Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noordzeeroute EuroVelo 12 NSCR - Forum Wereldfietser

Noordzeeroute EuroVelo 12 NSCR

Ik overweeg om het komende voorjaar/zomer de noordzeeroute te gaan fietsen. Het idee is om hem in één keer (maand of drie) te gaan fietsen. Met de wijzers van de klok mee. In principe alleen, maar mochten er mensen aan willen sluiten kunnen we altijd kijken of er een klick is (ps: Ik ben gelukkig getrouwd). In de aanloop daar naartoe kan ik waarschijnlijk nog wel wat tips gebruiken. Vandaar dat ik dit topic open.

Afgelopen september heb ik een twee weekse solotocht gemaakt door Engeland, noord-oostelijk van Londen. De paklijst van deze tocht zal in principe de basis zijn van mijn paklijst voor de Noordzeeroute. Echter ik realiseer me dat ik me wat beter moet voorbereiden op regen.

Ik fiets op een Koga Miyata Randonneur van een jaar of 15 oud. Weinig aan de fiets aangepast behalve dat ik er afgelopen zomer 42 mm banden op heb gezet. Op zich lijkt me dit een prima fiets voor deze tocht, maar ook hier zijn tips welkom.

Mbt de overtocht van de Shetlands naar Bergen heb ik nog wel wat vraagtekens. Een veerboot gaat niet meer. Vanaf sumburgh naar Bergen gaat vanaf half mei een paar keer per week een vlucht van LoganAir. In de haven van Lerwick vragen om mee te varen met een transportschip oid zou misschien een alternatief kunnen zijn? Iemand ervaring hiermee?
Bronsky schreef:
wo 23 nov, 2022 14:33
In de haven van Lerwick vragen om mee te varen met een transportschip oid zou misschien een alternatief kunnen zijn? Iemand ervaring hiermee?
Interessante vraag. Vroeg me gelijk al af wat je voor dat stuk in gedachte had, nu de boot niet meer vaart. Ben benieuwd of iemand ervaring hiermee heeft, maar ik denk dat het een no-go is; een vrachtschip mag niet zomaar passagiers meenemen, ivm verzekering, immigratie, douane en meer beren op de weg zee.
Flix schreef:
do 24 nov, 2022 12:09
...en meer beren op de weg zee.
De Bereboot proberen dan maar?
Bereboot.jpg
Bereboot.jpg (15.85 KiB) 2142 keer bekeken
https://www.lerwick-harbour.co.uk/events/shetland-race

Als opstapper mee? Je hebt wel een prachtig verhaal, als je dat weet te flikken
wat is een opstapper?
Bert van Sprang schreef:
do 24 nov, 2022 19:41
wat is een opstapper?
Goeie vraag! Een opstapper is iemand die aan boord van een schipper (soms betaald) meevaart en ook een beetje meehelpt. Je bent dus niet verantwoordelijk voor de veiligheid aan boord en de reis, je helpt wel mee met het zeilen.

* meevaren aan boord van een vrachtschip is vrijwel uitgesloten, of je moet iemand 'via-via' kennen. Je zou kunnen proberen om een rederij aan te schrijven en jouw verhaal voor te leggen.
Vergeet het maar, je zult al moeite genoeg hebben om in de buurt te komen van een schip. (En ja, ik weet dat je zelfs aan de Parkkade in Rotterdam nog gewoon langs een schip op kunt fietsen).
Geen enkele autoriteit geeft een landrot toestemming om met een schip (niet zijnde een passagiersschip of vrachtschip met max 12 plaatsen voor passagiers) te vertrekken. Je mist namelijk een stapeltje papieren...

Er zijn een aantal vrachtschepen met mogelijkheden om als passagier mee te varen. Internationaal is vastgelegd dat schepen die maximaal 12 passagiers mee kunnen nemen, voor de wet géén passagiersschip zijn.
Dit soort schepen varen eigenlijk uitsluitend op vaste lijnen.
Kijk eens op sites als CptnZeppos.com, seatravel.nl of even googlen.
Maar nogmaals, hier schat ik je kansen in als nihil.

En opstappers? Die bestaan alleen nog in jeugdboeken...

Groet,
Tom.
Flix schreef:
do 24 nov, 2022 12:09
... een vrachtschip mag niet zomaar passagiers meenemen, ivm verzekering, immigratie, douane en meer beren op de weg zee.
Dat van die immigratie en douane zou toch niet zo'n punt moeten zijn lijkt mij. Er is toch vrij overtuigend aan te geven richting douane dat ik geen immigrant ben maar gewoon een idioot die een rondje om de Noordzee fietst.
Verzekering lijkt me meer een dingetje.
Tom vds schreef:
do 24 nov, 2022 20:59
En opstappers? Die bestaan alleen nog in jeugdboeken...
13251EFF-DA12-4940-87A8-9A41C26D4384.jpeg

Wel een vrij recent ‘jeugdboek’ dan.
Bronsky schreef:
do 24 nov, 2022 21:04
Dat van die immigratie en douane zou toch niet zo'n punt moeten zijn lijkt mij. Er is toch vrij overtuigend aan te geven richting douane dat ik geen immigrant ben maar gewoon een idioot die een rondje om de Noordzee fietst.
Verzekering lijkt me meer een dingetje.
Succes!

Grot,
Tom.
LHTJoost schreef:
do 24 nov, 2022 21:14
Wel een vrij recent ‘jeugdboek’ dan.
En hoe heette dat vrachtschip?
Er is natuurlijk altijd wel iemand te vinden die met z'n zeilboot mensen we wil nemen. Maar dat maakt je nog geen opstapper.
Maar goed, blijf dromen/proberen zou ik zeggen.

Groet,
Tom.
pff... vind je het vervelend dat niet iedereen de definitie van 'tijdelijk betaald bemanningslid' aan de term 'opstapper' hangt? Opstapper is geen beschermd beroep of zoiets.
.... ergens wist ik dat ik beter niet zou moeten reageren hier....
Nogmaals succes allemaal met het vinden van een boot. Ik lees het vast nog wel eens.

Groet,
Tom.
Een can de weinige maatschappijen waarbij je mee kan varen. https://www.zylmann.de/en/reiseangebot/ ... sen/1.html
Tom vds schreef:
do 24 nov, 2022 22:05
LHTJoost schreef:
do 24 nov, 2022 21:14
Wel een vrij recent ‘jeugdboek’ dan.
En hoe heette dat vrachtschip?
Er is natuurlijk altijd wel iemand te vinden die met z'n zeilboot mensen we wil nemen. Maar dat maakt je nog geen opstapper.
Maar goed, blijf dromen/proberen zou ik zeggen.

Groet,
Tom.
Relax
Bronsky schreef:
do 24 nov, 2022 21:04
Dat van die immigratie en douane zou toch niet zo'n punt moeten zijn lijkt mij.
Is juist wel een punt, vrees ik. Omdat deze schepen normaliter geen passagiersvervoer kennen (behalve dus de enkele eerdergenoemde), en je ook niet op de bemanningslijst staat, ben je een verstekeling en overschrijdt je illegaal de grens. Ook al liet de kapitein je aan boord.
Zoals Tom vds eerder zegt: je mist dan een stapeltje papieren.

Met een privé boot, zoals een zeilboot is het een ander verhaal. Ik denk echter dat er niet veel van dat soort opties zijn tussen de Shetlands en Bergen, maar het zou de moeite waard kunnen zijn dat uit te zoeken.

Tot nu toe heeft hier blijkbaar nog niemand meegelezen die dit op deze manier heeft volbracht. Ik vrees toch dat het vliegtuig voor deze exercitie by far de makkelijkste manier is, eventueel met een detour via een drukker vliegveld, als Glasgow.
Ik heb even contact gezocht met de havenautoriteit van Lerwick. Ik kreeg redelijk vlot een email terug waarin ze me adviseerden contact op te nemen met de haven van Bergen.
Meevaren met een jacht noemden ze als mogelijke optie. Maar om mijn fiets nou aan boort van een jacht te houden zie ikzelf nu weer niet zo zitten ivm zout water over de fiets te klotsen...

CptnZeppos.com bemiddelt niet in overtochten. Alleen meerdaagse reizen...

Misschien toch maar met LoganAir dan.
Hoi,

Ik heb dit jaar een groot stuk van de NSCR route gefietst (ongeveer van België tot Bergen tegen de klok, met soms wat andere routes). Zeker een aanrader al kan het stuk in Duitsland wel wat eentonig worden en is het stuk in Noorwegen best pittig (maar mooi!). Ik heb er iig enorm van genoten.

Onderweg mensen tegen gekomen die wél (ik dus niet)l het Britse deel van de NSCR hadden gedaan en de oversteek hadden gemaakt. Zij hebben met wel wat proberen en veel geluk een overzet weten te versieren op een privé zeilboot, maar blijkbaar niet zo evident. (Maar dus niet onmogelijk :-)

Alvast heel veel plezier gewenst!
grt Karen
je kunt ook met het ov makkelijk tot in thurso komen en dan verder naar John O'groats. wel\niet naar de shetlands en aldaar tegen de klok in naar Bergen. telt als een heel rondje vind ik.
het deel in Schotland is trouwens geweldig, daar kan je alleen al een lange ronde maken.
steven