Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versnellingen racefiets/gravelbike niet toereikend voor mij? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Versnellingen racefiets/gravelbike niet toereikend voor mij?

Ik heb vorig jaar mijn carbon wegracer verkocht en de mtb staat ook stof te happen.
Ik heb nu 1 gravelbike in de schuur waar ik alles mee doe. Kleine ommetjes asfalt, gravelritten, weekendjes offroad en ook wat langere fietsvakanties.

En ja, dan maak ik mij net zo druk over mijn materiaal als fedor. Ook omdat het kán. (verschillende banden, cassettes, voorbladen)
Overigens, rijd zelf met een 1X aandrijving: 38/11-50t, daar kwam ik in Zuid Limburg overal boven met bagage. (maar daar heb jij natuurlijk niets aan... :roll: )
Ja, zo'n 1x 11-50t (in mijn geval SRAM Eagle op de mtb) vind ik superfijn, in elk geval voor afwisselend terrein. Als ik echter langere afstanden over vlakke wegen of vals plat ga toeren, vind ik de stappen soms wat groot. Maar ja, de perfecte fiets voor alle omstandigheden bestaat niet. De optimale fiets misschien wel.
Klopt, heb een mullet setup: dropbar shifters met een mtb derailleur.
Voor fedor: misschien is een 9-46 cassette ook nog wel wat.
mullet setup... even goegelen en ik vond: https://www.biketour-global.de/en/2020/ ... with-them/
leuk! weer wat geleerd :wink:
hoogframe schreef:
ma 26 sep, 2022 16:36
mullet setup... even goegelen en ik vond

[...]
En ook in je wielmaat kan een mullet setup. Dan betekent het een kleinere velgmaat achter (met doorgaans een bredere band) dan voorop (met doorgaans een smallere band).

Andersom kan ook nog, dan heet het vaak fatfront. Met een bredere (doorgaans fatbike) band voorop met kleinere velgdiameter in vergelijking met achterop.