Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De charme van je fietstocht...... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De charme van je fietstocht......

Zwerven! Gewoon zien waar je uitkomt. Een globaal einddoel heb ik meestal wel, maar meestal kom ik daar helemaal niet. GPS is aan mij niet besteed. Waar blijft dan de charme en spanning van "waar ben ik nou?" Maar verschillen de meningen (gelukkig) over.
Afzien en nog leuk vinden ook, het liefst bloed heet, klimmen en met mooi uitzichten, en uiteraard moet er ergens koud bier te halen zijn eind van het dag.... :twisted:
Gewoon fietsen en genieten van de omgeving natuurlijk! Of je een gps of kaart gebruikt, who cares. Ieder het zijne/hare. Het verband met charme ontgaat me.
Hallo beste collega's,

Mag ik mijn start van dit topic even naar me terughalen aub?

Bedankt en leuk dat dit item zoveel reacties teweeg brengt.

Dit vind ik nu zo leuk aan "onze" site en "ons" forum.

Iedereen heeft zo zijn eigen ideetjes over wat het fietsen bij hen teweeg brengt.

Weten jullie wat ook vaak een belangrijke factor is in hoe je ons fietsen ervaart en beleeft?
De tijd die je jezelf er voor geeft.
Ikzelf ben een druk bezet man met een baan die wekelijks zo'n 70 uur vergt.
Maar deze tijd leg ik mezelf op. En daardoor beperk ik mezelf om meer te genieten van mijn hobby, zoals bijv. fietsen.
Als ik nu eens een simpeler baan ervaar en dan meer kan genieten van mijn hobby's wat doet dit dan met mijn totale levensgenot?

In ieder geval is het nu zo dat ik dit jaar 5 verlofdagen kan nemen om een tochtje te maken.
Ik moet dit wel strak inplannen om (inclusief 2 weekenden, voor en na deze 5 werkdagen) een mooit tochtje te maken.

Het mooiste is om gewoon vrij te zijn en geen enkele druk te hebben.
Maar ik moet perse na dit weekje weer aan het werk en dus op mijn eindbestemming (thuis) zijn.
Dat maakt het ervaren van een fietstocht anders dan wanneer je hier heel vrij in bent.

Dit is nu precies het punt waar ik naar toe wil in dit topic.

Leuk om hierover met jullie van gedachten te wisselen.

Bedankt alvast voor jullie volgende reacties.

Fiets ze! Rob.
accept it, change it, or leave it

uitleg
Juist, zoals Willem zegt, daar ben ik het helemaal mee eens!
Rob,

Mijn ervaring is, zeker met een drukke baan, dat je een aantal weken nodig hebt om echt "los" te komen. Dat gevoel van vrijheid, dat wij als fietsers zo koesteren, ontstaat bij mij pas daarna. Heb je daar de ruimte niet voor dan kan dat frusterend zijn: dat vrijheidsgevoel laat zich niet in een week proppen. Dat neemt niet weg dat je niet een leuke 5 daagse tocht kunt fietsen!

Gee
Beleving is natuurlijk heel persoonlijk. Soms kan ik tussen twee drukke weken door helemaal relaxed worden van een weekend fietsen in Nederland. Omdat het zo simpel is.

Ik zou het dus in jouw geval vooral ongecompliceerd houden. Geen cultuurshocks opzoeken, gemak bij voor- en natransport (nachtreinen zijn m.i. veel aangenamer dan vliegen met de fiets), mooi weer opzoeken, gebied waar je makkelijk kan improviseren: genoeg (wild)kampeermogelijkheden, alternatieven om je route in te korten of uit te breiden, fiets makkelijk op bus of trein als het tegen zit of je ergens bent blijven hangen. Klinkt als Zwitserland of Zuid-Duitsland.
In mijn ervaring kom ik op de fiets altijd "helemaal los". Een (lang) weekendje weg op de fiets (liefst met de tent, maar 's winters mag dat ook B&B zijn) ervaar ik als een echte vakantie waarin ik alles vergeet.
Doe ik datzelfde weekendje met de auto dan ben ik het hele weekend bezig met te bedenken wat ik nog moet doen, had moeten doen enz.
Autovakantie begint pas na een paar dagen, fietsvakantie begint zodra ik op de fiets zit. Fietsen is de enige verslaving waar ik niet vanaf wil.

Terug naar de oorspronkelijke vraag.
Wat bepaalt nu de charme van je fietstocht? Die vraag hebben Anke en ik ons gesteld tijdens onze vakantie in 2009.

Antwoord Eric (voorrijder, gebruikt GPS alleen bij de tent om eventueel de route van morgen te plannen, maakt nauwelijks foto's):
1. De vakantie (omgeving, landschap, cultuur, mensen, het weer, fietswegen, het eten enz.);
2. De tandem;
3. De GPS;
4. De tent en de campings ('en dus altijd buiten');
5. Het fototoestel.

Antwoord Anke (stoker, gebruikt GPS onderweg, maakt bijna alle foto's):
1. De vakantie (... enz.);
2. De tandem;
3. De tent en de campings;
4. Het fototoestel;
5. De GPS ('als we die zouden zijn vergeten dan kunnen we ons behelpen met de papieren kaarten').

Zelf was ik hoogst verbaasd om te zien dat ik GPS boven tent plaatste. Tent is immers mijn heilige huisje!

Ik mis in ons eigen rijtje overigens: het reisgezelschap (alleen, met twee, groep en dan met name: wie). Zou zo maar kunnen dat dit op één staat. Maar daar moet ik nog even over nadenken.
ankeric schreef:nadenken
Anke, je brengt me op het juiste idee.

1. Het niet nadenken. Gewoon op de fiets stappen en gaan! Al het plannen (voorpret) heb ik al thuis gedaan waardoor je alle tijd hebt om te genieten van de omgeving. 8)
2. geen idee

En als je dit doet met een gps, prima. Doe je het met een kaart, ook prima. Als jij er maar blij mee bent.
De tovenaar schreef:En daarna voor de echte kaartfreaks stap D:

Op basis van je gefietste GPS track de ontbrekende wegen intekenen op Openstreetmap om voor de volgende keer dat je daar fietst een nog betere GPS kaart te hebben 8)
Dat vind ik niet eerlijk...jij bent hierin "afgestudeerd"(zoals ik ook in andere berichten van jou las) 8) . Ik ben destijds ge-educateerd met Groningen, Hoogezand, Sappemaar, Zuidbroek, Scheemda en leerde later hobbyïstisch bij waar Vientiane en Ouagoudigou lag. :cry: Een wereld van verschil(kun je mij dat... vanaf onroute ook nogeens "educateren"). :!:
Het "op de bonnefooi" reizen vind ik een van de charmes van een fietstocht. Je moet in het dagelijks leven (werk en prive) al zoveel regelen en plannen, het is fijn dat in de vakantie eens even niet te doen.

Nu is het niet zo dat ik m'n route van de wind laat afhangen, maar veel meer dan "met de boot naar Newcastle, fietsen naar de Orkneys en 3 juni terug zijn in Newcastle" is het eigenlijk ook niet.

Charmes zijn 's avonds op je 1:200 000 kaart je gefietste route in te tekenen en te kijken waar je morgen eens naar toe zal gaan. Minder prettig is het om door stadjes en steden heen te moeten zonder dat je een goede kaart hebt, evenals het zoeken van die ene B&B of jeugdherberg (met vragen kom je ook maar zover). Daar zou ik nog wel eens een GPS voor willen aanschaffen. Plus dat je dan, eenmaal thuisgekomen, je route mooi op de computer kunt bewaren.
Vergeet de pijn, het afzien en het machtige gevoel van toch nog een camping verder fietsen niet :)

...maar misschien is dat ook een beetje mijn overdreven fanatisme, kan me voorstellen dat weinig mensen gecharmeerd zijn van een vakantie die zowel fysiek en mentaal op de proef stelt.
Een route uitzetten waarvan je weet dat die het uiterste van je zal vergen. Trainen tot je op de piek van je kunnen zit. Je fiets en uitrusting perfectioneren tot het niveau dat mensen je gaan uitlachen.

En dan rijden door die prachtige landschappen, in een tempo dat net niet teveel van je vergt op de lange termijn. Gecontroleerd afzien bij de klim. In tijdrijderstrance raken als je op glad asfalt zit. In de gaten houden dat je de dagelijkse 24 MJ binnenkrijgt. Bij elke haarspeldbocht hopen dat de klim nóg verder doorgaat.

En dan 'savonds na de afwas helemaal niets meer hoeven. Zitten met een kop koffie en de dag overdenken. Misschien nog een stukje slenteren of wat in het dagboek schrijven.

Walter.
waltertje schreef:Een route uitzetten waarvan je weet dat die het uiterste van je zal vergen. Trainen tot je op de piek van je kunnen zit. Je fiets en uitrusting perfectioneren tot het niveau dat mensen je gaan uitlachen.
Gewoon zoveel thuislaten dat je alles echt precies redt inderdaad.
monkeyman schreef:Gewoon zoveel thuislaten dat je alles echt precies redt inderdaad.
Maar als je dan wasmerkjes en de binnenkant van je tandenborstel thuislaat, word je raar aangekeken. Terwijl ik die dingen echt nooit gebruik op vakantie.

W.
Gewoon beginnen fietsen, zien waar je uitkomt... Dan ben je pas echt op je gemak