijk toe. Je wilt met zo hoog mogelijke snelheid het diepste punt passeren om zo lang mogelijk te profiteren van je kinetische energie.
Met mijn mtb lukt dat net. Zo'n 50 km/u is trappend nog wel bij te houden met het verzet dat er op zit. Bij 60 hou ik m'n benen wel stil.
Volgens mij wordt je daar per saldo meer moe van... In Spanje :wink: werd ik ramgestoord van die rolling hills en heb toen bedacht dat met een verdubbeling van de snelheid mijn luchtweerstand verviervoudigde en dus daar veel energie in verloren gaat bij meetrappen naar bijv. 60 km/u. Die energie krijg ik niet terug in kinetische energie en ik per saldo aan het eind van de dag meer energie vertrapt heb dan ik gedaan zou hebben door consequent mijn benen stil te houden heuvelaf. Op het moment dat ik bij het oprollen van de heuvel weer onder de 20 zak ga ik weer meetrappen.....

Maar goed, dat is natuurkunde van de koude grond. ik heb gewoon een hekel aan hard meetrappen heuvelaf, hooguit een beetje draaien om de benen soepel te houden.

Groet
Eric

(doe mij maar een pas van 20 kilometer, in plaats van de hele dag heuvel op heuvel af....)
Alleen bij korte rolling hills maak ik veel vaart om over de volgende te komen. Is de hill wat langer dan spaar ik liever wat energie voor de klim.
Leuk wordt het als je korte rolling hills hebt met een scherpe blinde bocht beneden en een auto die net toevallig van de andere kant komt. :D
bergaf is het beter om de benen lichtjes te laten ronddraaien om de spieren in beweging te houden maar zeker geen kracht zetten; bergaf moet je gebruiken om de benen te laten recupereren

bijtrappen is goed als je met een koersfiets zonder bagage onderweg bent, maar met een trekkingfiets met bagage is de meeropbrengst waardeloos want je bent allesbehalve een aerodynamisch geheel en vanaf snelheden boven de 30-35kmh is aerodynamica heel belangrijk.
Voor wat het waard is : ik heb in augustus een weekje Elzas/Vogezen gedaan, met enkele cols van tussen de 4 en 8km lengte (Col du Pigeonnier, col du Calvaire, Col de la Schlucht, Col du Donon, Mont Saint-Odile etc). Ongeveer 15kg bagage, fiets zelf 14,5kg.
Mijn voorkeurcombinatie is 26/21 (=1,24 omwentelingen), als het te lang rond de 10% blijft hangen ga ik naar 26/24 (=1,08). Daarmee doe ik het meestal. Wordt het nog steiler, dan heb ik achteraan nog een 28 en een 32 in petto maar die gebruik ik uiterst zelden.
http://www.ritzelrechner.de/
Handige website om tandwielverhoudingen inzichtelijk te maken..

Gr
Eric
Onlangs in zes dagen 710km afgelegd, gemiddelde snelheid: 21km/u. Totaal bagagegewicht schommelde rond de 10kg.
Fiets: een omgebouwde stalen racefiets met Tubus Fly achterdrager en 25mm Vittoria Rubino banden. 1 maal lek gereden.
Traject: Noord-Duitsland en DK, 90% van de tijd had ik tegenwind :?
Meest gebruikte verzet: 38x15, 38x16, 38x17
Als cassette heb ik een 8-speed cassette omgebouwd met vertanding: 13,14,15,16,17,18,21,24. Schakelen met barend shifters-kan er ook nog een stuurtasje mee.
Voorbladen: 46 en 38 met 130BCD

De 24 heb ik alleen af en toe in Denemarken nodig gehad. Als redelijk getrainde fietser zou ik voor Ardennen en Luxemburg een cassette 13, 15, 16, 17, 19, 21, 24, 28 gebruiken icm met een compact crankset 110BCD (bijv. een Sugino XD, zeer lage Q-waarde met een trapas van 107mm) met 36 en 46 bladen. Voorwaarde is wel dat bagagegewicht rond de 10kg blijft!
Rustig toeren is er met deze set-up niet bij-af en toe moet je met 36x28 op de steiltste stukken 'en danseuse' naar boven.

Het meest gebruikte verzet wordt vermoedelijk (gebaseerd op mijn ervaring van het gebied) de 36x16 en 17 en ligt daarom rond de optimale kettinglijn (uitgaande van een 48-50mm kettinglijn).

Let wel: dit zou ik zelf monteren!