Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in groepsverband? - Forum Wereldfietser

Fietsen in groepsverband?

Hoi fietsfanaten,

Ik stel me zo voor dat het fietsen in groepsverband oergezellig kan zijn, maar ik heb toch zo mijn twijfels als het fietsen zich strekt over, zeg, 3000 kilometer. Zo’n tocht duurt toch wel enkele weken.

Een ieder heeft toch zo over het algemeen z’n eigen tempo, en een ieder op zich heeft zo z’n eigen gemiddeld aantal kilometers per dag. Geeft het geen “frictie” als meneer A na 70 kilometer er genoeg van heeft, terwijl mevrouw B er wel 120 wil fietsen? Als meneer A zich nou prettig voelt met een gemiddelde van 25 km p/u, maar mevrouw B vindt 20 km p/u wel genoeg, is dat geen probleem? Wat als meneer A graag het dorpje wil verkennen, maar mevrouw B wil doorfietsen naar de / een bestemming? Is het überhaupt wel aan te raden om lange afstand te fietsen met, zeg, 10 tot 15 fietsers? Gaat dit meestal / altijd wel goed?

Het is natuurlijk wel zo dat als men van zichzelf weet dat men zich snel ergert aan andere fietsers men hun “gewoontes”, dat men zich natuurlijk nooit voor zoiets moet inschrijven.

Ik wil dit graag een keer doen, dus wil ik graag weten hoe jullie dit ervaren hebben.

Groetjes,

Dick R.
Hoi Dick,
Welk type groepsverband bedoel je? Bedoel je een groepje van, zeg, 4 mensen die samen bijvoorbeeld naar Santiago fietsen? Bedoel je een georganiseerde reis met een geplande route? Of bedoel je een groepsreis à la wereldfietserweekend? Bepalend is het aantal deelnemers en de duur van de reis.
Bij een georganiseerde reis heb je meestal het voordeel dat de route voorop vast staat, dus je hebt de mogelijkheid om individueel te fietsen, wat standaard ook gebeurt.
Bij wereldfietserweekends wordt er wel in grote groepen gefietst (zeg 15 fietsers per groep), maar zo'n weekend duurt nooit erg lang, dat heb je met weekends :cry:
Het meest intensief wordt het als je met een groepje langere afstanden gaat fietsen, en helemaal als er gekampeerd wordt. Je bent dan toch min of meer tot elkaar veroordeeld en dat stelt eisen. Vooral als de reis langer dan 2 weken gaat duren. Het gebeurt bij zulke reizen dat ook regelmatig dat een of meer fietsers beluiten afscheid te nemen van de groep. Naarmate je je met zijn allen sterker hebt verheugd om de reis samen te volbrengen kan dat een intense gebeurtenis zijn.
Voor zo'n reis is het dan ook verstandig om een proefweek(end) te houden, om daadwerkelijk te kamperen en elkaar eens in de hitte tegen een steile heuvel op te jagen. Als zo'n weekend niet helemaal goed gaat kun je daar ook conclusies uit trekken en afspraken maken. Het gaat inderdaad om zaken als: Fietsen we maximaal 75 km per dag of tot 17.00 uur? Als het heet is staan we dan een uur voor zonsopkomst op? Gaan we elke dag kamperen? Gaan we langs de (drukke) kust? Is het de bedoeling om veel kerken te bezoeken? Gaan we wildkamperen? Wat is het budget voor hotels en restaurants en hoe vaak komt dat voor? Wat als het dagenlang regent?

Succes, Leon
Hoi,

ik denk dat het heel erg af hangt van je eigen karakter of je in een groep wilt fietsen of niet. Men vraagt mij nog wel eens of het nou wel leuk is alleen te fietsen, maar ik zag het wereldfietser - met toch denk ik wel veel mensen waarmee ik iets gemeen zou kunnen hebben - fietsweekend al niet zitten omdat mij persoonlijk de afstand veel te kort leek en dat zou mij al teveel beperken in mijn eigen vrijheidje.

Als je het echter wel op prijs stelt om 's avonds ook eens met iemand te praten, dan schik je je veel makkelijker in een groep. Dan maar niet helemaal je eigen weg, in ieder geval zit je 's avonds niet alleen.

Een keer proberen lijkt me in elk geval wel een goede suggestie van Leon. En dan vooral inderdaad in de hitte tegen een berg. Met wind in de rug, zonnetje erbij enzo is het toch allemaal net wat makkelijker om in een groep te fietsen lijkt mij.

Hoi trapper,

Misschien is het leuk als je tijdens je Holland-fietstocht eens aansluit bij een trektocht van de wereldfietser. Kan je meteen ervaren hoe het is om in een leuke groep te fietsen. Ik had voor dat ik de eerste keer meeging ook mijn bedenkingen. Mijn idee was dat zo'n groep niet aansloot op mijn eigen fietsgedrag en vooral de zaken naast de fiets zoals terrasjes, fotograferen, e.d. Gelukkig ben ik ooit meegegaan en sinds dien probeer ik zeker met hemelvaart met de wereldfietsertrektocht mee te gaan. De sfeer is open en een nieuweling is binnen de kortste keren opgenomen. Ook is het heel interresant om andere fietsen, tassen en tenten te zien.

Dus bekijk de activiteiten kalender en ga een keer mee!

Groeten, John.

johntelleman schreef:...Ook is het heel interresant om andere fietsen, tassen en tenten te zien.

Dus bekijk de activiteiten kalender en ga een keer mee!

Groeten, John.
Hoi John,

Helemaal waar! Persoonlijk denk ik niet de minste moeite te hebben met het fietsen in groepsverband. Storend vind ik wel de eventuele fietsers die "eigenlijk" beter alleen hadden moeten gaan. :wink:

Ik streef ernaar om "te fietsen voor de gezelligheid met een bestemming" ipv "fietsen naar een bestemming en misschien wat gezelligheid".

Los van dit alles, zijn de gedeelde ervaringen natuurlijk onbetaalbaar.

Dick R.