Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noordzeeroute EuroVelo 12 NSCR - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Noordzeeroute EuroVelo 12 NSCR

Ik zat alvast even te kijken naar vluchten van LoganAir van Sumbourgh naar Bergen. De eerste vluchten beginnen al aardig volgeboekt te raken. Heeft iemand ervaring het last-minute boeken van een vlucht (één persoon met fiets mee aan boord).
Is er enige slagingspercentage om een lastminute (1-14 dagen vooraf) te boeken? Iemand ervaring hiermee?
Bel de vliegmaatschappij of mail ze.
Poppink schreef:
ma 30 jan, 2023 17:36
Bel de vliegmaatschappij of mail ze.
Ga ik ook doen maar daarnaast de ervaringen van wereldfietsers geeft misschien een betere inschatting van de kansen.

Antwoord van de maatschappij
"It is possible to book at the last minute, although in general the further in advance you book the lower the fare is likely to be.
Please note also that we can only carry a maximum of 2 bicycles per flight so please check with us before making your booking."
Ik heb inmiddels contact gehad met de jachthaven van Lerwick. Ze gaven aan dat er wekelijks tientallen Noorse jachten Lerwich aandoen en zijn er zeker van dat ik een lift zou kunnen krijgen naar Bergen. De vraag is of ik mijn fiets onder wil laten spoelen met zout zeewater. Enfin, we zien wel als ik daar ben...

Verder zit ik te kijken om een nieuwe slaapuitrusting. Denk aan een Cumulus uit de X-Lite of Lite Line serie met ganzendons in combinatie met een Exped Ultra 3R LW (eventueel mummie).

Hebben jullie nog tips en adviezen? Is een dons gevulde slaapzak wel een verstandige keuze gezien de bestemming (reganachtig schotland)?
Bronsky schreef:
vr 10 feb, 2023 16:05
Ik heb inmiddels contact gehad met de jachthaven van Lerwick. Ze gaven aan dat er wekelijks tientallen Noorse jachten Lerwich aandoen en zijn er zeker van dat ik een lift zou kunnen krijgen naar Bergen. De vraag is of ik mijn fiets onder wil laten spoelen met zout zeewater. Enfin, we zien wel als ik daar ben...

Verder zit ik te kijken om een nieuwe slaapuitrusting. Denk aan een Cumulus uit de X-Lite of Lite Line serie met ganzendons in combinatie met een Exped Ultra 3R LW (eventueel mummie).

Hebben jullie nog tips en adviezen? Is een dons gevulde slaapzak wel een verstandige keuze gezien de bestemming (reganachtig schotland)?
Een fiets kan over het algemeen slecht tegen zeewater. Weet dus wat je doet.

Ik zou die vragen over een slaapzak in een apart topic met een herkenbare topictitel stellen.

Stel dat je dat zou doen, dan zou ik antwoorden dat Schotland niet per se nat hoeft te zijn, en dat ik op diverse soms intens natte IJslandreizen gewoon een donzen slaapzak mee had die niet noemenswaardig nat is geworden. Ik zou dan ook schrijven dat je desgewenst een slaapzak met waterafstotende pertex tijk zou kunnen nemen, met als klein nadeel dat deze wat minder makkelijk in een stuffsack gaat dan een slaapzak met een 'luchtiger' tijk.

Overigens is er op het forum al veel geschreven over slaapzakken. Heb je zelf al gezocht?
Wat leuk dat je die optie serieus overweegt. De afstand is ca. 200 mijl, dus met 48 uur ben je uit en thuis. Zo lang staat je fiets dus ook buiten. Wellicht dat je geluk hebt en de fiets gewoon in de piek mag. Maar ja, dat is even kijken aan welke schipper en zeilboot je een lift vraagt :)
willem.m schreef:
di 14 feb, 2023 17:52
Overigens is er op het forum al veel geschreven over slaapzakken. Heb je zelf al gezocht?
Zeker!
Bronsky schreef:
vr 10 feb, 2023 16:05
Ze gaven aan dat er wekelijks tientallen Noorse jachten Lerwich aandoen en zijn er zeker van dat ik een lift zou kunnen krijgen naar Bergen. De vraag is of ik mijn fiets onder wil laten spoelen met zout zeewater.
Leuk! Ben benieuwd naar jouw ervaring in deze, tzt.

En met dat 'spoelen met zeewater' zal het ook wel meevallen. Het stormt niet altijd, en er is niet altijd golfslag op zee; ook niet op de Noordelijke Noordzee.
Over een week of twee vertrek ik. De overtocht Shetland - Bergen zie in ter plekke wel of en hoe ik dat fix.

Spannend maar erg veel zin in.
Leuk! 👍🏻 Heel veel plezier!

En laat ons iig tzt weten hoe je die overtocht hebt gefixt. Ben benieuwd.
Ik ben inmiddels een week of twee onderweg en zit inmiddels in Norfolk. Vanmorgen in Suffolk stond er ineens een klein reetje op de weg. Kwam zo uit de bosjes langs de weg, bleef even staan en ik schat zijn 10 meter voor me dook hij aan de andere kant van de weg het struikgewas in.
Gelukkig zat ik niet in een afdaling. Maar is die kans reëel dat ik in een afdeling met hoge snelheid op zo'n plots opduikend beest rijdt? Wat is jullie ervaring?
Ik denk dat de kans niet groot is maar zeker niet nul. Ik fiets vrijwel dagelijks voor woon/werk door de Drunense Duinen en kom geregeld herten tegen. Soms kruisen ze met hoge snelheid mijn pad. Ik ben altijd bang dat er vroeg of laat een op mijn bagagedrager komt zitten…of erger.
Tijdens mijn TransAm, in de dichte bossen in de Oostelijke VS, met een weg waar de bomen tot aan de berm komen, dus geen overzicht, matigde ik mijn snelheid in de afdaling heel bewust, precies om deze reden.
Gezien het aantal roadkill's wat ik tegen kwam, is een botsing met zo'n hert, of een ander die dat zich plotseling voor je voorwiel bevind, geen theoretische gedachte. Zeker herten en andere hoefdieren zijn vluchtdieren, die eerst schrikken, wegrennen en dan pas 'bedenken' wat de de veilige route zou zijn geweest. Ze botsen dus even makkelijk tegen je op dan dat ze van je afrennen.

Een collega fietser was zo trouwens -naar eigen zeggen- in Yellowstone Park, bijna op een grizzly beer gebotst.
Ik ben gisteren door Middlesbrough gefietst. Onveilige stad. Bendes op motoren met bivakmutsen zonder helm rijden rond en proberen je van je fiets te beroven. Ook (misschien wel juist) in de buitenwijken. Ik heb ze zelf zien rijden. Als gekken. Bij navraag bij locale bevolking krijg ik te horen dat het een toenemend probleem is in deze stad. De Engelse autoriteiten schijnen bezig te zijn een alternatieve route om de stad heen te maken. Daarnaast is Middlesbrough ook nog eens niks aan. Geen lol te beleven.

Ik wil iedereen die deze route wil fietsen adviseren met een grote boog om Middlesbrough heen te fietsen of met de trein deze stad te passeren.
Bronsky schreef:
do 01 jun, 2023 18:02
Ik ben gisteren door Middlesbrough gefietst. Onveilige stad. Bendes op motoren met bivakmutsen zonder helm rijden rond en proberen je van je fiets te beroven.
wow klinkt heftig. Ik ga ook altijd steeds vaker om de steden heen en vermijd ze. Te druk met auto's en verkeer en je weet nooit welke buurten goed zijn of juist niet. Ik ga dus meestal met een grote boog om steden heen en fiets voornamelijk op stille wegen, ook al betekent het dat ik soms kilometers om moet rijden.
Als ze op de motor zijn kunnen ze je fiets ook buiten de stad jatten toch? Of zouden ze de stad niet uit durven?
Door steden fietsen is iets wat mijn fietsreizen leuk maakt. Ik kijk ernaar uit en ben daarna weer blij met de leegte en rust.
Flix schreef:
za 22 apr, 2023 23:10
Leuk! 👍🏻 Heel veel plezier!

En laat ons iig tzt weten hoe je die overtocht hebt gefixt. Ben benieuwd.
Ik zit inmiddels in Noorwegen. Ik ben toch maar met het vliegtuig overgestoken.
Er waren op zich best mogelijkheden om met een zeilschip me te gaan. Maar de zee was vanwege het wisselvallige weer nogal onstuimig. Daarom toch maar het vliegtuig geplakt.

Voor degene die dit ook ooit willen gaan doen. Gewoon rond vragen in de jachthaven. Kan wel een paar dagen duren voordat je het hebt. Maar het kan wel.
Ga voor jezelf wel goed na of je bestand bent tegen zeeziekte. Dat laatste was voor mij niet bekend. Vandaar mijn keuze voor het vliegtuig.
Ik neem aan dat je naar Bergen bent gevlogen. Van waaruit ben je vertrokken?

Pieter
Vertrokken van Sumburgh
Zie Loganair website
Bronsky schreef:
do 06 jul, 2023 22:24
Flix schreef:
za 22 apr, 2023 23:10
Leuk! 👍🏻 Heel veel plezier!

En laat ons iig tzt weten hoe je die overtocht hebt gefixt. Ben benieuwd.
Ik zit inmiddels in Noorwegen. Ik ben toch maar met het vliegtuig overgestoken.
Er waren op zich best mogelijkheden om met een zeilschip me te gaan. Maar de zee was vanwege het wisselvallige weer nogal onstuimig. Daarom toch maar het vliegtuig geplakt.

Voor degene die dit ook ooit willen gaan doen. Gewoon rond vragen in de jachthaven. Kan wel een paar dagen duren voordat je het hebt. Maar het kan wel.
Ga voor jezelf wel goed na of je bestand bent tegen zeeziekte. Dat laatste was voor mij niet bekend. Vandaar mijn keuze voor het vliegtuig.
Dit bericht van jou had ik nog gemist. Ik moet zeggen dat het bij mijn wel kriebelt om het met een zeilboot te gaan proberen. Gaat niet op korte termijn gebeuren overigens. Eerst nog andere fietsplannen. Bedankt voor de info.

Misschien is het mogelijk je fiets in te pakken in plastic om contact met zou water te beperken.