Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstrekking doorheen de Himalaya (Tibet - Nepal) - Forum Wereldfietser

fietstrekking doorheen de Himalaya (Tibet - Nepal)

Beste medefietsers,

Met z’n tweeën hebben we beslist om van 15 september tot 15 november 2010 voor 2 maanden met de fiets te gaan trekken doorheen de Himalaya.
De geplande route omvat de Friendship Highway (FHW van Lhasa naar Kathmandu) en daarna via het laagland van Nepal – eventueel via het National Parc Chitwan naar Pokhara te fietsen om daarna het Annapurna Circuit te rijden (of een gedeelte ervan).
Bij het fietsen van de FHW willen we maximaal zelf onze dagetappes + onze slaapplaatsen (wild)kamperen met eigen tent bepalen.
We zijn ook van plan eigen fietsen mee te nemen (Avaghon 26 inch).
Graag verkregen we info en/of suggesties in verband met :

- Degelijk en betrouwbaar reisagentschap in Kathmandu dat de FHW organiseert (incl. de verplichte gids, de speciale permit/visa, de vlucht naar Lhasa met eigen fiets…)
- eventuele aan te raden guesthouses in Lhasa, Kathmandu en Pokhara
(ondermeer mogelijkheid om fietsdozen achter te laten + veilige opbergplaats voor de fietsen)
- info over rechtstreekse vluchten naar Kathmandu
- gehanteerde prijzen voor dit alles
- info over de haalbaarheid om met fiets + bagage het Annapurna Circuit af te leggen of toch een groot gedeelte ervan
- eventueel ook gegevens over het fietsen in omgeving van National Parc Chitwan

Alle andere suggesties zijn eveneens welkom.
Alvast dank.
Dirk - Jack
het Annapurna-Circuit per fiets is absoluut onmogelijk (ik wil je gerust meerdere foto's doormailen van de staat van de paden). Wat je wel kan doen is de fietsen + jullie tassen in een hotel (bv. in Pokhara) laten, eventueel daar nog extra materiaal huren & dan aan de tocht beginnen. Omdat ik twee jaar geleden zelf de tocht niet gepland had bij vertrek heb ik in Kathmandu allerlei spullen in een hotelletje kunnen laten voor twee weken. Een aanrader is route zeker & vast :)

In Kathmandu is dit hotelletje (met ontbijt in de tuin: ) ) een aanrader: Sukeyasu Guesthouse. Het is niet in Thamel, maar vlakbij het Pashupatinath-tempelcomplex (het lukt me niet om de kaart via Google maps hier in te sluiten, dan maar even zo de link: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... Nepal&z=15 :) ).


Vanuit Kathmandu blijkt het enorm moeilijk te zijn om een bezoek aan Lhasa (en regio) te regelen (enkel voor grote groepen wordt het gedaan, niet voor individuele reizigers. Het zou ook behoorlijk prijzig zijn).

Vanuit China zou het makkelijker zijn. Zo kan je bv. de nieuwe treinverbinding Beijing-Lhasa nemen (TTB & Alien TP kunnen in de hoofdstad aangevraagd worden). Miss. voor de zekerheid ff contact opnemen met de ambassade.


De plannen klinken alvast erg goed!


Afbeelding
Annapurna circuit is denk ik ook niet te doen op de fiets. Er zitten grote stukken in waar je de fiets op de rug moet dragen. Het fietsen is gereguleerd dus alleen met een groep kan je de tocht doen. Vaak worden fietsen met paarden/ ezels vervoerd. Het is trouwens ook te druk met wandelaars, 50 tot 100 wandelaars lopen in het hoogseizoen omhoog.

Afbeelding

De hoofdweg tussen Kathmandu en Pokhara is ook geen aanrader, erg veel bussen en een vrij smalle weg. Wel geheel geasfalteerd. Ik heb daar wel een aantal fietsers gezien maar het lijkt me echt geen pretje. De bus deed er tien uur over (circa 200 km).

De omgeving van Pokhara is wel prima om te fietsen. Nepal is een fantastisch land met aardige mensen. In Pokhara verbleef ik in Sacred valley inn, prima guesthouse (6-10 dollar per nacht). Het kan wel goedkoper.
In Kathmandu heb ik verschillende guesthouses gehad (tibet guesthouse, tibet peace guesthouse, yanki hotel). Er zijn wel veel verschillende mogelijkheden.

Zie voor meer foto's van mijn laatste trip

http://picasaweb.google.com/cyclingmountains/Nepal

groet

Luddo
Ik ben het helemaal met de vorige schrijvers eens, het Annapurna circuit is niet te fietsen . Ik heb het Annapurna circuit in 2007 gewandeld.

Voor een indruk zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... apurna.htm

Wij zijn met de bus gereisd van Kathmandu naar Pokahara. Alhoewel we daar wel Ned. fietsers zijn tegengekomen lijkt mij dit een zeer gevaarlijke bedoeling.

Guesthouse waar wij geslapen hebben:
http://www.pokhara-guesthouse.com/
http://www.amarhotelnepal.com/ in Kathmadu.
Of je er fiets(doos) kunt achterlaten weet ik niet.
Ik heb met veel interesse de onderstaande reacties gelezen (met dank aan JorisG - Luddo en Harry !).
Heel recentelijk zij nu ook op dit forum toevallig een 3-tal nieuwe onderwerpen "gelanceerd" die eveneens over ditzelfde traject gaan en die we natuurlijk ook met de nodige aandacht opvolgen (ondermeer MY TIBET VIDEO van Nokka / LHASA - NEPAL van Merlinki en LHASA KATHMANDU VERGANE GLORIE van Flyweight). Allemaal erg boeiend om lezen !
Met dank aan dit forum en de mensen die er hun mening en hun ervaringen kwijt willen !!

mvg
Dirk en Jack
Ik heb met veel interesse de onderstaande reacties gelezen (met dank aan JorisG - Luddo en Harry !).
Heel recentelijk zij nu ook op dit forum toevallig een 3-tal nieuwe onderwerpen "gelanceerd" die eveneens over ditzelfde traject gaan en die we natuurlijk ook met de nodige aandacht opvolgen (ondermeer MY TIBET VIDEO van Nokka / LHASA - NEPAL van Merlinki en LHASA KATHMANDU VERGANE GLORIE van Flyweight). Allemaal erg boeiend om lezen !
Met dank aan dit forum en de mensen die er hun mening en hun ervaringen kwijt willen !!

mvg
Dirk en Jack