Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versnellingen racefiets/gravelbike niet toereikend voor mij? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Versnellingen racefiets/gravelbike niet toereikend voor mij?

Leon schreef:
di 09 aug, 2022 10:23
Dan fietste je simpelweg te snel.
Ik probeer wel een bepaalde cadans te houden, anders wordt het langzaam stampen en dat vinden mijn knieën niet heel leuk.

Daarom nu de lichtere Rohloff-overbrenging (46-22 i.p.v. 50-20). Hierdoor gaat mijn tred soepeler (gevoelsmatig althans) en wordt het minder snel puur op kracht trappen.
Fedor schreef:
di 09 aug, 2022 10:11
Vorig jaar reed ik nog met een 50-20 met de Rohloff. Dat heeft een ratio van 0,7. Daar kwam ik ook overal mee boven (maar soms ook maar "net", al dan niet met tussentijds even stoppen (vaak onder het mom van ff een foto maken ;))) maar dat had soms wel als gevolg dat ik minutenlang stond uit te hijgen bij de zwaarte klimmen. Met de 46-22 heb ik van dat laatste geen last meer, kan gewoon doorfietsen (ook de benen hoeven dan niet even te herstellen).
Ik herken het. Dat van het 'mom' :D
Bij mij is alles hersteld nadat ik van 44/17 bij de Rohloff overgestapt ben naar 44/21.
Nu kom ik in de 3 (= de oude 1) meestal boven maar heb wanneer het 'mom' in zicht komt de 2 en de 1 over om door te kunnen tot een plekje waar echt een mooi uitzicht is.
Leon schreef:
di 09 aug, 2022 10:23
Fedor schreef:
di 09 aug, 2022 10:11
minutenlang stond uit te hijgen
Dan fietste je simpelweg te snel.
Dat zou zomaar kunnen kloppen. Tenzij je een serieus probleem hebt met BMI, of longcapaciteit of vitale capaciteit, maar in die gevallen (strikt theoretisch) zou je niet fietsen zoals je nu wilt en doet. Heb je ooit een inspanningstest gedaan?
Fedor schreef:
di 09 aug, 2022 10:38
Leon schreef:
di 09 aug, 2022 10:23
Dan fietste je simpelweg te snel.
Ik probeer wel een bepaalde cadans te houden, anders wordt het langzaam stampen en dat vinden mijn knieën niet heel leuk.
Daarom nu de lichtere Rohloff-overbrenging (46-22 i.p.v. 50-20). Hierdoor gaat mijn tred soepeler (gevoelsmatig althans) en wordt het minder snel puur op kracht trappen.
Euh, dat geldt dan toch ook voor de gravelfiets?

Je weet precies hoeveel kilo die lichter is, dus ook hoeveel procent het totaalgewicht minder is. Dan kun je ook precies uitrekenen welk verzet je nodig hebt voor dezelfde benodigde kracht, want de kracht bij langzaam een helling op fietsen is vrijwel uitsluitend het gevolg van overwinnen van de zwaartekracht. Meestal valt het verschil in aantal tandjes dat je nodig hebt op de 'snelle' fiets tegen want het grote gewicht blijkt toch te zitten in degene er op zit. :(

Over welke cadans en welke snelheden hebben we het? Heb je wel eens je vermogen uitgerekend aan de hand van je klimsnelheid, die je na een fietstocht uit een track hebt uitgelezen??
Er zit maar één ding op als je (als oudere jongere) met plezier wil blijven klimmen: er moet spek af. Maar waar in beter jaren wat stevige voorjaarstrainingen volstonden om het winterspek te decimeren zal dat voor een oudere jongere niet meer lukken - je vermijdt hoogstens bijkomend voorjaarsspek! Gewichtsverlies of 10+% vermijden, daar komt het (in ieder geval voor mij, 58) op neer. Dat gewichtsverlies is natuurlijk een lange en harde strijd, met veel snot en nu zo dan een half trappistje, uitsluitend op de fiets te bewerkstelligen 8) .
Je kunt zelf veel dingen uitrekenen.

Met een overbrenging van 0,85 en een wieldiameter van 2,1m is je verzet 1,79m.

Bij een Cadans van 60 is je snelheid dan 1,79 m/s = 6,45 km/h.

Op een helling van 11% stijg je dan 0,11 * 1,79 = 0,2 m/s

Dat kost je aan vermogen ( m*g * h/s) bv 100kg * 10 * 0,2 = 200 watt. + wat verlies in aandrijving e.d van 10 a 20 watt.

Dus het hangt een beetje van de gewenste cadans, je totaal gewicht en wat je enkele minuten aan vermogen kunt leveren of het licht genoeg is. 0,2m/s = 720 hoogtemeters per uur. Best een pittige inspanning.
Fedor schreef:
ma 08 aug, 2022 19:42
Om te beginnen: ik ben een waardeloze fietser :(

Nu het hele verhaal: ......etc.

Hoe doen de racefietsers/gravelbikers die klimmen dit? Specifieke training (met hartslagzones e.d.) of gewoon veel fietsen met de fiets zodat het lijf "gewend" raakt aan de zwaardere versnellingen en zo kracht opbouwt?
We worden ouder, Fedor, maar niet waardelozer.

Ik heb eens gegoogled op "hellingspercentage Eyserbosweg" en kom dan "tot 17%". En wees dan eerlijk, dat is geen sinecure.

Vorige week ben ik 3 dagen gaan bikepacken met mijn vrouw op onze gravelbikes, lichtgewicht kampeerspulletjes mee, etc., en hebben we de eerste middag 74 km gefietst naar Winterswijk, 13:00 uur vertrokken en om 17:15 uur aangekomen. Dat was best doortrappen (voor ons), maar te doen.
Een dag later verder naar Giesbeek gefietst, de hele dag sterke wind tegen, zelfde afstand, meer en langere pauzes, want wind tegen vergt meer van je lichaam. Die dag viel ons het fietsen zwaar.
De laatste dag fluitend 95 km gefietst, 's ochtends begonnen met een klimmetje op de Posbank ("tot 9%").

Wat ik maar wil zeggen: de ene dag is de andere niet. De ene dag worstel je je kreunend en hijgend vooruit of naar boven, de andere dag met wat meer gemak en plezier.

Na een rondje van 243 km in 3 dagen vroeg ik me af hoe ik het in hemelsnaam heb klaargespeeld om Tilff-Bastogne-Tilff te fietsen, met de Côte de la Redoute ("op het steilste stuk 50 m van 20%") en andere leuke klimmetjes.
Dezelfde afstand als de afgelopen 3 dagen, maar dan in 1 dag. Maar ja, toen was ik 23 jaar jonger, 8 kg lichter en beter getraind.

Ook in de klimhal moet ik genoegen nemen met een 5B (en met een paar bloks een 5C), wat vroeger mijn opwarmingsroutes waren.

Ik probeer zoveel mogelijk te fietsen (en te sport/-rotsklimmen), zodat mijn lijf gewend blijft aan zwaardere inspanningen. Op die manier probeer ik mijn kracht te behouden, maar wel tot op zekere hoogte.
Hierbij probeer ik wel regelmatig uit mijn comfortzone te gaan en het uiterste van mijzelf te vergen qua inspanningen.

Het niveau van vroeger zal ik niet meer halen, maar het plezier is er niet minder om :wink:

FYI: Mijn Rondo gravelbike heeft twee voorbladen, 48-32 en een cassette 11-32. De 3T Exploro Race Ekar 1x13 gravelbike van mijn vrouw heeft vóór 38 en achter 9-42. Dat bevalt ons beiden uitstekend.
Fedor schreef:
ma 08 aug, 2022 19:42
En dan lees je ook de reclameverhalen: "Met deze standaard overbrenging voor een gravelbike (30-36) kom je echt overal makkelijk boven." Nou niet dus :roll:
Dat het reclameverhaal niet klopt heb ik een paar jaar geleden aan den lijve ondervonden. Op weg in de Balkan met een 39 - 42 verzet (en bepakking) bleek een procent of 10 het maximum haalbare klimpercentage. Een kort stukje steiler ging nog wel, maar echt lange klimmen wilden niet. :oops:

Nu ben ik beslist geen lichtgewicht en al ruim de 50 gepasseerd. Maar ondanks 4 tot 5 duizend fietskilometers per jaar gaat het gewoon minder soepel dan vroeger. 25 Jaar geleden reed ik met minder training de Keutenberg op met een 39-25 verzet; nu hangt mijn racefiets op zolder omdat de 39/52 voorbladen te groot zijn.

Mijn oplossing heb ik gevonden in de (heel) lichte verzetten. Onder het mom van "wie niet sterk is moet slim zijn". Van een modieus enkel voorblad terug naar twee stuks. 36 Tands voor "normaal" gebruik en een kleintje van 22 tanden er naast als 'low gear" 8) . Gecombineerd met een 11-34 cassette kan ik met een voor mij aangename cadans van stapvoets tot 35 km/h rijden.
Laat de verhouding 22-24 nu precies overeenkomen met 32-50...en 36-11 is bijna even zwaar als 32-10. Dat komt overeen met een modern 1 x 12 MTB verzet. Alleen rijd ik zonder dure 12-speed cassette, zonder de bijbehorende dunne 12 speed ketting en zonder het gepriegel om 12 speed optimaal afgesteld te houden.

Ik ben nog geen verharde berg tegengekomen waar ik niet naar boven kon rijden. Niet zo snel als vroeger, wel soepel. En onverhard is het altijd de grip van mijn gravelband die aan zijn eind komt voordat mijn lucht of hartslag een probleem wordt. :D .
Stuk over verzetten van Bike4Travel. Wel lijkt 40 rpm mij wel erg aan de lage kant.

https://bike4travel.nl/blog/het-juiste- ... ntiefiets/
Neem aan dat je met 175mm cranks fietst?

Ik herken zelf ook wel dat ik met een dual crankstel (kleinste verzet: 33/36) eigenlijk tekort kom met kampeerbagage en relatief laag duurtempo willen aanhouden (~150W) in de bergen. Te lage traptempo aanhouden wil ik ook zoveel mogelijk vermijden om knie/peesproblemen te voorkomen. Mijn vorige fiets had een tripel en dat beviel gewoon beter. De 33 is ook te klein om op het vlak te gebruiken als wegrij-verzet en dan is de grote van 56 weer te zwaar.

Mss noem ik iets raars, maar: ovaal voorblad. Ik hoor van meerderen die erbij zweren, omdat het helpt over je dode punt heen te komen, je kan dan in feite makkelijker met een groter verzet rijden. Zelf geen ervaring.
bast1aan schreef:
di 09 aug, 2022 20:46
Mss noem ik iets raars, maar: ovaal voorblad. Ik hoor van meerderen die erbij zweren, omdat het helpt over je dode punt heen te komen, je kan dan in feite makkelijker met een groter verzet rijden. Zelf geen ervaring.
Dat zijn die bladen waarmee je ofwel lichter fietst, maar dat het dode punt dan juist langer duurt óf het fietst zwaarder maar het gaat wel sneller over het dode punt, maar niet allebei. De keuze is afhankelijk van de richting van het ovaal.
Leon schreef:
di 09 aug, 2022 22:06
bast1aan schreef:
di 09 aug, 2022 20:46
Mss noem ik iets raars, maar: ovaal voorblad. Ik hoor van meerderen die erbij zweren, omdat het helpt over je dode punt heen te komen, je kan dan in feite makkelijker met een groter verzet rijden. Zelf geen ervaring.
Dat zijn die bladen waarmee je ofwel lichter fietst, maar dat het dode punt dan juist langer duurt óf het fietst zwaarder maar het gaat wel sneller over het dode punt, maar niet allebei. De keuze is afhankelijk van de richting van het ovaal.
Ik ken iemand die een ovaal kettingblad had. Er gebeurde volgens hem iets vreemds met de trapfrequentie, die minder gelijkmatig was over een omwenteling. Hij was er niet zo blij mee, maar ieder zijn ding natuurlijk.
derdekeer schreef:
di 09 aug, 2022 22:21
Leon schreef:
di 09 aug, 2022 22:06
bast1aan schreef:
di 09 aug, 2022 20:46
Mss noem ik iets raars, maar: ovaal voorblad. Ik hoor van meerderen die erbij zweren, omdat het helpt over je dode punt heen te komen, je kan dan in feite makkelijker met een groter verzet rijden. Zelf geen ervaring.
Dat zijn die bladen waarmee je ofwel lichter fietst, maar dat het dode punt dan juist langer duurt óf het fietst zwaarder maar het gaat wel sneller over het dode punt, maar niet allebei. De keuze is afhankelijk van de richting van het ovaal.
Ik ken iemand die een ovaal kettingblad had. Er gebeurde volgens hem iets vreemds met de trapfrequentie, die minder gelijkmatig was over een omwenteling. Hij was er niet zo blij mee, maar ieder zijn ding natuurlijk.
Ik heb zelf ruim een jaar met zo'n blad gereden; om eens te proberen of het zou bevallen. Geen last van "onrond" trappen gehad, maar ook geen hosanna-beleving dat ik opeens bergen omhoog vloog. Wel een gevoel dat het trappen natuurlijker aanvoelde. Dat is "mijn ding".

Grootste nadelen van ovale bladen zijn de beperkte keuze in grootte en de hoge prijs. Over het algemeen zijn alleen courante vertandingen leverbaar (aantal tanden en kettingbreedte). Verder koop je voor de prijs van een ovaal blad drie gewone bladen :shock:
Een ovaal kettingblad gaat je niet helpen, helaas.

Heb je enig idee hoeveel energie je levert? Als je met Strava rijdt (of daarmee een testrit wilt maken) zouden we vanaf hier eens mee kunnen kijken.
Geleverde energie wordt (ook in Strava) gemeten in Watt. Voor fietsers is Watt per kg lichaamsgewicht de belangrijkste indicator voor snelheid en vooral klimsnelheid. Het algoritme waar Strava mee rekent is behoorlijk goed en redelijk nauwkeurig. Voor mijn leeftijd, lengte en gewicht rekent hij een vermogen uit dat redelijk in de buurt komt bij wat ik ook tijdens een inspanningstest lever.

Cijfers liegen niet, dus als het je uitkomt maak dan eens een paar tochten met Strava. Wie weet brengt het ons verder.
HenkS schreef:
wo 10 aug, 2022 12:07
Geleverde energie wordt (ook in Strava) gemeten in Watt.
Ik vemoed dat Strava berekent, niet meet. Gelukkig zijn steile klimmen daar redelijk geschikt voor, in tegenstelling tot vrijwel vlakke parcoursen.
Maar goed, er komt dan waarschijnlijk een getal uit van 1,5 à 2,5 W/kg totaalgewicht. En dan?
Fedor schreef:
ma 08 aug, 2022 19:42
Hoe doen de racefietsers/gravelbikers die klimmen dit? Specifieke training (met hartslagzones e.d.) of gewoon veel fietsen met de fiets zodat het lijf "gewend" raakt aan de zwaardere versnellingen en zo kracht opbouwt?
Accepteren.
Ik heb ooit strava gebruikt, kwam er naar jaren achter dat ik dezelfde heuvel niet sneller op ging, ondanks het vele fietsen.
Ruud-H schreef:
wo 10 aug, 2022 10:34
Grootste nadelen van ovale bladen zijn de beperkte keuze in grootte en de hoge prijs. Over het algemeen zijn alleen courante vertandingen leverbaar (aantal tanden en kettingbreedte). Verder koop je voor de prijs van een ovaal blad drie gewone bladen :shock:
Dat is inderdaad een nadeel, maar, als alleen je klim-blad ovaal is, is dit misschien acceptabel, omdat die (bij mij althans) zo weinig gebruikt wordt dat ie amper slijt en een heel fietslevensduur mee gaat.
JandeFietser schreef:
wo 10 aug, 2022 13:04
Accepteren.
Ik heb ooit strava gebruikt, kwam er naar jaren achter dat ik dezelfde heuvel niet sneller op ging, ondanks het vele fietsen.
Misschien een open deur, maar met alleen veel fietsen train je je (duur)conditie, niet om een hoger vermogen te kunnen leveren. Hier zal je ook voor moeten pieken (trainingsprikkel). Tenzij je tijdens dat vele fietsen ook vele klims maakt?
bast1aan schreef:
wo 10 aug, 2022 16:42
Tenzij je tijdens dat vele fietsen ook vele klims maakt?
Alleen maar ;)

Even nagezocht: Dit jaar 85 tochten/tochtjes (ook vaak het lokale rondje met mijn vrouw) gemaakt waarvan 3 (vrijwel) vlak. Gemiddeld 565 hm per tocht.

Afgelopen dagen (met de trekkingbike) als oefening wat zwaarder getrapt (op niet te moeilijke hellingen) dan wat ik normaal zou doen om de benen wat te laten schrikken. Morgen een klim-oefentocht met de gravelbike op het lokale oefenhellinkje (6% gemiddeld en langzaam steiler wordend tot zo'n 10%) die ik een aantal keer wil gaan doen met verschillende cadans en versnellingen. Kijken hoe dat gaat.
Heb je een cadansmeter op je fiets?