Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Archies - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Archies

stef schreef:
ma 05 sep, 2022 09:19
Het kost verhoudingsgewijs veel tijd om de website en alle exportformaten in orde te houden voor een steeds kleiner wordend doelpubliek ... , terwijl Smartphone gebruikers wellicht nog steeds groeien in aantal.
Ja, de verschuiving naar Smartphone gebruikers is er en zal denk ik verder door gaan, toch kan een .gpx bestand ook handig zijn in een navigatie App.

Ik snap het nog niet helemaal, naar mijn idee zou het bijwerken van de files op de website prima te automatiseren (scripten) moeten zijn. Ik verwacht dat veel meer de tijd zit in het bijhouden van de "database" en email afhandelen.

Als de App's blijven bestaan dan blijft de "database" bestaan, een conversie van de "database" in GPX formaat en het opladen naar de website zou naar mijn idee één script aanroepen kunnen zijn.
daulagari schreef:
ma 05 sep, 2022 21:03
Ik snap het nog niet helemaal, naar mijn idee zou het bijwerken van de files op de website prima te automatiseren (scripten) moeten zijn. Ik verwacht dat veel meer de tijd zit in het bijhouden van de "database" en email afhandelen.
Dacht ik ook al aan ja, en ook het genereren van de verschillende exportformaten is ook te automatiseren. Maar dat vereist natuurlijk wel de nodige kennis en eenmalig tijd om op te zetten. En de licentie houdt het helaas tegen om het door anderen te laten doen.
stef schreef:
ma 05 sep, 2022 09:19
Ik had contact met Archies omdat mijn tooltje dat ik hier eerder postte ( https://lijsttrekkers.be/camping-selector/ ) op dit moment 100% gebruikt maakt van zijn data.

Hij merkt dat de overgrote meerderheid van de mensen gebruik maken van een Smartphone en dat nerds als ik (mijn woorden) die liever een GPS gebruiken steeds meer een niche worden. Het kost verhoudingsgewijs veel tijd om de website en alle exportformaten in orde te houden voor een steeds kleiner wordend doelpubliek, terwijl Smartphone gebruikers wellicht nog steeds groeien in aantal.

Ik kan hem daar als webbouwer helemaal volgen daarin, en hoe jammer ik het zelf ook vind. Als je tijd te kort komt is het logisch waar je dan gaat snoeien.

Dat gezegd zijnde ga ik kijken wat ik met mijn tooltje ga doen, maar het combineren van allerhande bronnen lijkt me zeer interessant. Wordt vervolgd.
Is er een update van deze tool te verwachten? Vond 'm wel handig. De genoemde alternatieven geven wel de campings aan maar bieden niet de mogelijkheid om campings langs een GPX route te zoeken en bijvoorbeeld naar Basecamp te exporteren voor een (dagelijkse) planning. Zie ik wat over het hoofd en kan dat laatste wel op één of andere wijze?
Op https://kraanwatertappunten.nl/ heb ik een tool waarmee je openstreetmap campings langs een route kunt vinden.

GPX toevoegen, klikken op de route en dan 'campings'. Afhankelijk van de route duurt het dan even, maar het kan vrij lange routes aan.

Helaas is de informatie op openstreetmap nogal wisselend up-to-date.
brbrbr schreef:
di 13 dec, 2022 16:26
Op https://kraanwatertappunten.nl/ heb ik een tool waarmee je openstreetmap campings langs een route kunt vinden.

GPX toevoegen, klikken op de route en dan 'campings'. Afhankelijk van de route duurt het dan even, maar het kan vrij lange routes aan.

Helaas is de informatie op openstreetmap nogal wisselend up-to-date.
Dank, ik ga deze site proberen.
JensNL schreef:
di 13 dec, 2022 15:42
Is er een update van deze tool te verwachten? Vond 'm wel handig. De genoemde alternatieven geven wel de campings aan maar bieden niet de mogelijkheid om campings langs een GPX route te zoeken en bijvoorbeeld naar Basecamp te exporteren voor een (dagelijkse) planning. Zie ik wat over het hoofd en kan dat laatste wel op één of andere wijze?
Ik ben bezig met de tool te converteren naar Open Street Maps, qua dataset komt dat voor 98% overeen met de set van Archies. Dat is in principe gebeurd, maar waar ik nu een beetje op vastloop is dat ik geen manier vind om op een gemakkelijke manier alle campings in een groter gebied uit OSM te halen (bv. Europa). Dat doe ik via Overpass. Voor een klein gebied (Bv. Vlaanderen) lukt het wel. Ik zou nu een script kunnen schrijven om 1x de hele wereld af te lopen in kleine stukjes, maar dat is een beetje misbruik van de Overpass API. Het lijkt me dat daar een betere oplossing voor moet kunnen bestaan. Iemand enig idee?
Je kan beter de campings halen uit de osm database, extracts staan op https://download.geofabrik.de/
Probeer het eerst met een land extract en als dat goed werkt heel Europa of de wereld.
Verder heb je nog wat tools nodig om de campinggegevens uit de database te trekken (osmfilter, osmconvert) en regelmatig te updaten (osmupdate)
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Osmfilter
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Osmconvert
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Osmupdate
stef schreef:
vr 06 jan, 2023 09:38
Ik ben bezig met de tool te converteren naar Open Street Maps, qua dataset komt dat voor 98% overeen met de set van Archies.
Ik heb een tijdje geleden al z'n tool gemaakt en hem uitgebreid met een mogelijkheid het verschil tussen de laatste Archies .gpx en de OpenStreetMap data te bepalen:

30817 campings from archies_europe_20220901.gpx
camp_sites: 21975 nodes, 24553 ways 1271 relations from camp_site_europe.opl
Brute force matching for distance limit = 200 meter
19716 overeenkomsten, 10971 uniek archies, 27928 uniek openstreetmap
130 dubbele matches archies, 146 dubbele matches osm

Ik zie dus dat 64% van de campings van archies in osm te vinden is (op basis van locatie), 36% van de archies camping is niet in osm te vinden. Wel heeft osm nog veel meer campings die niet in archies te vinden zijn.

Meer campings in osm is goed zou je zeggen; ik weet dat niet zo zeker. Ik weet inmiddels dat je campings met "access=private" (595) er uit moet filteren maar ik vermoed dat er meer filtering nodig is om te zorgen voor niet te veel campings die niet goed zijn.

Ik vraag me af hoe je aan de 98% komt, de bovenstaande cijfers laten een compleet anders plaatje zien.

Over hoe:

Ik heb een planet file (71 GiB, gebruik hem ook voor andere doelen) en werk die ongeveer 2 maal per week bij met osmupdate, dat is volgens mij de makkelijkste manier.

De camp_sites filter ik eruit met osmium-tags-filter: osmium tags-filter: osmium tags-filter planet.pbf --overwrite nwr/tourism=camp_site -o camp_site.pbf
Ik zoek altijd onderdak door in de loop van de middag op Google het woord camping in te toetsen.
Werkt prima en als het niet goed zou werken is het ook prima want 'wat niet weet dat niet deert'.
Is het slecht weer dan zie je mij niet op een camping en dan vraag ik mijn vrouw of een van de kinderen om een b&b in de buurt te regelen.

Dankzij dit wereldforum heb ik bikerouter.de ontdekt en laatstelijk opencampingmap.org
Ik heb Archies aangeschaft en we hebben ook Camper contact. (met beiden loop ik niet echt weg)

Ook van de wereldfietser had ik een tijd geleden geleerd hoe ik campings langs een route - in dit geval de weg naar Santiago - kon invoegen op organic maps. Ik ben vergeten hoe.

Lang verhaal kort.
Kan iemand uitleggen hoe ik overlays bij een kaart of bij een gps route kan toevoegen?
Het liefst ook nog geconverteerd naar .klm bestanden voor Organic maps.
Ik ben geen vriendjes met Google en vraag me ten zeerste af of Google die leuke kleine camping vindt.

opencampingmap.org is volledig gebaseerd op OpenStreetMap maar heeft al wat filters zie ik op "scout=yes", "groups_only=yes", "backcountry=yes" en "nudism=yes".

Als je linksboven de "Bug button" klikt zie je osm details en kan je ook dingen bewerken. Goed idee zo profiteren ook anderen.
Poppink schreef: Kan iemand uitleggen hoe ik overlays bij een kaart of bij een gps route kan toevoegen?
Het liefst ook nog geconverteerd naar .klm bestanden voor Organic maps.
Vroeger kan je gewoon de Archies .zip download en daar kon je een archies_europe.kml vinden. Ik neem aan dat je weet hoe je een .kml bestand in Organic maps. Het maken van een van een OpenStreetMap alternatief in work-in-progress...
[url=http://www.archiescampings.eu/]Archies[/url] is niet meer.
Dank voor je bericht @daulagari
Die ene leuke kleine zal wel een eeuwige droom blijven.
Bovendien 'wat niet weet dat niet deert'.
Het enige waar ik op let is te weten waar de zon opkomt, zodat ik vroeg wakker word en het tentje een beetje opdroogt in het ochtendzonnetje.
daulagari schreef:
zo 08 jan, 2023 08:59
Ik vraag me af hoe je aan de 98% komt, de bovenstaande cijfers laten een compleet anders plaatje zien.
Ik kwam aan +- 98% door enkele steekproeven uit te voeren in Belgie, en daar zat ik met nauwelijks verschillen. Wellicht zitten er dus grotere verschillen in de rest van Europa.

Bedankt voor de info over hoe je jouw tooltje maakte, daar kan ik wellicht mee verder.